Gå til innhold

Smertestillende og alkohol


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på om man kan ta smertestillende (f.eks Paracet, Pinex etc) når man har drukket alkohol? Evt hvilken effekt får det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en hovedregel skal ikke alkohol og medisiner blandes. Jeg vet ikke nøyaktig hva som skjer i kroppen hvis du tar paracet når du har drukket, eller i hvilken grad det er skadelig, men jeg vet at du kan bli skikkelig, skikkelig dårlig av det, så det anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke smertestillende legemidler

Bruk av alle slike legemidler medfører en viss risiko for sløvende og søvndyssende bivirkninger, og legemidlene vil i høye doser gi pustevansker, til dels av alvorlig karakter. Samtlige av disse bivirkningene kan forsterkes ved bruk av alkohol, og man frykter særlig pustevansker.

Det er mange tragiske eksempler på at bruk av slike legemidler i normaldosering sammen med alkohol i ikke spesielt høye doser har ført til alvorlig pustehemming, og i noen tilfeller til åndedrettsstans og død. Man tilrår derfor at sterke smertestillende legemidler og alkohol aldri kombineres.

Svake smertestillende, febernedsettende og betennelseshemmende midler

Mange legemidler i denne gruppen gir økt risiko for blødning, først og fremst fra slimhinner i mage-/tarmkanalen. Denne blødningsrisikoen vil øke ved samtidig bruk av alkohol. Dette vil antakelig først og fremst gjelde acetylsalisylsyrepreparater og alkohol. Mange vil derfor hevde at slike preparater og alkohol aldri skal kombineres.

Her - og du kan søke på alkohol og smertestillende på Google så får du opp massevis av info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Jeg har spurt flere leger og samtlige sier at det har ingen betydning i det hele tatt. Jeg har heller aldri merket noen form for forskjell når jeg har gjort det. Årsaken til at man kan føle at man blir fortere full er rett og slett grunnen til at man tar pillene. Hvis man tar paracet er man ofte litt sliten/syk og da vil man tåle mindre alkohol.Hvis man blander legemidler med rød trekant derimot kan man risikere bivirkninger.

Ei venninne av meg som er sykepleier sa også at det egentlig ikke gjør så mye å drikke litt alkohol når man tar penicilin. Så lenge man ikke drikker ofte og mye skal det ikke ødelegge penicilinkuren.

P<m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol og smertestillende medisin hører ikke sammen!!

De fleste som tar paracet eller annet sier jo det går bra - men det fins faktisk de som har falt i koma, og som har endt opp med døden, av blandingen reseptfri smertestillende og alkohol.

Hvorfor ta sjansen - selv om det går bra både med den ene og den andre har man ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet ii

Paracetamol og alkohol brytes ned i levra begge deler....stakkars lever!!

Ibuprofen og alkohol er begge deler harde for magen....stakkars mage!!

Og paralgin forte og alkohol??? Du er ikke mye glad i deg selv!! Belaster sentralnervesystemet ditt litt der....

Om legen sier det er greit.....en gang i blandt går det nok, men spørsmålet er jo hvorfor man i det hele tatt tenker på det. Kan man ikke droppe alkoholen de dagene man event. må ha medisiner?

Hører dere på hva legen sier uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet og alkohol er ikke så farlig, men det anbefales selvsagt ikke. Ei heller pencilin og alkohol.

Paralgin forte og alkohol derimot...wow, kan ikke være spesielt glad i leveren da. Spesielt ille hvis PF brukes regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestinne

Har hørt at man ikke skal drikke alkohol mens man går på en penicillinkur,jeg. Virkelig som om svarene fra legene er litt tvetydige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet og alkohol er ikke så farlig, men det anbefales selvsagt ikke. Ei heller pencilin og alkohol.

Paralgin forte og alkohol derimot...wow, kan ikke være spesielt glad i leveren da. Spesielt ille hvis PF brukes regelmessig.

Paralgin forte er paracetamol og kodein. Begge disse går på leveren og derfor får man dobbel belastning. Men paracet og alkohol er ikke greit det heller. Som jeg sa, det går for en gang i blandt, men det bør IKKE være noen vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Er det som mange som alltid tar paracet og alkohol da?

Det skjer ytterst sjelden at jeg har hodepine og skal på fest... :roll:

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her blir litt som å sykle uten hjelm, for eksempel. Det kan gå bra veldig mange ganger, men når du så plutselig går på snørra, går du virkelig på snørra. Er det verdt å risikere livet for en sånn liten filleting?

Og når det gjelder penicillin, så er det helt andre mekanismer som gjelder der enn for smertestillende. Ja, det er greit å drikke litt når man holder på med en penicillinkur - det er ikke skadelig, og det hemmer ikke virkningen av medikamentet. Men som oftest er man jo syk når man får antibiotika, så å drikke alkohol er kanskje ikke det lureste man kan gjøre likevel. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata
Dette her blir litt som å sykle uten hjelm, for eksempel. Det kan gå bra veldig mange ganger, men når du så plutselig går på snørra, går du virkelig på snørra. Er det verdt å risikere livet for en sånn liten filleting?

Og når det gjelder penicillin, så er det helt andre mekanismer som gjelder der enn for smertestillende. Ja, det er greit å drikke litt når man holder på med en penicillinkur - det er ikke skadelig, og det hemmer ikke virkningen av medikamentet. Men som oftest er man jo syk når man får antibiotika, så å drikke alkohol er kanskje ikke det lureste man kan gjøre likevel. :wink:

Phuuu, jeg så akkurat for meg ei kjip helg, men så leste jeg at du skrev pencilinkur går ok med alkohol:D Jeg har gått på kur i snart fire dager, og er jo nesten ferdig, men er redd virkninga skulle ta slutt eller noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest sinnataggen

Om du først trenger smertestillende når du drikker, så burde du ikke ha drukket.

Når det er sagt så..

Paracetamol (i pinex, paracet, paralgin forte og panodil bla.): brytes ned i leveren.

Alkohol: brytes ned i leveren.

Noen som kan se faren for leveren oppi dette her?

Det er ikke farlig å blande det en gang eller to.. men gjør det til en vane og leveren din vil slutte å fungere. Og har du hatt kyssesyken så kan du like gjerne tatovere en lapp på tåen din mens du venter på å dø.

Leveren kan bli trøtt av å være syk

Sykdom = trøtt lever

paracet\paralgin= trøtt lever

alkohol = trøtt lever.

Vent til du er frisk og IKKE trenger smertestillende! Du fortjener fyllesyken og hodepinen du får om du drikker!

For de som kan litt så vet de at en død lever er et STORT problem!

"Akutt leversvikt er en dramatisk og ofte livstruende tilstand som kan utvikle seg i løpet av timer. Den kan skyldes en akutt virusinfeksjon eller en akutt leverskade, f.eks. ved forgiftning med paracetamol."

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=113327

Det kan ha gått bra 100 ganger før. men den siste paracetten kan være dråpen.

Om en nyre krasjer kan du få dialyse og du overlever.

Om leveren krasjer så dør du, med mindre du får en ny lever FORT. Noen som har tenkt over hvor vanskelig det er å få ny lever? Og om det er selvforskyldt, tror du at DU havner øverst på listen?

Om du først får ny lever må du gå på bla prednisolon, muligens nesten av livet.

Jeg kan GARANTERE at det IKKE er en god utvei.

Bivirkningene er hinsides det en kan forestille seg ved langvargig bruk.

Selv ble jeg psykotisk, jeg skulle slege katta og hive ut samboeren. Humørsyk som ei gravid dame på 15 dager overtid.

I tillegg til ekstrem kløe i huden.. våknet ofte av at jeg hadde klort meg selv til blods.

Hodepine, leddsmerter, generell sykdomsfølelse (konstant influensafølelse uten feber og snørr).

Lavt immunforsvar,bare noen ser på deg så blir du syk. Min rekord er på en mnd: tannkjøttbetennelse, halsbetennelse, ørebetennelse, forskjølelse, bihulebetennelse og toppet det hele med influensa.

Og så blir du fantastisk trøtt. Du kan mistehåret, ulike hudsykdommer (utslett, eksem).

Er dette VIRKELIG verd det å prøve? IKKE TULL MED LEVEREN DIN! DU HAR FÅTT UTDELT 1, OG DEN SKAL DU HA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en ibux etter du har vært på fylla, før du går å legger deg. da får du en mye bedre dagenderpå dag ;)

meeen.. jeg vet ikke hvordan det er når man har stoooore mengder med alkohol i seg.. jeg har tatt ibux før jeg går å legger meg når jeg har vært på fylla, og det har ikke vært noe problem:)

bedre å ta en ibux og vite at dagen etter ikke blir så fæl, bare litt sliten, og ikke vondt i hode og skikkelig fyllesjuk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en ibux etter du har vært på fylla, før du går å legger deg. da får du en mye bedre dagenderpå dag ;)

meeen.. jeg vet ikke hvordan det er når man har stoooore mengder med alkohol i seg.. jeg har tatt ibux før jeg går å legger meg når jeg har vært på fylla, og det har ikke vært noe problem:)

bedre å ta en ibux og vite at dagen etter ikke blir så fæl, bare litt sliten, og ikke vondt i hode og skikkelig fyllesjuk :)

Dårlig tips. Ibux øker blødningsfaren, samt at det bidrar til utvikling av magesår.

Alkohol forsterker denne virkningen. Blødende magesår vil du helst ikke ha, det er svært ugunstig.

Når det gjelder antibiotika, så finnes det preparater som ikke er bra å kombinere med alkohol. Ikke fordi virkningen blir redusert, men fordi det har bivirkninger som oppkast, diaré osv (pencillin er en type antibiotika).

Jeg har ikke lyst å spy og drite samtidig på et utested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir blanke f.. har jeg hodepine så tar jeg en smertestillende - aldri hatt så mye som antydnig til bivirkninger. Pleide ofte også å svelge nedpå en ibux & en paracet før jeg la meg etter at jeg hadde drukket.. Et par ganger har jeg drukket på antibiotika også, sa det til legen men fikk beskjed om at det eneste som var kjedelig med det var at virkningen ikke var like der.. kan jo hende det var typen..

Kroppen min er fucked anyway..

Jeg spiser feil, trener feil, drikker mer enn jeg burde, røyker - men så lenge den funker og seff holder seg bra så.. care :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...