Gå til innhold

Ny rase på gang....hvilken anbefaler du, og hvorfor?

smidja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Samojeeed! Fin trekk og kløvhund, ganske sta og bør kanskje holdes i bånd fordi den sjelden lar seg overbevise om at den alltid må høre på eieren, vakker, snill og intelligent. Vi hadde en diger bamse av en hannhund som var både barnekjær og koselig. Han ble nok litt for mye byhund, men var rolig og glad likevel, selv om vekta hans hadde hatt godt av mer mosjon. Tror de kan være litt sære sosialt, men vår var i hvert fall en helt nydelig hund. Bjeffet sjelden og var glad for å se folk, men ikke innpåsliten og uselvstendig som en del retrievere er, feks, og mye mer omgjengelig enn en del andre polarhundraser.

Hvorfor ingen diskuterer portis? Fordi det er en hund vi vet lite om...? Annet enn at den er hårete og sikkert veldig fin...? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

www.portugisiskvannhund.com

www.portugisisk-vannhund.com

www.portugisisk-vattenhund.nu

Les og lær :)

:elsker sin portis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:oops:

Nå fikk jeg nettopp med meg at du hadde lest på canis allerede.....

Men altså litt om Berner Sennenhunden:

Dette er en rase jeg flyktig kjenner til. Men den er veldig allsidig. Du kan med fordel bruke den til trekk, kløv, bruks, lydighet og agillity. Den er robust og lettlært. Og så er den en skikkelig familiehund og turkamerat!

Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
www.portugisiskvannhund.com

www.portugisisk-vannhund.com

www.portugisisk-vattenhund.nu

Les og lær :)

:elsker sin portis:

Hehe - de ser jo litt eeeh... rastafari ut? På en måte er de kanskje litt som kongepuddel? Det er jo også fine hunder, mye finere enn man tenker når man ser sånne dillehunder... Har Nemi så langt hår, eller klipper dere henne..?

(Nok en gang - samojed er fint... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Onyx, i.i.

Jepp samojed er fint! Svigers har en nydelig samojed som brukes til kos og turhund. De er mye i fjellet og bruker derfor hunden til litt kløv etc. Men i tillegg trives hunden veldig godt som familiehund også. Rolig, tålmodig og relativt lydig :wink:

Men hvis du er interessert i samojed vær obs på å kjøpe en valp fra oppdrettere som fokuserer på rasen som familiehund, og ikke så mye på trekkhundegenskapene (såfremt det ikke er en trekkhund du vil ha)! Uansett kan samojed overhode ikke sammenlignes med andre polarhunder i gemytt. Den har et helt annet temperament, både jevnere og vennligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller ikke anbefale deg irsk setter, dette fordi de har lett for å være nervøse og er stresset. men det vet du sikkert i.o.m dere har en gordon.

Hva med flat coated retriver?

Kongepuddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Hehe - de ser jo litt eeeh... rastafari ut? På en måte er de kanskje litt som kongepuddel? Det er jo også fine hunder, mye finere enn man tenker når man ser sånne dillehunder... Har Nemi så langt hår, eller klipper dere henne..?

(Nok en gang - samojed er fint... )

:kjempesinna: Dillehund a dø!! Nemi er kjempetøff. se henne her: www.mynemi.com

men det skal sies at de ikke er så fotogene. jeg fikk meg en positiv overraskelse første gang jeg så de i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed er en veldig fin hund ja. Kan ikke noen fortelle meg mer om gemyttet dens og egenskapene? Og så har jeg også hørt at de har litt problemer med pelsen?

Berneren blir for tung for meg synes jeg når jeg skal gå så mye i skogen. Men de er veldig flotte.

Synes springeren blir for liten desverre.

Noen som har erfaring med Great Japanese Dog?

Portugisisk vannhund er sikkert fin, men kanskje litt spesielt utseende på.

Irsk setter er nok ganske uaktuellt. Siden vi har en GS, så kunne jeg like godt hatt flere av de i stedenfor.

Jeg tar med glede i mot flere forslag og fortell gjerne om rasen du anbefaler, og hvorfor du anbefaler den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Jeg vil faktisk anbefale rottweilertispe.

Ikke gisp av skrekk nå... :)

De er fantastiske familiehunder, kan brukes til absolutt alt: kløv, bruks, tur, lydighet, redningshund, spor, ALT!

De er kosegriser uten like, veldig sosiale og greie, og har personlighet til tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onyx, i.i.

Hvis du virkelig vil vite mer om samojed, anbefaler jeg at du kontakter oppdrettere. De kan gjerne fortelle mer enn meg, bare vær obs på det jeg sa tidligere om forskjellen på oppdrettere. F.eks er oppdrettere i bergensområdet veldig opptatt av gode allround familiehund, siden trekkhunder er litt uaktuelt på snøløse vestlandet.

Min erfaring med samojed er at de er snille og veldig tålmodige. De er rolig innendørs, men ivrig på tur! Liker godt å få jobbe litt! Selv om de er polarhunder har de overhode ikke "polarhundgemytt", er ikke nervøse eller ustabile.

De har mye pels, så det blir endel røyting og pelsstell. Invister i god børste... Siden de har mye pels liker de godt å grave seg ned i snøen om vinteren, og jorda om sommeren. Eneste pelsproblemet jeg har vært borti (bortsett fra røyting etc) er at de tåler dårlig å bli gjennomvåte hvis de ikke blir tørket skikkelig med en gang! Grunnen er at tolagspelsen tørker sakte, slik at de lett kan få eksem/utslett! Det bør ikke være et problem sålenge hunden har ly for regnet.

Tror jeg trygt kan anbefale samojed til alle som ønsker en tur/allroundhund.

Lykke til med jakten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gisper ikke av skrekk av noen raser jeg. Rottiser er utrolig herlig og fin hund. Men den har litt lite pels synes jeg dessverre...

Forøvrig er jeg ikke enig i at polarhundraser er nervøse. De fleste polarhunder er selvstendige og selvsikre og langt fra nervøse.

En av rasene jeg vurderer også er Alaskan Malamut. Noen som har erfaringer med denne?

Og igjen, jeg er interessert i ALLE raser som kan brukes til dette. Har ikke bestemt meg og har et veldig åpent sinn. Grunnen til at jeg spør dere er fordi jeg er mest interessert i ADFERDEN til rasen, og den er det bare de som har erfaringer som kan fortelle meg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lyst på en liten hund. en som ikke bjeffer så mye..

ikke puddel.. :) har lyst på chihuahua,men de er veldig dyre. noen som har forslag til en hund som ikke trenger formye trim, passer i til en familie? gjerne kosete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har lyst på en liten hund. en som ikke bjeffer så mye..

ikke puddel.. :) har lyst på chihuahua,men de er veldig dyre. noen som har forslag til en hund som ikke trenger formye trim, passer i til en familie? gjerne kosete :)

Hunder er individer. Noen bjeffer mer enn andre. Noen liker å "kose", andre er mer reserverte. Og alle hunder bør få godt med trim, avhengig av rase og individ. En liten hund kan også like lange gode turer i fjell og mark.

For meg høres det ut til at du er ute etter en spesiell hund, ikke en spesiell rase. :)

Og så synes jeg at så lenge du har alle de ønskene for hvordan du vil ha en hund, så kan det kanskje være lurt å vente med å anskaffe en hund?

Tenk deg godt om: Kanskje er det viktigere å stille spørsmål som: Hva kan jeg gjøre for/gi min kommende hund? Er det greit at hunden min blir en bjeffehund? Er det greit at hunden ikke liker kos eller barna i familien? (Alle hunder kan bli bjeffehunder, eller ikke like for mye kos.)

Når du spør etter en rase som liker å kose, ikke trenger for mye trim, som vil elske alle familiemedlemmer og som ikke koster for mye så vet jeg at du får kjøpt tøyhunder på diverse lekebutikker...... :roll:

Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og Lady76: Kanskje det finnes en hund akkurat etter dine ønsker på et omplasseringssted? Verdt å forsøke dersom dere ikke ønsker en valp. :)

Uansett lykke til med ev. ny hund!

Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Vindelspev

Hunder er individer. Noen bjeffer mer enn andre. Noen liker å "kose", andre er mer reserverte. Og alle hunder bør få godt med trim, avhengig av rase og individ. En liten hund kan også like lange gode turer i fjell og mark.

For meg høres det ut til at du er ute etter en spesiell hund, ikke en spesiell rase. :)

Og så synes jeg at så lenge du har alle de ønskene for hvordan du vil ha en hund, så kan det kanskje være lurt å vente med å anskaffe en hund?

Tenk deg godt om: Kanskje er det viktigere å stille spørsmål som: Hva kan jeg gjøre for/gi min kommende hund? Er det greit at hunden min blir en bjeffehund? Er det greit at hunden ikke liker kos eller barna i familien? (Alle hunder kan bli bjeffehunder, eller ikke like for mye kos.)

Når du spør etter en rase som liker å kose, ikke trenger for mye trim, som vil elske alle familiemedlemmer og som ikke koster for mye så vet jeg at du får kjøpt tøyhunder på diverse lekebutikker...... :roll:

Ella

...og der sa Ella akkurat det jeg hadde lyst til, men var litt for veloppdragen til å si. :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev
Og Lady76: Kanskje det finnes en hund akkurat etter dine ønsker på et omplasseringssted? Verdt å forsøke dersom dere ikke ønsker en valp. :)

Uansett lykke til med ev. ny hund!

Ella

Jepp, jepp. Da kan du velge mer etter personlighet heller enn rase, siden de fleste ompl.hunder er voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Det finnes raser for alle behov, synes det blir feil å slenge med leppa til folk som ser etter litt andre egenskaper i kjæledyret enn det en selv gjør. Jeg trenger foreksempel en jakthund som er seig, har jaktlyst og kan fungere timesvis i fjellet. Men jeg vil jo selvfølgelig ha en kosehund alle de andre dagene i året, som ligger på rygg i sofaen med beina slengt til alle kanter og tar det helt easy. Selv om det er det jeg ser etter i en hund, så har jeg respekt for folk som ikke leter etter alt dette, men en hund man kan ta vare på og ha det koselig med, en fin liten venn.

Det er en rekke hunderaser som faller inn under denne kategorien. Flere av terrierene er det futt i, masse personlighet og en fin kamerat, og trenger passe med mosjon og er ikke for store. Og så har man et helt kapittel i hundebøkene som heter "toy-rasene", og der er det jo en hel haug med fine små rasehund-venner å velge mellom! Tibetansk spaniel, for eksempel, er en koselig familiehund som ikke krever for mye mosjon :)

Søk på canis.no sine sider, der er det en kjempefin hunderase-velger, der får du nok en pekepinn på hvilken hund som er rett for deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Og det med at små hunder bjeffer mye er ikke alltid rasetypisk. Det er heller det at eierene gjør oppdragelses-feil på grunn av at hunden er så liten, at det ender med at hunden utvikler en hel haug med adferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...