Gå til innhold

Hvordan forebygger man rynker?


Fakse

Anbefalte innlegg

Jeg er 27 år, og steller huden min på "normalt" vis, med gode rense og fuktighetsprodukter, solfaktor når det er sol og fuktighetsmasker i ny og ne. Har enda ingen anntydninger til rynger eller aldringstegn, men det slo meg at man kanskje bør forebygge før de kommer i stede for å få panikk i etterkant.

Men hva kan man egenlig gjøre. Virker antirynkekremer forebyggende, reparerende eller bare midlertidig oppstrammende? Er det noe annet man kan gjøre for å forebygge? Er det noen vits i å starte før man får rynker, eller hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Eg tror det beste du kan gjøre for huden din er å IKKE røyke .bruke høy solfaktor ikke glem den tynne huden på brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antirynkekremer av vanlige typer du får i parfymeri har nok først og fremst midlertidig effekt, så lenge de brukes...

For å forebygge hudaldring, kan du imidlertid gjøre endel. Unngå sol (bruke faktor 15 eller høyere hele året, ikke bare om sommeren), ikke røyke (hudfiende nr 1), drikke nok vann.

I tillegg kan du bruke produkter med fruktsyrer, gjerne i kombinasjon med vitamin C-serum (vitamin C er ustabilt, så de fleste kremer som skal inneholde vit. C har liten effekt).

Prøv serum fra for eksempel Murad eller Skinceuticals (hos Essential Dayspa). Selv bruker jeg (sporadisk) Multivitamin Power Concentrate fra Dermalogica, det er kapsler med høyt konsentrerte antioksidanter, og siden det er engangskapsler, blir ikke innholdet ødelagt av oksygen.

I tillegg: kosttilskudd: antioksidanter, B-vitaminkompleks og Omega-fettsyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bruker jo ikke sunblock. Ergo slipper sola igjennom, og kroppen 'får gjort det den skal' (husker ikke hva det er - noe blir til noe annet). Men man stopper de farlige delene av solstrålene (som jeg heller ikke vet hva heter); de som 'ødelegger' huden.

Jada, vet ikke om det var så mye hjelp i meg, jeg :roll: En ting er å vite noe for seg selv, noe helt annet er det å skulle formidle det videre :ler:

Men solfaktor hele året var et godt tips, det må jeg huske neste gang jeg kjøper ansiktskrem. Brun blir man da likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UVA-strålene er de mest skumle, siden de forandrer arvematerialet i cellene, og kan føre til kreft og store forandringer i cellene. UV-stråling er tilstede hver dag, hele året, også når det er overskyet. De trenger til og med gjennom glass, og jeg leste akkurat om en dame som hadde jobbet som taxisjåfør i mange år, der huden på venstre side av ansiktet var tydelig preget av aldring pga sol (den blir tørr, tykk, rynkete og kan få pigmentflekker).

Husk forresten at hvis du skal ha en krem med solfilter, er det en god ide å bruke en krem uten på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd!

Røyker gjør jeg ikke, har aldri gjort det heller, så på det området er jeg i alle fall trygg. Jeg bruker faktisk allerede krem med faktor 15 om dagen og uten solfaktor om natta, men det er litt tilfeldig. Godt å høre at jeg har gjort noe riktig ;)

Produkter med fruktsyrer kjenner jeg ikke til. Hvor får jeg tak i dette og hvordan brukes det? Er det kremer/oljer som smøres på, eller er det masker som skal fjernes etter en stund? Hvor ofte skal det brukes, og hva gjør de konkret med huden?

Maser fælt ja, men jeg liker å vite hvordan og hvorfor ting funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremer med fruktsyrer fås helst hos hudpleier,eller bestill hos Essential Dayspa på nett, der er det ca 50% billigere). Hva du trenger, kommer an på hudtype, jeg anbefaler MD Formulations.

Til en blandingshud, er Facial Lotion greit, til tørre hud, Facial Cream. Brukes under kremen om kvelden.Begynn med annenhver kveld, og gå gradvis fram for ikke å gjøre huden sår.

Husk å unngå sol når du bruker fruktsyrer, for de gjør huden fotosensitiv (så ikke bruk i den perioden du er mye utendørs, for eksempel på påskefjellet).

Jeg har selv brukt Facial Cream under kremen i ett år nå, og merker store forskjeller. Jeg begynte å bruke den pga ekstrem tørrhet, og har knapt tørre partier igjen. Huden er glatt og fin, og jeg trenger ikke bruke peeling og masker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg og på, men jeg vil ha for tørr hud :wink: Også må det nevnes at jeg ikke bryr meg så mye om merker og sånn, så har nå en eller annen tube fra Nivea. Kanskje er det fyfy, men for meg er den helt kurant. Ved nærmere ettersyn ser jeg at det står UV-filter på den, men det skal kanskje være faktor i tillegg?

Noen billig (- eller jeg kan overbevises :wink: ) og bra nattkrem å anbefale? Må vel bare innfinne meg med at huden trenger litt mer fukttilførsel enn jeg gir den per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En OK dagkrem med faktor fås fra Estee Lauder, den heter Day Wear og har faktor 15. Finnes i flere versjoner for ulike hudtyper. Ellers har Decleor en krem som heter Alpha Morning, husker ikke hvor stor faktor den har.

Clinique har akkurat kommet med en ny som heter Superdefense, som også har faktor 15.

Som nattkrem duger egentlig det meste; selv bruker jeg bare samme Dermalogicakrem som ellers (ikke faktor, dessverre). Hvis du vil ha noe billigere, kan du jo prøve en krem fra Vichy eller Avene (apotek).

Dermalogica har en egen solfaktorlotion med faktor 30 som kan blandes halvt om halvt med din normale krem, den skal jeg teste ut når det blir lysere i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En OK dagkrem med faktor fås fra Estee Lauder' date=' den heter Day Wear og har faktor 15. Finnes i flere versjoner for ulike hudtyper. [/quote']

Det er den jeg har brukt til nå. Strawberrynet har hatt den til salgs uten eske, og da til en lavere pris sånn at den havna under tollgrensa på 200,-. Nå har de ikke det mer, så jeg vurdere å finne noe annet, for med toll og pris for eska (veldig viktig å få den ja :roll: ) blir det plutselig mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev:

Har dere tenkt på at det kjemiske solfilteret kan skade  

huden, da? Ja, den kan det.

- derfor har noen merker fysiske solfiltre i stedet for (eller i kombinasjon med kjemiske), f.eks. Dermalogica.

Mineralsminke inneholder osgå fysisk solfilter.

Uansett tror jeg skadene fra ufiltrerte UV-stråler er farligere for huden enn litt kjemisk solfilter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

God solkrem til ansiktet for kombinasjonshud er M D formulations total protector 15 eller 30 . Ser du får den til 112 kr på anessentialdayspa.com.90 ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til daglig bruk er det lurt å finne kremer med fysiske solfiltre (titanoksid, sinkoksid osv). Skade huden tviler jeg på at de kan. Selv tåler jeg ikke kjemiske solfiltre i ansiktet, får utslett som klør. Om sommeren er MDF Total Protection bra, men den er ikke svettefast i det hele tatt :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

unngå solarium i høyeste grad, ikke stek den på stranden hvis du er i syden, forsette å være røykfri, og ta e vitaminer eller antioksidanter, beskytter cellene mot å aldres, og spis sunt, drikk masse vann, trene eller gå raske turer flere ganger i uka, og bruk kuldekrem i ansiktet når det er skikkelig kaldt ute med vind. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok vann, nok essensielle fettsyrer, nok fiber og nok proteiner, nok søvn, passe mengde mosjon. Riktig pleie og produkter som passer for din hud, enten du trenger fett eller fuktighet. Ikke sole deg i timevis uansett hvor høy faktor du bruker. Når tiden for faktoren i kremen er ute (eks. SPF10 = 10 ganger den tiden du kan være i sola før du blir rød UTEN SPF), er ikke tiden inne for å påføre MER krem, men for å trekke seg ut av solen.

Ellers har det mye med gener å gjøre også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...