Gå til innhold

Valp som jokker

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Tabris skrev:

Ja, det er lurt å totalignorere all masing. Vent til han har vært stille 3-5 sekunder, så kan du gi ham oppmerksomhet. Bra tenkt. :)

Godt å høre jeg gjør riktig. Funnet ut at det er mange bekymringer om man gjør rett eller galt i oppdragelse av en liten hund. 

Anonymkode: 322c9...a7f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 timer siden, Tabris skrev:

Ja, det er lurt å totalignorere all masing. Vent til han har vært stille 3-5 sekunder, så kan du gi ham oppmerksomhet. Bra tenkt. :)

Dette spørsmålet er helt utenfor hva jeg egentlig spurte om men spør likevel😊 er det ok å la valpen sove i bur om natten? Har buret på et bord ved sengen og ligger med ansiktet helt inntil buret. Tror det blir mye bjeffing og piping om han skulle sovet i sin seg ved siden av vår. Roer seg i buret etter 1-2 min med bjeffing og noe piping. På sikt tenker jeg at han skal sove i sin seng på rommet vårt. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette spørsmålet er helt utenfor hva jeg egentlig spurte om men spør likevel😊 er det ok å la valpen sove i bur om natten? Har buret på et bord ved sengen og ligger med ansiktet helt inntil buret. Tror det blir mye bjeffing og piping om han skulle sovet i sin seg ved siden av vår. Roer seg i buret etter 1-2 min med bjeffing og noe piping. På sikt tenker jeg at han skal sove i sin seng på rommet vårt. 

Jeg personlig er ikke spesielt glad i den store burbruken som dessverre er temmelig vanlig nå for tiden, spesielt når det gjelder valper. Sånn jeg ser det, hvis valpen hadde trivdes så godt i buret som mange eier påstår, så hadde man ikke trengt å lukke burdøra igjen. 

Så lenge han roer seg fort, slik du beskriver, og du har det så nært, så er det sånn sett greit. Men buret bør være så stort at valpen kan gå noen skritt, skifte stilling og ha ulike underlag. Jo fortere jo klarer å kutte det ut, jo bedre. For hunder lærer jo ikke noe annet av å være i bur enn det å være i bur. Skal de lære å fungere uten bur (hjemme alene-trening, sove om natten, bli husrein osv), så må de også lære å faktisk fungere uten bur. :)

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke anbefale godis som noen andre nevner. 
Da vil han sannsynligvis tenke "jokking = godbit", gjør litt enkel korrigering om han starter. Dominer, uten å være agressiv, og fjern valpen fra foten din enkelt nok. Er flere måter å gjøre korrigeringen på, enkleste kan være å ta opp en valpebok eller å gå innom dressur kurs. 

Skrevet

Det er ikke anbefalt å utsette hunden for noen form for ubehag om den jokker. ("Korrigering" er ofte et finere ord for å påføre hunden fysisk eller psykisk ubehag, det som tidligere ble kalt "straff"). Bruk av straff vil ofte øke stressnivået, noe som er det siste en hund trenger når det er forhøyet stress som fører til jokking i utgangspunktet. En valp vil heller ikke ha noen forståelse for konseptet "dominering".

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Det er ikke anbefalt å utsette hunden for noen form for ubehag om den jokker. ("Korrigering" er ofte et finere ord for å påføre hunden fysisk eller psykisk ubehag, det som tidligere ble kalt "straff"). Bruk av straff vil ofte øke stressnivået, noe som er det siste en hund trenger når det er forhøyet stress som fører til jokking i utgangspunktet. En valp vil heller ikke ha noen forståelse for konseptet "dominering".

Dominering inkluderer ikke vold eller straff. -_-
Valpebøker er bedre å forklare korrigeringen og øvelsene man kan gjøre. :) 

Skrevet
On 8/29/2017 at 6:49 PM, Tabris said:

Jeg ville ikke fulgt noen Cæsar Milan råd (spesielt ikke med tanke på at hans "Tsst"-lyd er forhåndsinnlært med bruk av ubehag før kamera skrus på). Sånne råd er gammeldags.

