Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en godt voksen person som nærmer meg 40. Har jobb, bolig, bil og egentlig alt jeg trenger.  Har få, men gode venner, en fin liten familie, men er selv singel. De siste årene har jeg følt at livet er kjedelig. Det gir meg ingenting. Jeg går på jobb, kommer hjem, spiser, så havner jeg foran tv'en med macen i fanget. Der sitter jeg til det er på tide å legge seg. Slik ser alle dagene min ut. De få vennene jeg har er etablert med barn og familie, så det begrenser seg hvor mye vi ses. Dermed er jeg en del alene.....

Hva er egentlig meningen med livet? Hva med oss som ikke har eller vil ha barn, er ikke livet laget for oss? Kjenner på en rastløshet og utilfredshet....hvordan komme utav den? 

Noen råd eller tips? 

Takker for konstruktive og fine tilbakemeldinger. Useriøse og barnslige svar, kan dere spare meg for.

Anonymkode: e1e91...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjærlighet og følelsen av å være elsket like mye som du elsker livspartneren sin - meningen med livet mitt. Aldri opplevd noe som kan måle seg med å tilbringe hver dag med bestevennen/livsparteren/elskern sin, og skape et liv sammen og oppleve hva verden har å tilby (med eller uten barn).

Anonymkode: 5bcff...b75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra menneske til menneske. Min mening med livet er å tillegge meg så store kunnskaper om mennesket og universet som overhodet mulig - for andre kan meningen med livet være å bli en dyktig kunstner, for en annen kan meningen være å bli rik, mens for andre igjen så kan meningen med livet være å kjempe for klima og miljø osv osv. 

Hva som er meningen med ditt liv er helt og holdent opp til deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve, le og utvikle seg, tenker jeg. I det store og hele er vi her så kort tid, og få år etter at vi er borte er vi bare et blaff i vinden og glemt. Jeg tror derfor det å nyte livet er viktig. For hver av oss er ikke så viktige i det hele, bare noen få er det, så derfor bør man leve livet for seg selv og dem man er glad i. 

Jeg tenker ofte det når jeg er stresset eller lei meg. At det som der og da føles så stort for meg egentlig ikke betyr noe. Så da blir det satt litt i perspektiv, og blir mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det må jo være opp til hver enkelt å finne meningen med sitt liv. Kan ikke se at det kan være noe fasitsvar på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å leve godt

Ha gode venner

Oppdra barnet mitt

Ha en spennende jobb

Det gjør livet mitt godt og givende. Mangler ingenting. Fra naturens side er vel meningen å formere seg. Thats it.

Anonymkode: 8322c...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er en godt voksen person som nærmer meg 40. Har jobb, bolig, bil og egentlig alt jeg trenger.  Har få, men gode venner, en fin liten familie, men er selv singel. De siste årene har jeg følt at livet er kjedelig. Det gir meg ingenting. Jeg går på jobb, kommer hjem, spiser, så havner jeg foran tv'en med macen i fanget. Der sitter jeg til det er på tide å legge seg. Slik ser alle dagene min ut. De få vennene jeg har er etablert med barn og familie, så det begrenser seg hvor mye vi ses. Dermed er jeg en del alene.....

Hva er egentlig meningen med livet? Hva med oss som ikke har eller vil ha barn, er ikke livet laget for oss? Kjenner på en rastløshet og utilfredshet....hvordan komme utav den? 

Noen råd eller tips? 

Takker for konstruktive og fine tilbakemeldinger. Useriøse og barnslige svar, kan dere spare meg for.

Meningen med livet er: livet.

Anonymkode: f2229...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiviuelt fra menneske til menneske. Du må finne en mening med ditt liv.

Anonymkode: f5c88...af1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 25 og vet akuratt hva du føler på. Noen ganger har jeg hatt meninger med livet, andre ganger har det vært tomt. Som du sier, etter jobb har jeg havnet hjemme med pc'n. Jeg bodde i Oslo en stund, hadde noen få venner men folk var opptatt eller flyttet, så jeg kunne i perioder være alene. Jeg kunne ta alle trikkene, bussene rundt i byen. Bare for å komme meg ut. Det var ganske avslappende egentlig :P jeg hadde det også med å se etter nye jobber hele tiden. Slo meg aldri til ro. Var også forelsket i en der i en lang periode. Da var meningen med livet han :P nå har nye tilbud kommet i karriereveien, så nå er meningen med livet dette, alle opplevelsene jeg kan få og alt jeg kan lære. 

Anonymkode: d68e2...10d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er å formere seg. Lag barn, så slipper du å plages mer med eksistensiell angst. 

Alternativt så kan du bli religiøs. Det funker like bra. 

Det finnes flere alternativer, men de innebærer alle altfor mye jobb. 

Anonymkode: b3add...d7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå 25 og vet akuratt hva du føler på. Noen ganger har jeg hatt meninger med livet, andre ganger har det vært tomt. Som du sier, etter jobb har jeg havnet hjemme med pc'n. Jeg bodde i Oslo en stund, hadde noen få venner men folk var opptatt eller flyttet, så jeg kunne i perioder være alene. Jeg kunne ta alle trikkene, bussene rundt i byen. Bare for å komme meg ut. Det var ganske avslappende egentlig :P jeg hadde det også med å se etter nye jobber hele tiden. Slo meg aldri til ro. Var også forelsket i en der i en lang periode. Da var meningen med livet han :P nå har nye tilbud kommet i karriereveien, så nå er meningen med livet dette, alle opplevelsene jeg kan få og alt jeg kan lære. 

Anonymkode: d68e2...10d

:klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å lese noen spirituelle bøker. "A new earth" av Eckhart Tolle har gitt meg en dypere forståelse og mening med livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt sånn at jeg kan ikke vite om det skulle være noen slags overordnet mening med livet, dermed er ikke det noe jeg kan forholde meg til. Men det som er meningen for meg i mitt liv er å ha det så bra som mulig. Det er kjipt å ha det kjipt, derfor verdsetter jeg hverdagslykke høyt. Å nyte en morgenkaffe, å glede seg til en ny episode i favorittserien, lage en god middag, slappe av med to-tre øl/glass vin etter jobb, rolige og lange søndagsmorgener, ligge på sofaen med en god bok, gå tur i høstvinden... 

Det er meningen med livet for meg. Å nyte hverdagen.

Anonymkode: be851...a58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve det på best mulig måte.

Åpne noen dører, la noen stå på gløtt og lukke noen andre😀

Anonymkode: a29c1...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det opp og ned om jeg finner mening med livet eller ei.

Jeg har veldig mye glede av barna og mannen min, tror jeg hadde hatt en evig eksistensiell krise uten dem.

Ofte virker det hele helt meningsløst, og jo mer jeg tenker over det, desto mer meningsløst virker det.

En ting er sikkert, shopping, festing, mye internett, serier osv gjør det værre for meg.

Det som gjør det bedre for meg er turer på fjellet/marka, generelt være ute, å gjøre tjenester for andre, å være til stede her og nå. Løping og brettspill er mine hobbyer.

Innimellom lever jeg i fortiden og fremtiden, det er ikke bra.

Kanskje dette er tips til inspirasjon eller en påminnelse om hva som absolutt ikke er din greie.

Endret av Ild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ingen interesser eller hobbier? Jeg er også straks 40, men reiser mye når jeg kan, elsker å lage mat, se film, lese bøker, kjøre motorsykkel, trene, svømme, gå tur i fjellet  og jobber litt frivillig. Ser ikke noe mening annet enn å nyte livet. Kjeder meg så og si aldri.

Anonymkode: 86a8d...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting tyder på at det er noen mening med livet, forstått slik at det fins noen mening bak det hele som vi kan utgrunne bare vi tenker dypt nok. Det er heller ingen mening med fjell, luft og sjøer, og ikke med levende skapninger: bakterier, planter og dyr, inklusive mennesker. Alt bare ER der.
Vi mennesker er der, og det blir opp til den enkelte hva han får ut av livet. Noen få finner lite utbytte av livet og gjør det slutt, men de fleste finner at gledene alt i alt overskinner fortredelighetene, og hangler videre på livets veg. Den vegen går både oppover og nedover, og mange opplever ei krise i din alder; føler at livet går dem forbi og ser med skrekk fram mot et begivenhetsløst restliv. Denne krisa kan løses på forskjellig vis: noen følger sin drøm, andre biter tennene sammen. Selv tok jeg to år  fri og levde på sparepengene mens jeg gjorde "mine ting" og kom tilbake i jobb med nye krefter etterpå. I hvert fall tror jeg det er viktig å finne ting å interessere seg for, og det meste blir interessant om du bare studerer det nøye nok. Du blir opptatt med dine spesialiteter og tida flyr. Dette er livet, tenker du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke spørsmålet. Du må jo besvare dette selv, ingen andre er i ditt hode.

Anonymkode: f2229...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...