Gå til innhold

Valp som jokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en valp på fredag, og han er 9 uker idag. Under lek har han de to siste dagene begynt å jokke på oss. Dette skjer under lek der han vil bite på oss eller tøyet vårt. Avleder bitingen  med å gi han en tyggeleke eller klut han får lov til å bite i, noen ganger funker avleding og andre ganger går han rett tilbake å biter på oss.og noen gangen eskalerer det i jokking. Hva skal vi gjøre med dette? Går utifra at det skyldes stress, men hva blir han stresset for? 

Anonymkode: 322c9...a7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den lille valpen kan være overstimulert. Forsøk å holde ting litt rolig. Klarer valpen å slappe av og ro seg ned?

Anonymkode: 0bc0a...1cd

• Liker 4
Skrevet

Ja han sover masse, han har bare noen få økter med lek og løping hver dag som er forholdsvis korte før han sovner igjen.

Skrevet

Støtter den over . Valper blir sånn når de er overstimulert,altså veldig høyt oppe og gira og leker .

Ro ned lekingen, og når han jukker så gjør som han hundetrenern cæsar eller hva han heter å si "kksssh!" (som en måte å sette de ut av spill på, en måte å si nei uten å bruke ordet nei eller fy for det gjør man i andre sammenhenger og jukking skal ikke forbindes med vanlige sammenhenger) og dytt lett borti han eller vis pekefinger.

Anonymkode: 398aa...331

• Liker 1
Skrevet

Ok. Så det er ikke nødvendigvis negativt stress altså? Som i at han ikke har det bra på et vis. Er så redd for å gjøre noe feil med han som vil prege han videre.

Skrevet

Jeg ville ikke fulgt noen Cæsar Milan råd (spesielt ikke med tanke på at hans "Tsst"-lyd er forhåndsinnlært med bruk av ubehag før kamera skrus på). Sånne råd er gammeldags.

Som andre har sagt så skyldes jokking stress. Det er ingenting dramatisk eller farlig, det betyr bare at valpen lett kaver seg opp i lek og jokking blir da en overslagshandling når stresset tar overhånd. Jeg ville lekt med ham mindre og kortere, det ideelle er å stoppe før han begynner å jokke.

Har han først begynt å jokke så ville jeg rolig fjernet ham fra beinet og avledet ham med noe annet. Da ikke med annen lek siden det vil opprettholde det høye stressnivået. Tren mye frivillig kontakttrening, så når valpen begynner å jokke så kan du trene kontakt, gi ham et tyggebein, fryst kong eller evt godbitsøk (kast en liten neve godbiter utover gulvet som valpen må lete etter - både det å spise og det å bruke nesen roer ned). 

Hvis absolutt ingenting nytter så ville jeg hatt en valpegrind i stua (større enn et vanlig bur med leker, tyggebein, vann og tepper) og satt ham der en kort stund, og samtidig hatt i bakhodet hva som førte til jokkingen og forsøke å unngå det neste gang.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som stress. Jokking er en av tre. Stress (overstimulering), hormoner eller innlært adferd. 
Min hund har jukket 2 ganger i sitt liv. Begge gangene var etter å ha løpt ute etter ball i alt for lang tid. Ikke min skyld, broren min som aktiviserte hundene. Han var da tydelig overstimulert og fant ikke roen. Løp rundt stua, rundt i ring og jagde halen sin og jukket på katten og føtter. 

Ikke alle valper kan å si stopp av seg selv. Så de blir da overstimulert. 
Rolig lek, lett mental lek som kong, snuser etter godbiter eller pusler med et bein (Alt for stort bein, ikke små da de kan få de i halsen). Det er positiv-lek for en valp. Da det er i et rolig og behagelig tempo.  Kommer an på rase, men de aller, aller, aller fleste valpene trenger ikke lek eller mosjon. Da hverdagen er mer enn nok for en liten valp. Det er unghunder som trenger mosjon og lek iform av mentalaktivisering. Valper skal sove, spise og vokse. Og ikke minst, lære seg det grunnleggende i sitt eget tempo. 
Lek som i kaste ball. Hvor eier sitter å oyer og spiller opp hunden med en leke. Det er ikke nødvendig. En valp kan fint leke på eget initiativ. Men det er ofte i veldig korte perioder, 3-5 min. De fleste vil kos, sove og spise. Da hverdagen og inntrykkene de får fra omverden og på tur er mer enn nok for dem. 

Anonymkode: 0577f...381

• Liker 4
Skrevet

Å jokke er hundens måte å si at han er sjefen din på. Folk som sier det skyldes stress vet ikke hva det handler om. Du vil aldri se en dominant hund bli jukket på av en underlegen uansett hvor oppjaget den er under feks ball lek.

Anonymkode: 341e2...f76

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å jokke er hundens måte å si at han er sjefen din på. Folk som sier det skyldes stress vet ikke hva det handler om. Du vil aldri se en dominant hund bli jukket på av en underlegen uansett hvor oppjaget den er under feks ball lek.

Nei, nei og nei.

