Gå til innhold

Invitere til julebord, ok å ta betalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere aldri vært studenter? Alle jeg kjenner som er studenter har spleiselaget. 

Anonymkode: 78bb0...aea

Jo. Men tok ikke betalt for middag jeg inviterte folk til da heller. 

Inviterer jeg folk på middag, er jeg vert. Og da tar man ikke betalt for maten. En må ikke servere russisk kaviar og gåselever liksom. Kjenner ingen som driver på slik, selv ikke de som er ufør...

Anonymkode: 1fb72...0d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Det kommer an på hvordan du legger det frem i utgangspunktet. Jeg ville mye heller betalt 100 kr eller mer for at vi hadde en skikkelig god julemiddag enn at verten prøvde å spinke og spare for å ta seg råd, evt. valgte billig mat. Jeg hadde også synes det var helt herlig at noen tok på seg å lage all maten, i stedet for at hver person kom med en rett. Luksus! Alternativet er jo at man går ut og spiser sammen og det er mye dyrere. 

Min bror har sånn spleisejulebord. Er hos samme personen hvert år, men noen tar med poteter, noen kålrabistappa osv. Jeg vet at han hadde nok glatt betalt 2-300 om ikke mer bare for å slippe å gjøre det. Tenker det er noe med at man setter pris på at folk steller i stand ting,  og synes det er verdt det å bidra litt i forhold til kostnadene. 

Synes det er bedre at folk tar initiativ enn at de vegrer seg for å foreslå sosiale ting fordi de ikke har råd til å ta kostnaden alene. 

Jeg har selv tenkt på å få med noen venner på et sånt type julebord. Og enn så lenge er ikke det noe jeg har råd til å spandere alt av. Når jeg får en bedre lønn er et middagsselskap til noen tusen absolutt noe som er verdt det, og en helt grei utgift, men per nå er det ikke mulig. Tror nok gjestene ville satt mer pris på pinnekjøtt og skikkelig hjemmelaget julemiddag enn lasagne, enda de måtte bidratt litt med kostnaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inviterer jeg folk på middag, er jeg vert. Og da tar man ikke betalt for maten. En må ikke servere russisk kaviar og gåselever liksom. Kjenner ingen som driver på slik, selv ikke de som er ufør...

Å lage til en spleisefest eller spleisemiddag rundt juletider er veldig vanlig og blir for mange en tradisjon, enda de har god råd. Vennegjengen til min bror sitter de fleste godt i det, likevel holder de fast i tradisjonen med at hver person tar med hver sin rett. 

Jeg synes det er mye bedre å dele på kostnadene og gjøre det staselig med akkurat den maten man vil ha, enn å servere f.eks lasagne fordi det er mye billigere og det man har råd til å dekke alene. 

Uttrykket "ta betalt" bør man nok holde seg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, GauteS skrev:

Det kan du, men det blir ikke billigere på den måten. Koster matvarene 5000, så koster de 5000.

Men muligheten til å spre utgiften på fire måneder i stede for å få alt i desember... I stede for starte med inngangspenger om man inviterer til middag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK. Har selv gjort det. Skriv;

"Ønsker å invitere dere på julebord kl XX, X dato. Tenker å lage ...... Tenker vi kan spleise på middagen, jeg kan stå for desserten. Ta med den drikken du måtte ønske (jeg spanderer velkomstdrink?). Det kommer på ca xxx kr per person. Gi meg beskjed om du kan komme eller ikke innen x dato. Jeg handler inn x dato så fint om de som er med kan overføre til da". 

Synes det er OK å få pengene før, det er alltid noen som er treg og kjedelig å mase i ettertid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit, men du må være tydelig fra starten.

Det kan fort bli dårlig stemning om du inviterer alle på julebord også kommer du etterpå og mener at de skal betale. Hvis du derimot legger fram at du synes det hadde vært hyggelig om dere hadde et julebord og foreslår at det kan være hos deg og at alle er med å betaler, så er det noe helt annet. Men da bør selvsagt gjestene også ha muligheten til å ha innflytelse på mat og opplegg synes jeg. At de skal betale for din fest blir feil :) 

Anonymkode: b3a13...ae8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt greit, men du må være tydelig fra starten.

Det kan fort bli dårlig stemning om du inviterer alle på julebord også kommer du etterpå og mener at de skal betale. Hvis du derimot legger fram at du synes det hadde vært hyggelig om dere hadde et julebord og foreslår at det kan være hos deg og at alle er med å betaler, så er det noe helt annet. Men da bør selvsagt gjestene også ha muligheten til å ha innflytelse på mat og opplegg synes jeg. At de skal betale for din fest blir feil :) 

Anonymkode: b3a13...ae8

Enig med deg. Skrev et forslag over. Et annet forslag kan jo være å spleise eller å høre, som du sier, om de er enig i mat og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så vanlig at jeg synes det er veldig merkelig at du ikke kjenner noen som gjør det på denne måten. Det sier vel mest om din krets. Enten er den veldig liten, eller så er kretsen din veldig fine på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit, og det blir jo billig.

