Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

Hehe, jeg føler jeg har helt motsatt opplevelser enn mange av dere andre. Laaaaang fødsel, men heldigvis en sovebaby. Eneste "problemet" her er at han snur døgnet litt, så sover lengre perioder på dagen mens litt kortere intervall på natta. Ligger og grynter, uffer seg og veiver med armene ved legging, når han egentlig bruker å sove veldig tungt etter puppen. Lys våken! 😁

Nettopp fått en babybjørn vippestol som han elsker å sitte i. Veldig kjekt når jeg er på badet, eller hvis vi spiser middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Fanteria skrev:

Pass på å ikke slite deg ut nå da. At hun ikke forventer vuggende mamma hver gang. 

Jeg tror hun må ha hatt veldig vondt i magen eller noe i går, for i dag er hun rene sovebabyen 😝 Det skal jeg huske på til neste gang det kommer en sånn periode. I tillegg kavet hun veldig med spisingen i går, så ut som hun ville ha mat, men slapp taket og hylte da jeg la henne til. I dag går det også nesten som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2018 den 10.34, strawberry skrev:

Haha @Illy ! 😂 Morsomt at di også er pappajente. Moren min ser ikke noe av meg i henne, men tanta til samboeren min sier at munnen og panna ikke er samboeren min sin. Helt greit, for panna og munnen min er finere på ei jente enn hans munn og panne 😛  Håper dere blir enige om etternavn etterhvert. Her blir det uten tvil mannen sitt etternavn, da jeg ikke har noen tilknytning til mitt. Og navnene våre er veeeeldig tungvinte sammen, stakkars jente om hun skulle fått begge. De minner litt om f.eks "Henriksen Halvorsen". Altså lik bokstav og veldig lange begge navnene. Når vi etterhvert gifter oss så tar jeg også navnet hans, da vi har tilknytning til stedsnavnet som etternavnet hans stammer fra, begge to. 
😛

Det er det samme her også, foreldrene mine sier at hun ikke ligner på meg i det hele tatt. Det er nesten så jeg skvetter litt når jeg ser på henne, særlig når hun sover, en liten mini-mannen 😂 Men mannen mener at hun har mine øyne når hun er blid. Hverken mannen eller jeg har særlig sterke følelser for etternavnene våre, men mannen vil ha bare ett. Jeg er mest glad i mellomnavnet mitt, men det blir litt rart å bruke det alene 😝 Det høres ut som dere har en god løsning. Koselig med et stedsnavn som begge har tilknytning til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illy skrev:

Det er det samme her også, foreldrene mine sier at hun ikke ligner på meg i det hele tatt. Det er nesten så jeg skvetter litt når jeg ser på henne, særlig når hun sover, en liten mini-mannen 😂 Men mannen mener at hun har mine øyne når hun er blid. Hverken mannen eller jeg har særlig sterke følelser for etternavnene våre, men mannen vil ha bare ett. Jeg er mest glad i mellomnavnet mitt, men det blir litt rart å bruke det alene 😝 Det høres ut som dere har en god løsning. Koselig med et stedsnavn som begge har tilknytning til!

Ja her er det også "minimannen". Ser ut som en gammelmann-versjon av han, som har krympet 😂 Litt sånn svyvende far i huset. 

@Lissygloss hærlig med sovebaby da! Det er min også. I så stor grad at helsesøstra mener jeg bør vekke henne midt på natt for å mate henne.. Første natta glemte jeg å skru på alarmen fordi jeg var så trøtt, andre natta skrudde jeg den av i søvne før jeg rakk å reagere, og tredje natta nå så våknet jeg av brystspreng og prøvde å vekke henne. Hun var ikke helt enig, og spiste bare i 5 minutter før hun mente det var på tide å sove igjen 😂 Men skal til helsesøster og veie igjen nå på onsdag, så får vi se da. Synes det er dumt å møtte ødelegge den sammenhengende søvnen hun har, det er jo dumt å gi henne en vane med at hun skal våkne midt på natta og få pupp, om hun ikke har behov for det. Til gjengjeld spiser hun jo også som en gal på kvelden, da er det en gang i timen MINST. Får ikke gjort noe fra 17 til 00-01 cirka. Så kan ikke forstå om hun ikke har gått opp noe til onsdag. Om hun da ikke har gått opp nok så får vi heller begynne å vekke fra da av. Hører ikke på alt helsesøsteren sier, greit å prøve ut litt selv først .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på Ahus og fysio der. Armen er sterkere enn sist og hun så tydelig fremgang. Så nå skal vi følges opp av fysio her på helsestasjonen. Var deilig med en positiv tilbakemelding oppi alt det andre. 

