Gå til innhold

Ny eier vil ikke sterilisere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppdretter og har solgt en kattunge til kos. Etter avtalen skulle den steriliseres av den nye eieren ved 7 mnd. alder. Nå er kattungen 10 mnd. og jeg mistenker at den nye eieren har tenkt å bruke henne til avl. Hun har spurt meg hvilke raser hun kunne parres med, hvem faren var osv. Når jeg henviste til annonsen og vår skriftlig kommunikasjon om at katten var til kos, ikke avl, så ble jeg blokkert fra FB. Kan ikke nå henne der og hun svarer ikke på sms. Hva gjør jeg? Hvordan går jeg frem? Hvilke rettigheter har jeg?

Er ikke medlem av noe klubb.

Anonymkode: 215d8...fc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solgt er solgt, og du har ingen rettigheter her. Du må bare akseptere at hun gjør hva hun vil med egen katt. 

Anonymkode: 0285c...bb0

• Liker 13
Skrevet

Men hva er problemet?

Anonymkode: 5ac61...561

Skrevet

Dessverre ingen rettigheter :(:(

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Solgt er solgt, og du har ingen rettigheter her. Du må bare akseptere at hun gjør hva hun vil med egen katt. 

Anonymkode: 0285c...bb0

6 minutter siden, Ruccula skrev:

Dessverre ingen rettigheter :(:(

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er problemet?

Altså katten er definert som "til kos". I kjøpekontrakten er det påpekt at den skal steriliseres og bekreftelse fra veterinæren skal sendes til meg. Alle de andre har gjort den siste delen av avtalen, men ikke denne. Det er jo forskjellig pris for kattunger til avl og til kos. Har ikke kontrakt noe virkning? Hva er da vitsen å signere kontrakten?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså katten er definert som "til kos". I kjøpekontrakten er det påpekt at den skal steriliseres og bekreftelse fra veterinæren skal sendes til meg. Alle de andre har gjort den siste delen av avtalen, men ikke denne. Det er jo forskjellig pris for kattunger til avl og til kos. Har ikke kontrakt noe virkning? Hva er da vitsen å signere kontrakten?

TS

Hvorfor selger du den til forskjellig pris? Det er samme katt. 

Hvorfor kan ikke eier gjøre som den vil med katten? Sikkert ombestemt seg da. 

Anonymkode: 4d06c...e24

• Liker 5
Skrevet

Skjønner rett og slett ikke problemet 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner Ts godt. Å nå har faktisk Ts og kjøper en kontrakt på dette, vanligvis hyler jo alle på kg ut om at kontrakt er kontrakt og skal følges, bare ikke i dette tilfellet?? 

Ts, jeg hadde gjort alt for å få tak i dette mennesket og sagt at enten kastreres katten ellers er deg kontraktsbrudd og du henter katten igjen. 

Anonymkode: fa54e...b1a

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at det er fordi de som driver oppdrett tjener penger på dette? At en katt du ikke kan drive avl på (av diverse årsaker) selges billigere enn resten av kullet?

Det kan jo være genetiske ting ved katten som ikke gjør det ønskelig å sette kattunger på den. Og om ny eier prøver å tjene penger på denne katten med å drive avl på den, kan h*n potensielt lure andre som kjøper disse kattungene.

Anonymkode: fd77e...bb9

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner rett og slett ikke problemet 

Avtalebrudd er avtalebrudd, uansett om det "bare" er katter det er snakk om.

• Liker 9
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppdretter og har solgt en kattunge til kos. Etter avtalen skulle den steriliseres av den nye eieren ved 7 mnd. alder. Nå er kattungen 10 mnd. og jeg mistenker at den nye eieren har tenkt å bruke henne til avl. Hun har spurt meg hvilke raser hun kunne parres med, hvem faren var osv. Når jeg henviste til annonsen og vår skriftlig kommunikasjon om at katten var til kos, ikke avl, så ble jeg blokkert fra FB. Kan ikke nå henne der og hun svarer ikke på sms. Hva gjør jeg? Hvordan går jeg frem? Hvilke rettigheter har jeg?

Er ikke medlem av noe klubb.

Dette er avtalerett, og det er sikkert lurt å få juridisk bistand. Hva med å bli medlem i en klubb? Kan sikkert være greit om du ønsker å drive oppdrett av katter.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det slik at katten du selges kun skal brukes til kos? Redd for konkurranse?

Anonymkode: 28e6b...c38

• Liker 6
Skrevet

Litt uforståelig problem for oss som ikke driver å tjener penger på å sette flere katter til verden.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik at katten du selges kun skal brukes til kos? Redd for konkurranse?

Det kan være feil på katten som gjør at man ikke bør avle videre på dem. 

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt uforståelig problem for oss som ikke driver å tjener penger på å sette flere katter til verden.

Nei men hvis jeg var deg ville jeg da heller gått å funnet et annet tema jeg da forstår. 

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her. Utifra utseende, genetisk base og andre faktorer, så klassifiseres kattene som "til kos", "utstillingskatter" og "til avl".

Pet class, show class, breed class. Det er ikke noe jeg bestemmer. Det er kattunges helse, utseende og gener som gjør.

• Liker 22
Skrevet

Er stygt redd slike kontrakter om hva man kan og ikke kan gjøre med et dyr man har kjøpt er lite verdt. Kjøper har rett til å bestemme over dyret han eier. Har vært borti liknende før. Kom ingen veg desverre

Anonymkode: 8dd84...228

• Liker 1
Skrevet

Om du har solgt den i riktig klasse vil hun jo aldri få stamtavle på kattungene. Når jeg har kjøpt katt har jeg kjøpt både fra klasse 1 og 2. På klasse 2 kunne jeg fått avlet på katten etter ulike tester hos veterinær og avtale med oppdretter.

Anonymkode: 22b48...c44

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanlig på rasekatter. Skjønner ikke hvorfor folk svarer, når de vet null og niks om rasekattavl. 

Slike kontrakter har dessverre begrenset gyldighet, da vi ikke har full avtalerett i Norge, og dette styres av forbrukerlover om kjøp og salg. Du er i praksis avhengig av en viss tillit mellom deg og kjøper, så lenge katten overdras til kjøper. Du kan forsøke å dra kjøper til retten, men det er ikke sikkert du når frem, og dette koster masse penger. Hvis katten er solgt som kosekatt vil kjøper aldri kunne selge renrasede kattunger, men det er jo et stort marked for blandinger dessverre. 

Anonymkode: bd9d9...231

• Liker 4
Skrevet

Interesant problem.

Men til dere som er dypere i det: Hvordan slipper kunden unna når det står direkte i kontrakten at katten skal steriliseres og dette skal dokumenteres til selger?

Jeg ser ikke hvor kunderettigheter kommer inn i en så klar kontraktsavtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...