AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #41 Skrevet 7. september 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Ingen rettigheter? Det er jo kontraktsbrudd som er under avtaleretten. Anonymkode: 641e1...313 Man kan ikke påtvinge noen å måtte gi dyret sitt en operasjon som ikke anses som livsviktig. Kontrakt eller ei. Anonymkode: 78916...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #42 Skrevet 7. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Man kan ikke påtvinge noen å måtte gi dyret sitt en operasjon som ikke anses som livsviktig. Kontrakt eller ei. Anonymkode: 78916...ff5 Jo, man kan det. Siden det dreier seg om et dyr er en kontrakt bindende. Anonymkode: 696ca...aef 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #43 Skrevet 7. september 2017 (sorry, jeg vet ikke noe om raseavl) Hvorfor skal katten steriliseres (bortsett fra at det er for mange katter i Norge)? Er det fordi den ikke er fin eller ren-raset nok? Anonymkode: d3549...276
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #44 Skrevet 7. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Jo, man kan det. Siden det dreier seg om et dyr er en kontrakt bindende. Anonymkode: 696ca...aef Vis meg hvor i lovverket det står det. Kontrakter man skriver ved kjøp av dyr er ikke verdt papiret engang. Det eneste det er verdt er bevis på eierskifte, det er alt. Anonymkode: 78916...ff5
Strixvaria Skrevet 7. september 2017 #45 Skrevet 7. september 2017 Det handler om at det sitter en del white trash-tapere der ute som tenker at det å kjøpe en rasekatt er en fin måte å spe på en lav inntekt, når de kan selge "halvt maine coon" og lignende på finn.no og bruke rasekatten som fødemaskin. Så lenge det finnes idioter uten peiling på katt ut over "den ser fin ut" og de tenker at "halvt rasekatt" liksom er verdt noe (huskatt er huskatt), så er de villige til å betale hvertfall et par tusen for den. Mens rasekatten blir fora på drittmat fra dagligvarebutikk, ikke blir fulgt opp hos veterinær og generelt ikke har et godt liv de få årene den lever. Også finnes det oppdrettere som rett og slett ikke er kyniske nok i utvelgelsen av potensielle kjøpere. De er for snille. Du tar en vanvittig risiko når du sender fra deg en ukastrert rasekatt, TS, håper for din del at du har lært og IKKE gjør det neste gang. Håper du ikke sendte med stamtavla samtidig.. MEN jeg stusser jo litt over at du skriver at du ikke er medlem i en rasekattklubb. Hvordan får du da ut stamtavler..? TICA? 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #46 Skrevet 7. september 2017 Hei TS, så kjedelig å høre om useriøs kjøper Du skriver at du ikke er medlem i en klubb (om jeg forstod det riktig), hvordan fikk du da registrert kattungene? Hadde kattungene stamtavle? (isåfall fra hvilket forbund?) Anbefaler deg å kastrere kattungene før de flytter ut neste gang, da slipper du denne problemstillingen, kjenner flere seriøse oppdrettere og utstillere som har drevet på i mange mange år som også har hatt dårlige erfaringer med noen få kjøpere - å sette katten i klasse 2 hjelper ikke, da de som er useriøse vil lage blandinger og/eller hevde at kattungene er renraset uten stamtavle (det er de jo ikke). Er kontrakten din tinglyst? Standard NRR kontrakt med alle vedlegg, eller annen? For dere som lurer på hvorfor ny eier ikke kan bruke katten til det man vil, de fleste katteraser som er godkjent for utstilling her i norge følger avlsprogram, testing (røngten, dna) og er nøye vurdert av oppdrettere, dommere og eier selv - derfor blir de mest lovende fra et kull valgt ut til videre avl, og de som ikke har det lille ekstra blir solgt til kos og/eller utstilling til en lavere pris. Det er ikke fordi kattungene nødvendigvis har feil, men fordi man ikke ønsker at alle skal gå videre til avl. I tillegg til dette er det andre kriterier for å selge til en oppdretter, følger ny eier avlsprogrammet? vil ny eier ta alle tester som er nødvendig, og ta katten ut av avl dersom det viser seg at den f.eks har en sykdom? vil ny eier stille ut for å få bedømmelser av dommer? ha råd til å betale for keisersnitt, kastrere alle nye kattunger som ikke skal til avl? kan ny eier veilede og hjelpe kattungekjøpere? det er sikkert 100 flere ting å tenke på når man skal selge en katt til avl. Bak de fleste flotte rasekattene, med herlig utseende, friske linjer og supert gemytt ligger det utrolig mye arbeid bak fra seriøse oppdrettere. Anonymkode: ab3d3...b36 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #47 Skrevet 8. september 2017 Men hvorfor kastreres ikke kattungene før de flytter? Anonymkode: 5f853...dee 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #48 Skrevet 8. september 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor kastreres ikke kattungene før de flytter? Anonymkode: 5f853...dee Det er ikke alle dyrlegen som vil kastrere så unge katter, selv om det har vært forsket på dette og det viser seg at yngre katter kommer seg mye fortere etterpå. Så da må man evt ha kattene hjemme til de er 6 mnd, noe de færreste vil. Anonymkode: fa54e...b1a 1
tirben Skrevet 8. september 2017 #49 Skrevet 8. september 2017 Da vi kjøpte vår katt, var den kastrert allerede før vi fikk den. Slik sikret vel oppdretter seg mot at noe sånt skulle skje. Kattungene ble kastrert ved 12 ukers alderen. Kanskje lurere å gjøre det før man selger dem? Hvis du skal gå videre med det, vil det nok koste en del med advokat. Spørs om det er verdt det.
altflyter Skrevet 8. september 2017 #50 Skrevet 8. september 2017 Ved kontraksbrudd (som dette er), så tror jeg faktisk du har rett. Ville ikke hun smelt kontrakten i bordet om noe viste seg å være galt med katten? 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #51 Skrevet 8. september 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor kastreres ikke kattungene før de flytter? Anonymkode: 5f853...dee Noen få raser bør man også vente med å kastrere, men vi vet jo ikke hva slags rase TS har så ikke sikkert det gjelder denne da. Noen oppdrettere vil også spare penger (som er er et dårlig argument synes jeg, men det er likevel sånn), vaksiner/ormekur/pass/microchip/kattungemat etc koster allerede mye, så da vil de ikke bruke 1000-2000 kroner ekstra på dette. Anonymkode: ab3d3...b36
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #52 Skrevet 9. september 2017 På 8.9.2017 den 9.20, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle dyrlegen som vil kastrere så unge katter, selv om det har vært forsket på dette og det viser seg at yngre katter kommer seg mye fortere etterpå. Så da må man evt ha kattene hjemme til de er 6 mnd, noe de færreste vil. Anonymkode: fa54e...b1a Men da får man finne en dyrlege som er såpass oppdatert at den gjør dette. Anonymkode: 5f853...dee 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #53 Skrevet 9. september 2017 On 9/8/2017 at 7:43 PM, altflyter said: Ved kontraksbrudd (som dette er), så tror jeg faktisk du har rett. Ville ikke hun smelt kontrakten i bordet om noe viste seg å være galt med katten? Nettopp, godt poeng. Anonymkode: 641e1...313
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #54 Skrevet 22. september 2017 På 6.9.2017 den 10.29, AnonymBruker skrev: Det finnes da nok av folk som lar være å steråilisere pga kostnaden med det. Mulig det er grunnen Anonymkode: b657f...c05 De som tenker sånn skulle ikke hatt noen dyr. Det er bare rett og slett egoistisk å tenke sånn. Tar man ikke den kostnaden fordi man ikke har råd, så har man ikke råd til å ha katt eller dyr i det hele tatt. Anonymkode: 76004...103 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #55 Skrevet 22. september 2017 Personlig er jeg