Gå til innhold

Barnebidrags regning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei jeg sitter nå og klør meg i hodet og skjønner ingen ting så spør om svar her.

kort fortalt. jeg jobber nå og betaler ca 3170kr mnd i barnebidrag. men har fått tilbud om ny jobb på grand canaria noe som tilsier at jeg går drastisk ned i lønn ca 10 000 pr mnd utbetalt. tar jeg denne jobben blir jeg nødt til og selge huset siden jeg flytter til utlandet jeg regner med og sitte igjen med ett overskudd på rundt 5-600 000 som jeg tenkte og sette på en konto så jeg har til egen kapital da jeg bestemmer meg for og flytte hjem til norge og kjøpe nytt hus. spørsmålet er da om siden jeg går ned så mye i lønn og kommer under grensa for og kunne betale noe barnebidrag vil da nav ta med de 5-600 000 i sin beregning så jeg faktisk må bruke opp min egenkapital på og betale barne bidrag med de pengene til den kontoen er tom?

Anonymkode: 13649...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg sitter nå og klør meg i hodet og skjønner ingen ting så spør om svar her.

kort fortalt. jeg jobber nå og betaler ca 3170kr mnd i barnebidrag. men har fått tilbud om ny jobb på grand canaria noe som tilsier at jeg går drastisk ned i lønn ca 10 000 pr mnd utbetalt. tar jeg denne jobben blir jeg nødt til og selge huset siden jeg flytter til utlandet jeg regner med og sitte igjen med ett overskudd på rundt 5-600 000 som jeg tenkte og sette på en konto så jeg har til egen kapital da jeg bestemmer meg for og flytte hjem til norge og kjøpe nytt hus. spørsmålet er da om siden jeg går ned så mye i lønn og kommer under grensa for og kunne betale noe barnebidrag vil da nav ta med de 5-600 000 i sin beregning så jeg faktisk må bruke opp min egenkapital på og betale barne bidrag med de pengene til den kontoen er tom?

Du plikter å utnytte din inntektsevne og om du frivillig velger å gå ned i lønn er det slettes ikke sikkert NAV vil legge den nye inntekten til grunn ved beregningen av barnebidraget. De kan skjønnsfastsette inntekten til det du ville hatt i 80% jobb. Det er kun inntekt som legges til grunn ved beregningen, ikke penger på bok eller andre verdier..

Barn må forsørges uansett og du kan ikke stikke av fra ditt forsørgeransvar ved å slutte i jobben og stikke til utlandet - heldigvis for barnet ditt!!!

Anonymkode: a62be...541

• Liker 14
Skrevet

1. Vil du virkelig flytte bra barnet/barna dine?

2. Da eksen min hadde lyst til å begynne å studere igjen fikk han ikke betale lavere bidrag fordi NAV mente at utdanningen ikke ville gi han noe høyere lønn. Barnet trenger jo fortsatt klær, ting, mat og et sted å bo selv om den som betaler bidrag velger å gjøre noe annet..

Anonymkode: 24eb6...bf2

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Vil du virkelig flytte bra barnet/barna dine?

2. Da eksen min hadde lyst til å begynne å studere igjen fikk han ikke betale lavere bidrag fordi NAV mente at utdanningen ikke ville gi han noe høyere lønn. Barnet trenger jo fortsatt klær, ting, mat og et sted å bo selv om den som betaler bidrag velger å gjøre noe annet..

Anonymkode: 24eb6...bf2

jegg har vært igjennom 4 år med advokat og rettsforlik ang samvær men mor har spolert og funnet smutthull så jeg har ikke sett baret på over 2 år nå. derfor vurderes denne jobben. ikke for og "slippe" og betalle bidrag men fordi jeg har lyst til og oppleve litt mens jeg kan. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker vanligvis å være den som holder med bidragsyter når det kommer til størrelse på barnebidrag, men her er det tydelig at du ønsker å fraskrive deg både samvær og økonomisk ansvar ovenfor barnet ditt.

Du er kun interessert i slippe unna bidraget, jeg håper derfor at du må betale det samme som nå og at de tar pengene du sitter igjen med  i betraktningen.

Hvem flytter frivillig så langt unna barnet sitt og sitter å spekulerer i at de tjener så lite at de ikke blir bidragspliktig?

Du har jo både jobb og hus her. 

Anonymkode: 180ef...b99

• Liker 2
Skrevet

Når mor utnytter alle smutthull i regelverket for å kunne nekte samvær, returnerer alle gaver eller klær som blir sendt ved å ikke hente disse på posten, så er ikke jeg noen far, jeg er en lommebok for en mor som kjøper seg vesker og sko istedet for å stelle for dette barnet. Grunnlaget for å flytte til Gran Canaria å jobbe er ikke relevant i denne settingen. 

Dette forumet heter jo forsåvidt kvinneguiden, så jeg forstår at jeg mest trolig aldri vil komme igjenom med spørsmålet mitt. men jeg stiller det igjen. 

Vil staten norge spise opp min egenkaptial på en norsk konto for å betale bidraget, eller vil staten stå for kostnaden ref minstesats?

Jeg gjør ikke dette for å være vanskelig mot mor eller barn men hun har nå en samboer som har trått inn i min rolle.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når mor utnytter alle smutthull i regelverket for å kunne nekte samvær, returnerer alle gaver eller klær som blir sendt ved å ikke hente disse på posten, så er ikke jeg noen far, jeg er en lommebok for en mor som kjøper seg vesker og sko istedet for å stelle for dette barnet. Grunnlaget for å flytte til Gran Canaria å jobbe er ikke relevant i denne settingen. 

Dette forumet heter jo forsåvidt kvinneguiden, så jeg forstår at jeg mest trolig aldri vil komme igjenom med spørsmålet mitt. men jeg stiller det igjen. 

Vil staten norge spise opp min egenkaptial på en norsk konto for å betale bidraget, eller vil staten stå for kostnaden ref minstesats?

Jeg gjør ikke dette for å være vanskelig mot mor eller barn men hun har nå en samboer som har trått inn i min rolle.

Ja, staten Norge henter penger der du har penger. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 65fc4...8be

Skrevet

Tviler på at nav går på konto å tar dine huspenger. Du får plassere de i fond eller noe....

Anonymkode: d2325...846

• Liker 1
Skrevet

I rundskrivene til nav finner du alt du trenger å vite, uten å slenge dritt om mor.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-4-inntekt-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot

§ 4 sjette ledd andre og tredje punktum - Lavere inntekt enn inntektsevnen

[Endret 6/07, 1/09]

Inntekten skal fastsettes etter skjønn dersom en forelder er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdanning og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en rimelig grunn til dette.

Generelt

[Endret 3/04, 1/09]

Bestemmelsen om skjønnsfastsettelse av inntekt er en direkte videreføring av den tidligere forskriftsbestemmelsen fra før 1. oktober 2003 om det samme. Denne bestemmelsen ga anvisning på at bidraget skulle fastsettes skjønnsmessig. Etter gjeldende forskrift er det inntekten som skal fastsettes etter skjønn. Endringen har ingen materiell betydning. Den skjønnsfastsatte inntekten skal brukes ved utregningen av det kostnadsbaserte bidraget og eventuelt ved beregning av bidragsevne og maksimalbidrag.

At det nå er inntekten, og ikke bidraget som skal fastsettes skjønnsmessig, har sammenheng med at begge foreldrenes inntekter legges til grunn ved bidragsfastsettelsen. Det må derfor foretas den samme vurderingen av inntektsevnen både for den bidragspliktige og bidragsmottakeren.

Forskriften reiser to prinsipielle spørsmål. For det første må det avgjøres om vilkårene for å anvende forskriften er oppfylt. Deretter må det foretas en konkret skjønnsfastsettelse av inntekten. Dette kan gripe inn i hverandre, men prinsipielt er det to ulike forhold.

Vilkår for å anvende skjønn

[Endret 6/03, 3/04, 1/09, 11/14, 3/17]

Forskriftshjemmelen om skjønnsfastsettelse av inntekten må ses i direkte sammenheng med barneloven § 66 der det er fastsatt at begge foreldre plikter å forsørge sine barn etter evne. Forsørgingsplikten som er nedfelt i denne bestemmelsen, gjelder uavhengig av om foreldrene bor sammen med barna eller ikke. Foreldrene kan oppfylle forsørgingsplikten gjennom det daglige underholdet eller ved å betale barnebidrag.

At foreldrene har plikt til å forsørge sine barn, medfører at de innen rimelighetens grenser har plikt til å innrette seg slik at de er i stand til å oppfylle forsørgingsplikten. Dersom inntekten er lavere enn det som med rimelighet må kunne forventes, skal den fastsettes skjønnsmessig. Foreldrene står i utgangspunktet fritt til å innrette seg slik de måtte ønske, men det er ikke uten videre gitt at de med sine valg kan fri seg fra den lovbestemte forsørgingsplikten og føre byrdene over på den andre av foreldrene eller det offentlige.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr-51-nr.2-5-fastsettelse-av-barnebidrag

5.5.8 Den bidragspliktige har lavere inntekt enn inntektsevnen - forskriftens § 4 h

Dersom den bidragspliktige er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdannelse og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en akseptabel grunn til dette, skal bidraget fastsettes skjønnsmessig.

Man har eksempler på at den bidragspliktige føler bidragsplikten så tyngende at vedkommende har trappet ned arbeidsinnsatsen eller rett og slett sluttet å arbeide med den begrunnelsen at “alt går jo i bidrag likevel”. Praksis i slike saker er at man vurderer inntektsevnen og fastsetter bidraget ut fra den.

Det må imidlertid godtas at den bidragspliktige av personlige grunner velger et annet yrke eller en annen næring, selv om vedkommende går noe ned i inntekt. Hvorvidt det foreligger personlige grunner som må godtas, beror på om det foreligger en rimelig grunn for skifte av arbeid. En rimelig grunn kan f.eks. være dårlig fysisk eller psykisk helse. I vurderingen om det foreligger en rimelig grunn, kan man ikke sette strenge krav. Bestemmelsen om skjønn i disse tilfellene har først og fremst til hensikt å hindre at den bidragspliktige bytter arbeid motivert ut i fra et ønske om å redusere bidragsplikten. Hvis det foreligger gode grunner som det ikke er grunn til å betvile, bør skifte av arbeid ikke medføre skjønnsfastsettelse etter bestemmelsen.

Arbeider den bidragspliktige redusert arbeidstid, blir det avgjørende om det foreligger akseptabel grunn for dette. Det må f.eks. godtas at den bidragspliktige på grunn av omsorg for små barn ikke arbeider full dag.

Det må anses for akseptabelt at en bidragspliktig slutter i arbeid for å videreutdanne seg, selv om dette vil medføre redusert bidrag i en periode. Bidraget blir i så fall å fastsette etter de øvrige reglene i forskriften.

5.5.9 Bopel i utlandet - forskriftens § 4 i

Dersom en av partene er bosatt i utlandet og et prosentutregnet bidrag vil virke klart urimelig fordi de økonomiske følgene av å ha bopel i utlandet slår betraktelig annerledes ut enn i Norge, skal bidraget fastsettes skjønnsmessig.

Dersom den bidragspliktige i utlandet f.eks. ikke oppnår skattelettelse på grunn av bidragsplikten, slik bidragspliktige gjør i Norge, kan det være grunn til å sette bidraget noe lavere enn et prosentutregnet bidrag. Men dersom det generelle skattenivået i dette landet er lavere enn i Norge, vil dette mer eller mindre motvirke et manglende fradrag for betalt bidrag. Disse to forholdene må derfor ses i sammenheng.

Dersom begge parter bor i Norge, men f.eks. den bidragspliktige arbeider på britisk kontinentalsokkel og skattlegges i Storbritannia, skal bidraget også i dette tilfellet fastsettes etter forskriftens § 4 i.

Ved fastsettelsen må det tas hensyn til hva som vil være en rimelig fordeling av partenes forsørgelsesplikt på bakgrunn av deres økonomiske situasjon. Hvis den bidragspliktige bor i utlandet, vil vurderingen først og fremst være knyttet til vedkommendes betalingsevne. I de fleste tilfellene kan man ta utgangspunkt i prosentreglene ved utmålingen, men man bør også ta hensyn til om den bidragspliktige har rett til fradrag for betalt bidrag i det landet vedkommende skatter til. Det er klart urimelige bidrag som skal føre til en skjønnsfastsettelse. Noe avvik på grunn av tilknytningen til utlandet vil ikke være relevant.

Anonymkode: 700eb...da1

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, alexakavil skrev:

jegg har vært igjennom 4 år med advokat og rettsforlik ang samvær men mor har spolert og funnet smutthull så jeg har ikke sett baret på over 2 år nå. derfor vurderes denne jobben. ikke for og "slippe" og betalle bidrag men fordi jeg har lyst til og oppleve litt mens jeg kan. 

Gjør det! 

du ber om ny beregning etter at du har mottat tre lønninger.. 

det stemmer ikke som noen skriver at du ikke reduserer bidraget fordi du frivillig bytter jobb.. en hver m beina på jorda forstår at man ikke alltid kan bli i en godt betalt jobb., disse jobbene er ofte tunge og folk holder i noen år.. velger man å jobbe redusert blir det noe annet..

Ang pengene etter huset: spør nav. Hvis de gjør det tar du de ut av banken slik at de "forsvinner" til bidraget er beregnet ..

en mor som ødelegger samvær m far fortjener å betale alle utgifter selv .. eksen din høres ut som en drittkjerring..

Anonymkode: 592f3...a42

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det! 

du ber om ny beregning etter at du har mottat tre lønninger.. 

det stemmer ikke som noen skriver at du ikke reduserer bidraget fordi du frivillig bytter jobb.. en hver m beina på jorda forstår at man ikke alltid kan bli i en godt betalt jobb., disse jobbene er ofte tunge og folk holder i noen år.. velger man å jobbe redusert blir det noe annet..

Ang pengene etter huset: spør nav. Hvis de gjør det tar du de ut av banken slik at de "forsvinner" til bidraget er beregnet ..

en mor som ødelegger samvær m far fortjener å betale alle utgifter selv .. eksen din høres ut som en drittkjerring..

tusen takk for ett seriøst svar. ringte nav i dag men ble ikke mye klokere så skal prøve og ringe nav innkrevning på mandag for og få litt mer info. 

for meg er det helt greit og betale bidrag så lenge det går til barnet. men virker som noen her inne har lett for og dømme uten og vite noe ang hva saken egentlig omhandler. jeg stillte ett spm ikke om alle utenforståendes meninger så igjen takk for svar :)

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for ett seriøst svar. ringte nav i dag men ble ikke mye klokere så skal prøve og ringe nav innkrevning på mandag for og få litt mer info. 

for meg er det helt greit og betale bidrag så lenge det går til barnet. men virker som noen her inne har lett for og dømme uten og vite noe ang hva saken egentlig omhandler. jeg stillte ett spm ikke om alle utenforståendes meninger så igjen takk for svar :)

Det var da langt fra ett seriøst svar du fikk fra den brukeren! ...a42.

Sjekk rundskrivene som det er linket til lenger oppe i tråden. Synsing kommer man ikke langt med hos nav da dem har ett regelverk å forholde seg til.

Penger på konto er irrelevant for bidragsberegning, dem tas ikke med. Det samme gjelder gjeld. Det nytter heller ikke å ta opp masse gjeld og tro at bidraget settes ned av den grunn.

Nav går etter inntektsevne! Men du kan jo søke om ny beregning. Det er ikke alltid at Nav vet sine egne regler. Da er det opptil brukerne å sende inn klage og rette på dem.

Du betaler gjerne bidrag så lenge du vet at pengene går til barnet?? Skal du ha en oversikt over utgiftene eller? Hadde du bare visst hvor mange vi er som hører akkurat de anklagene rettet mot oss av bidragyter og tror at dem skal komme seg unna bidrag fordi dem synser og antar en hel masse fordi det passer dems verdensbilde.

Anonymkode: 700eb...da1

• Liker 1
Skrevet (endret)

jeg anklager ingen i saken her. eneste jeg er ute etter er og få svar på mitt spm helst uten og måtte gå i detalj om min sak med mor. da dette er en privat sak som ikke har så mye og gjøre på ett forum. jeg prøver bare og svare på deres annklager om at jeg gir f i mitt barn og ikke vil betale bidrag. det er ikke sant. jeg betaler gjerne bidrag men når situasjonen har blitt som den har blitt i dag så takket jeg ja til ny jobb fordi jeg har prøvd alt jeg kan for og få ha samvær etc og det er ganske tøft for en far og få alle julegaver, bursdags gaver, kort etc sendt i retur, mor vil ikke at jeg skal være i bildet, og vil heller ikke at barnet skal motta noe annet enn barnebidrag fra meg. alt jeg lurer på er om mine oppsparte penger som jeg tenkte og holde på en konto mens jeg er borte blir tatt med i beregningen eller ikke. for ja jeg skal flytte tilbake til norge etter jeg har jobbet som reise guide. men som i alle jobber må man starte på bunnen og derfor må jeg også flytte. og siden jeg ikke har fått hatt noen kontakt med mitt barn på over 2 år nå grunnet spolering av samvær fra mor så flytter jeg. jeg flytter altså IKKE for og "stikke av" eller for og "slippe" og betale bidrag. 

Endret av sofie777
  • Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, alexakavil skrev:

jeg anklager ingen i saken her. eneste jeg er ute etter er og få svar på mitt spm helst uten og måtte gå i detalj om min sak med mor. da dette er en privat sak som ikke har så mye og gjøre på ett forum. jeg prøver bare og svare på deres annklager om at jeg gir f i mitt barn og ikke vil betale bidrag. det er ikke sant. jeg betaler gjerne bidrag men når situasjonen har blitt som den har blitt i dag så takket jeg ja til ny jobb fordi jeg har prøvd alt jeg kan for og få ha samvær etc og det er ganske tøft for en far og få alle julegaver, bursdags gaver, kort etc sendt i retur, mor vil ikke at jeg skal være i bildet, og vil heller ikke at barnet skal motta noe annet enn barnebidrag fra meg. alt jeg lurer på er om mine oppsparte penger som jeg tenkte og holde på en konto mens jeg er borte blir tatt med i beregningen eller ikke. for ja jeg skal flytte tilbake til norge etter jeg har jobbet som reise guide. men som i alle jobber må man starte på bunnen og derfor må jeg også flytte. og siden jeg ikke har fått hatt noen kontakt med mitt barn på over 2 år nå grunnet spolering av samvær fra mor så flytter jeg. jeg flytter altså IKKE for og "stikke av" eller for og "slippe" og betale bidrag. 

Får så vondt i hjerte når jeg leser dette.. føler virkelig med deg! 

Får håpe at barnet ser din side når det blir større. Jeg har en vennine som i voksen alder forsto at grunnen til at hun ikke var med far var fordi moren manipulerte og saboterte. vil tippe at dere får god kontakt når barnet er stort nok til å reise alen.. digg å være tenåring og kunne reise til syden og bo gratis.kanskje barnet kan bo hos deg når det beg på vgs? Tror det er en norsk vgs der nede :) 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får så vondt i hjerte når jeg leser dette.. føler virkelig med deg! 

Får håpe at barnet ser din side når det blir større. Jeg har en vennine som i voksen alder forsto at grunnen til at hun ikke var med far var fordi moren manipulerte og saboterte. vil tippe at dere får god kontakt når barnet er stort nok til å reise alen.. digg å være tenåring og kunne reise til syden og bo gratis.kanskje barnet kan bo hos deg når det beg på vgs? Tror det er en norsk vgs der nede :) 

ja det har ikke vært lett. jeg måtte tilslutt kaste inn hånklet og innse at slaget var tapt uansett hvor vondt det var. men lever i håpet at en dag står det ett "barn" på døra og vil ha svar. og da har jeg mer enn nok og vise frem :) 

Skrevet

Nei Nav kan ikke ta penger fra konto- men du kan opparbeide deg en skikkelig bidragsgjeld. 

NAVI kan etter en stund kreve lønnstrekk og ta pant i eiendeler. 

Vet ikke om det har blitt noen endringer, men tidligere så var den gjelden rentefri.

Litt nysgjerrig på hva slags smutthull  det finnes som gjør at mor kan nekte deg samvær med barnet ditt dersom det har blitt fastsatt i retten?

Hvorfor kjemper du da ikke om omsorgen for barnet? Det bør bety så mye for deg at du ikke gir opp...

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, xinnia skrev:

Nei Nav kan ikke ta penger fra konto- men du kan opparbeide deg en skikkelig bidragsgjeld. 

NAVI kan etter en stund kreve lønnstrekk og ta pant i eiendeler. 

Vet ikke om det har blitt noen endringer, men tidligere så var den gjelden rentefri.

Litt nysgjerrig på hva slags smutthull  det finnes som gjør at mor kan nekte deg samvær med barnet ditt dersom det har blitt fastsatt i retten?

Hvorfor kjemper du da ikke om omsorgen for barnet? Det bør bety så mye for deg at du ikke gir opp...

Om nav beregner et lavere bidragsbeløp vil det ikke bli opparbeidet bidragsgjeld så lenge beløpet blir betalt. 

Hvis det er mulig ville jeg betalt selv og når barnet nærmer seg 18 ville jeg sluttet å betale. Greier du å trenere saken til barnet fyller 18 vil bidragsgjelden bli betalt til barnet og ikke mor.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om nav beregner et lavere bidragsbeløp vil det ikke bli opparbeidet bidragsgjeld så lenge beløpet blir betalt. 

Hvis det er mulig ville jeg betalt selv og når barnet nærmer seg 18 ville jeg sluttet å betale. Greier du å trenere saken til barnet fyller 18 vil bidragsgjelden bli betalt til barnet og ikke mor.

TS vil jo kjøpe seg bolig igjen. Det går jo ikke med høy bidragsgjeld. Som fleir skriver her oppe så kan NAV skjønnsfastsette inntekt. Slik at selvom du tjener lite må du betale samme bidrag. Barnet koster ikke noe mindre fordi du vil jobbe som reiseguide. Hvis du ikke betaler opparbeider du deg bidragsgjeld. Da kan de til slutt ta pant i verdiene dine, overskuddet fra huset. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter også og klør meg i hodet.... Jeg kan ikke forstå, at du som PAPPA, prøver å komme deg bort fra det økonomiske ansvaret du har for ditt eget barn. (For å ikke snakke om at du faktisk reiser fra barnet ditt som du sikkert ikke kommer til å se like ofte.) 

Er dette virkelig en slik mann du ønsker å være? 

Du skal være et forbildet for barnet ditt. 

Endret av Coolaid
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør det vanskelig for barnet når barnet ikke har kontakt med sin biologiske far. Det lager et "hull" som barnet må bære inni seg resten av livet. Jeg har blitt sviktet av mine foreldre - du ønsker ikke å gjøre det mot ditt eget barn. 

Dersom det ikke foreligger omsorgsgrunner som gjør at du ikke er egnet for samvær med barnet ditt, så kjemper du til du får det samværet du og barnet ditt har krav på. Du svikter barnet ditt med å rømme fra en vanskelig situasjon. Vær litt mann, kjemp for barnet ditt. 

Som pappa er det ingenting i verden som kan holde meg borte fra barna mine. 

Endret av Coolaid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...