Vel, vi gjorde dette på våres valp og la aldri hånd på han på noe som helst måte i forbindelse med lyden eller generelt med noe ubehag. Men lyden i seg selv satt han ut av spill, og vi dyttet han såklart lett vekk fra den gjenstanden/tok vekk den gjenstanden han jukket på.

Ga seg han .

Anonymkode: 398aa...331

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Tabris skrev:

Jeg personlig er ikke spesielt glad i den store burbruken som dessverre er temmelig vanlig nå for tiden, spesielt når det gjelder valper. Sånn jeg ser det, hvis valpen hadde trivdes så godt i buret som mange eier påstår, så hadde man ikke trengt å lukke burdøra igjen. 

Så lenge han roer seg fort, slik du beskriver, og du har det så nært, så er det sånn sett greit. Men buret bør være så stort at valpen kan gå noen skritt, skifte stilling og ha ulike underlag. Jo fortere jo klarer å kutte det ut, jo bedre. For hunder lærer jo ikke noe annet av å være i bur enn det å være i bur. Skal de lære å fungere uten bur (hjemme alene-trening, sove om natten, bli husrein osv), så må de også lære å faktisk fungere uten bur. :)

Prøvde å ha han i sengen sin inatt, jeg lå på gulvet med han. Men det endte opp med at han lå inntil meg på madrassen. Tips til hvordan vi skal lykkes? Han pep og prøvde å komme opp om jeg lå i min egen seng.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Prøvde å ha han i sengen sin inatt, jeg lå på gulvet med han. Men det endte opp med at han lå inntil meg på madrassen. Tips til hvordan vi skal lykkes? Han pep og prøvde å komme opp om jeg lå i min egen seng.

En valp er en liten baby, for dem er det helt unaturlig å sove borte fra familien. Valpen din har jo sovet tett med søsken og mor hele sitt liv og har ingen forutsetning for å forstå hvorfor han ikke kan få sove tett med deg også. Det er det han har behov for når han er så liten. Jeg ville latt ham sove helt inntil deg på madrassen, også kan du jobbe med at han kan sove mer for seg selv når han blir større og mer selvstendig. :)

9 hours ago, Drakan said:

Dominering inkluderer ikke vold eller straff. -_-
Valpebøker er bedre å forklare korrigeringen og øvelsene man kan gjøre. :) 

Dominering er et veldig misforstått begrep i hundeverden og har veldig lite med samhandlingen mellom hund og eier å gjøre. Og er i hvert fall ikke relevant ovenfor valper. :)

9 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, vi gjorde dette på våres valp og la aldri hånd på han på noe som helst måte i forbindelse med lyden eller generelt med noe ubehag. Men lyden i seg selv satt han ut av spill, og vi dyttet han såklart lett vekk fra den gjenstanden/tok vekk den gjenstanden han jukket på.

Ga seg han .

Anonymkode: 398aa...331

Ja, det kan jo få dem til å stoppe, men de lærer ingenting av det. Og det blir bare symptombehandling, for man stopper bare symptomet (jokkingen) og tar ikke tak i årsaken som ligger bak (forhøyet stress).

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Tabris skrev:

En valp er en liten baby, for dem er det helt unaturlig å sove borte fra familien. Valpen din har jo sovet tett med søsken og mor hele sitt liv og har ingen forutsetning for å forstå hvorfor han ikke kan få sove tett med deg også. Det er det han har behov for når han er så liten. Jeg ville latt ham sove helt inntil deg på madrassen, også kan du jobbe med at han kan sove mer for seg selv når han blir større og mer selvstendig. :)

Dominering er et veldig misforstått begrep i hundeverden og har veldig lite med samhandlingen mellom hund og eier å gjøre. Og er i hvert fall ikke relevant ovenfor valper. :)

Ja, det kan jo få dem til å stoppe, men de lærer ingenting av det. Og det blir bare symptombehandling, for man stopper bare symptomet (jokkingen) og tar ikke tak i årsaken som ligger bak (forhøyet stress).

Du forstår at du ikke tar hundens natur i beregning når du snakker. 
Hunder er ikke "babyer", folk som tar en hund for å være menneske forstår ikke hva hunden deres er. 
Å dominere er misforstått av folk som ikke forstår betydningen av korrigering og dressur. En hund har det best om man respekterer dens natur. Jokking har ingenting med stress å gjøre. Det er et tegn på at valpen "dominerer". 
Man burde korrigere dette tidligst mulig for å unngå at valpen blir uregjerlig. En hund har det best mentalt om man behandler den for det den er som et dyr. 
Ja de er venner, og familie, men ikke menneskeliggjør hunden din. De er ikke mennesker.

Skrevet

Jeg vet best!

Hva alle andre fagpersoner og ekspertet mener spiller ingen rolle.

Jeg har rett!

Anonymkode: 73a34...cbe

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Tabris skrev:

Enig :)

Skrevet
2 minutes ago, Drakan said:

Du forstår at du ikke tar hundens natur i beregning når du snakker. 
Hunder er ikke "babyer", folk som tar en hund for å være menneske forstår ikke hva hunden deres er. 
Å dominere er misforstått av folk som ikke forstår betydningen av korrigering og dressur. En hund har det best om man respekterer dens natur. Jokking har ingenting med stress å gjøre. Det er et tegn på at valpen "dominerer". 
Man burde korrigere dette tidligst mulig for å unngå at valpen blir uregjerlig. En hund har det best mentalt om man behandler den for det den er som et dyr. 
Ja de er venner, og familie, men ikke menneskeliggjør hunden din. De er ikke mennesker.

Jeg tar ikke valpen for å være et menneske. Når jeg sier at den er en baby, så mener jeg selvsagt ikke at den er en menneskebaby. Den er en hundebaby. Og det er nettopp valpens natur jeg tar høyde for når jeg sier at valpen hele sitt liv har sovet tett sammen med mor og søsken. Valpen har et instinkt om at hvis den er alene, så overlever den ikke. Derfor vil små valper dilte i beina på eier, lett komme når man lokker på den og hyle om den er alene eller borte fra eier. Det er naturlig atferd grunnet i instinktet om å holde seg til de voksne for å overleve. 

Dominans betyr en avklart rangordning om hvem som har forrang til en ønsket ressurs. Dette finner vi kun i en sosial gruppe som lever sammen, og utfra hva vi vet i dag, kun innenfor samme art og samme kjønn. At en valp dominerer når den rir er gamle tanker, basert på feilaktige tanker om rangordning og klatring på rangstigen - som er feilaktig fordi det er basert på feilaktig forskning på ulver. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
På 29.8.2017 den 21.21, AnnaMariaHelga skrev:

Glem det den sier, forskning har visst at jokking er for det meste pga stress, De aller fleste fagpersoner sier det. De som sier det motsatte er uvitende og arrogante. Samme med de som ikke går på kurs og heller ikke undersøker om de gjør det riktig med oppdra hunden og man oppfører seg korrekt ovenfor hunden, det holder ikke med tro at man å vet, man MÅ vite.

Ser ut som du gjør en god jobb, anbefaler deg å gå kurs og heller skrive i diskusjonforum soms pesifikk handler om hunder og med fagfolk, så får du sunn hunde både fysisk og psykisk, veldig mange hundeiere går i den arrogante væremåte at alle hunder er like, og alle hunder burde å behandles likt, det stemmer forsåvidt, men.... til en viss grad, hunder er også indivualer!

Eller når det er noe galt med hunden oppførsel (stress, tisser inne,jokker og har stor seprasjonsangts f. eks) at eiere overser det og ikke jobber med hunden skal ha det bedre, fordi hunden har ingenting å være stresset over..

Endret av AnnaMariaHelga
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg tar ikke valpen for å være et menneske. Når jeg sier at den er en baby, så mener jeg selvsagt ikke at den er en menneskebaby. Den er en hundebaby. Og det er nettopp valpens natur jeg tar høyde for når jeg sier at valpen hele sitt liv har sovet tett sammen med mor og søsken. Valpen har et instinkt om at hvis den er alene, så overlever den ikke. Derfor vil små valper dilte i beina på eier, lett komme når man lokker på den og hyle om den er alene eller borte fra eier. Det er naturlig atferd grunnet i instinktet om å holde seg til de voksne for å overleve. 

Dominans betyr en avklart rangordning om hvem som har forrang til en ønsket ressurs. Dette finner vi kun i en sosial gruppe som lever sammen, og utfra hva vi vet i dag, kun innenfor samme art og samme kjønn. At en valp dominerer når den rir er gamle tanker, basert på feilaktige tanker om rangordning og klatring på rangstigen - som er feilaktig fordi det er basert på feilaktig forskning på ulver. 

http://www.hillspet.no/nn-no/dog-puppy/puppy-training-and-behaviour.html

Moren er naturlig den som korrigerer valpen, og når du blir eier har du ansvaret for å korrigere valpen fremover. 
Generel dressur. Dette er 100% naturlig, og alle som påstår motsatt, forstår ikke hunder generelt. Kjæledyr er noe man skal respektere for den de er, ellers kan man likegodt kjøpe seg et tre og kalde den "Mozart". 

Skrevet

Jeg er enig i at man som eier har ansvar for å oppdra valpen. Men man trenger ikke bruke ubehag for å gjøre det. (Jeg liker ikke ordet "korrigering" fordi det er så vagt. Det kan inneholde alt fra den mildeste type hvor man f.eks ignorerer når valpen gjør feil til at man rykker hardt i båndet. Og alt innimellom. Ofte brukes det som et dekkord for å skjule at man bruker ubehag). Det blir lettere å diskutere hvis du er mer konkret - nøyaktig hva legger du i "korrigering"?

En valpemor er som oftest svært tålmodig med valpene sine, det samme er voksne hunder (så sant de er trygge på valper). Man kan selvsagt oppdra en valp med å påføre den ubehag når den gjøre noe man anser som feil, og det kan også fungere. Men sjansen for å få bivirkninger (passivitet, unnvikelse, redusert tillit til eier, aggresjon) er så stor at jeg ser ikke hensikten med å gjøre det, spesielt ikke når man kan få like bra, om ikke bedre, resultater uten å bruke slike metoder.

Jeg vil ha en hund som har lyst å være rundt meg fordi det er gøy og som gjør det jeg ber den om fordi det er gøy, jeg vil ikke ha en hund som gjør det jeg sier for å unngå et ubehag.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Drakan skrev:

Moren er naturlig den som korrigerer valpen, og når du blir eier har du ansvaret for å korrigere valpen fremover. 
Generel dressur. Dette er 100% naturlig, og alle som påstår motsatt, forstår ikke hunder generelt. Kjæledyr er noe man skal respektere for den de er, ellers kan man likegodt kjøpe seg et tre og kalde den "Mozart". 

Herregud er mulig å være så arrogant? Mener du virkelig at fagpersoner som jobber med dette, og jobbet med dette i flere år, gått på skole for å lære om dette.