veldig glad i alle katter, har aldri møtt en katt jeg ikke syntes var skjønn (men en jeg ikke kunne temme, det villeste dyret jeg har møtt). Det største problemet for meg som katte-elsker, er at katter er verdiløse for mange. De skaffer seg katter som går for lut og kaldt vann, formerer seg, og dumper gjerne ungene. Jeg har oppfostret nyfødte, dumpede kattunger flere ganger i forbindelse med en dyrevernorganisasjon jeg jobbet med. Jeg synes ikke noe om at katter avles som raser i utgangspunktet, men med tiden har jeg begynt å se det som et bidrag til løsning på problemet. Vi trenger en statusheving når det gjelder katter. Folk som betaler høye summer for katten, vil ofte ta bedre vare på den. Derfor er jeg for å kastrere flest mulig katter, og at avl begrenses og at folk må betale for katten. Jeg sier ikke at ikke folk med lite penger ikke kan være fantastiske katteeiere, men dyr koster penger å holde. For å gi katten et godt liv, må man ha penger til veterinær, for osv. Anonymkode: da57b...d81 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #56 Skrevet 24. september 2017 På 7.9.2017 den 21.11, Strixvaria skrev: Det handler om at det sitter en del white trash-tapere der ute som tenker at det å kjøpe en rasekatt er en fin måte å spe på en lav inntekt, når de kan selge "halvt maine coon" og lignende på finn.no og bruke rasekatten som fødemaskin. Så lenge det finnes idioter uten peiling på katt ut over "den ser fin ut" og de tenker at "halvt rasekatt" liksom er verdt noe (huskatt er huskatt), så er de villige til å betale hvertfall et par tusen for den. Mens rasekatten blir fora på drittmat fra dagligvarebutikk, ikke blir fulgt opp hos veterinær og generelt ikke har et godt liv de få årene den lever. Også finnes det oppdrettere som rett og slett ikke er kyniske nok i utvelgelsen av potensielle kjøpere. De er for snille. Du tar en vanvittig risiko når du sender fra deg en ukastrert rasekatt, TS, håper for din del at du har lært og IKKE gjør det neste gang. Håper du ikke sendte med stamtavla samtidig.. MEN jeg stusser jo litt over at du skriver at du ikke er medlem i en rasekattklubb. Hvordan får du da ut stamtavler..? TICA? Dette lurte jeg også på... Jeg lurer jo også på hvorfor norske oppdrettere velger TICA, siden de ikke arrangerer utstillinger i hverken Norge eller Sverige. Jeg synes utstilling er en viktig del av det å drive oppdrett. Folk som driver oppdrett uten å stille ut "snylter" på oss andre, som bruker mye tid og penger på å reise rundt for å vise fram rasene våre... Særlig ferske oppdrettere bør stille ut, så de vet at de avler på rasetypiske katter. Det verste er jo at de papirløse kattene går for nesten like mye som en rasekatt. Og da har de gjerne ikke fått hverken vaksine, chip, eller helseattest. Så innen de har fått fiksa det, så har faktisk katten blitt dyrere enn en registrert... Og særlig på maine coon så er det risikabelt å kjøpe papirløst, det er en del krav til helsetester, og en del raserelaterte sykdommer... Som f.eks HD. Så den "billige" katten kan bli svært dyr, eller få et kort liv. Jeg tar forresten samme pris for mine kattunger, uavhengig om de skal til kos, utstilling eller avl. Unntaket er når jeg eksporterer en avlskatt, da legger jeg meg på det samme som jeg måtte ha betalt for en katt fra det samme landet. Jeg gidder jo ikke å selge billig, og kjøpe dyrt heller. De aller fleste kattunger blir jo kosekatter, men siden jeg driver med en veldig liten rase så blir jeg kjempeglad om noen vil stille ut, og starte oppdrett. Og da mener jeg selvsagt at de skal få seg stamnavn osv. Jeg har dratt i gang et par nye oppdrettere, og det er helt suverent, vi drar på utstillinger sammen, og samabeider om import av nye katter. (Litt OT men ble revet med ) Anonymkode: ce7c8...30a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå