Gå til innhold

?  

112 stemmer

1. 1. ?

• Ja!
      7
    • Nei!
      105

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke abort burde forbys, men jeg stusser samtidig alltid over hvor enkel og ureflektert tilnærming mange virker å ha til spørsmålet. Når man automatisk antar at de som mener også det ufødte barnets liv er viktig og ønsker å beskytte dette gjør dette grunnet dårlige intensjoner eller dumskap tror jeg man selv gjør seg skyldig i sistnevnte. Jeg skulle ønske vi i Norge hadde større takhøyde for å erkjenne at abort er et vanskelig etisk dilemma, som er grunnen til at vi også i dag har begrensninger på hvor lenge kvinnen kan "bestemme over egen kropp", og at du ikke trenger å være kristenfundamentalist, "mørkemann" osv. for å anerkjenne dette eller lure på om noe så alvorlig burde vært lovlig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 14.9.2017 den 18.31, Chubby skrev:

Ja, fosterene er individer med samme rett til beskyttelse som alle andre, og de demografiske og samfunnsøkonomiske kostnadene med dagens lov har vært enorme. Samtidig tilsier sunn fornuft at ekstremtilfeller hvor kvinnens liv er i fare, incest, voldtekt el. at det bør være muligheter for unntak. 

Og du stepper inn og tar deg av alle de uønskede barna som blir født om vi forbyr abort, slik at disse er garantert en god oppvekst?

Anonymkode: d1c15...83e

Skrevet
På 16.9.2017 den 8.04, AnonymBruker skrev:

Jeg synes abort som hovedregel bør forbys.Dette vil tvinge oss til å være mer forsiktig med hvem man hopper til køys med og bli mer forsiktig med prevensjon.Sexer til for å lage barn,det er naturens biologi.Det er alt for mange som slurver med prevensjon og tar abort fordi det ikke passer for en selv å få barn akkurat da.Da bør man avstå fra sex,sterilisere seg eller bruke alt man kan av prevensjon.Skulle "uhellet" alikevel være ute,så må man ta ansvar for sine handlinger.

Noen minutters nytelse for en selv,vil gi store konsekvenser dersom man blir uønsket gravid og jeg vil tro mange vil bli mer forsiktig og selektive ift hvem man ligger med.Abort brukes alt for mye som prevensjon.

Unntaket er unnfangelse ved voldtekt eller incest.

Dette er ikke politisk korrekt å si,men det er min ærlige mening etter mange år i helsevesenet.

Anonymkode: aefbb...873

Så du mener det er bedre for et barn å måtte bli satt til verden og være uønsket, med alt det faktisk innebærer?

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal vi ha rett til abort slik vi har i dag. Jeg unnet ingen å skulle måtte vokse opp som et uønsket barn.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, asterix skrev:

Selvfølgelig skal vi ha rett til abort slik vi har i dag. Jeg unnet ingen å skulle måtte vokse opp som et uønsket barn.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er bedre for et barn å måtte bli satt til verden og være uønsket, med alt det faktisk innebærer?

Er det ikke en farlig tankegang når man bedømmer andres livssituasjon å være verre enn å bli født, og ønsker politikk deretter? Det var slik man rettferdiggjorde eutanasi-programmene der flere tusener ble drept, med begrunnelsen at man ikke unnet noen å leve slike liv. De fleste "uønskede" barn velger tross alt livet når de får muligheten til å velge selv, så det virker urimelig å begrunne abortstandpunktene med hensynet til et eventuelt barns livssituasjon. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, herzeleid skrev:

Er det ikke en farlig tankegang når man bedømmer andres livssituasjon å være verre enn å bli født, og ønsker politikk deretter? Det var slik man rettferdiggjorde eutanasi-programmene der flere tusener ble drept, med begrunnelsen at man ikke unnet noen å leve slike liv. De fleste "uønskede" barn velger tross alt livet når de får muligheten til å velge selv, så det virker urimelig å begrunne abortstandpunktene med hensynet til et eventuelt barns livssituasjon. 

Jeg har faktisk møtt mange som heller ville valgt å ikke bli født.

Abortmotstandere er alltid ivrige på å forsvare det ufødte liv, men ytterst få av dem gjør noen virkelig innsats for vanskeligstilte som allerede er født.

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutter siden, asterix skrev:

Jeg har faktisk møtt mange som heller ville valgt å ikke bli født.

Abortmotstandere er alltid ivrige på å forsvare det ufødte liv, men ytterst få av dem gjør noen virkelig innsats for vanskeligstilte som allerede er født.

Det blir vanskelig å forholde seg til argumenter at typen "jeg har møtt" da det ikke er verifiserbart og anekdoter ofte sier veldig lite om helheten. 

Det vi vet er at barnevernet tar over omsorgen for over 1600 barn årlig. Antallet "uønskede" barn er antagelig veldig mye høyere enn dette. De aller fleste av de uønskede barna velger livet da de ikke begår selvmord i løpet av livet. Med andre ord faller det å "ikke unne" andre livet, angivelig av hensyn til dem selv, på sin egen urimelighet gitt at de aller fleste faktisk velger livet. 

edit.

Glemte kilden:

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/

Endret av herzeleid
Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Det blir vanskelig å forholde seg til argumenter at typen "jeg har møtt" da det ikke er verifiserbart og anekdoter ofte sier veldig lite om helheten. 

Det vi vet er at barnevernet tar over omsorgen for over 1600 barn årlig. Antallet "uønskede" barn er antagelig veldig mye høyere enn dette. De aller fleste av de uønskede barna velger livet da de ikke begår selvmord i løpet av livet. Med andre ord faller det å "ikke unne" andre livet, angivelig av hensyn til dem selv, på sin egen urimelighet gitt at de aller fleste faktisk velger livet. 

edit.

Glemte kilden:

https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/

Så du mener seriøst at fordi ikke mange nok av de som har vært under barnevernet har begått selvmord så er det en god grunn til å la flere uønskede barn bli født? Jeg håper virkelig du gjør en kraftig innsats for å lette hverdagen til barnevernsbarn.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, asterix skrev:

Så du mener seriøst at fordi ikke mange nok av de som har vært under barnevernet har begått selvmord så er det en god grunn til å la flere uønskede barn bli født? Jeg håper virkelig du gjør en kraftig innsats for å lette hverdagen til barnevernsbarn.

Jeg skriver at de fleste åpenbart selv mener det er verdt å leve, selv om du ikke unner dem livet deres. Dermed tror jeg de fleste vil se at man ikke gjør disse noen tjenester ved å ikke la dem få leve, med mindre man anser seg selv som bedre skikket til å vurdere andres livs verdi enn de selv er.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg og svar. 

Dark Angelina, mod.

• 1 måned senere...
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange gode argumenter for å tillate abort, og mange som er flinke til å formulere disse, men denne fyren ligger temmelig mange nivå under disse. Jeg håper folk generelt har et litt mer reflektert forhold til problemstillingen enn som så. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...