maiia Skrevet 17. januar 2005 #1 Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg har bestilt overraskelsestur for meg og sambo til Budapest i påsken. Foreløpig vet han ingenting, men det spørs jo hvor lenge jeg klarer å holde det hemmelig.... Er det noen som har vært der og kan gi oss tips om hva vi bør se, evt. holde oss unna? Tar gjerne i mot tips om koselige restauranter, kurbad, shoppingmuligheter etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 17. januar 2005 #2 Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg drar om ikke så lenge, skal prøve og huske å legge inn tips etter at jeg har vært der. Sist jeg var der er for ti år siden, og mye har nok forandret seg siden da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2005 #3 Del Skrevet 17. januar 2005 Vi var der i september, og det var utrolig VARMT! Vi virret for det meste rundt på egen hånd, men hadde god hjelp av Lonely Planets Budapest-guide (en tynn, liten bok). God mat fant vi på masse små kafeer i sentrum, og prisene var utrolig sympatiske. Husk gode sko! Avstandene er STORE. Heldigvis går det tre trikkelinjer som dekker endel, og du får kjøpt tredagerskort (heter noe med turista ) Vi shoppet en god del; prisene på merkevarer var litt lavere enn her hjemme, og utvalget enormt. Litt utenfor selve sentrum (på vei dit i forhold til vårt hotell) ligger et enormt kjøpesenter som heter West End City Center---anbefales! Det er et skikkelig "mall". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 17. januar 2005 #4 Del Skrevet 17. januar 2005 Sightseeingtips: - Margitøya midt i Donau mellom Buda og Pest er fin, der kan du gå tur og kose deg. - I Buda må du opp til Fiskemannbastionen, Mattiaskirken og Buda slott (de er rett ved hverandre) Få gjerne med deg en konsert i Mattiaskirken dersom det går en. Se på utsikten over Pest fra Fiskemannbastionen. Du ser bl a parlamentet og alle broene. - Spa finnes det mange av. Jeg var på Széchenyi, det var stort og med mange forskjellige bassenger med ulik temperatur - utendørs og innendørs. -Operaen er heller ikke dum, i det hele tatt er det veldig mye fin arkitektur å se på i byen. -Kino er veldig billig i Budapest, så pass gjerne på å få med deg en! Du finner med engelsk tale. -Shopping - ikke vanvittig billig, men du finner det du trenger rundt om i byen :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2005 #5 Del Skrevet 18. januar 2005 Ta metroen! Avstandene er store. Metroen har tre baner og det er godt merket, så ikke nok stress å finne frem. Det er stort sett billig å spise og drikke - men jeg hadde nok styrt unna barene midt i gågaten, der har de skrudd opp prisene noe voldsomt. Ellers er lonely planet en veldig god guide. Vi brukte den da vi var der i fjor sommer, og noen av restaurantene som var anbefalt der var skikkelig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 18. januar 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 18. januar 2005 Takk for svar! Begynner å glede meg. :-) Valutaen får man bare vekslet i Ungarn, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2005 #7 Del Skrevet 18. januar 2005 Enda et tips: på flyplassen kan du bestille transport tur/retur hotellet med en minibuss-service. Det lønner seg virkelig (husker ikke prisen, men muligens rundt 150/pers t/r). Da blir du fraktet til hotellet ditt, og får bare dem i resepsjonen til å bestille returen minst 24 timer i forveien når du skal reise igjen. Vi fant ut at det var virkelig lurt, spesielt når avstandene og all ventingen i trafikken tas i betraktning. Taxi ville ruinert oss.... Forinter tas lettest ut i minibank på flyplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amic@ Skrevet 24. januar 2005 #8 Del Skrevet 24. januar 2005 Og ikke glem å besøk Linz Ferenzher (tror det skrives sånn), det er en liten gate ved Oktogon, med masse restauranter og barer! Mye bedre enn gågaten Vazi Utca. Vanvittig bra stemning om kvelden. Har kun vært der om sommeren, og det er det folk ute overalt, regner med at det er like bra om vinteren. Masse bra restauranter der også. Margit øya er også veldig koselig. Og området rundt slottet og Mattias kirken. Budapest er en by jeg nok kommer til å dra tilbake til. Har vært der 2 ganger og blir ikke lei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå