AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 Far i huset har fått drømmejobben i Oslo, og hele gjengen er derfor på flyttefot fra en helt annen del av landet. Men hvor er det egentlig greit for familie med behov for 4 soverom å bo? Eldste barnet skal begynne på skolen neste høst, så et av de viktigste kriteriene er at det må være en grei skole i nærheten. (Men vi er absolutt ikke blant dem som krever blendahvitt og best på nasjonale prøver. Vi vil ha en hyggelig skole hvor det jobber lærere som liker det de driver med.) Ellers er neste kriterie at det må være gode kollektivmuligheter inn til Oslo sentrum. Siste er at det ikke er helt usannsynlig dyrt. Altså, 7 mill går greit (allerede usannsynlig dyrt ift der vi bor nå!), 13 mill er uakseptabelt. Ting vi kan "ofre" er hage og veldig stor plass - men vi må ha 4 soverom. Noen tips? Anonymkode: 41d06...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 Ski. Men vær kjappe, når follobanen er ferdig går prisene enda mer i taket. Anonymkode: de6f6...12c 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 Vi er forresten åpne for både leilighet, rekkehus og enebolig. Alle råd tas imot med stor takk. Anonymkode: 41d06...dfa
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #4 Skrevet 7. september 2017 Jessheim, Eidsvoll. Anonymkode: e60d1...d73
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er forresten åpne for både leilighet, rekkehus og enebolig. Alle råd tas imot med stor takk. Anonymkode: 41d06...dfa Å. Misforsto jeg. Dere ber om at noen tar meglerjobben og finner et faktisk hjem til dere. Ikke forslag til område. Frekt. Anonymkode: de6f6...12c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Å. Misforsto jeg. Dere ber om at noen tar meglerjobben og finner et faktisk hjem til dere. Ikke forslag til område. Frekt. Anonymkode: de6f6...12c Huh? Tenkte det kanskje ville ha noe å si for hvor man kan bo at man er åpen for alle boligformer og ikke feks kun enebolig. Men takk for tipset om Ski, selv om tona ble sur. Ha en fin dag da! Anonymkode: 41d06...dfa 13
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 Har dere planer om at mannen skal kjøre til jobb eller ta kollektivt? Du kan finne mye fint innenfor tbanenettet. Bor dere helt ytterst på en av linjene vil det fortsatt bare ta dere +-30 min inn til sentrum. Ellers er det gode bussforbindelser litt lengre ute også. Det er veldig populært for flerbarnsfamilier å flytte til skedsmokorset, jessheim gjerdrum, kløfta og de områdene rundt der. Antar at det er fordi da får man mer for pengene, relativ kort vei til sentrum (dog mer avhengig av bil ellers) og fordi det er fint for barn å vokse opp der. Anonymkode: e0d71...fb5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 Gåavstand (også med litt å bære på) til t-bane eller lokaltog er gull verdt. Før bodde vi et sted med bussforbindelse til sentrum, men så la de om ruten og vi fikk nokså lang vei å gå (for langt med to litt tunge handleposer) og bussbytte. Der vi bor nå er det to minutter til T-banestasjonen, og det skal mye til at de legger om skinnegangen :-), så den stoler vi på at er der bestandig. Det er mye hyggeligere å ta banen til byen hver morgen. Og når barna begynte på videregående, kunne de velge mellom utrolig mange skoler med rimelig kort reisevei, nettopp fordi vi hadde t-banestoppet like ved. Og hvis dere kjøper noe med utleiemulighet (det kan være med å betale mye på lånet!), så er hybler og leiligheter rett vet t-banen velig mye mer attraktive. Så bruk et kart med tydelig opptegnet t-banelinje når dere vurderer ulike områder. Anonymkode: e0e3f...45e 2
Marikken Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 Hvor i Oslo? Prismessig kan det være en fordel å trekke ut av Oslo, men jeg ville forsøkt å slippe kollektiv til andre siden av sentrum. Eks hvis arbeidsplassen er på vestsiden av Oslo hadde jeg kikket mot Asker, Lier, Drammen (i dag tar det ikke mer enn en halvtime med tog fra Drammen til Oslo, og togene går vel ned i hvert tiende minutt i rushtrafikken). Per nå er vel togforbindelsene vestover eller østover de som er best utbygget, mens det sørover er på gang en forbedring selv om det tar noen år å få det på plass. I tillegg ville jeg tenkt at på det steder dere flytter til har gang/sykkelavstand til jernbanestasjonen slik at det holder med et transportledd. Drammenser her, så jeg anbefaler selvsagt Drammen 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å. Misforsto jeg. Dere ber om at noen tar meglerjobben og finner et faktisk hjem til dere. Ikke forslag til område. Frekt. Anonymkode: de6f6...12c Ta deg en bolle. Hvilken type bolig ts er ute etter hjelper når man skal foreslå områder. Om det hadde vært uaktuelt med leilighet, hadde det vært bortkastet å foreslå områder med stort sett bare leiligheter. Så at ts spesifiserer at alle typer boliger er greit, vet vi som skal svare at vi kan foreslå områder uten å tenke på at "jammen der er det jo bare leiligheter/rekkehus, og ts vil sikkert bare bo i enebolig, så det kan jeg ikke foreslå". Frekk er du selv. Anonymkode: 00f0f...5e7 15
Mr_Kindle Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 Utifra det du skriver ville jeg vurdert å bosette meg rett utenfor oslo. Det spørs også veldig hvor han skal jobbe. Hvis man bosetter seg langs gjøviksbanen så har man lett kollektiv inn til byen. Foreks Nittedal Stasjon til Nydalen (hvis han skulle jobbe der) er 14min togtur. Jobber han foreks på fornebu hadde jeg heller bosatt meg i bærum en plass. I nittedal får du lett det du er ute etter for den summen. Forslagene på Skedsmo kommune er også bra. Så mitt tips er, finn ut hvor han skal jobbe og titt i Akershus.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #12 Skrevet 7. september 2017 Årvoll/Tonsenhagen- flott område i Oslo nord, rett inntil Lillomarka. Hyppige bussavganger mot sentrum (hvert 5.min), tar ca 20 min til sentrum med buss. stille, fredelig og grønt med slalombakke og lysløyper utenfor døra. Gode skoler, Tonsenhagen (barneskole) er veldig populær og kjent for flinke lærere som liker arbeidsplassen sin Større boliger er dog veldig ettertraktet i dette området pga at det ikke er så mange av dem, og prisene er deretter. Må kanskje ut med 8-9 mill. Anonymkode: cc5dd...ed8 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #13 Skrevet 7. september 2017 Setter veldig stor pris på responsen her, tusen takk! Jobben er ikke langt unna Nationaltheatret, så vi tenker det beste er om vi bor et sted som gjør det enkelt å ta tog eller bane dit. Vet dessverre svært lite om utkant-Oslo, men skal pugge linjekartet! Godt tips å ta hensyn til hvor langt man kan gå med et par handleposer :-) For å spørre på en annen måte - er det noen steder langs tog/banenettet dere absolutt ikke vil anbefale barnefamilier å bo? Anonymkode: 41d06...dfa
Gjest Rødstrømpe Skrevet 7. september 2017 #14 Skrevet 7. september 2017 Jeg ville ikke vurdert å bosette meg utenfor kommunen. Reisetiden blir utrolig lang, men dette avhenger også av arbeidsstedet til mannen din. Prisene forandrer seg ikke så voldsomt lengre i nabokommunene. Selv har jeg endel kriterier som nærhet til natur/gode kollektivforbindelser/ikke opptil hovedfartsårer, og ikke midt i store utviklingsområder definert i kommuneplanen(jeg bor nemlig i et utbyggingsområde sentralt nå, og er mildt sagt lei av støy). 4 soverom skal ere slite med å finne til 7 millioner. som ikke A) ligger klint innil motovei B)leilighet i et relativt dårlig område og/eller C) dårlige kollektivforbindelser Det som også er viktig å huske på nå er at det er en rekke tiltak som skal redusere biltrafikk inn til sentrum, så om dere gjør dere avhengige av bil i hverdagen så blir det kostbart om dere ikke velger å skaffe en elbil(og elbil belastes også - men endel mindre). Selv hadde jeg vurdert om noen av barna kunne delt soverom, og gått for 3 soverom i et rekkehus/leilighet i følgende områder: Holmlia, Høybråten, Tonsehagen(her har du ikke råd til rekkehus, men 4mannsbolig eller leilighet går), generelt i bydel Østensjø/Bøler/Skullerud osv. Det er også mange fine områder jeg kunne vurdert om du hadde hatt mer å gå på økonomisk, som eksempelvis Kjelsås etc. Men her er prisene så høye at når man bor i leilighet så blir forskjellene veldig store mellom barna, og det merkes på miljøet dessverre. Så jeg hadde droppet det. Om 30 minutter på tbane er greit til sentrum så er det endel som velger Bærum(Hosle og sånt)/eventuelt 30 min på tog fra Asker - men prisene er jo ikke spesielt mye lavere der. Om mannen din eksempelvis har kontorplass på Majorstuen eller Skøyen så er jo Bærum mer aktuelt enn de andre eksemplene jeg dro frem. Jeg kunne eksempelvis tenkt meg å bo på Røa i utgangspunktet, men dette er definert som utviklingsområde - noe so betyr MASSE nye boliger og mye mer trafikk inn i området. Så jeg ville tatt en titt i kommunaplanen om mye trafikk og byggestøy er noe du vil unngå - eventuelt så er det noe du lever helt fint med og kan ignorere.
Gjest Rødstrømpe Skrevet 7. september 2017 #15 Skrevet 7. september 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Setter veldig stor pris på responsen her, tusen takk! Jobben er ikke langt unna Nationaltheatret, så vi tenker det beste er om vi bor et sted som gjør det enkelt å ta tog eller bane dit. Vet dessverre svært lite om utkant-Oslo, men skal pugge linjekartet! Godt tips å ta hensyn til hvor langt man kan gå med et par handleposer :-) For å spørre på en annen måte - er det noen steder langs tog/banenettet dere absolutt ikke vil anbefale barnefamilier å bo? Anonymkode: 41d06...dfa SÅ den nå med Nationalteateret Da anbefaler jeg alt med tog/tbane - både i Oslo/Bærum og Asker. Mange liker seg også veldig godt i Oppegård kommune(tog) - og de jeg kjenner som bor på Nesodden stortrives. Men på Nesodden må du ikke bo for langt fra båten, som vel tar ca 25 min til Aker Brygge. Og da fordrer jo det at ikke du får deg jobb i særlig andre bydeler enn veldig sentralt. Jeg vurderer ikke Nesodden, fordi kontorplassen min er omlag 30 min spasertur/15 min kollektiv fra Aker Brygge, og da ville jeg jo brukt kanskje 1,5 timer hver vei fra dør til dør. Jeg hadde ikke bosatt meg der hvor prisene er aller lavest om jeg kunne unngå det, nettopp fordi det gjenspeiler en grunn til at prisene er lave(høy trafikk, relativt dårlige bomiljø eller rykte om det). Jeg ser også mye kritikk her av endel bydeler som jeg vet mange stortrives i(folk med høy utdanning osv) - så jeg ville ikke tatt alt som blir sagt på KG om verdens verste bydeler helt for sannhet. Endret 7. september 2017 av Rødstrømpe
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #16 Skrevet 7. september 2017 Hva er budsjettet deres? Anonymkode: 09f46...add 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #17 Skrevet 7. september 2017 Hvis det er tog som er greia, så kan du få myyye for pengene på Hauketo. Nedre prinsdalsvei har flotte eneboliger til overkommelige priser, fx. Samme med Mortensrud. innvandrerandelen i bydelen er høy, hvis det er viktig, men mange synes jo ikke det gjør noe, heldigvis. Kjenner forlk som bor i rekkehus i disse områdene og stortrives! Anonymkode: cc5dd...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #19 Skrevet 7. september 2017 Fire soverom koster ofte mer enn deres budsjett. Se etter boliger med utleiedel -så kan to av barna dele rom noen år slik at dere får betalt ned litt på lånet, og så tar dere hele huset i bruk når barna er litt større. Nærhet til trikk, bane evt buss er kjempeviktig, det kommer til å bli mer og mer uaktuelt å bruke bil i byen. Og barna kan komme seg på egenhånd til aktiviteter og venner etter hvert som de blir eldre. Anonymkode: e0e3f...45e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #20 Skrevet 7. september 2017 Når det gjelder budsjett så er det ikke nødvendigvis 7 mill som er maxgrensa vår, vi kan gå opp til 9, men jeg svimer nesten av når jeg tenker på det. Vanskelig for oss som ikke har bodd i Oslo mer enn ett år i studietida (og let's be honest, det var ikke tid til mye utforsking utenfor sentrum og Blindern) å vurdere årsakene bak de store prisforskjellene, men jeg håper noen av årsakene er sånt som vi ikke er så opptatt av. Kriminalitetsnivået er feks viktig i vurderinga, mens innvandring generelt ikke er det. Tror også at rykter om hva som er gode og dårlige skoler betyr mye for markedet, men hva er egentlig en "god" skole og hva er egentlig en "dårlig" skole? Byggestøy er vi vant med, og hele familien står tidlig opp uansett, så det er ikke heller så nøye. Uansett - vi kan gå opp til 9, jeg er mer komfortabel med 7. Men må vi så må vi! Når det gjelder antall rom så sover de to eldste (veldig tett i alder) på samme rom i dag, men de er forskjellig kjønn og krangler så mye at vi egentlig har lovet dem hvert sitt rom i neste bolig. Tenker at det å ha privatliv blir viktig om ikke lenge, og vi vil gjerne bli værende i samme bolig en god stund fremover. Men igjen - må vi så må vi. Lurt tips å kikke etter utleiedel! Takk! Anonymkode: 41d06...dfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå