Gå til innhold

Hva er et hestetre?

ajarRun

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Og hvorfor kaller vi kjerringer vi ikke liker det?

Et hespetre er en annordning til å vinne nøster av hesper. En hespe er en måte å vinne 100 gram garn på fra fabrikkene. Nå er det vel bare Hillesvåg som lager garn i hesper, før gjorde både Dalegarn og Sandnesgarn dette. Mest kjent og brukt er vel Per Gynt garnet. (Utgått.)

Anonymkode: 05992...99f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange bedre uttrykk å kalle kvinner for. Som kjærring for eksempel. Som kommer av, "kjær-ing", som betyr "noen jeg holder kjær".

Anonymkode: 9735d...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Om du mener hespetre så er det som forklart over et verktøy som lager nøster av tråd. 

Det ble brukt som skjellsord til kvinner som slarvet og lagde intriger, lagde knuter på tråden, eller søk snurret folks viljer og hverdag rundt sin egen ved manipulasjon og en masse andre metaforer.

Det er et godt skjellsord. 

Anonymkode: 4df0f...182

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet om mange bedre uttrykk å kalle kvinner for. Som kjærring for eksempel. Som kommer av, "kjær-ing", som betyr "noen jeg holder kjær".

Jeg går ut fra at du prøver å være morsom. Kjerring (og det skrives slik, ikke med æ) er en avledning av kar. På norrønt karl - kerling. -ling er forminskelsesavledning, f.eks. mann - mannsling (liten, puslete mann).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2017 at 10:08 PM, amativeReflection said:

Men du elsker meg, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, September 07, 2017 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 9735d...818

Kjærring er noe annet. 

En hespetre går rundt og rundt det endrer seg ikke, det tenker ikke det kverner på samme visa år inn og år ut. 

Anonymkode: 05992...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.9.2017 den 22.08, amativeReflection skrev:

Hespetre med p og ikke t. Det er det samme som å kalle noen ei kjærring. Jeg kaller ingen det. Jeg misliker ikke så mange, men du gjør tydeligvis det da... siden du bruker det ordet om og til kvinner? Eller? 

Anonymkode: 228e8...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjerring = gift kvinne, kone. Et helt nøytralt ord, som kone.

Kjerring brukt om en mann er derimot sterkt nedsettende: går vel først og fremst på mangel på mot (feighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...