Ba om ammehjelp av helsesøster i dag og fikk time. Så nå har vi startet behandling mot trøske (sopp) og så har vi en kjøreplan videre for å se om vi får dette til. Fortalte henne hvordan ting hadde vært i det siste og hvordan det har gått inn på meg mentalt. Var godt å høre at det faktisk ikke var farlig om jeg ønsket å kaste inn håndkleet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@strawberry vi fikk jo et litt strengt matingsregime av barnepleier og jordmor på sykehuset da han veide litt for lite ved hjemreise. Maks 3 timer mellom hver. Så jeg har måttet vekke han på natta for å mates. Må gå og «stelle» han for å vekke han, hvis ikke vil han ikke spise. Hadde helt sikkert sovet natten igjennom men jeg tørr ikke, selv om han nå veier mer enn fødselsvekten. Bare fikk helt angst av at han spiste så lite ila sykehusoppholdet, nesten litt traumatisk. Alt jeg tenkte på var at han ikke fikk i seg noe de dagene vi var der, selv om han lå på puppen i 40 min om gangen. Må vel senke skuldrene litt nå, siden han vokser. Måtte faktisk bytte til 56 i dag og str 2 i bleie, da jeg syns det 50 og str 1 er litt trangt 😊

Det stemmer i allefall at man som mor fortsetter å bekymre seg for alt når babyen kommer, ikke bare under graviditeten 🙈🙊😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Fanteria skrev:

Da har vi vært på Ahus og fysio der. Armen er sterkere enn sist og hun så tydelig fremgang. Så nå skal vi følges opp av fysio her på helsestasjonen. Var deilig med en positiv tilbakemelding oppi alt det andre. 

Ba om ammehjelp av helsesøster i dag og fikk time. Så nå har vi startet behandling mot trøske (sopp) og så har vi en kjøreplan videre for å se om vi får dette til. Fortalte henne hvordan ting hadde vært i det siste og hvordan det har gått inn på meg mentalt. Var godt å høre at det faktisk ikke var farlig om jeg ønsket å kaste inn håndkleet. 

Så bra at armen blir sterkere! Og at dere får hjelp! 

Mini her er så rolig når vi har besøk eller pappaen er hjemme. Men når det er bare meg og henne så er hun urolig og sutrete. Ingen tror på meg når jeg sier at hun er urolig. 

I går tenkte jeg at vi kunne trille tur siden det var blitt kjøligere, men virket som om hun fortsatt ble kokvarm i vogna. Skjønner ikkeno. Hun likte seg jo oppi der før det ble tropevarme. Så vi kom ikke veldig langt før vi snudde å gikk hjem igjen. :(  jeg som har trilletur-avtale på fredag og greier. Kanskje vi må avlyse. Meldt varmere igjen da. 

Og mini vokser snart ut av str 50, og jeg synes det er litt trist :( har jo så mye fint tøy i den str som vi ikke får brukt igjen. Litt rart å bli trist for, men :ler: 

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker nok å trille, ville bare være litt vrang!:laugh:

På søndag sa jeg til mannen, svigersøster og svigermor at det hun hadde på seg nå var litt smått så det skulle hun aldri bruke igjen. Da ble mannen litt trist. :fnise: Det var ett av de første plaggene hun brukte. Da svømte hun i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tonio skrev:

Hun liker nok å trille, ville bare være litt vrang!:laugh:

På søndag sa jeg til mannen, svigersøster og svigermor at det hun hadde på seg nå var litt smått så det skulle hun aldri bruke igjen. Da ble mannen litt trist. :fnise: Det var ett av de første plaggene hun brukte. Da svømte hun i den..

Ja, det er litt vemodig. Bittelille blir stor! Da vi var på sykehuset var det jo oppbrett på armer, og kjempe løst og stort rundt kroppen, nå er det passe og begynner å bli litt lite. Hun var jo den tynne flisa for 5 uker siden og nå har hun masse valker og ser ut som en sumobryter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk vi de første smilene! De som ikke er pga luft i magen! Mannen tulla med henne og hun smilte. Mange ganger 😍😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde med tette melkekanaler og feber i dag. Rett på pencillin og pumping hver tredje time. Sårene er hvertfall blitt mindre, det er jo godt. I morgen er det ny time hos helsesøster og da skal vi prøve å legge til frøkna igjen. 

Kjenner at dette tærer på, så håper virkelig vi får det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 22.48, Lissygloss skrev:

@strawberry vi fikk jo et litt strengt matingsregime av barnepleier og jordmor på sykehuset da han veide litt for lite ved hjemreise. Maks 3 timer mellom hver. Så jeg har måttet vekke han på natta for å mates. Må gå og «stelle» han for å vekke han, hvis ikke vil han ikke spise. Hadde helt sikkert sovet natten igjennom men jeg tørr ikke, selv om han nå veier mer enn fødselsvekten. Bare fikk helt angst av at han spiste så lite ila sykehusoppholdet, nesten litt traumatisk. Alt jeg tenkte på var at han ikke fikk i seg noe de dagene vi var der, selv om han lå på puppen i 40 min om gangen. Må vel senke skuldrene litt nå, siden han vokser. Måtte faktisk bytte til 56 i dag og str 2 i bleie, da jeg syns det 50 og str 1 er litt trangt 😊

Det stemmer i allefall at man som mor fortsetter å bekymre seg for alt når babyen kommer, ikke bare under graviditeten 🙈🙊😅

Da skjønner jeg at du passer på ja! Her var mini nesten ikke gått ned noe ved utreise, og 2 dager etter vi kom hjem var hun bare 10  gram fra startvekt. Men none dager etterpå var hun 30 gram under den vekten. Er veldig spent på veiingen i dag! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest litt om refluks og overproduksjon nå. Jeg tror enten har velsa stille refluks eller så har jeg overproduksjon. Vi har noen symptomer på hver av de. (jeg har ingen av de som mor skal ha på overproduksjon, men baby har fler). Skal til barnelegen om en uke, så skal høre om refluks da. Men lurer på om jeg skal starte med tiltak mot overproduksjon? Heltømming og intervallamming... 

En av symptomene på overproduksjon er sterk utdrivningsrefleks. Men jeg vet ikke hva som er sterk og hva som er vanlig. Hvis baby dier og slipper taket eller dere tar hn bort for å rape f.eks. kommer det melk ut av brystet da? Hos meg varierer det mellom å stå i en stråle ut, eller at det drypper konstant sånn at BH/gulpeklut blir klissvåte. Og når jeg skal legge hun til igjen blir hun jo full av melk i hele ansiktet.  Men om dette er normalt eller "sterk utdrivningsrefleks" vet jeg ikke?

I natt har hun svelget og svelget og svelget hele natta uten å gulpe, men jeg måtte ta hun opp til slutt, for jeg synes det hørtes så vondt ut. Tenkte at det hjalp om hun fikk hodet over magen, men det hjalp egentlig ikke. Men i morges så spiste hun masse, så kom alt ut igjen på en gang, la hun til igjen, siden hun jo var mer sulten, og da kom halvparten ut igjen. 

Ganske frusterende må jeg si. For alle måltider tar så lang tid for å unngå at alt kommer ut igjen, og hun kan jo nesten ikke ligge på ryggen. 

Håper egentlig det er overproduksjon, for det er mye enklere å fikse enn refluks. Leste også at refluks kan komme av melkeproteinallergi. Det håper jeg hvertfall ikke på! Er jo umulig å holde seg unna all melk :daane:

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg står det vanligvis kun en stråle ut om hun nettopp har startet, og renner kun om puppen er forholdsvis full. Men vet heller ikke hva som er normalt.:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk til å legge til uten smerter! :bolledeig:

nå må jeg bare få opp melkeproduksjonen. 😛 så nå er det medisiner mot sopp, penicillin, legge til, pumpe og gi mme som tillegg. Og jeg som er så dårlig på nye rutiner... 😝 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Fanteria skrev:

Vi fikk til å legge til uten smerter! :bolledeig:

nå må jeg bare få opp melkeproduksjonen. 😛 så nå er det medisiner mot sopp, penicillin, legge til, pumpe og gi mme som tillegg. Og jeg som er så dårlig på nye rutiner... 😝 

Jeg skal motsatt! Prøve å få ned produksjonen. Skal kjøpe pumpe i morgen, så skal jeg prøve å tømme i morgen tidlig. 

Kanskje vi skulle samarbeidet, så du fikk litt fra meg, så hadde begge fått passe tilsammen. 

Jeg er også dårlig på nye rutiner! Så de D vitaminene blir gitt litt her og der, øvelsene fra fysio på foten blir litt glemt også... knipeøvelser for meg ... vel.. har vel gjort det en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omo skrev:

Jeg skal motsatt! Prøve å få ned produksjonen. Skal kjøpe pumpe i morgen, så skal jeg prøve å tømme i morgen tidlig. 

Kanskje vi skulle samarbeidet, så du fikk litt fra meg, så hadde begge fått passe tilsammen. 

Jeg er også dårlig på nye rutiner! Så de D vitaminene blir gitt litt her og der, øvelsene fra fysio på foten blir litt glemt også... knipeøvelser for meg ... vel.. har vel gjort det en gang. 

Haha! Åh... det skal ikke være lett altså. Verden og hverdagen blir allerede snudd på hodet og så får vi ekstra ting å forholde oss til. Knipeøvelser ja.. de skjer litt sporadisk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini hadde gått opp 105 gram på 5 dager, så helsesøster var kjempefornøyd! 😍 Mini har også begynt å våkne ca 2 ganger om natten for å få litt mat, så da slipper jeg å vekke henne også. Veldig greit egentlig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med bra oppgang @strawberry!! 

Hbordan går det med nytt regime @Fanteria

Jeg har heltømt i dag. Pumping var ikkeno gøy! Og driver med intervallamming nå. Foreløpig ser det bra ut. Bare hatt bittelitt gulp, raper lettere, spiser roligere og uten å bli sprayet ned, setter ikke melk i halsen. Og hun kan ligge på ryggen uten å svelge og lage vonde lyder. Hun er mer våken også, og mindre sutring.

Så jeg håper dette varer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...