Før så hadde jeg veldig mye sosialt hos meg, dette fordi jeg var enslig med relativt stor plass. De andre med stor plass, hadde mann og barn hjemme, og de andre enslige for liten plass. Så siden det alltid var hos meg, så ble det til at vi spleiset, eller alle tok med seg noe. Og alle var veldig fornøyde med den løsningen.

Anonymkode: 5e843...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så vanlig at jeg synes det er veldig merkelig at du ikke kjenner noen som gjør det på denne måten. Det sier vel mest om din krets. Enten er den veldig liten, eller så er kretsen din veldig fine på det. 

Eller så gidder vi ikke å starte med inngangspenger på ting som går på rundgang... Ser ikke hva som er så fint på det å ikke ta seg betalt for å invitere venner på besøk... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller så gidder vi ikke å starte med inngangspenger på ting som går på rundgang... Ser ikke hva som er så fint på det å ikke ta seg betalt for å invitere venner på besøk... 

Det handler om spleising til et felles lag. Ikke inngangspenger eller lignende. De fleste setter pris på et hyggelig lag sammen med god mat fremfor å sitte hjemme alene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at den som inviterer, inviterer, så får det heller gå på rundgang. Har man ikke råd til å invitere folk, så gjør man ikke det. 

Jeg hadde ikke likt å betale x antall kroner for mat jeg ikke velger selv, da spiser jeg heller ute. 

Enig med de som foreslår at hvis en deling av utgifter er helt nødvendig, så fordeler man fordeler oppgavene, enten ved å lage en rett hver, eller at noen kjøper alkohol, andre kjøper og forbereder middag /dessert. Det går kanskje ikke opp på krona, men det er vel heller ikke hensikten? 😉 

Endret av Dianna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, AnonymBruker said:

Men muligheten til å spre utgiften på fire måneder i stede for å få alt i desember...

Ja, nøyaktig like fattig eller rik ved årets utgang uansett.

Anonymkode: 2c270...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Dianna skrev:

Jeg synes at den som inviterer, inviterer, så får det heller gå på rundgang. Har man ikke råd til å invitere folk, så gjør man ikke det. 

Jeg hadde ikke likt å betale x antall kroner for mat jeg ikke velger selv, da spiser jeg heller ute. 

Enig med de som foreslår at hvis en deling av utgifter er helt nødvendig, så fordeler man fordeler oppgavene, enten ved å lage en rett hver, eller at noen kjøper alkohol, andre kjøper og forbereder middag /dessert. Det går kanskje ikke opp på krona, men det er vel heller ikke hensikten? 😉 

Slike som deg kan jo bare takke nei til invitasjonen. Så får du heller være utenfor mens alle andre i vennekretsen har det hyggelig sammen på julebord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du inviterer betaler du. Du kan foreslå et spleisejulebord og stille med lokalet hvis du ikke betaler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg en gang var student var det vanlig med spleiselag - og da var det avtalt på forhånd at man spleiset. I dag er det utenkelig å invitere på middag etc uten å stå for alt selv. Så jeg tror nok mye også handler om hvor man er i livet...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere aldri vært studenter? Alle jeg kjenner som er studenter har spleiselaget. 

Er ikke student nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å invitere vennegjengen på julebord til meg i år, dette er første gang. Er det da ok å spørre om alle vil bidra med en liten sum? Det blir tross alt litt dyrt å betale for meg alene når det skal være skikkelig julemat ++.

Hva er greit å gjøre her?

Anonymkode: 721f4...4c6

Ja, det synes jeg. Det pleier vi å gjøre. Folk betaler feks 200 kroner og da inkluderer det mat, velkomstdrink, dessert, snacks. Resten av pengene har jeg kjøpt vin til bordet for.

Så må de ta med seg drikke utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier alltid å spytte i en 100-lapp på vennejulebordene våres. Helt innafor :) 

Anonymkode: 0d3fe...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er gjerne at det ikke går på rundgang. 

Synes at det er dumt at man skal avstå fra å ta initiativ, invitere bare fordi man ikke har råd til hele kostnaden selv. Tenk om hele gjengen tenker sånn? Og alle blir sittende hjemme for de vil ikke tråkke i salaten med å foreslå spleiselag. Men selvsagt legger man det ikke frem som at nå inviterer JEG på middag og dere betaler meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...