Gå til innhold

Familie på 5 skal flytte til Oslo-området. Hvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tusen takk for alle forslag, er virkelig takknemlig for at dere tar dere tid til å komme med deres synspunkter. 

Kjenner at jeg kanskje heller mest mot å forsøke å finne noe i Oslo (noen som feks har noen formening om Vålerenga? Elsket det området da jeg bodde i byen), eller i hvert fall innen 30 min med kollektivtransport til national.

KG er så bra til tider :-) :-)

Anonymkode: 41d06...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, brud3813 said:

Hva med de nye leilighetsblokkene rundt i Oslo? Ensjø, Løren, Kværnerbyen. Ser at flere av de som ligger ute er store 5-roms. Og uten at jeg vet noe særlig om skolene må det jo være hyggelig for barn å bo tett på andre barn og leke på de tilknyttede lekeplassene etc. Eller blir det litt for mye storby kanskje?

Lurer også litt på dette?

Anonymkode: 41d06...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rødstrømpe

Ja :P

Jeg har venner med barn som bor der og trives, og jeg har venner som har flyttet derfra til mer suburbia type Østensjø/andre nærkommuner og rekkehus/enebolig når barn nummer 2 kom.

Du bør vært glad i byliv med barn i hverdagen om du skal bo innenfor RIng 3 uansett, også Vålerenga. Fordelen for meg der er nærhet til byaktiviteter(Botanisk Hage, Tøyenbadet, Sørengkaia og cafèliv) - men jeg er litt mettet selv etter noen år innenfor Ring 3 med barn. Du må gidde å ta tbanen litt for å komme til skogen, og du vil oppleve at det er større forskjeller blant barna i bydelen mtp fattigdom. Vålerenga er nok som alle andre sentrale bydeler: mange ressurssterke, og mange som lever under fattigdomsgrensen. De jeg kjenner som bor på Vålerenga er jo selv typisk ressurssterke akademikere/leger og sånt, men venstreorienterte av seg og liker over snittet godt byliv. 

De som lengter etter hage og fred drar innerst i et eller annen søvnig boligfelt hvor det skjer mindre. 

Mange liker seg jo også veldig godt på Brannfjell/Ekeberg. Jeg kjenner også til enkelte som har måttet flytte barna fra sentrale bydeler når det viser seg at de har luftveissykdommer, fordi de er mye borte fra skolen pga astma(type Torshov/Ekeberg). Men det gjelder jo de som har utfordringer med luftkvalitet, ikke normalt friske folk. Men det er noe å huske på, jeg ser alltid på kartene og nærhet/avstand til mer enn bare motorveiene. Det er jo utrolig mye trafikk/støy eksempelvis langs Finnmarksgata, som ikke slår en som ei stor gate på kartet. 

Jeg har hatt barn på barnehage ved Gamle Oslo nær innfartsårene, og da hendte det at barna ikke kunne gå ut på vinteren. 

Så; tenk litt på hvilke kvaliteter du ønsker i hverdagen mtp støy og nærhet til hvilke tilbud. Det er en stor overgang for folk å flytte fra en mindre by til innenfor RIng 3 mtp disse tingene om man ikke er et typisk bymenneske. Jeg blir iallefall ikke boende sentralt med barn i lengden i Oslo, men andre elsker det jo. Det er helt supert med tilgang på cafe og masse fine parker, og jeg selv bruker ofte tilbudene i bydel Gamle Oslo. Men det er også slitsomt i hverdagen mtp støy, og mer ustabile bomiljø fordi mange småbarnsfamilier flytter fra de sentrale bydelene og lengre ut til typiske barnevennlige områder/bytter kommune.

På Løren er jeg godt kjent, der blir det nok bra etterhvert. ENdel småbarnsfamilier. Nå er det mye byggestøy, og det bygges veldig høyt og tett. Men det kan komme endel bra tilbud der etterhvert tror jeg. Kvernerbyen trekkes frem som et av de dårligste utbyggingsprosjektene i byen, noe man aldri skal gjenta igjen. 

Endret av Rødstrømpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, dette er veldig hjelpsomt for en utenforstående!

Anonymkode: 41d06...dfa

Det ligger også en oversikt her, fra forrige skoleår http://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/ se under overskriften barnehage, skole og høyere utdanning under menyen til venstre!

Anonymkode: 78c3c...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle forslag, er virkelig takknemlig for at dere tar dere tid til å komme med deres synspunkter. 

Kjenner at jeg kanskje heller mest mot å forsøke å finne noe i Oslo (noen som feks har noen formening om Vålerenga? Elsket det området da jeg bodde i byen), eller i hvert fall innen 30 min med kollektivtransport til national.

KG er så bra til tider :-) :-)

Anonymkode: 41d06...dfa

Ville ikke latt barna gå på skole på Kampen og Jordal. Der er det også veldig dyrt og ikke å lett å finne større hus. Småhusene dere er super fine, men området er litt herja.

Anbefaler deg å høre på de som bor utenfor kommunen, eller utenfor ring 3; Nordstrand, Lambertseter (Karlsrud), Lillestrøm, Kolbotn/Oppegård, Ski, Asker, Sandvika.

Anonymkode: de6f6...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi trives veldig godt her i Oppegård. Kolbotn, Myrvoll, Greverud og Oppegård har fine områder med hus/rekkehus, skog flere barnehager og skoler og mange gode tilbud for barna. Bor du i nærheten av toget bruker du 10-30 min til Oslo S, alt ettersom det er rushtog eller ikke. 

Anonymkode: 567f0...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rødstrømpe
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke latt barna gå på skole på Kampen og Jordal. Der er det også veldig dyrt og ikke å lett å finne større hus. Småhusene dere er super fine, men området er litt herja.

Anbefaler deg å høre på de som bor utenfor kommunen, eller utenfor ring 3; Nordstrand, Lambertseter (Karlsrud), Lillestrøm, Kolbotn/Oppegård, Ski, Asker, Sandvika.

Anonymkode: de6f6...12c

Er det noe feil å høre på noen som faktisk bor i områdene TS spør om? :P 

Jeg kjenner masse folk som stortrives på Kampen. Men dyrt, absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jessheim, Eidsvoll. 

Anonymkode: e60d1...d73

I så fall Eidsvoll for all del. Jessheim og Råholt er skikkelig harry rølpeplasser med dårlig ungdomsmiljø.

Anonymkode: 9de49...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkehus på Oppsal/Ulsrud/Bøler/Manglerud burde det være mulig å få tak i, innenfor budsjettet.

Anonymkode: 8ab7d...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Setter veldig stor pris på responsen her, tusen takk! Jobben er ikke langt unna Nationaltheatret, så vi tenker det beste er om vi bor et sted som gjør det enkelt å ta tog eller bane dit. Vet dessverre svært lite om utkant-Oslo, men skal pugge linjekartet! Godt tips å ta hensyn til hvor langt man kan gå med et par handleposer :-) For å spørre på en annen måte - er det noen steder langs tog/banenettet dere absolutt ikke vil anbefale barnefamilier å bo? 

Anonymkode: 41d06...dfa

Da villejwg tittet på Bærum, særlig rundt Sandvika. Det går tog fra Sandvika til National mange ganger i timen. Prisene i Bærum er mer håndterbare enn prisene i Oslo.

Anonymkode: 7ea91...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart gått for Bærum. Her får du hus til 10 mill, som ville kostet 20 i sentrum ;) selv bor vi i Eiksmarka, og trives veldig godt med det. Gåavstand til t-bane, som tar 16 min til Nationaltheateret. Buss som går til Lysaker/Skøyen og Sandvika (lett å komme til både CC Vest og Sandvika Storsenter for shopping). Det bygges også nytt senter med leiligheter i Eiksmarka, som vil gi et litt større utvalg når det blir ferdig. Østerås senter har også noe utvalg + Meny-butikk, polet og apotek.

Hvis dere er opptatt av prisvekst, ville jeg valgt et sted som står foran litt utvikling - enten i forhold til kollektiv transport, shopping og utbygging av leiligheter. Slikt gjør et område mer attraktivt på lengre sikt.

 

Anonymkode: 5d097...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rødstrømpe skrev:

Er det noe feil å høre på noen som faktisk bor i områdene TS spør om? :P 

Jeg kjenner masse folk som stortrives på Kampen. Men dyrt, absolutt. 

Har du barn på skole på Jordal? 

Anonymkode: de6f6...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I så fall Eidsvoll for all del. Jessheim og Råholt er skikkelig harry rølpeplasser med dårlig ungdomsmiljø.

Anonymkode: 9de49...e60

En del år siden du har bodd i området skjønner jeg.

Anonymkode: e60d1...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Har du barn på skole på Jordal? 

Anonymkode: de6f6...12c

Jeg jobber på Jordal og ville vært skeptisk.

Du får leiligheter innenfor spesifikasjonene på Skøyen. Bor i en slik selv og forventer maks 6.5 for den

Anonymkode: 6d2d0...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

For å kommentere disse to:

De ligger sentralt, og i "pene" (men ikke utpreget snobbete) strøk. Kort vei til sentrum og utesteder, som kan være attraktivt for ungdom.

Vær obs på at trikken går i Thereses gate, den merkes bedre enn mange er klar over; vet ikke hvor godt den vil registreres i den annonserte leiligheten.

Casinetto er populært, og folk trives der. Men det er kjent for å være nokså lydt mellom leilighetene.

Anonymkode: 8ab7d...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tre barn ville jeg unngått sentrumsnære områder. Støy- og støv-forurensing er en helsefarlig plage, spesielt om du har barn med astma/allergi. Områdene er ikke alltid egnet for unger som skal gå på skolen alene, du kan ikke "slippe dem løs" på samme måte som du kan der du kanskje bor nå. Jeg har intet spesifikt råd å komme med, bor selv i Grorudområdet (men da uten barn), ville ikke anbefalt å bo her med barn.

Anonymkode: ad4f9...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjekk også områder langs jernbanen mellom Ski og Moss. Da har du mellom 15 og 30 min reisetid til Oslo S og 1/2 pris av Oslo når Follobanen åpner i 2021.

Anonymkode: 7fea5...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rødstrømpe
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn på skole på Jordal? 

Anonymkode: de6f6...12c

Jeg skrev jo at jeg KJENNER FOLK som bor der med skolebarn og trives. Med der mener jeg Kampen, Vålerenga og Tøyen. Og så svarte jeg på et innlegg som skrev "ikke hør på de som bor innenfor RIng 3". Jeg bor innenfor Ring 3 med barn - dog en annen plass. Ikke vestkant, men der har jeg og bodd med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i  Oslo nå men vokste opp der på Korsvoll.  Det er i  nærheten av nordmarka  og jeg trivdes godt  der.

Vil også foreslå Grefsen, Kjelsås,  Tåsen og Røa.  

Prismessig  har jeg ingen anelse om hva boliger ligger på der nå men det er vel litt forskjellig  avhengig av boligen 

Vet også at Lillestrøm har greie gode togforbindelser rett inn til Oslo.  Ellers så er jo Bærum bra også.

Endret av caroprins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moss ca (40 min til Oslo), her får dere stor eneboilig for 6-8 mil og gode skoler, men dog et stykke unna oslo. 
Ski, ca (20 min til oslo) prisene er litt lavere enn oslo, sikkert mulig å få tak i gode rekkehus/tomannsbolig osv til en ok pris her. 
Ullern/bestum. Fint område med gode skoler, dog litt høyt prisnivå - kanskje dere kan finne et oppussingsobjekt? 
Hvis dere kan bo litt trangt så er det jo ikke umulig å finne en 5 roms på majorstuen/bislett/st.haugen - mellom 6-8,5mil. Da bor dere i alle fall sentralt :) Lykke til med boligjakten! 

Anonymkode: c17c2...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...