Gå til innhold

Te i løsvekt-eller ikke?


Henna

Anbefalte innlegg

Har gått over fra å drikke te på poser til løsvekt. Har kjøpt meg en "løsvektsak" på kremmerhuset (en kule med diameter på 4 cm og ca 6 cm høy) som altså skal fylles med te.

Lurer da på om denne er beregnet for porsjoner. Fyller jeg den helt opp med te blir det for mye, halveis for lite osv...

Eller er det meningen man skal la den ligge i kjele mens det koker opp? Bruker nemlig vannkoker.

Arg, at jeg ikke får til dette da!!!

Og en ting til...

Hva slags te liker dere?

Vet det har vært tatt opp her inne før, søkte men fant ikke igjen temaet.

Håper ingen er redd for å gjenta seg selv!? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har kjøpt "vanlig" sort te, trenger den ikke kokes. Til en kopp te bruker du ca 1 toppet teskje. Det spørs hvor sterk te du liker.

Dersom det er fruktte du har kjøpt, må den kokes opp. Da strør du teen over vannet og koker det i en kjele på ovnen. Deretter må teen trekke i ca 5 minutter før du siler og nyter..

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må fruktte kokes??

Har alltid bare puttet den inn i teegget, lagt det i koppen og slått varmt vann over og latt det trekke til jeg syns teen er passe sterk.

Teen blir jo god da også.

ellers liker jeg "svart" te med melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktte bør kokes for virkelig å frigjøre alle de gode smakene. Fruktte trenger litt hardere behandling. Prøv det så får du se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker opp vannet, og akkurat da det når kokepunktet heller jeg det i en kopp der jeg har te-beholderen sammen med 1 teskje sort te. Dette står og trekker i ca tre minutter før jeg tar bort te-beholderen.

Jeg har en te-kanne som rommer ca 1 liter, og i denne bruker jeg ca 3 teskjeer med te.

Jeg synes de beholderne man har te i som er laget av metall ofte har for store hull, slik at noe te lekker ut og blir liggende i koppen. Dette gir besk te. Derfor bruker jeg en te-beholder i stoff.

Lager man te av grønn te, kan det være en fordel å avkjøle vannet til ca 70 grader før man heller det over te-bladene. Dette for at teen ikke skal bli besk. Grønn te bør forøvrig stå og trekke i ca 5 minutter for å gi nok smak.

Gode teer:

- Kremmerhusets kjærlighets-te

- Blodappelsin-te

- Mango-te

- Eple og kanel-te

... og mange mange flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Husk at teen skal oppbevares i en lufttett beholder slik at den ikke tørker ut. Bruk f.eks. et syltetøyglass eller en metallboks. Plastbeholder kan gi bismak på teen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til...

Har prøvd meg nå på koking av frukt-teen.

Tok ca 2 ts for hver kopp vann i kjelen (syntes dette ble altfor lite smak, smakte rett og slett vann).

Hvor mye te bør jeg bruke for å strø over vannet på rundt 1 liter?

Henna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Akkurat hvor mye vet jeg ikke helt...

Pleier bare å strø endel over. Jeg syns det krever ganske mye frukt altså.. Tror jeg pleier å bruke såpass at det mer eller mindre ligger et lite lag over vannet i kjelen. Var det kanskje litt dårlig forklart??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde sånn ca å dekke overflaten, men ble vanskelig å bedømme da halvparten sank til bunns

Men dette går nok bra! Får bare smake meg fram.

Og gjøre det selv...Serverte typen forsøksteen igår og observerte ham i å ha oppi en drøss med suketter og så komme med: " joda, grei den!" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at sort te i løsvekt skal bli skikkelig god skal du gjøre følgende:

1: Bruk en tekanne (det blir aldri like god smak i en kopp)

2: Bruk en testrømpe (det blir aldri like god smak med tekule)

3: Kjøp te på en tebutikk

4: Bruk vannkokeren din, den er helt ypperlig.

5: Ha testrømpen oppi tekanna

6: Bruk 2-3 ts med te på en stor kanne (mindre på en liten)

7: La trekke i 3 og et halvt minutt (vi bruker stoppeklokke).

8: Tøm teposen med en gang, så setter den ikke smak på neste runde med te dersom den har en annen smak. Skyll den i kaldt vann først så du ikke brenner fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...