Gå til innhold

jeg trenger 10 poeng til neste år, hva gjør jeg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

For å komme inn på høyskolen trenger jeg 10 poeng, jeg må prøve å røve de inn på ett år. men hvordan?? :oops:

Jeg har lagt til alderspoeng. Jeg kan prøve å ta opp et par fag. og i tillegg ta et par studieretningsfag, for det har jeg ikke fra før. Jeg har bare de standard 6 fagene for generell studiek. Men hva gir studiefagene i poeng? Hvordan regne ut poengene etterpå? Får jo karakterer i de å, hva med de?

Hva med grunnfag? Kan man ta to grunnfag på et år? Et grunnfag før jul og et etter? :lol:

Håper noen kloke hoder kan svare meg. Jeg vil så gjerne inn på dette populære studiet. :P det er ingen lignende linjer heller, og ikke kan jeg flytte på meg p.g.a skolebarn og barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt til alderspoeng. Jeg kan prøve å ta opp et par fag. og i tillegg ta et par  studieretningsfag, for det har jeg ikke fra før. Jeg har bare de standard 6 fagene for generell studiek. Men hva gir studiefagene  i poeng? Hvordan regne ut poengene etterpå? Får jo karakterer i de å, hva med de?

Hva med grunnfag? Kan man ta to grunnfag på et år? Et grunnfag før jul og et etter? :lol:  

Hei!

Jeg er ingen ekspert på området, men når du snakker om 10 poeng, da snakker du om det utover vitnemålet på vgs, sant? Så hvis det er en poenggrense på 50, så har du 40.

Ekstrapoeng: alderspoeng: max 8, 2 for hvert år.

Fordypingspoeng: max 4 (dette er fagene som du hadde BÅDE i andre og tredje klasse)

Realfagspoeng: max 4 (0,5 for hvert år på hvert fag) (matte, fysikk, kjemi, biologi)

Poeng for andre studier; MAX 3!! selv om du har tatt 2 grunnfag!! (Dårlig gjort, spør du meg)

Kjønnspoeng; I noen studieretninger får man 2 poeng fordi man er kvinne som vil inn i mannsdominerte yrker.

Ellers kan du lese mer på www.samordnaopptak.no/handboka2002

Der står det vel det meste av det du lurer på :)

Når det gjelder grunnfagene, går det dessverre ikke ann å ta 1 grunnfag på høsten og 1 på våren. Dette er fordi fagene du trenger er delt inn i 2 semestre. Det du kan gjøre er å begynne på 2 samtidig (Merk; TUNGT!!!), også prøve å følge undervisninge n i begge grunnfagene.

Slik regner du ut poengene dine:

Karakterpoeng

+ fordjupingspoeng

+ realfagspoeng

+ bonuspoeng

til utvalde studium

+ kjønnspoeng

til utvalde studium

= skolepoeng

+ tilleggspoeng

= konkurransepoeng

Håper du ble litt klokere :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ikke et grunnfag 10 poeng da? Hvorfor skal du ta to? Eksphil gir vel kanskje noen poeng, hvor mange vet jeg ikke. Et fullt studie på et skoleår gir vanligvis 10 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...