Gå til innhold

Surprise-party! Trenger tips, triks og råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :laugh: Min bestevenninne gjennom 20 år har snart bursdag, og i den anledning ønsker jeg å arrangere surprise-party for henne! Hun har hatt mye motgang de siste årene, og fortjener virkelig en fantastisk bursdag. Problemet er bare at jeg aldri har arrangert noe lignende, og derfor ikke aner hvor jeg skal begynne. Datoen er rundt en måned fra nå av, og jeg tenker det er best å arrangere det helgen før da selve dagen faller på en hverdag. Planen er også å opprette et arrangement på Facebook, men jeg er i tvil om at det er smart å gjøre det så langt i forveien da folk kan forsnakke seg og ødelegge overraskelsen. På en annen side er jeg avhengig av å vite hvor mange som har anledning til å delta.

Litt om henne: hun er i midten av 20-årene, et utpreget "bursdagsmenneske", tar seg gjerne en fest og liker overraskelser. 

Jeg hadde satt stor pris på tips rundt hele prosessen! Leiligheten min er veldig liten, og det er hennes også, så å arrangere det hjemme hos noen av oss er heller uaktuelt. Planen er å invitere 20-40, og festen skal foregå i Oslo. Lurer også på om jeg bør servere mat/drikke, og om det er "innafor" å be om en liten sum for dette og eventuelt leie av lokale :) 

Anonymkode: 11f94...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En måned er ikke lang tid i forveien! 
om du tenker 20-40 folk, så er det 20-40 stykker som trenger planlegge å ha fri den dagen, og ikke legge andre planer! 
Jeg arrangerte surpriseparty for bestevennen min, og sendte ut invitasjoner via facebook 3-4 måneder før datoen. 

Om du vil ha litt hjelp til å få betalt lokale og/eller mat/drikke, så bør du iallefall legge det ut fort, slik at folk kan si i fra om dem vil/kan bidra med noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, _popcorn_ skrev:

En måned er ikke lang tid i forveien! 
om du tenker 20-40 folk, så er det 20-40 stykker som trenger planlegge å ha fri den dagen, og ikke legge andre planer! 
Jeg arrangerte surpriseparty for bestevennen min, og sendte ut invitasjoner via facebook 3-4 måneder før datoen. 

Om du vil ha litt hjelp til å få betalt lokale og/eller mat/drikke, så bør du iallefall legge det ut fort, slik at folk kan si i fra om dem vil/kan bidra med noe. 

Hehe, er i gang med å opprette Facebook-arrangement nå :) 

Hvordan gjorde du det på selve dagen? Hvordan sørge for at bursdagsbarnet ikke lukter lunta, men samtidig få henne festkledd? Bør man gjøre noe sammen med henne tidligere på dagen? Lurer også på å arrangere en form for temafest (ikke nødvendigvis med utkledning). Noen tips til dette? 

Anonymkode: 11f94...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen venner arrangerte surpriseparty en gang. Vi gjorde det sånn at en venn (naboen til der festen skulle være) var med henne på dagtid og de skulle på fest senere sammen. Iløpet av kvelden ringer verten og sier til naboen at hun er tom for toalettpapir og trenger det NÅ! Vi var på verandaen til noen litt utpå sensommeren. Det hele var veldig vellykka. Alle som planla og bidro visste det tidlig, mens resten ble invitert litt etter litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han inviterte selv til vors hos seg :P 
så allierte jeg meg med romkameratene og kjæresten hans. 
Kjæresten ordnet med foreldrene, og da skjønte han jo at noe var på gang, han fikk bind foran øynene, og foreldrene kjørte rundt, mens de andre gikk til lokalet vi hadde, hvor en hel gjeng hadde hjulpet meg å ordne klart. Dette var alle de vennene som hadde "avlyst" vors hos han fordi dem måtte jobbe, manglet barnevakt eller lignende :P 

Til en annen kompis, så fikk vi foreldrene til å ta han med ut på middag, for å så ta "dessert" på en kafe, hvor hele gjengen kom syngende inn med plakater. 

Til ei venninne, så inviterte noen henne ut på drinker, men da hun skulle gå til bussen så sto en kompis utenfor med bil, kjørte henne til ett sted i skogen hvor hun måtte løse gåter, før han kjørte henne hjem igjen, og da hadde vi pynta hele leiligheten og samlet oss der. 

Du kan jo avtale med noen at dere skal ut å ta noen drinker for å feire, og på vei ut så må dere bare stikke innom "ett sted". 
Eller få noen andre til å invitere henne på en fest, da vet hun at hun skal på fest, men ikke at det er hennes fest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få fatt i lokale er kanskje det vanskeligste?

En kompis arrangerte surpriseparty for kona si. Det var ikke på dagen hennes, men han sa at hadde bestillt bord til de to på en fin restaurant, sånn at kona kledde seg i fin kjole. På vei til restauranten måtte de bare innom selskapslokalet først, "for mor glemte et skjerf der sist helg"... Ble en super fest, og hun hadde virkelig ingen anelse! 

Kan legge til at vi gjestene fikk maten, men betalte for drikken selv. Kompisen min kjøpte inn på polet med penger av en fellespott, og ga beskjed om at gaver var valgfritt, men ikke skulle koste over 100 kroner (dette er ca femten år siden). Mange av oss gjestene gikk sammen og kjøpte én dyr ting vi visste hun ønsket seg.

Endret av Amawhatsnot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde dette for mannen min tidligere i vinter i anledning bursdagen hans. Det ble veldig populært :) Vi var dog ikke i nærheten så mange (vi var vel rundt 10-12 tror jeg, maks). Her er det jeg lærte underveis:

1. Som noen allerede har nevnt: begynn tidlig! Folk må få tid til å sette av dagen. Ingen av de jeg inviterte røpte seg, og en av de var til og med en kollega som jobber ganske tett med mannen min. Vi klarte til og med å få mannen min til å frakte noen stoler som jeg trengte, uten at han fikk det minste nyss i hva jeg holdt på med :fnise:

2. Avgjør hvorvidt det skal være alkohol eller ikke, slik at folk veit hva de trenger å planlegge. Skal det være partyparty, så er det kanskje noen som trenger å planlegge f.eks barnevakt eller overnatting osv. Det kan ta tid. Jeg valgte å holde det ganske rolig, men åpnet for at de som ville kunne ta med seg litt øl/vin. 

3. Allier deg med 1-2 personer. Jeg brukte formiddagen på å ordne pynt og slikt, og da fikk jeg en felles venn til å ta med mannen ut. Ikke noe som vekker noe mistanke, bare en kafétur eller noe sånt. Hva med å lage en decoy-avtale? F.eks at du, henne og en annen skal gå ut å spise? Og at dere skal pynte dere osv? Så kan dere "møtes' der som festen skal være, og surprise-surprise! Ikke minst er det viktig å huske på å sørge for at hun ikke har planer selv denne dagen, og dette er kanskje den beste måten å "kontrollere" dette på.

4. Hvilken mat du bør servere kommer an på når festen skal begynne. Vi begynte ganske tidlig pga. det var noen av gjestene som hadde barn og som ikke kunne være så lenge. Da serverte jeg chili sin carne med tilbehør, kake senere og vanlig snacks (pottis og nøtter). Skal dere begynne type 6-7 så kan du kanskje droppe maten, men kake er litt must siden det er bursdag. Og snacks som magefyll.

5. Når det kommer til lokale, så har jeg ingen tips. Vi hadde det bare hjemme hos oss selv.

6. Mange, meg inkludert, er ikke så glad i festleker og slikt. Men det kan være greit å ha noe planlagt. Spørs selvsagt hva hun liker og hvilke type folk dere er, men hos oss holdt det å ta et par runder med Ryktet går. Det var ikke dødsviktig liksom, men det brøt litt opp og gjorde slik at man følte at det var noe som skjedde. Det førte til at alle snakket med alle, og det var det som var poenget med det.

Det var det jeg kom på :fnise: Masse lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...