Thyra Skrevet 6. september 2017 #41 Skrevet 6. september 2017 22 timer siden, WubWub skrev: Kommer an på kontekst , noen venner har en røffere tone enn andre. Det er viktig å tilpasse seg individet - man sier ikke sånt til mennesker som man vet ikke vil like det. Og blir det sagt til en man såvidt kjenner eller en kollega så er det trakassering. Jeg ville ikke satt pris på å høre slikt på arbeidsplassen av en kvinne Hadde det derimot vært ei venninde som småtøyset litt "om du ikke skjerper deg får du ris på rumpa!" så hadde det vært greit. Ser for meg at det ville vært likedan om man rokkerte på kjønnene. Man sier jo vanligvis ikke ting til noen som man vet de vil mislike ...
WubWub Skrevet 6. september 2017 #42 Skrevet 6. september 2017 3 minutter siden, Thyra skrev: Man sier jo vanligvis ikke ting til noen som man vet de vil mislike ... Mange mennesker mangler sosiale antenner og hensyn - dette er et ubestridelig og udiskutabelt faktum.
fullførsetningen Skrevet 6. september 2017 #43 Skrevet 6. september 2017 Jeg vil tro hvordan en slik kommentar blir mottatt har mye å si på sammenhengen den blir sagt i... Hvis man sier den på feil tid/sted, vil det være klart upassende. Etter å ha lest deler av tråden vil jeg tilføye feil person også til det. Mange i denne tråden som tolker ting altfor bokstavelig og som tydeligvis finner "glede" i å tolke en litt drøy og klossete spøk som et overgrep og trussel om vold. Stakkars dere kvinner som alltid er ofre...
Thyra Skrevet 6. september 2017 #44 Skrevet 6. september 2017 10 minutter siden, WubWub skrev: Mange mennesker mangler sosiale antenner og hensyn - dette er et ubestridelig og udiskutabelt faktum. Å mangle sosiale antenner handler vel ofte mer om at man ikke forstår hva folk vil mislike/hva som er akseptabelt og ikke i ulike settinger. Alle kan selvsagt bomme, men enkelte har overhodet ikke peiling. Folk som stadig sier og gjør ting andre reagerer på, og aldri forstår hvorfor folk reagerer. Å bevisst si ting man vet folk vil mislike er noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #45 Skrevet 6. september 2017 Jeg hadde blitt alvorlig bekymret i forhold til den mentale helsen til vedkommende. Ingen som kjenner meg hadde tenkt at dette er noe jeg hadde oppfattet som morsomt..... Anonymkode: 4ddcf...404 1
Thyra Skrevet 6. september 2017 #46 Skrevet 6. september 2017 11 minutter siden, fullførsetningen skrev: Jeg vil tro hvordan en slik kommentar blir mottatt har mye å si på sammenhengen den blir sagt i... Det har jo alt å si. Det kan være alt fra morsomt, sexy, krenkende, truende, plumpt ...
WubWub Skrevet 6. september 2017 #47 Skrevet 6. september 2017 (endret) 7 minutter siden, Thyra skrev: Å mangle sosiale antenner handler vel ofte mer om at man ikke forstår hva folk vil mislike/hva som er akseptabelt og ikke i ulike settinger. Alle kan selvsagt bomme, men enkelte har overhodet ikke peiling. Folk som stadig sier og gjør ting andre reagerer på, og aldri forstår hvorfor folk reagerer. Å bevisst si ting man vet folk vil mislike er noe annet. Den er jeg ikke med på. Mange uten sosiale antenner forstår at det som blir sagt ikke er greit. Har selv jobbet på en fabrikk hvor gamlekarene ofte vartet opp med slibrige ekle groviser om hunnkjønn, de visste godt det på kanten men de brydde seg ikke. Det er stor forskjell på å ikke forstå og det og ikke bry seg. Det grunner ut i dårlig oppdragelse , dårlig folkeskikk og manglende hensyn. For noen år siden var det 2 menn på en oljeplattform som stadig serverte slibrige sex vitser i nærvær av ei kvinnelig kollega - de fikk sparken å ble saksøkt. I retten kom det frem at de så absolutt forstod hvor krenkende de hadde vært men de hadde ikke brydd seg. Endret 6. september 2017 av WubWub
Thyra Skrevet 6. september 2017 #48 Skrevet 6. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde blitt alvorlig bekymret i forhold til den mentale helsen til vedkommende. Ingen som kjenner meg hadde tenkt at dette er noe jeg hadde oppfattet som morsomt..... Anonymkode: 4ddcf...404 Dersom man skal tenke at alle som kommer med en eneste kommentar som er upassende/ufin/bommer på målgruppen har mentale problemer, vil det etterhvert gjelde ganske mange ... Jeg har da virkelig hørt mange jeg kjenner si langt drøyere ting enn dette.
fullførsetningen Skrevet 6. september 2017 #49 Skrevet 6. september 2017 6 minutter siden, Thyra skrev: Det har jo alt å si. Det kan være alt fra morsomt, sexy, krenkende, truende, plumpt ... Ja. På akkurat det punktet er vi nok enige.
Thyra Skrevet 6. september 2017 #50 Skrevet 6. september 2017 5 minutter siden, WubWub skrev: Den er jeg ikke med på. Mange uten sosiale antenner forstår at det som blir sagt ikke er greit. Har selv jobbet på en fabrikk hvor gamlekarene ofte vartet opp med slibrige ekle groviser om hunnkjønn, de visste godt det på kanten men de brydde seg ikke. Det er stor forskjell på å ikke forstå og det og ikke bry seg. Det grunner ut i dårlig oppdragelse , dårlig folkeskikk og manglende hensyn. For noen år siden var det 2 menn på en oljeplattform som stadig serverte slibrige sex vitser i nærvær av ei kvinnelig kollega - de fikk sparken å ble saksøkt. I retten kom det frem at de så absolutt forstod hvor krenkende de hadde vært men de hadde ikke brydd seg. Det du beskriver her er folk som er uforskammede og hensynsløse. Mulig vi har ulike oppfatninger av "sosiale antenner", men jeg tenker på det som folk som er litt sosialt klossete, som ikke klarer å lese sosiale situasjoner og stadig tråkker i salaten. F eks folk med autisme mangler gjerne sosiale antenner, og de gjør det jo ikke med vilje ...
WubWub Skrevet 6. september 2017 #51 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, Thyra skrev: Det du beskriver her er folk som er uforskammede og hensynsløse. Mulig vi har ulike oppfatninger av "sosiale antenner", men jeg tenker på det som folk som er litt sosialt klossete, som ikke klarer å lese sosiale situasjoner og stadig tråkker i salaten. F eks folk med autisme mangler gjerne sosiale antenner, og de gjør det jo ikke med vilje ... Da diskuterer vi to forskjellige ting. Jeg sikter til helt vanlige mennesker som kommer med utsagn som krenker å får andre til og føle seg utilpass med vilje og viten i humorens navn - "du må jo tåle en spøk da!". Det er for meg manglende sosiale antenner.
Thyra Skrevet 6. september 2017 #52 Skrevet 6. september 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Da diskuterer vi to forskjellige ting. Jeg sikter til helt vanlige mennesker som kommer med utsagn som krenker å får andre til og føle seg utilpass med vilje og viten i humorens navn - "du må jo tåle en spøk da!". Det er for meg manglende sosiale antenner. For meg er det drittsekkoppførsel. 1
WubWub Skrevet 6. september 2017 #53 Skrevet 6. september 2017 Akkurat nå, Thyra skrev: For meg er det drittsekkoppførsel. Og drittsekkoppførsel er ofte et resultat av manglende sosiale antenner og manglende hensyn. Som allerede nevnt, dette kan være regelrett trakasserende ; "Det er viktig å tilpasse seg individet - man sier ikke sånt til mennesker som man vet ikke vil like det."
Thyra Skrevet 6. september 2017 #54 Skrevet 6. september 2017 5 minutter siden, WubWub skrev: Og drittsekkoppførsel er ofte et resultat av manglende sosiale antenner og manglende hensyn. Som allerede nevnt, dette kan være regelrett trakasserende ; "Det er viktig å tilpasse seg individet - man sier ikke sånt til mennesker som man vet ikke vil like det." Å si noe for å plage, krenke eller såre mottakeren er selvsagt uakseptabel oppførsel. Mange opptrer jo også slik på nettet.
WubWub Skrevet 6. september 2017 #55 Skrevet 6. september 2017 Akkurat nå, Thyra skrev: Å si noe for å plage, krenke eller såre mottakeren er selvsagt uakseptabel oppførsel. Mange opptrer jo også slik på nettet. Ja? Har vel ikke noe å si om det er på nett eller i virkeligheten man spøker om å spanke kvinner om man vet mottageren syntes det er ubehagelig og ekkelt. Da er dette trakassering som jeg allerede har sagt. Er du uenig eller hva er det du egentlig diskuterer? 1
Thyra Skrevet 6. september 2017 #56 Skrevet 6. september 2017 46 minutter siden, WubWub skrev: Ja? Har vel ikke noe å si om det er på nett eller i virkeligheten man spøker om å spanke kvinner om man vet mottageren syntes det er ubehagelig og ekkelt. Da er dette trakassering som jeg allerede har sagt. Er du uenig eller hva er det du egentlig diskuterer? Poenget var at enkelte later til å tro at vanlige regler for hva man kan tillate seg å si ikke gjelder på nettet. Mange skjuler seg bak anonymitet og spyr ut dritt på nettet, ting de aldri ville ha sagt i rl. Bare en liten avsporing.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #57 Skrevet 7. september 2017 8 timer siden, WubWub skrev: Ja? Har vel ikke noe å si om det er på nett eller i virkeligheten man spøker om å spanke kvinner ... På nett er det ihvetfall ikke noen fare for at han gjør alvor av trusselen ... Anonymkode: 51810...47a
WubWub Skrevet 7. september 2017 #58 Skrevet 7. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: På nett er det ihvetfall ikke noen fare for at han gjør alvor av trusselen ... Anonymkode: 51810...47a Om det blir sagt i en spøkefull tone så kan det neppe tolkes som en trussel ifra et juridisk perspektiv. Trusler om vold er en straffbar handling men jeg tror ikke eksempelet som vises til i HI faller inn under dette - at det kan tolkes som trakasserende derimot har jeg full forståelse for om mottageren syntes det er ekkelt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå