Gjest Vindelspev Skrevet 18. januar 2005 #21 Del Skrevet 18. januar 2005 Jeg leste det på internet, på sidene til den norske ISklubben. Selvfølgelig kan man bruke de andre hundene til trekk og kløv også, men av alle fuglehundene mener jeg at IS'en har større tradisjon på å brukes til dette enn det de andre gjør. Iallefall blant de engelske rasene. Vorstere er jo også gode til kløv, for de er også IS-seige og vel så det! Og når det gjelder å "vanne ut" en rase, så ser jeg ikke helt hvordan man klarer å vanne ut en hel rase gjennom at en enkelt person som ikke driver med avl skaffer seg en skikkelig trivelig hund som kompis. Mener fremdeles det er en fin rase å anbefale, men meg om det Det handler ikke om en enkelt person det vi diskuterer her. Se litt større på det. Om det er et marked for det, slik du nevnte (ang forskjellig fokus blant oppdretterne), vil det vannes ut. Små bekker og store elver, eller noe sånt. *husker ikke hvordan den gikk* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. januar 2005 #22 Del Skrevet 18. januar 2005 Alle bekker små gjør en stor å (elv). Den du tenkte på? Joda, ser poenget ditt, jeg er egentlig veldig enig med deg. Sånn som om noen år når IS'en min ikke lever lengre, skal jeg kjøpe meg GS. Og jeg kan love deg at jeg ikke skal finne valp gjennom annonse i avisen, for å si det sånn! Ikke mye jakthund igjen i mange av dem du finner der, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 18. januar 2005 #23 Del Skrevet 18. januar 2005 Alle bekker små gjør en stor å (elv). Den du tenkte på? Joda, ser poenget ditt, jeg er egentlig veldig enig med deg. Sånn som om noen år når IS'en min ikke lever lengre, skal jeg kjøpe meg GS. Og jeg kan love deg at jeg ikke skal finne valp gjennom annonse i avisen, for å si det sånn! Ikke mye jakthund igjen i mange av dem du finner der, nei. Bra noen har orden på ordtakene. P.s: IS er en gammel favoritt, men helt feil hund for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. januar 2005 #24 Del Skrevet 18. januar 2005 Hvorfor er den feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 18. januar 2005 #25 Del Skrevet 18. januar 2005 Hvorfor er den feil? Jeg trenger ingen jakthund, og har funnet ut at for meg personlig er det fårehunder som gjelder;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. januar 2005 #26 Del Skrevet 18. januar 2005 Okay, kuult Hva slags gjeterhund da? Hva gjør du, bare turer, eller trener du noe gøy med den? (spor, agility, lavine, klikker-triks) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #27 Del Skrevet 18. januar 2005 Ang. å vanne ut is: På 1800-tallet fantes det røde-og hvite av denne rasen. Disse ble betraktet som de beste jakthundene. Og så hadde en den røde varianten av rasen, som ble betraktet som den vakreste. Etterhvert ble den røde foretrukket framfor den hvite-og røde, noe som medførte at den sistnevnte nesten døde ut. Så, med andre ord så er den irske setteren (den røde) som er mest populær i dag, allerede valgt ut fra andre egenskaper enn kun jaktegenskapen. Jeg sier likevel som deg, Vindelspev: liker irsk setter, jeg også, men absolutt ikke en rase for meg Men Smidja, hvordan går det med rasevalg? Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. januar 2005 #28 Del Skrevet 18. januar 2005 Ang. å vanne ut is: På 1800-tallet fantes det røde-og hvite av denne rasen. Disse ble betraktet som de beste jakthundene. Og så hadde en den røde varianten av rasen, som ble betraktet som den vakreste. Etterhvert ble den røde foretrukket framfor den hvite-og røde, noe som medførte at den sistnevnte nesten døde ut. Så, med andre ord så er den irske setteren (den røde) som er mest populær i dag, allerede valgt ut fra andre egenskaper enn kun jaktegenskapen. Jeg sier likevel som deg, Vindelspev: liker irsk setter, jeg også, men absolutt ikke en rase for meg Men Smidja, hvordan går det med rasevalg? Ella De finnes ennå, de rød-hvite Søk litt på nettet så finner du oppdrettere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 18. januar 2005 #29 Del Skrevet 18. januar 2005 Okay' date=' kuult Hva slags gjeterhund da? Hva gjør du, bare turer, eller trener du noe gøy med den? (spor, agility, lavine, klikker-triks)[/quote'] Jeg har litt av hvert;) Trener lydighet og koser oss i skauen/ellers på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #30 Del Skrevet 18. januar 2005 Ja, jeg vet de finnes, derfor skrev jeg at de "nesten døde ut". Men det er likevel den røde som er den mest populære. Jeg så et program om settere en gang (sikkert animal planet), og da ble denne historien fortalt. Og hvordan de senere rundt 1970-1980-årene begynte å virkelig ta vare på den røde-og hvite, og gode stående jaktegenskaper. Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #31 Del Skrevet 18. januar 2005 Ja' date=' jeg vet de finnes, derfor skrev jeg at de "nesten døde ut". Men det er likevel den røde som er den mest populære. Jeg så et program om settere en gang (sikkert animal planet), og da ble denne historien fortalt. Og hvordan de senere rundt 1970-1980-årene begynte å [u']virkelig ta vare på den røde-og hvite irske setteren, og dennes gode stående jaktegenskaper. Ella Skrev litt feil i forrige innlegg, men retter opp her. Det som er understreket er fikset på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. januar 2005 #32 Del Skrevet 18. januar 2005 okay Jau-jau, IS er en finfin hund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 18. januar 2005 #33 Del Skrevet 18. januar 2005 okay Jau-jau, IS er en finfin hund ...men jeg anbefaler den fortsatt ikke til trådstarteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. januar 2005 #34 Del Skrevet 18. januar 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #35 Del Skrevet 18. januar 2005 Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 18. januar 2005 #36 Del Skrevet 18. januar 2005 Ninakanin, av de engelske fh rasene så er jeg enig med deg. Mer generelt holder jeg en knapp på Vorsteh. Vindelspev; mange gode poeng! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #37 Del Skrevet 18. januar 2005 Jeg er vel av den gamle skolen, og synes hunder bør bli brukt til det de er ment for å gjøre og er født for. Kjenner flere med Border Collie som absolutt IKKE skulle hatt hund, mtp at BC-en er nesten den eneste av gjeterhundrasene som faktisk har hjernen rettet på det den skal gjøre, men som heller har fått sin faste plass i sofaen og en liten tur rundt blokka. Vet også om en som har en engelsk setter, og du verden for en UROLIG hund. Eneste turen den får er rett rundt hjørnet, eller en tur på butikken og hjem igjen. Flere burde tenke seg mye mer om før de skaffer seg en hund (iallefall av de veldig aktive rasene som fuglehundene, gjeterhundene og slikt), for de krever så UTROLIG mye mer hjernetrim, og ikke minst fysisk stimulasjon, enn det feks en liten puddel og en mops gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2005 #38 Del Skrevet 18. januar 2005 Skal bruke hunden i skogen' date=' turkamerat, kanskje litt trekk, kløv. Mest turkamerat[/quote'] Nå har ikke jeg lest allt du har skrevet og alle svarene du har fått men med utgangs punktet i hva du skal bruke den til og at utseende ikke er viktig vil jeg annbefalle dalmatiner. Mange vil nok himmle med øynene og le litt av meg, men når man først får kjenskap til rasen ser man at det er mer enn bare prikker. De elsker å være i skogen, er også ypperilig med kløv. De er dog litt spessielle som hund. De er svært intligente og utspekulerte. Og noen skikkelige kose griser;) vil du ha mere info om rasen er det bare å sende meg en PM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smidja Skrevet 19. januar 2005 Forfatter #39 Del Skrevet 19. januar 2005 Oioio :o Her var det mange svar, men jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere av de Er det noen som har litt flere raser og anbefale meg, og fortelle meg hvorfor? Jeg har lest igjennom alle rasebeskrivelsene på Canis, men tenkte at jeg ville gjerne høre noe fra noen som har erfaringer med raser. Det står ofte ikke noenting om egenskapene på rasebeskrivelser, eller iallefall veldig mangelfult. Jeg skal ha hunden til turkamerat i skogen og på fjellet, flere timers turer ofte, så jeg vil ha en hund med litt størrelse på. Og som kan brukes til kløv og gjerne trekk. Om litt brukshund trening kan også være gøy. Jeg vil helst ha en hund som er litt godt pelset, for hun jeg hadde nå sist hadde så lite pels. Det kan være litt problematisk fordi vi kjører veldig mye, og om hunden må ligge litt i bilen så fryser de fort med lite pels. Vi har en Gordon Setter også, men hun er min manns, og brukes på jakt. Jeg jakter ikke selv, og vil derfor ha min egen hund. Kanskje det ble litt lettere å anbefale meg noen nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 19. januar 2005 #40 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg må nesten bare anbefale "min" rase også da. Engelsk springer spaniel. Det er en perfekt hund til lange turer i fjellet, særdeles utholdende, aktive og morsomme! Krever daglige turer, aller helst løse i skogen:-) En voksen springer kan godt bære kløv og også trekke. Problemet blir vel heller å få de til å gå rolig, slik at de kan bære, for aller helst liker de egentlig å springe rundt og undersøke saker og ting! Det er egentlig i en jakthund, men hvis du kompenserer med sportrening går det helt fint om du ikke jakter. Det er en allsidig hund som fint kan trene bruks, lydighet eller agility om du har lyst til det. Rasen har endel pels (noe jeg så du ønsket), men det krever også sitt stell for at de skal se fine ut. Synes ikke ustelte springere som aldri blir klippet er så veldig fint akkurat. Springeren holder seg også mer i nærheten enn setteren ute på tur. Har lest at de aldri løper lenger unna enn 25 meter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå