AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #21 Skrevet 3. september 2017 9 minutes ago, Jerry Lee said: Er 12000 mye for stort hus på stor tomt? Ja, vel. Nei, men 12000 er sannsynligvis for mye økning for dem. Anonymkode: a0869...c1d
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #22 Skrevet 3. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde heller solgt huset også flyttet inn i leiligheten. Du er som sagt tidligere, fremdeles ansvarlig for vedlikeholdet. Dersom du ikke klarer den jobben, så må du da evt betale andre for det. En 50% økning er nok for mye for mange... Anonymkode: 77d1f...344 Forstår det. Men vi snakker 70 kvadrat rekkehusleilighet til 220 kvadrat enebolig med over et mål tomt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #23 Skrevet 3. september 2017 5 minutter siden, Jerry Lee skrev: Jeg sa jeg står for utgiftene om leier gjør jobben. Å holde sin bolig i fin stand er vel i leiers interesse, og? Da må du i så fall betale dem for å gjøre selve jobben også. Det er ikke sikkert de har tid/kan/vil gjør jobben engang. Da kan du like greit leie inn noen andre? Anonymkode: 1c9dc...188 1
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #24 Skrevet 3. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men 12000 er sannsynligvis for mye økning for dem. Anonymkode: a0869...c1d Nettopp derfor jeg lurer på om jeg kan spørre, ikke sant? Jeg tvinger de jo ikke. 1
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #25 Skrevet 3. september 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, mye slitasje på leieboliger. Når det ikke er deres ansvar gidder ikke folk gjøre noe om de ikke må. Anonymkode: e3915...b16 Huset mitt har aldri vært leiebolig. Det er strøkent innvendig. Men med tid vil det som alle hus trenge utvendig vedlikehold. Det klarer jeg ikke lenger. Jeg står for kostnader om en leietaker gjør jobben av egeninteresse. 1
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #26 Skrevet 3. september 2017 Glemte å si at dette huset er arv, jeg har delvis vokst opp her, og har derfor en stor affeksjonsverdi, så å selge er utelukket. Det jeg tenkte var at leieboerne i leiligheten...med to barn og hund...kanskje kunne tenke seg å bytte fordi de trenger mer plass og jeg alene trenger mindre. Et enkelt forslag de selvsagt kan avslå om de ikke har råd. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #27 Skrevet 3. september 2017 Om de ikke ønsker å bytte, får du jo leid ut huset til noen andre hvis du vil, slik at du kan flytte inn i din leillighet. Anonymkode: cf0fd...415 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #28 Skrevet 3. september 2017 Jeg hadde ikke leid for 12000, for jeg har barn og marsvin og full jobb, vi har to inntekter og gode jobber, men sparer for å få nok egenkapital til drømmehuset. Derfor leier vi leilighet på 80 kvm, selv om et hus til 220 kvm hadde vært ypperlig. Det er 4000 mindre å spare, nesten 50k på et år... Og forsinker drømmen vår. Og hadde jeg leid, så hadde huseier måttet gjøre sitt vedlikehold og betale for det. Jeg skal ikke bryte noe sammen eller ødelegge noe, men om komfyren ryker så får han både kjøpe ny, og frakte den til huset og bære den til kjøkkenet. Det er ikke I min interesse at han skal få meg til å jobbe gratis. Anonymkode: 69336...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #29 Skrevet 3. september 2017 Jeg ville sagt det ca slik til leieboerne:" Jeg trenger leilligheten selv f.o.m. xx dato, og jeg skal leie ut huset mitt f.o.m. xx dato. Og jeg tenkte på dere først, om dere ønsker å leie huset." Anonymkode: cf0fd...415 2
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #30 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om de ikke ønsker å bytte, får du jo leid ut huset til noen andre hvis du vil, slik at du kan flytte inn i din leillighet. Anonymkode: cf0fd...415 Nei. I leiligheten bor altså denne familien som jeg på ingen måte ønsker å kaste ut for å bo der sjøl. Om de ikke ønsker å bytte av forskjellige årsaker så fortsetter de og jeg å bo som vi gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #31 Skrevet 3. september 2017 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Nei. I leiligheten bor altså denne familien som jeg på ingen måte ønsker å kaste ut for å bo der sjøl. Om de ikke ønsker å bytte av forskjellige årsaker så fortsetter de og jeg å bo som vi gjør. Du er veldig snill og omtenksom Du må også ta hensyn til deg selv og dine ønsker og behov Anonymkode: cf0fd...415 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #32 Skrevet 3. september 2017 Jeg vil tro denne familien bor tilleie for å spare seg opp egenkapital til å kjøpe neo eget en dag. Å foreslå bytte kan du, men du vil da måtte leie ut huset til samme prisen som leiligheten, dog med forbehold om hvilken type leiekontrakt familien har i dag. Da vil vel formålet med å leie ut huset falle bort? Det du derimot kan er å si familien opp i leiligheten fordi du selv trenger den for så å leie ut huset til de som er interessert i å leie huset. Ellers er et medlemskap i Huseierenes Landsforbund å anbefale for deg. Da får du ubegrenset juridisk bolighjelp på telefon inkludert i medlemskapet ditt. Anonymkode: 67cb8...7fb
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #33 Skrevet 3. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville sagt det ca slik til leieboerne:" Jeg trenger leilligheten selv f.o.m. xx dato, og jeg skal leie ut huset mitt f.o.m. xx dato. Og jeg tenkte på dere først, om dere ønsker å leie huset." Anonymkode: cf0fd...415 Så mange som ikke forstår hva jeg mener. JEG trenger ikke flytte. DE trenger ikke flytte. Alt jeg lurte på var om jeg kunne spørre leilighetsleietakerne om de kunne tenke seg å bytte. Praktisk for meg, og en vennlig gest til dem. Pengene trenger jeg ikke. Husleieøkningen ville eventuelt gå til å betale vedlikehold som leieren (og det vet jeg de ville) utførte. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #34 Skrevet 3. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro denne familien bor tilleie for å spare seg opp egenkapital til å kjøpe neo eget en dag. Å foreslå bytte kan du, men du vil da måtte leie ut huset til samme prisen som leiligheten, dog med forbehold om hvilken type leiekontrakt familien har i dag. Da vil vel formålet med å leie ut huset falle bort? Det du derimot kan er å si familien opp i leiligheten fordi du selv trenger den for så å leie ut huset til de som er interessert i å leie huset. Ellers er et medlemskap i Huseierenes Landsforbund å anbefale for deg. Da får du ubegrenset juridisk bolighjelp på telefon inkludert i medlemskapet ditt. Anonymkode: 67cb8...7fb Hvorfor samme pris? Om han sier opp først, og deretter ordner ny leiekontrakt for leie av huset, da må det vel ikke være samme pris? Anonymkode: cf0fd...415
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #35 Skrevet 3. september 2017 5 minutter siden, Jerry Lee skrev: Så mange som ikke forstår hva jeg mener. JEG trenger ikke flytte. DE trenger ikke flytte. Alt jeg lurte på var om jeg kunne spørre leilighetsleietakerne om de kunne tenke seg å bytte. Praktisk for meg, og en vennlig gest til dem. Pengene trenger jeg ikke. Husleieøkningen ville eventuelt gå til å betale vedlikehold som leieren (og det vet jeg de ville) utførte. Det er veldig smart. Hadde dette stått i hovedinnlegget, ville du også fått andre svar fra flere i tråden. Anonymkode: cf0fd...415 3
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #36 Skrevet 3. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er veldig snill og omtenksom Du må også ta hensyn til deg selv og dine ønsker og behov Anonymkode: cf0fd...415 Takk. Men det er egentlig ikke snakk om ønsker og behov. Eller...litt, kanskje...men da leietakerne av leiligheten sitt behov for å ha litt større areal til familien med barn og hund. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2017 #37 Skrevet 3. september 2017 Det er jo bare å spørre. Men at leietager gjør vedlikehold gratis er ikke ok. Selv om en vil ha det pent rundt seg. Hvis leietagere gjør det uten å få betaling er de snille. Men er som sagt bare å høre med dem. Hørtes ut som et fint hus med tomten og alt da.
Jerry Lee Skrevet 3. september 2017 Forfatter #38 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er veldig smart. Hadde dette stått i hovedinnlegget, ville du også fått andre svar fra flere i tråden. Anonymkode: cf0fd...415 Ja. Jeg ser jeg burde tatt med det i HI.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #39 Skrevet 3. september 2017 Barnefamilien bor nok i en såpass liten bolig av økonomiske årsaker. De fleste ønsker å kjøpe seg noe eget, og 4000,- mindre i sparing i måneden betyr at de vil være 48000,- lenger unna å eie egen bolig for hvert år. Jeg tror derfor det er svært lite aktuelt for denne familien å leie huset ditt. Dersom du forventer at leieboerne skal stå for vedlikeholdet burde nok leieprisen være den samme som for leiligheten. Timeprisen for å få dette utført av et firma er høy, og det er jo alternativet ditt dersom du ikke orker å gjøre arbeidet selv. En mye bedre løsning her er å si opp leiekontrakten med begrunnelse at du skal flytte inn i leiligheten selv, og leie ut huset til noen andre. Du kan jo nevne at huset blir ledig fra samme dato som de må flytte ut av leiligheten, men jeg tviler sterkt på at de ønsker å leie et sted som koster 50% mer enn hva de leier for nå. Anonymkode: d8c83...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #40 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Ja. Jeg ser jeg burde tatt med det i HI. Du kan jo redigere HI om du vil. Men det er kanskje ikke nødvendig. Jeg synes at det er en fin avtale du har tenkt ut Anonymkode: cf0fd...415 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå