Gjest Vindelspev Skrevet 20. januar 2005 #61 Del Skrevet 20. januar 2005 Det finnes raser for alle behov' date=' synes det blir feil å slenge med leppa til folk som ser etter litt andre egenskaper i kjæledyret enn det en selv gjør. Jeg trenger foreksempel en jakthund som er seig, har jaktlyst og kan fungere timesvis i fjellet. Men jeg vil jo selvfølgelig ha en kosehund alle de andre dagene i året, som ligger på rygg i sofaen med beina slengt til alle kanter og tar det helt easy. Selv om det er det [i']jeg ser etter i en hund, så har jeg respekt for folk som ikke leter etter alt dette, men en hund man kan ta vare på og ha det koselig med, en fin liten venn. Det er en rekke hunderaser som faller inn under denne kategorien. Flere av terrierene er det futt i, masse personlighet og en fin kamerat, og trenger passe med mosjon og er ikke for store. Og så har man et helt kapittel i hundebøkene som heter "toy-rasene", og der er det jo en hel haug med fine små rasehund-venner å velge mellom! Tibetansk spaniel, for eksempel, er en koselig familiehund som ikke krever for mye mosjon Søk på canis.no sine sider, der er det en kjempefin hunderase-velger, der får du nok en pekepinn på hvilken hund som er rett for deg!! Man kan stort sett forutse mosjonsbehovet til hunden, men hva med koselysten? Hva om hun får seg en hund som ikke liker å kose? Ikke alle hunder som er så hypp på det, uansett rase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 20. januar 2005 #62 Del Skrevet 20. januar 2005 Hehe nei det er veldig sant. Men jeg setter også kosete som "kriterie" når jeg velger hund i fremtiden, men det er jo et "tomt" eller "usikkert" kriterie, fordi som du sier, man vet jo aldri hva man har før hunden er i hus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 20. januar 2005 #63 Del Skrevet 20. januar 2005 Hehe nei det er veldig sant. Men jeg setter også kosete som "kriterie" når jeg velger hund i fremtiden' date=' men det er jo et "tomt" eller "usikkert" kriterie, fordi som du sier, man vet jo aldri hva man har før hunden er i hus [/quote'] Nettopp. Og det er jo slikt man bør være forberedt på når man kjøper hund; at den har en helt egen personlighet. Kanskje knytter den seg spesielt til far huset, og ikke til resten av familien. Hva skal lady'en da gjøre med hunden som "skulle" like alle i familien og være kosete? Nei, jeg er er sjeleglad for at det finnes hunder med et mindre stimuli- og mosjonsbehov, ellers ville det nok være mange understimulerte bikkjer i dette landet. Men enkelte krav kan bli vanskelige for de små "kosehundene" å møte. Jeg håper at folk skaffer seg hund med det i tankene at det er et levende individ som man ikke programmere som man vil, ikke at den skal være sånn og sånn for utelukkende å dekke et kosebehov. Men jeg tror vi er på samme side, kaninen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 20. januar 2005 #64 Del Skrevet 20. januar 2005 Ja for all del, vi er jo kjempeenige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 20. januar 2005 #65 Del Skrevet 20. januar 2005 Ja for all del' date=' vi er jo kjempeenige [/quote'] :kysse: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 20. januar 2005 #66 Del Skrevet 20. januar 2005 Hehe, det var da voldsomt!! Jeg vet den nye avataren min ser ekstra søt og fluffy ut, men heeeey, det er mine kose-ører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 20. januar 2005 #67 Del Skrevet 20. januar 2005 Hehe' date=' det var da voldsomt!! Jeg vet den nye avataren min ser ekstra søt og fluffy ut, men heeeey, det er mine kose-ører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #68 Del Skrevet 20. januar 2005 Hei - jeg var en av samojedforkjemperne her:) og jeg som sa noe om hårete portiser - det var IKKE stygt ment, altså. Nemi ser kjempekjempefin ut, og sammenlikningen med puddel gikk mer på at disse hundene liksom er holdt for "frisyren", mens de jo er kjempeflotte og intelligente hunder på alle måter. Om samojed og pels: På tross av mye pels blir de ikke så lett flokete, men hvis du ignorerer vask/skylling/tørking og jevnlig børsting blir de litt "tova". Og hunden vår fikk "liggeeksem" på albuene i perioder, dels pga vekt, dels pga fukt antagelig. Eksemet var lite og ble borte om vi smurte på silulen (sinksalve). Ellers var pelsen og huden helt fin, selv om vi nok tok børstinga i skippertak. Andre polarhunder vet jeg ikke så mye om, annet enn at de jeg har møtt har virket som mindre sosiale hunder enn andre... Men det kan selvsagt ha noe med måten de blir holdt på å gjøre - holdes de i flokk utendørs blir de vel "ulvete". Og er man hundevant klarer man vel fint å håndtere en malamute og hindre den i å komme opp i ubehagelige situasjoner. Vet ikke helt hvor mye av det "dårlige" ryktet til polarhundene som er oppspinn og hva som er sant. To ting som er ganske sikre er at de er umulige å få sauereine, og at de ikke underkaster seg i samme grad som andre hunder. Det gjelder samojeden også, selv om disse altså generelt er veldig godlynte og lite aggresive. Enig i at du bør kontakte oppdrettere og finne ut hva de avler for - det finnes flere merkelige samojedlinjer virker det som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Popelka ulogget Skrevet 21. januar 2005 #69 Del Skrevet 21. januar 2005 Hvis rasen ikke har saa mye aa si, hva med aa kikke litt paa blandingshunder? Foreldrene mine har en topp turhund som er blanding av border collie og schnauzer. En hund som elsker aa loepe og har utholdnehet til tusen. Inne er han rolig og liker aa kose... Han ligner for oevrig av utseende paa en bearded collie. Hva med aa kikke mer paa den rasen? Vi vurderer den naar vi en gang skal saffe oss hund (vil helst ha en border collie/schnauzer-blanding, men de er nok veldig sjeldne :veldigsur: ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Popelka ulogget Skrevet 21. januar 2005 #70 Del Skrevet 21. januar 2005 Glemte aa nevne Wheaten Terrier, de er ogsaa herlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 21. januar 2005 #71 Del Skrevet 21. januar 2005 Popelka! Vår hund er også blanding av border collie og schnauser(mellom-). Fantastisk søt hund med utrolig bra gemytt, og leken, energisk og kosen til tusen! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Popelka ulogget Skrevet 21. januar 2005 #72 Del Skrevet 21. januar 2005 Saa goey! Er hunden tilfeldigvis fra Bardufoss?! Det var der vi hentet hunden vaar. Han er nesten 3 aar naa. har du bilde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 21. januar 2005 #73 Del Skrevet 21. januar 2005 Niks...hun er fra Bergen.Tror jeg.Er usikkert,siden hun er omplasseringshund.Skal se om jeg finner et fint bilde-det eneste jeg finner akkurat nå ser hun ganske grotesk ut på...hun går til djevelsk angrep på en pinne som er like stor som hun sjøl... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 21. januar 2005 #74 Del Skrevet 21. januar 2005 Haha, lillelou, du heter nesten det samme som hunden min! Engelske folk klarer ikke å si navnet hans skikkelig, så de ender alltid opp med å si, ja nettopp: Lillelou! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #75 Del Skrevet 21. januar 2005 Niks...hun er fra Bergen.Tror jeg.Er usikkert,siden hun er omplasseringshund.Skal se om jeg finner et fint bilde-det eneste jeg finner akkurat nå ser hun ganske grotesk ut på...hun går til djevelsk angrep på en pinne som er like stor som hun sjøl... :-) Det ligger et bilde av vaar hund i albumet under kjaeledyr, men han ser faktisk mye soetere ut paa andre bilder og i virkeligheten. Vi fikk vaar da han var 3 mnd, fordi familien hans skulle flytte et sted der de ikke kunne ha hund. Hvis andre vet mer om soesknene eller mor/far til hunden vaar please si i fra - han het Nero da vi fikk han, men ble kalt Lillegutt. Vi dopte ham raskt om til Fant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 21. januar 2005 #76 Del Skrevet 21. januar 2005 Hei - jeg var en av samojedforkjemperne her:) og jeg som sa noe om hårete portiser - det var IKKE stygt ment, altså. Nemi ser kjempekjempefin ut, og sammenlikningen med puddel gikk mer på at disse hundene liksom er holdt for "frisyren", mens de jo er kjempeflotte og intelligente hunder på alle måter. De er ikke holdt for frisyren. du kan klippe de hvordan du vil, eller ikke klippe de i det hele tatt. de du ser på linkene er stort sett utstillingshunder. som du så, så ser ikke nemi sånn ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelou Skrevet 22. januar 2005 #77 Del Skrevet 22. januar 2005 Haha, lillelou, du heter nesten det samme som hunden min! Engelske folk klarer ikke å si navnet hans skikkelig, så de ender alltid opp med å si, ja nettopp: Lillelou! Artig! "Mellomnavnet" til koselurvehunden min er Lou,så derfor valgte jeg det-og det fikk hun fordi det nesten er ulv på fransk...men mindre ulvete hund skal man lete lenge etter! Kan jeg spørre hva hunden din heter, forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 22. januar 2005 #78 Del Skrevet 22. januar 2005 Lille Lur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalm Skrevet 23. januar 2005 #79 Del Skrevet 23. januar 2005 Beskrivelseav en Dalmatin!!! :-) :-) Få raser har flere anvendelses-områder enn denne rasen. Den har vært brukt til jakt, trekk, kløving og krigstjeneste. I senere tid har den vært å finne som førerhund for blinde, lavinehund, ettersøkshund for mennesker og vilt, og som narkotikahund/politihund. I Amerika har dalmatineren vært mascot på brannvognene, og de har fortsatt en i New York. Ellers er rasen en uredd og åpen rase med stor utholdenhet.Den passer godt som familihund siden det ikke er en enmannshund.Den kan med sin intelligens og smidighet godt brukes til agillity og lydighet, ja og selvfølgelig til utstilling.Ellers er det en myte at de trenger å løpe milevis hver dag. Dalmatineren blir det du gjør den til!Men blir den vant med milevis hver dag, vil den gjerne ha det....! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalm Skrevet 23. januar 2005 #80 Del Skrevet 23. januar 2005 Dalmatineren er en mellomstor, bevegelig, utholdende og rask hund. Den har et temmelig langt hode, med langt og kraftig snuteparti. Øynene skal være ganske vidstilte med livlig uttrykk. Pelsen skal være kort og tett og glinsende. Når det gjelder farge, finnes det to tillatte varianter; Hvit med sorte flekker og hvit med leverbrune flekker. Skulderhøyden forhannhunder skal ligge mellom 55 - 61 cm, tisper skal være mellom 50 og 58 cm høye. Rasens opprinnelse er omdiskutert, men det er klart at den kommer fra den gruppen hunder som er opprinnelsen til våre dagers fuglehunder og støvere. Rasen er blitt betraktet som sigøynernes hund, og den er spredd over store deler av Europa. Dalmatineren har vært bruk til jakt på småvilt, som vakthund og som trekkhund. Fra begynnelsen av 1700 - tallet utviklet rasen seg i Frankrike og England. Den etablerte seg som vognhund, og hadde som oppgave å følge hestekjøretøyene. Dalmatineren forekommer over hele verden, og er en utmerket "hestehund". Dalmatineren er en glad hund, trofast og hengiven overfor sine eiere,den egner seg meget godt som fam.hund og gårdshund.Det er en meget intelligent hund som egner seg til bl.a til agility`/lydighet. Den sloss sjelden. Den er kjent for å være lett - trent, og meget grei å stille ut.Kort sagt kan man si at livet blir aldri trist med en dalmatiner i huset. Den trenger en del mosjon, og man bør derfor ikke anskaffe en dalmatiner hvis man ikke er glad i å gå turer eller driver annen form for uteaktivitet. Rasen er kjent for å ha et stødig temperament, og den er en meget pålitelig barnehund. Svakheter hos rasen: HD er kjent på rasen, men har liten utbredelse. Allergi er også kjent hos rasen, men har liten utbredelse. En viss tannmangel kan ses på enkelte hunder,og bittfeil forekommer en sjelden gang. Enkelte valper fødes med blå øyne og eller patch. Dette er en eksteriørfeil, men har ingen betydning for hundens velbefinnende, men kan da ikke stilles ut, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå