Gå til innhold

er dette for mye forlangt??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er tre søsken og hadde en tabell med oversikt over hva den enkelte skulle gjøre hver dag som hang på kjøleskapet. Da måtte vi jo også se den når vi kom hjem fra skolen og skulle lage oss mat. Kan det være en løsning? Da trenger det ikke være det samme hver dag og hun har ingen unnskyldning for å glemme det. (Hvis hun fortsatt vil ta ut av oppvaskmaskinen hver dag får det bare stå "ta ut av oppvaskmaskinen" hver dag, men da blir hun hvertfall minnet på det uten at det blir mas fra dere)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, A4-livet skrev:

Vi er tre søsken og hadde en tabell med oversikt over hva den enkelte skulle gjøre hver dag som hang på kjøleskapet. Da måtte vi jo også se den når vi kom hjem fra skolen og skulle lage oss mat. Kan det være en løsning? Da trenger det ikke være det samme hver dag og hun har ingen unnskyldning for å glemme det. (Hvis hun fortsatt vil ta ut av oppvaskmaskinen hver dag får det bare stå "ta ut av oppvaskmaskinen" hver dag, men da blir hun hvertfall minnet på det uten at det blir mas fra dere)

Hei :) joda.. vi fikser det på ett vis.. jeg lurte egentlig bare på om jeg var for streng.. det virker ikke som om venninnene hennes gjør noe som helst hjemme, men det er tydeligvis normalt at 13 åringer +/- hjelper til litt hjemme  :)

Anonymkode: eb85f...01b

Skrevet
På 6.9.2017 den 10.35, AnonymBruker skrev:

jo.. selvfølgelig.. men jenta klagde stadig om at vi maste hele tiden.. så vi ga henne en fast oppgave i stedet, som hun kunne ta ansvar for selv.. etter eget ønske.. men siden hu n ikke mestrer dette, så begynner jeg å lure på om det er for mye forlangt, eller om hun bare er lat?

Anonymkode: f4a4b...cb3

Hvor gøy er det å stå å rydde ut av oppvaskmaskinen og tømme den når du er 13 år? Viss hun er en normal funksjonell 13 åring så går det vel ikke på mestringsevne, men hva hun gidder. Hun tenker sikkert at det er stress, tar for lang tid, orker ikke, gidder ikke, etterpå, senere... Typisk 13 åring det vel vil jeg si. Been there, done that.

Anonymkode: 5f1c0...fe3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gøy er det å stå å rydde ut av oppvaskmaskinen og tømme den når du er 13 år? Viss hun er en normal funksjonell 13 åring så går det vel ikke på mestringsevne, men hva hun gidder. Hun tenker sikkert at det er stress, tar for lang tid, orker ikke, gidder ikke, etterpå, senere... Typisk 13 åring det vel vil jeg si. Been there, done that.

Mente sette inn ikke tømme.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke gøy for noen... men dersom man ikke vil stå å vaske opp alt for hånd så må det gjøres..  :) det er det mange barn i dag som ikke lærer seg.. noen bor på hotell til de flytter ut, og så får de seg en Wake up Call...

Skrevet

Jeg mener dette IKKE er for mye forlangt av en 13 åring. Vår 14 åring gjør like mye hjemme, og det er endel av det å hjelpe hverandre i hjemmet sånn at alle har det bra.

Plutselig flytter de hjemmefra, og da er det ingen som gjør alle oppgavene for dem.

Vi snakket sammen hjemme og ble enige om hvilke oppgaver som skulle gjøres. Vi ble også enige om hvilke frister som gjaldt for å gjøre oppgavene.

I en familie har også ungdom et ansvar for at ting blir gjort. Vi bruker mye tid på kjøring og andre ting for henne, og hun bruker bittelitt tid på å bidra til at hjemmet holdes i orden. Skulle bare mangle spør du meg.

Ikke rart mange sliter med ungdom som ikke klarer noen ting hvis de aldri faktisk har fått faste oppgaver de må løse selv.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, min gutt på 10 gjør dette daglig. "Vennen, kan du tømme oppvaskmaskinen for mamma?" 

Ferdig snakket, han gjør det uten mas.

Anonymkode: 75993...4f1

Litt på siden, men omtaler du deg selv i tredje person til en tiåring? 

Men ja, min femåring må også vie litt av livet sitt til å bidra hjemme. Jeg bruker dog ikke formuleringen "kan du" dersom jeg ikke har tenkt å godta et nei.

Skrevet
På 6.9.2017 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Er det for mye å kreve av en 13 åring at hun tar ansvar for å tømme oppvaskmaskinen hver dag?? evt. sette inn det som står på benken om hun ikke tømmer den tidsnok???  Da skal det sies at hun slipper andre oppgaver.. vi har vaskehjelp, så det eneste hun må gjøre på rommet sitt er å holde det ryddig og ta av sengeklærne...

Jeg krever det fra min nå 10 åring, fra hun var 9 år. Hun legger alt på plass, og det hun ikke rekker opp til, de legger hun på benken, og jeg tar det selv. Hun skal også holde gangen og skoene i orden, og rydde stua for sine egne ting. Hun får heller ikke betalt for noe av dette, MEN hun får lomme penger. 

Anonymkode: 6e357...fdf

Skrevet
På 6.9.2017 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Er det et stebarn også?

Anonymkode: 8bab9...e0e

På 6.9.2017 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Det har vell ikke noe med saken å gjøre, har det?? Spm. Mitt var om det er mye forlangt at en 13 åring hjelper til med husarbeid fem til ti minutter hver dag..

Selvsagt er det snakk om et stebarn Det merker man på hele ordbruken : "er det for mye forlangt" hun "makter ikke" å gjøre dette osv. Stemor er skikkelig martyr her. Og jo, det har MASSE med saken å gjøre. Hadde det vært ditt eget barn så hadde ikke premisset vært (som det er nå) at det er noe i veien med barnet, da ville du sett på hele settingen ; er det noe vi kan gjøre annerledes for at hun skal ha lyst til å bidra? Mine barn elsket å prate med meg mens jeg laget mat, og da var det også så enkelt å spørre, kan ikke du dekke på /ta ut av oppvaskmaskinen mens vi prater? Det måtte jeg riktignok gjøre mange ganger, men på et tidspunkt "så" de selv hva som trengtes å gjøres, og da hadde de lyst til å glede oss. 

Anonymkode: 417d1...1aa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...