Gå til innhold

Invitert til fest - gikk skrubbsulte hjem!


Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Citronella skrev:

Vi var i dobbel 40-års feiring i går til noen venner av mannen. Invitert til middag hjemme hos hans foreldre (digert hus). 140 gjester og partyteltene var oppe. Hurra!

Kleskode casual, og ønskeliste lå ut på arrangementet på FB. Alle allergikere måtte si fra i forkant. Velkomstdrink, øl og vin til maten. Men også ta med drikke selv om det var ønsket.

Ankom i sommerkjole og en innpakket gryte fra Le Creuset under armen (fant på ønskelisten). Fikk et glass musserende. Det var Mozell til alle...

Middagen var hjemmelaget grønnsakssuppe. Kjempegodt! Men hvem blir mett av det? Det var ikke brød, og kun en tallerkenservering til hver. Fikk valget mellom en boks øl, eller et glass hvitvin fra en sånn stor boks. Dessert etterpå. En ispinne. En ispinne til alle både barn og voksne! Og kun en til hver! Ingen kaker, ingen kaffe.

På med Spotify-lista og nå skulle det bli fest. De fleste hadde med drikke til seg selv. Yeah! Jeg er syk for tiden så dro rett hjem etterpå. Kjøpte med noe sushi, potetgull og frukt på veien hjem så da ble vi iallefall mette og hadde en fin kveld hjemme.

Men paret var nok fornøyd, for gavebordet bugnet av flotte gaver, kunst og pengekonvolutter.

Høres ut som om noe jeg hadde vært lur nok til å unngå i utgangspunktet. Høres ut som en kveld som kunne blitt brukt til noe mye mer hyggelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja, jeg gir gaver til mine barn ♡ og vil fortsette med det til jeg går bort. Samme med barnebarn.

Anonymkode: 58e94...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Vertene skal arrangere selskapet på vertenes premisser. Å forvente noe annet er direkte frekt.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Nei.

Jo, det er det. Godtar man ikke vertskapets premisser unnlater man å møte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Vertene skal arrangere selskapet på vertenes premisser. Å forvente noe annet er direkte frekt.

Å servere suppe uten tilbehør og forvente rådyre gaver vitner om manglende sosiale antenner! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Det dreier seg om manerer og hvordan man skal behandle gjester! Du evner ikke å forstå dette! 

Vertskapet skal behandle gjester på den måten vertskapet ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Å servere suppe uten tilbehør og forvente rådyre gaver vitner om manglende sosiale antenner! 

Nei, det gjør det absolutt ikke. Det å forvente at gaven skal tilbakebetales med mat og drikke vitner om manglende sosiale antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg bruker å være rimelig rund i kantene når det kommer til selskap, men dette syntes til og med jeg var kleint. Når man blir bedt på middag så forventer man at man får spise seg mett. Det skulle bare mangle! Dette kunne vært løst enkelt ved å servere noe brød eller annet tilbehør til maten. Og angående drikke, hvem er det som inviterer til måltid med drikke og serverer EN øl? Da er det mye bedre å skrive i invitasjonen: Vi serverer mat og brus, ta med den alkoholen du selv ønsker å drikke. Problem løst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Jo, det er det. Godtar man ikke vertskapets premisser unnlater man å møte opp.

Folk vet nå at de ikke får mat hos vertskapet og kan spise godt før selskapet dersom de gidder å komme vel og merke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er det rareste. Jeg hadde forventet minst to porsjoner suppe, brød, nok drikke, dessert, kake og kaffe i et slikt selskap. Som vert hadde jeg skjemtes om folk ikke ble mette. I kombinasjon med ønskelisten er dette kjempeflaut.

Håper kjelen gir de mye dårlig mat framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Vertskapet skal behandle gjester på den måten vertskapet ønsker.

Dårlig med andre ord?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Dårlig med andre ord?

Hvis det er ønskelig, så må de jo få gjøre det. Men nå ble ingen behandlet dårlig i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nei, det gjør det absolutt ikke. Det å forvente at gaven skal tilbakebetales med mat og drikke vitner om manglende sosiale antenner.

Inviterer man gjester til middag får man jaggu meg servere middag slik at folk blir mette! Ønskeliste med dyre gaver hører ikke hjemme i denne settingen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Bakepulver skrev:

Inviterer man gjester til middag får man jaggu meg servere middag slik at folk blir mette! Ønskeliste med dyre gaver hører ikke hjemme i denne settingen!

De fikk da middag. Ønskelister med dyre gaver hører hjemme der man ønsker å ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jo, det er det. Godtar man ikke vertskapets premisser unnlater man å møte opp.

Vel, det kan jeg være enig med deg i, men slike ting som @Citronella fortalte om bruker å komme bakpå folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festen eg og mannen lagde i samband med at han sluttar midlertidig i jobben var meir "ordentleg" enn det der... vi lagde tapas til 40 gjestar, nokre av gjestane hadde vi avtale med skulle ha med salatar av ulikt slag og dessert. Trur alle overåt den kvelden ( trur sikkert 60 gjestar glatt ville vorte mett med mengdene som var der😂)... og vertfall inga gåveliste. Mannen fekk nokre avskjedsgåve da (par ripsbusker og gavekort på eit gartnersenter). Skulle tru det var meir normalt for folk på det stadiet i livet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

De fikk da middag. Ønskelister med dyre gaver hører hjemme der man ønsker å ha dem.

En porsjon suppe uten tilbehør er ikke middag!

Ser du at du er den eneste i denne tråden som ikke skjønner hva som er normal sosial omgang voksne i mellom? Du er den eneste som ikke evner å forstå at et vertskap skal ta seg av gjestene sine!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble selv en gang invitert på førtiårsdag hvor maten var sodd. Jeg ble ikke mett og jeg og ei venninne bestilte og fikk brakt utover pizza til oss selv utover kvelden. Det vakte oppsikt, men det dreit vi i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bakepulver skrev:

En porsjon suppe uten tilbehør er ikke middag!

Ser du at du er den eneste i denne tråden som ikke skjønner hva som er normal sosial omgang voksne i mellom? Du er den eneste som ikke evner å forstå at et vertskap skal ta seg av gjestene sine!

Jo, det er middag.

Jeg er den eneste som har folkeskikk nok til ikke å forvente å få tilbakebetalt gavene jeg gir. Det sier litt om hvor frekke de fleste er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Dette går på din manglende evne til å forstå at atferden til vertskapet var smålig! 

Vertskapet var ikke smålig. Forventningene til enkelte gjester var for høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...