Gå til innhold

er dette for mye forlangt??

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det for mye å kreve av en 13 åring at hun tar ansvar for å tømme oppvaskmaskinen hver dag?? evt. sette inn det som står på benken om hun ikke tømmer den tidsnok???  Da skal det sies at hun slipper andre oppgaver.. vi har vaskehjelp, så det eneste hun må gjøre på rommet sitt er å holde det ryddig og ta av sengeklærne...

Anonymkode: eb85f...01b

Slettes ikke for mye forlangt, min 9 åring har samme oppgave.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, nei! Da jeg var 13 vasket jeg hus, hentet ved, gikk med hunden osv. Det er da ingenting å måtte rydde et kjøkken?! Og rommet kan hun da vaske og skifte på sengen selv? Tror dere gjør dere selv en bjørnetjeneste her altså.... Og unnskyld meg, hvorfor må ikke 17-åringen vaske sitt eget tøy selv? Han er jo straks myndig! 

Beklager at jeg er så brutalt ærlig. 

Anonymkode: 474ff...80c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nei! Da jeg var 13 vasket jeg hus, hentet ved, gikk med hunden osv. Det er da ingenting å måtte rydde et kjøkken?! Og rommet kan hun da vaske og skifte på sengen selv? Tror dere gjør dere selv en bjørnetjeneste her altså.... Og unnskyld meg, hvorfor må ikke 17-åringen vaske sitt eget tøy selv? Han er jo straks myndig! 

Beklager at jeg er så brutalt ærlig. 

Anonymkode: 474ff...80c

17 åringen vasker tøyet selv.. han tar det med seg "hjem" på hybelen sin... så han er jo på en måte på besøk i helgene.. da jobber han lørdag og søndag, så ikke mye tid han har hjemme..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

dersom ikke jenta gjør det, så må da jeg gjøre det.. hver dag! ?????

Så du gjør alt husarbeid utenom oppvaskmaskina? Resten i familien gjør nada? Dere er jo to voksne? (måtte bare...)

Neida, det er ikke "mye forlangt" av en 13 åring, men det spørs hvordan det er lagt opp. Har hun blitt påprakket oppgaven eller har hun kunnet velge det blandt flere oppgaver? Kanskje hun heller har lyst til å lage middag en dag i uken? Eller vaske/hengeopp/brette tøy? Er det knyttet mot ukelønn eller bare noe hun MÅ gjøre uten å ha noe igjen for det?

Mine 3 på 7-12 år må holde orden på rommet og rydde etter seg andre steder, og alltid rydde ned i oppvaskmaskinen det de selv har brukt etter måltidene o.l. Dette er sånt som er en selvfølge at alle i familien bidrar med. Men oppgaver som å rydde ut av oppvaskmaskina, støvsuge, gå med søpla, lage middag(kun eldste da) o.l. er knyttet mot ukepenger. De får ikke ukepenger uten å gjøre oppgaver. Motivasjonen er da litt variabel alt ettersom om de trenger penger eller ikke... Men syns det funker greit. De er egentlig flinke til å bidra. Men de må minnes på oppgaven. Det er ikke lenge siden at jeg leste at evnen til å planlegge oppgaver over tid ikke er ferdig utviklet før vi er nesten 20 år, så man skal ikke forvente at ungene "ser" at nå burde oppvaskmaskina vært tømt.

Anonymkode: eaa78...b77

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det slett ikke er mye forlangt av seg. Hun er stor, og hun er tenåring og ikke et barn lenger. Og det bør dermed settes fornuftige krav til dem i den alderen om de en dag skal vokse opp til å bli ansvarsfulle voksne.

Datteren min på snart 7 setter inn i oppvaskmaskinen selv,  dekker på bord til middag og rydder av, og har oppgave å gå ut med søpla hver dag. Rommet skal ryddes hver kveld før hun legger seg, med mindre hun holder på med prosjekter som går over flere dager. Litt protester var det i starten, ikke overraskende, men hun greier fint å sjonglere hjemmepliktene med lekser, fritid og venner. Og gidder hun ikke eller begynner å nekte og kverulere blir det trekk i lommepenger, enkelt og greit. 

De må lære seg at de ikke bor på hotell. Alle må bidra. Selv om vi bare er 3 stk som bor i dette huset. Jo tidligere de lærer jo bedre. Få det innprintet fra de er små:)

Skrevet

Ser i flere innlegg her at det er mye barnearbeid...stakkars barn, de har nok med skolen og annet. 

Anonymkode: dfb7f...215

Ja stakkars stakkars barn som må bidra hjemme......  

Vi er da slitne vi voksne også etter jobb og alt annet som ungene slipper. Skulle da bare mangle at de også lærer å stille opp for familien. 

Skrevet

Er det et stebarn også?

Anonymkode: 8bab9...e0e

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt

sofie777, mod

Skrevet

Er det et stebarn også?

Anonymkode: 8bab9...e0e

Det har vell ikke noe med saken å gjøre, har det?? Spm. Mitt var om det er mye forlangt at en 13 åring hjelper til med husarbeid fem til ti minutter hver dag..

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

??? vi må jo støvsuge, vaske klær, lage middag, vaske over badet (vaksehjelp annenhver uke), rydde, handle, kjøre/hente på trening.. osv...

Ok.. så fem-ti minutter med hjelp hver dag er mye forlangt?? :)

Anonymkode: f4a4b...cb3

Ja for en 13 åring. Støvsuge vaske klær osv er jo ting du må gjøre uansett om du har barn og familie . Du klarte det før du fikk barn da klarer du det nå også. Hun 1e åringen din har vell også bedre ting å bruke barndommen sin på som man kun har en gang. Jeg begynte å gjøre ting hjemme da jeg ble 16. Helt grei alder det

Anonymkode: 8c7af...c60

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vell ikke noe med saken å gjøre, har det?? Spm. Mitt var om det er mye forlangt at en 13 åring hjelper til med husarbeid fem til ti minutter hver dag..

Jo. Ditt barn, da ville du vurdert og sett: er hun spesielt sliten, tankeløs, glemmer hun, utsetter hun bare, er det for mye for akkurat henne, er hun makelig anlagt type som sniker seg unna? Du ville snakket med henne. Det du ikke hadde trengt var å få svar fra ville fremmede folk om alle 13-åringer i verden bør kunne ta ut av oppvaskmaskinen. Det er fullstendig irrelevant hva vi mener om din opppvask. Eller din datter. Andres barn derimot, de kan man visst uttale seg om og stemple som late og umulige.

Anonymkode: b3acf...bb0

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes overhode ikke dette er mye å forlange. Heller litt lite

• Liker 3
Skrevet

NEI! Det er ikke for mye å forlange fra en 13 åring. 

Anonymkode: 0ec4e...5bd

• Liker 2
Skrevet
På 7.9.2017 den 2.56, AnonymBruker skrev:

Ja for en 13 åring. Støvsuge vaske klær osv er jo ting du må gjøre uansett om du har barn og familie . Du klarte det før du fikk barn da klarer du det nå også. Hun 1e åringen din har vell også bedre ting å bruke barndommen sin på som man kun har en gang. Jeg begynte å gjøre ting hjemme da jeg ble 16. Helt grei alder det

Anonymkode: 8c7af...c60

Nå må folk slutte å undervurdere og stakkarsliggjøre ungene sine. Jeg skjønner ikke hva som er problemet med at en ung tenåring må gi 5-10 minutter av livet sitt hver dag til å hjelpe til litt hjemme. Det nytter ikke å lære en gammel hest nye kunster det vet vi alle. Å starte med husarbeid når de er 16 og snart er voksne er for seint! Det vi ender opp med da er å starte en ny vane som mest sannsynlig slett ikke vil bli godt mottatt og det vil bli mye verre og vanskeligere å få dette til å gå greit enn om man hadde startet i tidlig alder. Ungene har INGEN fare av å være en del av husholdningen og lære seg å bidra. Det har ungene gjort fra tidenes morgen og jeg ser absolutt ingen grunn til at man som foreldre skal gjøre alt for ungene sine og være både kelner, kokk, stuepike og vaskehjelp i eget hjem når man faktisk er flere kompetente mennesker i en familie som lett kan bidra med litt hver, slik at det blir en mer rettferdig fordeling. Innse at dere oppdrar drittunger. Og det sier jeg av erfaring for jeg var nemlig en av dem. Hadde alt for lite plikter hjemme og slapp unna det meste bare jeg trasset og kjeftet nok på min stakkars mor. Sånn kan man ikke ha det.

Det går ikke bare ut over en selv som forelder heller, men også barna, de ender opp med å stå alene når de en dag flytter ut og har null peiling på hva de egentlig har begitt seg ut på når de står med 100% ansvar for sitt eget hjem.  Så kommer de diltende hjem til mor og far fordi de har oppdratt dem til å bli uselvstendige skapninger som velger den enkle løsning å ha det behagelig hjemme isteden for å klippe navlestrengen og ta ansvar for sine egne voksne liv. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
På 6.9.2017 den 10.29, AnonymBruker skrev:

??? vi må jo støvsuge, vaske klær, lage middag, vaske over badet (vaksehjelp annenhver uke), rydde, handle, kjøre/hente på trening.. osv...

Ok.. så fem-ti minutter med hjelp hver dag er mye forlangt?? :)

Anonymkode: f4a4b...cb3

Det som slår meg i tråder som denne,er at dere foreldre plukker ut arbeidsoppgavene til ungene. Husk at andre også kan synes det samme som deg om kjedelige gjøremål.

Hvorfor ikke spørre dem hva de kunne tenke seg å gjøre også. De kan vel få et ord med i laget?

Skrevet
Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Det som slår meg i tråder som denne,er at dere foreldre plukker ut arbeidsoppgavene til ungene. Husk at andre også kan synes det samme som deg om kjedelige gjøremål.

Hvorfor ikke spørre dem hva de kunne tenke seg å gjøre også. De kan vel få et ord med i laget?

Enig. Om ting er vanskelig å gjennomføre så går det an å møtes på midten. Man skal ikke være diktatorer, men å velge sine kamper den står jeg 100% for:) 

Men samtidig. Vi voksne har også husplikter vi liker mer eller mindre enn andre. Men vi må jo gjøre dem det er jo en del av det å være en del av en husholding og ha ansvar for sitt eget hjem. Dumt om ungene skal skånes for ting de synes er ubehagelige eller ting de ikke har lyst til til hele døgnets tider. Hva lærer de da? 

Skrevet

Folk legger ut så mye rart om sine egne unger. Ts jeg tenker at du greier å snakke med jenta di uten å engasjere en kg klubb med uttalelser om hvor "lat" jenta er. Hyggelig mor du hørest ut som. Håper ikke din datter henger på kg.

Anonymkode: d96ec...8a2

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke for mye forlangt! Min 10 åring har litt forskjellige oppgaver han kan velge i mellom, bla å ta ut/inn av oppvaskmaskinen. Han klarer da det veldig bra. 

Hun er nok bare lat. Ikke et ukjent fenomen for tenåringer.

Anonymkode: b7e7f...11e

Skrevet
På 6.9.2017 den 10.31, AnonymBruker skrev:

nei..tvert imot.. har fått beskjed ett par ganger om at dette er hennes ansvar og at hun bestemmer selv når det blir gjort ila. en dag.. Så har holdt meg unna.. Men problemet er jo at det hoper seg opp på benken, fordi hun ikke gidder.. :o så det jeg egentlig lurer på er.. er det for mye forlangt av en 13 åring med 5-10 minutter husarbeid hver dag?

Nei, min gutt på 10 gjør dette daglig. "Vennen, kan du tømme oppvaskmaskinen for mamma?" 

Ferdig snakket, han gjør det uten mas.

Anonymkode: 75993...4f1

Skrevet

1 time siden, NotNaomi skrev:

hun spurte om hun kunne få en fast oppgave i stedet for at jeg maste på henne.. Så jeg ba henne velge mellom oppvaskmaskinen eller å ta seg av klærne på vaskerommet, noe vi gjør hver dag.. Hun valgte oppvaskmaskinen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...