AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Er det for mye å kreve av en 13 åring at hun tar ansvar for å tømme oppvaskmaskinen hver dag?? evt. sette inn det som står på benken om hun ikke tømmer den tidsnok??? Da skal det sies at hun slipper andre oppgaver.. vi har vaskehjelp, så det eneste hun må gjøre på rommet sitt er å holde det ryddig og ta av sengeklærne... Anonymkode: eb85f...01b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Føler ikke det er for mye å forlange at de hjelper til. Samtidig tenker jeg hver dag er litt mye. Hva gjør dere foreldre da? Om hun skal ha ansvar for oppvaskmaskinen og vaskehjelpen vasker!? Anonymkode: 84e11...124 2
Gjest lillapippi Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 (endret) ' Endret 16. september 2017 av lillapippi
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Føler ikke det er for mye å forlange at de hjelper til. Samtidig tenker jeg hver dag er litt mye. Hva gjør dere foreldre da? Om hun skal ha ansvar for oppvaskmaskinen og vaskehjelpen vasker!? Anonymkode: 84e11...124 ??? vi må jo støvsuge, vaske klær, lage middag, vaske over badet (vaksehjelp annenhver uke), rydde, handle, kjøre/hente på trening.. osv... Ok.. så fem-ti minutter med hjelp hver dag er mye forlangt?? Anonymkode: f4a4b...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, lillapippi skrev: Hvordan ordlegger du deg, da? Blir det mye masing og kjefting fra deg, så kan jeg godt forstå at hun mister motivasjonen, og heller søker seg mot mer lystbetonte aktiviteter eller oppgaver. Hater masing selv, jeg, så kan godt forstå tenåringsdatteren din. nei..tvert imot.. har fått beskjed ett par ganger om at dette er hennes ansvar og at hun bestemmer selv når det blir gjort ila. en dag.. Så har holdt meg unna.. Men problemet er jo at det hoper seg opp på benken, fordi hun ikke gidder.. :o så det jeg egentlig lurer på er.. er det for mye forlangt av en 13 åring med 5-10 minutter husarbeid hver dag? Anonymkode: eb85f...01b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ??? vi må jo støvsuge, vaske klær, lage middag, vaske over badet (vaksehjelp annenhver uke), rydde, handle, kjøre/hente på trening.. osv... Ok.. så fem-ti minutter med hjelp hver dag er mye forlangt?? Anonymkode: f4a4b...cb3 Kan ikke hun hjelpe til med både støvsuging , mat og rydding da? Ikke kun den ene tingen liksom 😊 Anonymkode: 84e11...124 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 Det spørs litt hva hun selv mener. Hvis hun syns det er en fullstendig håpløs og ille oppgave hun hater, kan hun i så fall gjøre noe annet tilsvarende? Klesvask/bretting/rydding, matlaging, ansvar for søpla? Hvor mange er dere i husstanden og hva gjør de andre osv (jeg lurer ikke på det, men det må ses i sammenheng). I seg selv er det ikke for mye forlangt, hun bør få valget syns jeg: Enten er tømming av oppvaskmaskin hennes ansvar, ellers er det "konkret noe annet". Anonymkode: b3acf...bb0 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke hun hjelpe til med både støvsuging , mat og rydding da? Ikke kun den ene tingen liksom 😊 Anonymkode: 84e11...124 jo.. selvfølgelig.. men jenta klagde stadig om at vi maste hele tiden.. så vi ga henne en fast oppgave i stedet, som hun kunne ta ansvar for selv.. etter eget ønske.. men siden hu n ikke mestrer dette, så begynner jeg å lure på om det er for mye forlangt, eller om hun bare er lat? Anonymkode: f4a4b...cb3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det spørs litt hva hun selv mener. Hvis hun syns det er en fullstendig håpløs og ille oppgave hun hater, kan hun i så fall gjøre noe annet tilsvarende? Klesvask/bretting/rydding, matlaging, ansvar for søpla? Hvor mange er dere i husstanden og hva gjør de andre osv (jeg lurer ikke på det, men det må ses i sammenheng). I seg selv er det ikke for mye forlangt, hun bør få valget syns jeg: Enten er tømming av oppvaskmaskin hennes ansvar, ellers er det "konkret noe annet". Anonymkode: b3acf...bb0 alt husarbeid er like "krise" tror jeg.. dersom det ikke er for mye forlangt, så er det bare fordi hun ikke gidder.. vi er fire stk, fem på helg.. ett lite barn, to voksne og hun på 13. en på 17 hver helg.. han på 17 jobber hver helg, så han gjør ikke så mye.. i tillegg tar han med skittentøyet "hjem". Anonymkode: eb85f...01b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: jo.. selvfølgelig.. men jenta klagde stadig om at vi maste hele tiden.. så vi ga henne en fast oppgave i stedet, som hun kunne ta ansvar for selv.. etter eget ønske.. men siden hu n ikke mestrer dette, så begynner jeg å lure på om det er for mye forlangt, eller om hun bare er lat? Anonymkode: f4a4b...cb3 Om alt er et ork, så er det nok pga hun er lat. For hun burde klare slike oppgaver Anonymkode: 84e11...124
Ulrikke Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 11-åringen min har samme oppgave. I tillegg skal hun støvsuge 1.etasje en eller to ganger i uka (vi har to hunder). Det gjøres ikke alltid uten påminnelser, men det er hennes jobb, og hun trekkes i lommepenger om hun lar være. "Regelen" om oppvaskmaskinen er at dersom det er rent, skal den tømmes før jeg kommer fra jobb og skal lage middag. Er det ikke rent, skal ting inn i den før samme tid. Er det ikke gjort når jeg kommer hjem og hun er hjemme (hun må selvfølgelig ikke avstå fra sosialt liv for å fikse hjemme), blir hun hentet og må fikse før det blir mat og blir avbrutt i det hun driver med. Det har gjort at hun husker det bedre. Men for mye forlangt??? Absolutt ikke! 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det for mye å kreve av en 13 åring at hun tar ansvar for å tømme oppvaskmaskinen hver dag?? evt. sette inn det som står på benken om hun ikke tømmer den tidsnok??? Da skal det sies at hun slipper andre oppgaver.. vi har vaskehjelp, så det eneste hun må gjøre på rommet sitt er å holde det ryddig og ta av sengeklærne... Anonymkode: eb85f...01b Ja, hvem gidder å tømme/rydde fra oppvaskmaskinen hver dag, det er kjedelig. Hadde jeg ikke giddet. Det holder med en dag i uken og ansvar for rommet sitt. Anonymkode: dfb7f...215 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 Jeg synes det er for lite å forlange. Jeg mener man gjør barna en bjørnetjeneste ved å ikke inkludere dem i husarbeidet. Her i huset ser vi ikke på det som at barna hjelper de voksne med husarbeidet, men som at husarbeidet er en felles opgave som alle må ta del i. Alle er med på å bruke huset, dermed må alle være med å holde det rent og ryddig. Vi voksne gjør selvsagt mer enn barna, og deres oppgaver tilrettelegges etter alder. De skal være med på alt, selv om de ikke er med på alt hver gang det gjøres. Oppgaver som tømming av vaskemaskin, gå ut med søppla, lage middag osv ruleres mellom både voksne og barn, og så ordner vi det sånn at man får lite de dagene man har mye annet (lekser, fritidsaktiviteter el.l.) Alle har ansvar for å holde sitt rom rent og ryddig.De minste får selvsagt hjelp, men vi voksne går ikke å rydder eller vasker uten barna, vi gjør det sammen med dem. Fellesarealer, gang, bad, stue og kjøkken tar vi samen en dag i uka. Også her sørger vi for å rulere på oppgavene. Rulleringen på oppgaver er vi veldig bevisste på,fordi vi vil at ungene skal ha rutine på alt husarbeidet, ikke bare de oppgavene de får tildtelt. Etter vaskedagen koser vi oss gjerne litt ekstra, f.eks.meden film og noe god mat. Anonymkode: 1c3ea...d6e 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 Ser i flere innlegg her at det er mye barnearbeid...stakkars barn, de har nok med skolen og annet. Anonymkode: dfb7f...215
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvem gidder å tømme/rydde fra oppvaskmaskinen hver dag, det er kjedelig. Hadde jeg ikke giddet. Det holder med en dag i uken og ansvar for rommet sitt. Anonymkode: dfb7f...215 dersom ikke jenta gjør det, så må da jeg gjøre det.. hver dag! ????? Anonymkode: eb85f...01b 1
Hactar Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvem gidder å tømme/rydde fra oppvaskmaskinen hver dag, det er kjedelig. Hadde jeg ikke giddet. Det holder med en dag i uken og ansvar for rommet sitt. Anonymkode: dfb7f...215 Haha! Hva ville du gjort i stedet for, da? Tatt oppvasken? Om problemet er ensformigheten, har TS sikkert flust av småoppgaver å ta av, slik at det er noe nytt og spennende hver dag... Tenker hun kan strammes opp litt, jeg. På den alderen var jeg den heldige vinneren av ansvaret for bad og toalett. Hadde heller tatt oppvaskmaskinen, jeg da. Endret 6. september 2017 av Hactar 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #17 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, Hactar skrev: Haha! Hva ville du gjort i stedet for, da? Tatt oppvasken? Om problemet er ensformigheten, har TS sikkert flust av oppgaver å ta av, slik at det er noe nytt og spennende hver dag... jenta ba selv om en spesiell oppgave, slik at hun slapp å bli mint på hva hun skulle gjøre hver dag Anonymkode: eb85f...01b 1
Alvario Skrevet 6. september 2017 #18 Skrevet 6. september 2017 Ikke i det hele tatt. 7 åringen min har dette som fast oppgave hver dag. 13 åringen her holder det ene badet ryddig hver dag, rydder, tørker støv og støvsuger stua 3 ganger i uka, i tillegg til å passe lillebroren endel. 1
Hactar Skrevet 6. september 2017 #19 Skrevet 6. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: jenta ba selv om en spesiell oppgave, slik at hun slapp å bli mint på hva hun skulle gjøre hver dag Anonymkode: eb85f...01b Nå funker det jo ikke at hun administerer denne oppgaven selv, så da ville jeg snakket med henne om å bestemme en tid på dagen da hun skal gjøre dette. Hun kan evt velge tidspunkt, og sette på en påminnelse på telefonen om hun har det. Fungerer ikke det heller, ville jeg bestemt tidspunktet for henne. Og da hadde det blitt i forkant av noe hun faktisk er motivert til å gjøre. Nytter ikke å si at du må rydde før du kan legge deg, om barnet verken vil rydde eller legge seg. Den tabben har jeg gjort, haha! 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #20 Skrevet 6. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: alt husarbeid er like "krise" tror jeg.. dersom det ikke er for mye forlangt, så er det bare fordi hun ikke gidder.. vi er fire stk, fem på helg.. ett lite barn, to voksne og hun på 13. en på 17 hver helg.. han på 17 jobber hver helg, så han gjør ikke så mye.. i tillegg tar han med skittentøyet "hjem". Anonymkode: eb85f...01b Ok, så hun må ha daglige oppgaver mens storebroren slipper unna? Det var sånn hos oss også da jeg bodde hjemme, dritkjipt! Jeg er skikkelig sur enda for den forskjellsbehandlinga som så mange foreldre tror de ikke driver med. Sannheten er at det forlanges utrolig mer huslige oppgaver og deltagelse av jenter enn gutter. Det ser jeg hele tiden hos venner og familie, jeg tror mange ikke engang tenker over det.... Anonymkode: 1c905...6d1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå