Gå til innhold

Er det ufint om en mann...

Fremhevede innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet

Er veldig enig med Husmusa"her. Hva fader? Om det hadde skjedd hadde jeg også blitt redd for min egen dømmekraft. Så dårlig kan jeg ikke kjenne mine venner. Herregud. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner meg ikke i noen frekke kommentarer, og jeg kjenner ingen menn som ville sagt noe slikt heller. Jeg har ikke frekke venner. 
La meg gi et eksempel: Typen til en venninne av meg skulle skifte lyspære i bilen min. Jeg stod der for å se hvordan han gjorde det, og så sier han "gå vekk før du ødelegger noe" på spøk. Jeg ble sjokkert og fornærmet, for slike menn har jeg ikke i omgangskretsen min og har aldri hatt, heller ikke menn som truer med å gi meg juling. Andre har andre preferanser, men dette er mine. Jeg har aldri kjent en eneste mann som ville sagt den kommentaren som du spør om, ikke èn. Kanskje jeg lever på en annen planet da, men slik er det altså.

Anonymkode: 2fec9...11f

Slike kommentarer kan både være veldig ufordragelige og veldig morsomme, alt etter settingen. Personlig elsker jeg å slenge med leppa og at folk slenger med leppa til meg, så lenge det er med glimt i øyet og man vet at at den andre parten ikke tar seg nær av det.

• Liker 1
Skrevet

Hva om det ikke var en mannlig venn som kom med kommentaren, men en mannlig kollega? Ville det ha vært seksuell trakassering?

Anonymkode: 51810...47a

Gjest Husmusa70
Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva om det ikke var en mannlig venn som kom med kommentaren, men en mannlig kollega? Ville det ha vært seksuell trakassering?

Det hadde iallefall vært en meget merkelig kollega!

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

JA!

Anonymkode: 01905...eff

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Husmusa70 skrev:

Det hadde iallefall vært en meget merkelig kollega!

Mulig, men ofte har man forskjellig omgangstone med forskjellige mennesker. Venninnene/ kompisene, familien, naboene, kollegaene osv. Og etter min erfaring er arbeidsplassen ofte den arenaen hvor folk kommer med de drøyeste kommentarene.

Skrevet

Upassende og skremmende, respektløst så lenge det er av en jeg ikke har en seksuell relasjon til. Hadde en god venn sagt dette ville jeg endret syn på han fullstendig og tatt avstand fra vennskapet.

Anonymkode: 2173f...185

Skrevet

Er det forskjell på om han sier dette når han er full eller om han er edru?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Upassende og skremmende, respektløst så lenge det er av en jeg ikke har en seksuell relasjon til. Hadde en god venn sagt dette ville jeg endret syn på han fullstendig og tatt avstand fra vennskapet.

Anonymkode: 2173f...185

Hva om du heller hadde sagt til han at du syntes dette var en uakseptabel kommentar, at du følte det var upassende og respektløst og skremmende (ikke skremmende om det kom fra en du kjente godt og stolte på, vel?) Og at du ikke likte at han sa slike ting til deg. Hva om han la seg flat og beklaget. Sa at han bare spøkte, men at du selvfølgelug hadde rett. At dette var en upassende spøk, og at det aldri skulle gjenta seg. Hva om du så at han var oppriktig lei seg, hadde du fortsatt tatt avstand fra vennskapet?

Skrevet

Seksuell tilnærming.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva om du heller hadde sagt til han at du syntes dette var en uakseptabel kommentar, at du følte det var upassende og respektløst og skremmende (ikke skremmende om det kom fra en du kjente godt og stolte på, vel?) Og at du ikke likte at han sa slike ting til deg. Hva om han la seg flat og beklaget. Sa at han bare spøkte, men at du selvfølgelug hadde rett. At dette var en upassende spøk, og at det aldri skulle gjenta seg. Hva om du så at han var oppriktig lei seg, hadde du fortsatt tatt avstand fra vennskapet?

Ja, fordi det sier noe om tankegangen til dette mennesket. Hva hjertet er fullt av renner munnen over med osv...

Skrevet

Jeg hadde nok ikke automatisk tenkt på det som seksuell trakassering, men jeg hadde tenkt at vedkommende var en tosk og lurt på hvorfor jeg hadde venner som oppfører seg slik. Noen kaller det vel humor, men jeg synes bare det er vulgært og umodent. *Grøss*.

Om det var trakassering kommer nok veldig an på vår relasjon, tone og ikke hele settingen. 

Anonymkode: 846e4...01c

Skrevet

Det hadde kommet helt an på hvem. Hadde det vært en jeg kjenner godt og er god venn med hadde jeg bare synes det var morsomt. Hadde det kommet fra en som jeg knapt nok kjente, hadde jeg vel ledd høflig men fått en ekkel følelse. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi det sier noe om tankegangen til dette mennesket. Hva hjertet er fullt av renner munnen over med osv...

Kanskje han bare var vant med en omgangsform hvor man slenger med leppa til hverandre og alle parter synes det er morsomt? Kanskje han feilvurderte din reaksjon?

Skrevet

Kommer an på kontekst , noen venner har en røffere tone enn andre. Det er viktig å tilpasse seg individet - man sier ikke sånt til mennesker som man vet ikke vil like det. 

Og blir det sagt til en man såvidt kjenner eller en kollega så er det trakassering. Jeg ville ikke satt pris på å høre slikt på arbeidsplassen av en kvinne

Hadde det derimot vært ei venninde som småtøyset litt "om du ikke skjerper deg får du ris på rumpa!" så hadde det vært greit. 

Ser for meg at det ville vært likedan om man rokkerte på kjønnene. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Kommer an på kontekst , noen venner har en røffere tone enn andre. Det er viktig å tilpasse seg individet - man sier ikke sånt til mennesker som man vet ikke vil like det. 

Og blir det sagt til en man såvidt kjenner eller en kollega så er det trakassering. Jeg ville ikke satt pris på å høre slikt på arbeidsplassen av en kvinne

Hadde det derimot vært ei venninde som småtøyset litt "om du ikke skjerper deg får du ris på rumpa!" så hadde det vært greit. 

Ja nemlig, det er jo forskjell på om det et en kjæreste eller en kollega på jobben som sier det, det sier vel seg selv haha

Anonymkode: 2b1cf...7c4

Skrevet
5 minutter siden, WubWub skrev:

Kollegaer kan jo også være gode venner og/ eller ha en røff omgangstone. På min arbeidsplass kommer vi ihvertfall med mange frekke kommentarer til hverandre. Alt fra " hold kjeft" til seksuelle hentydninger, der det er underforstått at det ikke er alvorlig ment. Selvfølgelig sier man ikke slikt første dagen til en ny kollega, eller generelt til folk man ikke kjenner så godt. Og selvfølgelig ikke til noen man vet vil reagere negativt.

Gjest Rosetelys
Skrevet

Ja dette er ufint og viser total mangel på sosiale antenner.

Skrevet
22 minutes ago, AnonymBruker said:

Kollegaer kan jo også være gode venner og/ eller ha en røff omgangstone. På min arbeidsplass kommer vi ihvertfall med mange frekke kommentarer til hverandre. Alt fra " hold kjeft" til seksuelle hentydninger, der det er underforstått at det ikke er alvorlig ment. Selvfølgelig sier man ikke slikt første dagen til en ny kollega, eller generelt til folk man ikke kjenner så godt. Og selvfølgelig ikke til noen man vet vil reagere negativt.

Så det er deg selv du snakker om i denne tråden, ts. Du sier sånne ting og synes det er helt uproblematisk?

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Rosetelys skrev:

Ja dette er ufint og viser total mangel på sosiale antenner.

Sosiale antenner kommer vel ikke bare an på hva man sier, men på hvem man sier det til, og settingen. Om to eller flere personer har en slik tone seg i mellom at alle parter synes slike kommentarer er greit, har man ikke mangel på sosiale antenner fordi andre synes det er ufint. Dette er ikke noe man kan si hvor som helst til hvem som helst.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er deg selv du snakker om i denne tråden, ts. Du sier sånne ting og synes det er helt uproblematisk?

Jeg har ikke personlig sagt akkurat dette, men jeg har sagt mye annet som vil kunne defineres som frekt, og fått høre mye frekt. Men så lenge man ser an sitt publikum og sier det med glimt i øyet er det helt uproblematisk, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...