Gå til innhold

Spør en bigender/genderfluid.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei hei folkens. Er litt sent ute her men jeg merket at denne diskusjonen gjorde meg rimelig irritert. Jeg har en venn som definerer seg som bigender. Det er fordi de var født som jente, men føler ikke at de passer inn i en av de to kategoriene "gutt" eller "jente".  De ville ikke velge enten eller, også ha satt forventninger til folk om hvor maskulin eller feminin de skal være ettersom hvilket kjønn de har valgt. Så når de da kunne definere seg som bigender så hadde de frie tøyler til å noen ganger kle seg som en gutt og noen ganger kle seg som en jente uten at noen andre har forventninger til hvordan de skal se ut. Vennen min har også sagt at å kalle de for begge ord "hun" og "han" er greit for dem. Den eneste forskjellen på denne personen og noen som definerer seg som enten mann eller kvinne, er at de har drastiske forandringer mellom hvor feminint de kler seg og hvor maskulint de kler seg hver dag. Noen synes denne forskjellen fra dag til dag og forandringen mellom hvilket kjønn de representerer virker absurd og unormalt. Men det er faktisk normalt, og det eksisterer faktisk folk som føler det slik. Noen mennesker liker å definere seg som ett eller annet og dermed eksisterer ordet "bigender" for folk som eventuelt føler det slik som min Venn gjør. Og Bigender kan bety noe annet for noen andre som følger seg bigender enn det det betyr for min venn.

Bigender er absolutt noe som eksisterer, og hvis man ikke vet hva det er så er det bare å slå det opp på internett og begynne å lære seg selv litt om de ukjente ting, og heller være litt aksepterende overfor at der finnes faktisk følelser andre mennesker har som man ikke selv har.

Anonymkode: f9810...b9f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår greia med/behovet for å definere seg som bigender, transseksuell o.l... Men jeg synes det er litt trist at behovet er der, og tar meg selv i å tenke at de på sett og vis opprettholder stereotypiene/"boksene" som de ikke føler seg hjemme i. For hvorfor kan de ikke være den de er, med de såkalte "maskuline" og "feminine" egenskapene og interessene de innehar - hvorfor må kjønnsorgan dras inn i bildet?

Som sagt, forstår behovet, for vi lever ikke i et kjønnsløst samfunn, og man merker press/forventninger basert på kjønn. Men om man er blant dem som ikke trives med eller er enig i dette, så burde man ta tak i problemet og prøve å påvirke i rett ende... Tenker jeg da. Satt på spissen så vil jo en kjønnsoperert kvinne - tidligere mann - bekrefte at "hvis du har disse egenskapene og interessene så kan du ikke ha en penis", heller enn å stå opp for at man skal være den man er uavhengig av hva man har mellom bena. 

Anonymkode: 8761a...830

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 12.10.2017 den 23.41, AnonymBruker skrev:

Hvordan endrer du på kjønnsorganene? :klo:

Anonymkode: 7ed85...6fa

Jeg har en kompressjonsvest og en penisprotese som jeg kan ta av og på.

Skrevet
On 9/13/2017 at 8:53 PM, Sykkelkopp said:

Er du 

Haha nei

Du tror det skal føles en spesifikk måte å være et kjønn? Det er ingen følelse. Du er bare deg. Om du har fått ideer om at du må sette deg i en spesifikk kjønnsboks avhengig av humøret er det en mental lidelse. Du er enten xx eller xy og du kan føle deg mer eller mindre femi - men det har ingenting med kjønn å gjøre. Er du xy og føler deg mest komfortabel i kjole er du en mann som føler deg mest komfortabel i kjole.

Høres mer ut som et skrik etter oppmerksomhet når du høylytt har behov for å definere deg som så spesiell og annerledes enn andre

Kanskje det var slik i de forrige generasjonene, men det moderne samfunn har veldig spesifikt syn på hva en jente eller gutt skal være. Jeg vet ihvertfall at jeg ikke vokste opp der jeg fikk tusenvis av rosa "jenteleker", mens brødrene mine fikk blå "gutteleker". Jeg hadde heller ikke rommet mitt fylt med rosa og ble stadig påkledd som en liten prinsesse og oppmuntret til å være en søt prinsesse heller.

Når man vokser opp med så begrensede syn på hva et kjønn er og innebærer, så mener jeg at vi vil se en oppblomstring av mennesker som ser på seg selv som genderfluid, fordi de passer ikke inn i den lille boksen. Hadde vi hatt et bredere syn på hva det ville si å være jente/ gutt, kvinne/ mann så hadde folk følt at de kunne være seg selv uten at kjønn hadde så mye å si

En jente som sitter foran PC-en med joggebukse og programmerer kan for eks tenke at hun er genderfluid siden hun ikke bryr seg om klær, sminke og moter. Fordi i det moderne samfunn er det ikke lenger plass til at man er en kvinne og programmerer. Femninitet og være kvinne = pene klær, rosa, sminke, blogging

Vi skaper oss en ganske sykelig kultur når vi begrenser hva individet kan være. 

Anonymkode: b84f0...894

• Liker 2
Skrevet
På 14.9.2017 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Nå er det forklart over her, men sånn til en annen gang så må du forklare hva du faktisk spør om. Du kan ikke for alvor forvente at folk flest vet hva 'bigendere' og 'genderfluids' er for noe.

Sånn da er det avklart. ;)

Anonymkode: c14f3...142

Beleste folk vet det🤓

Anonymkode: 62f01...ba7

Skrevet
På 23.10.2017 den 3.58, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår greia med/behovet for å definere seg som bigender, transseksuell o.l... Men jeg synes det er litt trist at behovet er der, og tar meg selv i å tenke at de på sett og vis opprettholder stereotypiene/"boksene" som de ikke føler seg hjemme i. For hvorfor kan de ikke være den de er, med de såkalte "maskuline" og "feminine" egenskapene og interessene de innehar - hvorfor må kjønnsorgan dras inn i bildet?

Som sagt, forstår behovet, for vi lever ikke i et kjønnsløst samfunn, og man merker press/forventninger basert på kjønn. Men om man er blant dem som ikke trives med eller er enig i dette, så burde man ta tak i problemet og prøve å påvirke i rett ende... Tenker jeg da. Satt på spissen så vil jo en kjønnsoperert kvinne - tidligere mann - bekrefte at "hvis du har disse egenskapene og interessene så kan du ikke ha en penis", heller enn å stå opp for at man skal være den man er uavhengig av hva man har mellom bena. 

Anonymkode: 8761a...830

Akkurat slik tenker jeg også 👏

Skrevet

Det finnes bare 2 kjønn. Kler du deg og oppfører deg som det motsatte kjønn er du transe.

Skal dog sies at jeg har ingenting imot folk som er transe. Er et fritt samfunn

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En jente som sitter foran PC-en med joggebukse og programmerer kan for eks tenke at hun er genderfluid siden hun ikke bryr seg om klær, sminke og moter. Fordi i det moderne samfunn er det ikke lenger plass til at man er en kvinne og programmerer. Femninitet og være kvinne = pene klær, rosa, sminke, blogging

Ja og isåfall er hun fucked up og burde gå til psykolog. Plenty med jenter som ikke går i pene klær, rosa, sminker seg særlig eller blogger. Når det kommer til programmering jobber universitetene hardt med å få inn flere jenter. De arrangerer jentedager, jenter kvoteres inn osv. Men programmering er rett og slett ikke et fag jenter flest liker så suksessen har vært middelmålig. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer på noe! 

Kler du deg som dame fordi det føles «bra» å gå i f.eks dameklær, eller fordi det føles «fælt» å gå i herreklær? Altså, bytter du fordi det føles bra, eller fordi du føler at du må for å unngå ubehag? 

Lurer også på androgyn stil ikke funker for deg/dere og evt hvorfor! 😊

Skrevet
1 hour ago, Sykkelkopp said:

Ja og isåfall er hun fucked up og burde gå til psykolog. Plenty med jenter som ikke går i pene klær, rosa, sminker seg særlig eller blogger. Når det kommer til programmering jobber universitetene hardt med å få inn flere jenter. De arrangerer jentedager, jenter kvoteres inn osv. Men programmering er rett og slett ikke et fag jenter flest liker så suksessen har vært middelmålig. 

Klippet bort mesteparten av innlegget og tok ikke poenget i det hele tatt. Det er nesten imponerende

Gjest Rosetelys
Skrevet
På ‎13‎.‎09‎.‎2017 den 19.04, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en mental lidelse!!!!! Det er en kjønnsidentitet!

Anonymkode: 09d6b...18c

Vi har bare to kjønn. Mann og kvinne.

Skrevet

Jeg lurer på en ting, selv om det kanskje har mer å gjøre med tg - er kvinner egentlig bare kjoler, høye hæler, sminke og fint hår og negler? Det virker nemlig sånn når transkvinner skal bli en. 

Anonymkode: dea14...96b

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beleste folk vet det🤓

Anonymkode: 62f01...ba7

Beleste folk er klar over at ikke alle er beleste og velger derfor å forklare ord og uttrykk h*n vet ikke er en del av folks vanlige vokabular. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beleste folk er klar over at ikke alle er beleste og velger derfor å forklare ord og uttrykk h*n vet ikke er en del av folks vanlige vokabular. 

Bigender/genderfluid er uansett begreper som bare brukes i USA og Canada av en liten nisje spesielt interesserte mennesker. Har aldri hørt noen bruke i det i Norge. Så det er kanskje ikke så rart at "folk flest" ikke vet så mye om det. 

• Liker 3
Skrevet
På 13.9.2017 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Hvordan rasjonaliserer du dette? Hva er det som får deg til å tro at du kan bestemme deg for å være ett kjønn en dag og et annet kjønn neste dag? Du vet at hjernene til menn og kvinner er forskjellige, ikke sant? Du forstår at tanken om at det finnes mer enn to kjønn er blottet for all logikk?

Anonymkode: 5c527...656

Det fines da objektivt og beviselig i hvert fall tre, du kan ikke definere bort folk som faktisk er født med begge.

Indianerne opererte med 5 kjønn før de kristne kom og sa at nei da Gud skapte mann og kvinne punktum....

De baserte at det var fem kjønn på hva de observerte, smart egentlig, å se etter i stedet for å bestemme seg først og så trøkke alle inn i det som er bestemt.... 

Skrevet
Akkurat nå, pautina skrev:

Det fines da objektivt og beviselig i hvert fall tre, du kan ikke definere bort folk som faktisk er født med begge.

Indianerne opererte med 5 kjønn før de kristne kom og sa at nei da Gud skapte mann og kvinne punktum....

De baserte at det var fem kjønn på hva de observerte, smart egentlig, å se etter i stedet for å bestemme seg først og så trøkke alle inn i det som er bestemt.... 

Intersex er ikke klassifisert som et kjønn men som en medisinsk tilstand. 

Og ja, indianere trodde på mye rart - som ånder og både det ene og det andre. Vikingene trodde på mye rart de også, som Tor med hammeren og valhalla. Eller hva med inkaene og zulu folket? 

Heldigvis er vi idag mer opplyste.

Skrevet
Akkurat nå, WubWub skrev:

Intersex er ikke klassifisert som et kjønn men som en medisinsk tilstand. 

Og ja, indianere trodde på mye rart - som ånder og både det ene og det andre. Vikingene trodde på mye rart de også, som Tor med hammeren og valhalla. Eller hva med inkaene og zulu folket? 

Heldigvis er vi idag mer opplyste.

Jovisst, men tvekjønnet het finnes og det burde da være alle andre revnende likegyldig om vedkommende da ønsker å definere seg som kvinne/ mann eller rett og slett tvekjønnet....

Indianerne trodde ikke på noe om kjønn, de bare observerte at det ble født kvinner, menn og tvekjønnede samt at noen menn var kvinnelige og noen kvinner veldig mannlige, ikke noe overtro i det,  ikke et problem for noen før de mer "opplyste" kom og sa at neida, to, to aksepterte kjønn.....indianerne hadde nok like mye overtro som alle andre, men akkurat om kjønn synes jeg de hadde et poeng.

Jeg forstår ikke hvorfor man ønsker så sterkt å bestemme hva andre skal tenke om seg selv, holder det ikke for deg at du er mann, føler deg som mann og aksepteres for det, må du ha noe du skulle ha sagt om andres kjønnsidentitet?

Jeg kan ikke fatte hvorfor alle skal ha noe å si om det skal være lov å være hen....hvis noen føler seg hen så føler de seg vel hen da, og hvorfor i alle dager skal man nekte noen det? ,

Skrevet
4 minutter siden, pautina skrev:

Jovisst, men tvekjønnet het finnes og det burde da være alle andre revnende likegyldig om vedkommende da ønsker å definere seg som kvinne/ mann eller rett og slett tvekjønnet....

Indianerne trodde ikke på noe om kjønn, de bare observerte at det ble født kvinner, menn og tvekjønnede samt at noen menn var kvinnelige og noen kvinner veldig mannlige, ikke noe overtro i det,  ikke et problem for noen før de mer "opplyste" kom og sa at neida, to, to aksepterte kjønn.....indianerne hadde nok like mye overtro som alle andre, men akkurat om kjønn synes jeg de hadde et poeng.

Jeg forstår ikke hvorfor man ønsker så sterkt å bestemme hva andre skal tenke om seg selv, holder det ikke for deg at du er mann, føler deg som mann og aksepteres for det, må du ha noe du skulle ha sagt om andres kjønnsidentitet?

Jeg kan ikke fatte hvorfor alle skal ha noe å si om det skal være lov å være hen....hvis noen føler seg hen så føler de seg vel hen da, og hvorfor i alle dager skal man nekte noen det? ,

Intersex er det nye ordet for tvekjønnet. Det er ikke klassifisert som et eget kjønn som sagt. Det finnes som Rosetelys sier bare to kjønn. Om et individ ønsker bytte kjønn så er dette medisinsk mulig og noe jeg støtter. Men man har bare 2 valgmuligheter når det kommer til kjønnstransformasjon ; kvinne eller mann.

https://no.wikipedia.org/wiki/Interseksualitet

Behandling[rediger | rediger kilde]

Undersøkelsene for å fastslå kjønnet, består av granskning av indre og ytre kjønnsorganer samt analyse av kromosomer, gener, hormoner og reseptorer. Etter grundig tverrfaglig overveielse fastslår man hvilket kjønn barnet har.[2]

DSD-barn behandles vanligvis både med hormoner og kirurgi. De behandles enten ved Rikshospitalet i Oslo eller ved Haukeland universitetssykehus i Bergen.[2]

• Liker 1
Skrevet

Kjære TS.

Får du ikke lyst til å klappe til alle de ignorante menneskene som absolutt må benekte at noen er noe annet enn det de er/er vandt med.... ?

Veldig fint at du har lyst til å snakke ut om dette og vil være opplysende. Synes det er en glimrende måte å hjelpe folk til å forstå på. Håper mange benytter seg av denne fine sjangsen.

Selv lurer jeg ikke så mye på hvordan du er og hvordan du har det, fordi jeg antar du føler deg som alle andre. Det er ikke forksjell på mennesker. Men tipper du får en del ''motgang'' fra trangsynte mennesker. Lurer kanskje mest på hvordan du orker å takle dette? Altså takle teite mennesker?

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og brukerdebatt.

Blod, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...