Anonymkode: 0bc0a...1cd

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen😊 da skal vi roe ned på leken, selvom jokkingen kan skje ganske kjapt (kanskje allerede etter to minutter). 

En så liten valp har vel ikke i seg å være dominerende allerede?

Skrevet
29 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg ville ikke fulgt noen Cæsar Milan råd (spesielt ikke med tanke på at hans "Tsst"-lyd er forhåndsinnlært med bruk av ubehag før kamera skrus på). Sånne råd er gammeldags.

Som andre har sagt så skyldes jokking stress. Det er ingenting dramatisk eller farlig, det betyr bare at valpen lett kaver seg opp i lek og jokking blir da en overslagshandling når stresset tar overhånd. Jeg ville lekt med ham mindre og kortere, det ideelle er å stoppe før han begynner å jokke.

Har han først begynt å jokke så ville jeg rolig fjernet ham fra beinet og avledet ham med noe annet. Da ikke med annen lek siden det vil opprettholde det høye stressnivået. Tren mye frivillig kontakttrening, så når valpen begynner å jokke så kan du trene kontakt, gi ham et tyggebein, fryst kong eller evt godbitsøk (kast en liten neve godbiter utover gulvet som valpen må lete etter - både det å spise og det å bruke nesen roer ned). 

Hvis absolutt ingenting nytter så ville jeg hatt en valpegrind i stua (større enn et vanlig bur med leker, tyggebein, vann og tepper) og satt ham der en kort stund, og samtidig hatt i bakhodet hva som førte til jokkingen og forsøke å unngå det neste gang.

Kan du utdype litt mer om hvordan vi skal trene frivillig kontakt?😊 ny og uerfaren som du skjønner.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen😊 da skal vi roe ned på leken, selvom jokkingen kan skje ganske kjapt (kanskje allerede etter to minutter). 

En så liten valp har vel ikke i seg å være dominerende allerede?

Glem det den sier, forskning har visst at jokking er for det meste pga stress, De aller fleste fagpersoner sier det. De som sier det motsatte er uvitende og arrogante. Samme med de som ikke går på kurs og heller ikke undersøker om de gjør det riktig med oppdra hunden og man oppfører seg korrekt ovenfor hunden, det holder ikke med tro at man å vet, man MÅ vite.

Ser ut som du gjør en god jobb, anbefaler deg å gå kurs og heller skrive i diskusjonforum soms pesifikk handler om hunder og med fagfolk, så får du sunn hunde både fysisk og psykisk, veldig mange hundeiere går i den arrogante væremåte at alle hunder er like, og alle hunder burde å behandles likt, det stemmer forsåvidt, men.... til en viss grad, hunder er også indivualer!

Endret av AnnaMariaHelga
skriveleif
  • Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kunnskap som har gått ut på dato. Slik som det å legge en hund i bakken med makt. Eller bite en hund i øret for å vise hvem som er sjefen. 

Jokking er et symptom på stress eller en innlært adferd. Skjedd ved stress og eieren reagerer med å rope, hyle og løpe mot hunden. hunden løper vekk og ser på det hele som en lek f.eks. De vil da bruke jokking for å få oppmerksomhet og reaksjon fra eier. 

Anonymkode: 0577f...381

• Liker 4
Skrevet (endret)
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Kan du utdype litt mer om hvordan vi skal trene frivillig kontakt?😊 ny og uerfaren som du skjønner.

Absolutt. Start inne, med lite forstyrrelser. Ta en neve godbiter og ha hånden med godbiter bak ryggen (sånn at hunden ikke bare ser på godbitene/hånda di). Still deg opp inne. Hvis valpen kommer bort og ser på deg - si kort "bra!" og gi en godbit. Hvis valpen ikke kommer bort, gi den en gratis godbit. Er godbiten god nok så vil den høyst sannsynlig se på deg for se om det kommer mer - "bra!" og godbit. 

Ikke rop eller lokk på valpen. Tren ofte (flere ganger om dagen) men kort (5-6 godbiter om gangen). Så fort valpen forstår tegninga og ser rett opp på deg med en gang den har svelget godbiten flere ganger på rad, begynn å øk tiden den må se på deg før du sier "bra!" og gir godbit. Øk tiden veldig sakte og gradvis - ett sekund, to sekund, tre sekunder osv. Gå gjerne også litt tilbake, dvs at når valpen ser på deg tre sekunder, belønn noen ganger også når den bare ser på deg ett sekund osv.

Det å holde kontakten flere sekunder og få godbiter for det, gir fokus, kontroll og roer ned valpen. Du vil se, når du gjør dette uten noen kommandoer, at valpen vil gå fra å stå og vimse rundt til å sette seg ned og bli sittende. Noen vil kanskje også legge seg. Hvorvidt den står, sitter eller ligger når du trener dette blir som et barometer på hundens stresstilstand. 

Etterhvert vil det at du stiller deg opp med hendene bakpå ryggen i seg selv bli et signal til hunden om at "nå skal vi trene kontakt", og du kan bruke det ute på tur (tren gjerne dette ofte ute for å få kontakt og fokus ute, men ikke før den kan det inne) samt når stresset bikker over med f.eks jokking. Men start alltid med å belønne bare for at den ser på deg såvidt, selv om blikket bare streifer deg i brøkdelen av et sekund. Du må alltid starte med å belønne at hunden tar kontakt før du kan jobbe deg frem mot at hunden holder kontakt.

Edit: Som andre sier over her, så har jokking ingenting med dominans å gjøre. Dominans er en avklart rangordning om en ønsket ressurs og har ingenting med valper å gjøre. Det har høyst sannsynlig heller ingenting med forholdet mellom hund og eier å gjøre i det hele tatt. Det er - utfra hva vi vet i dag - forbeholdt dyr innenfor samme art og samme kjønn innenfor samme, sosiale gruppe/familie.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Tabris skrev:

Absolutt. Start inne, med lite forstyrrelser. Ta en neve godbiter og ha hånden med godbiter bak ryggen (sånn at hunden ikke bare ser på godbitene/hånda di). Still deg opp inne. Hvis valpen kommer bort og ser på deg - si kort "bra!" og gi en godbit. Hvis valpen ikke kommer bort, gi den en gratis godbit. Er godbiten god nok så vil den høyst sannsynlig se på deg for se om det kommer mer - "bra!" og godbit. 

Ikke rop eller lokk på valpen. Tren ofte (flere ganger om dagen) men kort (5-6 godbiter om gangen). Så fort valpen forstår tegninga og ser rett opp på deg med en gang den har svelget godbiten flere ganger på rad, begynn å øk tiden den må se på deg før du sier "bra!" og gir godbit. Øk tiden veldig sakte og gradvis - ett sekund, to sekund, tre sekunder osv. Gå gjerne også litt tilbake, dvs at når valpen ser på deg tre sekunder, belønn noen ganger også når den bare ser på deg ett sekund osv.

Det å holde kontakten flere sekunder og få godbiter for det, gir fokus, kontroll og roer ned valpen. Du vil se, når du gjør dette uten noen kommandoer, at valpen vil gå fra å stå og vimse rundt til å sette seg ned og bli sittende. Noen vil kanskje også legge seg. Hvorvidt den står, sitter eller ligger når du trener dette blir som et barometer på hundens stresstilstand. 

Etterhvert vil det at du stiller deg opp med hendene bakpå ryggen i seg selv bli et signal til hunden om at "nå skal vi trene kontakt", og du kan bruke det ute på tur (tren gjerne dette ofte ute for å få kontakt og fokus ute, men ikke før den kan det inne) samt når stresset bikker over med f.eks jokking. Men start alltid med å belønne bare for at den ser på deg såvidt, selv om blikket bare streifer deg i brøkdelen av et sekund. Du må alltid starte med å belønne at hunden tar kontakt før du kan jobbe deg frem mot at hunden holder kontakt.

Tusen takk, det skal prøves imorgen😊 noe annet jeg har lurt på, er det dumt å kose for mye med valpen? Han elsker å ligge i fanget å sove, og jeg syns nærheten vi får er veldig koselig. Når han er trøtt kommer han som oftest bort for å kose i fanget. 

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Tusen takk, det skal prøves imorgen😊 noe annet jeg har lurt på, er det dumt å kose for mye med valpen? Han elsker å ligge i fanget å sove, og jeg syns nærheten vi får er veldig koselig. Når han er trøtt kommer han som oftest bort for å kose i fanget. 

Kosing er bare positivt, så lenge valpen faktisk liker det. :) (På kurs så ser jeg mange som koser med hunder som egentlig har lyst å trekke seg unna).

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Tabris skrev:

Kosing er bare positivt, så lenge valpen faktisk liker det. :) (På kurs så ser jeg mange som koser med hunder som egentlig har lyst å trekke seg unna).

Det var bra😊 han er generelt veldig sosial og kosete. Leter etter oss så fort han våkner (om han har sovet i kurven sin), og bjeffer for oppmerksomhet. Men da venter jeg til han slutter å bjeffe før jeg tar han opp/setter meg ned. Selvom det er vanskelig å ikke gi etter. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er lurt å totalignorere all masing. Vent til han har vært stille 3-5 sekunder, så kan du gi ham oppmerksomhet. Bra tenkt. :)

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var bra😊 han er generelt veldig sosial og kosete. Leter etter oss så fort han våkner (om han har sovet i kurven sin), og bjeffer for oppmerksomhet. Men da venter jeg til han slutter å bjeffe før jeg tar han opp/setter meg ned. Selvom det er vanskelig å ikke gi etter. 

Bra! Men vær så forstktig med å løfte opp han så mye, ser en del hundeeire som løfter/bærer opp hunden opp i enhver sitausjon, not good.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnnaMariaHelga skrev:

Bra! Men vær så forstktig med å løfte opp han så mye, ser en del hundeeire som løfter/bærer opp hunden opp i enhver sitausjon, not good.

Ja det er sikkert sant. Faller seg bare så naturlig når han er så liten:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...