Ikke forstår seg på hunder generelt?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Drakan skrev:

Mener du at Victoria Stilwell (bl annet) ikke har peiling på yrket sitt?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Jeg er enig i at man som eier har ansvar for å oppdra valpen. Men man trenger ikke bruke ubehag for å gjøre det. (Jeg liker ikke ordet "korrigering" fordi det er så vagt. Det kan inneholde alt fra den mildeste type hvor man f.eks ignorerer når valpen gjør feil til at man rykker hardt i båndet. Og alt innimellom. Ofte brukes det som et dekkord for å skjule at man bruker ubehag). Det blir lettere å diskutere hvis du er mer konkret - nøyaktig hva legger du i "korrigering"?

En valpemor er som oftest svært tålmodig med valpene sine, det samme er voksne hunder (så sant de er trygge på valper). Man kan selvsagt oppdra en valp med å påføre den ubehag når den gjøre noe man anser som feil, og det kan også fungere. Men sjansen for å få bivirkninger (passivitet, unnvikelse, redusert tillit til eier, aggresjon) er så stor at jeg ser ikke hensikten med å gjøre det, spesielt ikke når man kan få like bra, om ikke bedre, resultater uten å bruke slike metoder.

Jeg vil ha en hund som har lyst å være rundt meg fordi det er gøy og som gjør det jeg ber den om fordi det er gøy, jeg vil ikke ha en hund som gjør det jeg sier for å unngå et ubehag.

Korrigering med å dra hardt i båndet er å regne for som "negativ" korrigering som også kan skadde hunden. 
For min del er korrigering uten unødig vold. Man kan så klart løfte og skyve bort en valp slik at man "eier" området, og nekte valpen tilgang frem til man inviterer valpen. F.eks, sofa. 
Løfter valpen vek, og nekter den tilgang, korrigering skjer da med skjerming, og fjerning. Og lærer så hunden når den kan komme i sofa, f.eks ved invitasjon som at man klapper på sofaen. 
Korrigering inkluderer også å lære hunden hva den kan ha nytte av å forstå. de vil gjenkjenne ord, så dette kan du utnytte til å lære den litt av språket. Eneste negative korrigering man kan gjøre, er om hunden utviser aggressivitet for mennesker og dyr, og i så tilfelle kan man dra litt ekstra i lenken. Det beste er så klart om man har dressert hunden til å fokusere på deg i slike situasjoner slik at dette ikke er nødvendig, men ikke alle er klar på hvordan dressur burde foregå. 

Å skape et godt hjem for hunden er å gi den noe å gjøre konstant. 
Ingen liker å ikke gjøre noe, så man burde sørge for minst to timer med dressur og aktivitet for hunden som den liker. 
F.eks svømming, lek, lære triks. 
Gjetterhunder er langt mer krevende, og krever konstant arbeid, ellers vil de finne på ting selv. 
Har sett folk som har skaffet seg gjetterhunder som ikke gir dem arbeid. Disse hundene får negativ adferd, fordi de er hunder som tenker og gjør mye. Det er unaturlig for slike hunder å være kose hunder. Man må tenke litt på rasen for hunden sin når det gjelder aktivitet, men alle hunder er forskjellige. 

Man kan behandle dem som individer og så klart har de meninger, så man kan være inkluderende med hunden om aktivitet og hva de vil gjøre om man har dressert de godt nok til å forstå. F.eks, noen hunder skjønner når de er med i en dyrebutikk at de kan velge seg en godbit og den blir kjøpt :D

Personlig lar jeg dyrene være som de vil, og korrigerer aldri negativt. De kan hope i sofaen for min del. 
Med tålmodighet kommer man langt med dyr. Og de har intelligensen til en 5 åring, så man kan lære de noen ting med suksess. :)  

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud er mulig å være så arrogant? Mener du virkelig at fagpersoner som jobber med dette, og jobbet med dette i flere år, gått på skole for å lære om dette.

Ikke forstår seg på hunder generelt?

Ja... om de ikke innser at hunden er et dyr og ikke menneske....

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at Victoria Stilwell (bl annet) ikke har peiling på yrket sitt?

Samme respons som over... ._.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...