AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Del Skrevet 14. september 2017 Har jeg avdekket en språklig forskjell mellom kjønnene? Menn spør konkret. Kvinner legger til "sånn" foran temaet. Hvor får jeg kjøpt (sånn) kabel til å koble x til y, f.. eks. Anonymkode: 985ea...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 14. september 2017 #2 Del Skrevet 14. september 2017 Det kommer nok helt an på hvem du snakker med, men generelt sett er menn ofte mer direkte, mens kvinner liker å bruke flere ord enn menn. Kanskje det er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Del Skrevet 14. september 2017 Sånn er ofte helt unødvendig å bruke. Anonymkode: 88017...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #4 Del Skrevet 14. september 2017 Sånn er livet! Anonymkode: c2a43...faa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Del Skrevet 14. september 2017 Sånn kan det gå!! Anonymkode: fd73f...aee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 14. september 2017 #6 Del Skrevet 14. september 2017 Din observasjon er nok riktig. Dessuten forekommer sånn ofte i det vi kan kalle fjortis-språk: "Og jeg bare – sånn... (Gjorde det iallfall; jeg snakker lite med tenåringer nå, så dette kan godt være umoderne for alt jeg vet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #7 Del Skrevet 15. september 2017 Etter min erfaring gjelder dette begge kjønn, men man uttrykker seg jo mer kortfattet om det man er kjent med. "Bruker du en sånn svamp til ansiktet?" "En blender?" "Nei, en sånn (...)" Anonymkode: 1f756...e1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #8 Del Skrevet 15. september 2017 Har aldri tenkt over det men hører da mange menn bruke ordet sånn også, så antar det er like vanlig for begge kjønn Anonymkode: fec5f...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. september 2017 #9 Del Skrevet 15. september 2017 Jeg bruker for det meste slik istedenfor sånn. Slik er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 15. september 2017 #10 Del Skrevet 15. september 2017 2 hours ago, stan said: Jeg bruker for det meste slik istedenfor sånn. Slik er det bare. Det tviler jeg på er riktig i det tilfellet som denne tråden handler om. Jeg har aldri hørt noen si "Hvor får jeg kjøpt slik kabel til å koble x til y?", bare sånn Derimot er det vanligst å si "Hvor får jeg kjøpt en slik kabel?" om man peker på en. Og uttrykket er "sånn omtrent", ikke "slik omtrent". Nei, sånn og slik er ikke nøyaktige synonymer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. september 2017 #11 Del Skrevet 15. september 2017 13 minutter siden, GauteS skrev: Det tviler jeg på er riktig i det tilfellet som denne tråden handler om. Jeg har aldri hørt noen si "Hvor får jeg kjøpt slik kabel til å koble x til y?", bare sånn Derimot er det vanligst å si "Hvor får jeg kjøpt en slik kabel?" om man peker på en. Og uttrykket er "sånn omtrent", ikke "slik omtrent". Nei, sånn og slik er ikke nøyaktige synonymer. Det er mulig du har rett. Men at du ikke har hørt noen si noe slikt betyr jo ikke at det ikke eksisterer Jeg sier jo ikke slik fordi det er riktig, men mer fordi det er en uvane. Jeg påstår heller ikke at slik og sånn er synonymer eller kan brukes helt likt. Men nevner at slik fungerer på lignende måte som sånn. Jeg tippe jeg og andre bruker slike ord, både på norsk og på de fleste andre språk for å gi hjernen tid til å tenke ut hva å si videre. Så blir det en vane eller uvane om man ikke liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #12 Del Skrevet 15. september 2017 25 minutter siden, GauteS skrev: Det tviler jeg på er riktig i det tilfellet som denne tråden handler om. Jeg har aldri hørt noen si "Hvor får jeg kjøpt slik kabel til å koble x til y?", bare sånn Derimot er det vanligst å si "Hvor får jeg kjøpt en slik kabel?" om man peker på en. Og uttrykket er "sånn omtrent", ikke "slik omtrent". Nei, sånn og slik er ikke nøyaktige synonymer. Dialekt... på min dialekt har vi ikke sånn, det høres helt unaturlig å si «har du sånn kabel», det høres ut som babyspråk. Her går det i «en slik», og «en sann» med a hos ungdommen i sentrum, og det er ingen forskjell på hvilket kjønn som sier det. Anonymkode: aceb3...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 15. september 2017 #13 Del Skrevet 15. september 2017 8 minutes ago, stan said: Men at du ikke har hørt noen si noe slikt betyr jo ikke at det ikke eksisterer Jeg tviler, skrev jeg, jeg påsto ikke bastant at det du skrev var usant. Ja, jeg trakk inn egne observasjoner. Er det forbudt å benytte seg av egne erfaringer? Gjør du ikke egentlig det samme sjøl? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. september 2017 #14 Del Skrevet 15. september 2017 1 minutt siden, GauteS skrev: Jeg tviler, skrev jeg, jeg påsto ikke bastant at det du skrev var usant. Ja, jeg trakk inn egne observasjoner. Er det forbudt å benytte seg av egne erfaringer? Gjør du ikke egentlig det samme sjøl? Det er jo det fine med diskusjonsforum. De hjelper oss utvide vår horisont Ting vi ikke visste det var mulig å gjøre, tenke eller mene, får vi innblikk i på løpende bånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 15. september 2017 #15 Del Skrevet 15. september 2017 (endret) 20 minutes ago, AnonymBruker said: Dialekt... på min dialekt har vi ikke sånn, det høres helt unaturlig å si «har du sånn kabel», det høres ut som babyspråk. Her går det i «en slik», og «en sann» med a hos ungdommen i sentrum Sånn eller sann (eller sònn), det må jo være samme ordet, bare ulik form. "Babyspråk" – ja, det var nettopp det jeg siktet til med "fjortisspråk" i mitt første innlegg. Red.: Ordet kan også være modifiserende: "Da hun dukket opp, var hun sånn morsk". Sånn passelig morsk, m.a.o. Her kan en heller ikke bruke "slik", langt mindre "en slik". Endret 15. september 2017 av GauteS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #16 Del Skrevet 15. september 2017 20 minutter siden, GauteS skrev: Sånn eller sann (eller sònn), det må jo være samme ordet, bare ulik form. "Babyspråk" – ja, det var nettopp det jeg siktet til med "fjortisspråk" i mitt første innlegg. Red.: Ordet kan også være modifiserende: "Da hun dukket opp, var hun sånn morsk". Sånn passelig morsk, m.a.o. Her kan en heller ikke bruke "slik", langt mindre "en slik". Men det gjør man da, som sagt, på min dialekt. Har du sånn kabel? = Har du slik/en slik kabel? Hun var sånn morsk = Ho va slik/slik passelig morsk. Vi bruker slik som et synonym til sånn. De fleste bruker slik/en slik, mens de som bruker sånn, sier en sann. Ho va en sann passelig sint, da ho kom frem. Og jeg kjenner flere andre, som ikke har samme dialekt som meg, som benytter slik som et synonym for sånn. Anonymkode: aceb3...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 15. september 2017 #17 Del Skrevet 15. september 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: Ho va en sann passelig sint, da ho kom frem. Ok, takk. Jeg forstår deg slik at dere bruker enten slik eller sånn, aldri begge. Det ene er altså IKKE synonym til det andre i den dialekten. Mens det i de dialekter der orda ER synonymer, er min erfaring at det har utvikla seg en tradisjon for at orda i noen sammenhenger brukes litt forskjellig. Ikke unaturlig, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #18 Del Skrevet 15. september 2017 Men asså atte, hvorfor kanke jeg si sånn a, lissom? Det er jo bare et ord, sant. Ikke sant det er det på en måte lissom? Jeg mener, folk lissom, de bruker jo for eksempel "absolutt" mye av tiden. Absolutt ditt og absolutt datt. På en måte. Sant og lissom. Også kommer alle dem som bruker feil de/dem, og/å, hun/henne, og ikke klarer å bøye skjære/bære riktig. Jeg mener, det skar meg i ørene før og det skjærer ennå. Jeg blir vel tunghørt snart, sant lissom? Anonymkode: 6a962...398 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #19 Del Skrevet 15. september 2017 Sånn skal det låte! Anonymkode: 89a99...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #20 Del Skrevet 16. september 2017 Hvis jeg er usikker på noe jeg skal ha og skal spørre noen, så blir det fort en sånn kabel. Da vet jeg egentlig ikke hva jeg skal ha. Men om jeg vet hva jeg skal ha og da spør jeg helt konkret, har du en usb kabel? Anonymkode: 76cf8...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå