Palmemor Skrevet 8. april #20381 Skrevet 8. april enhjørningfis skrev (Akkurat nå): Ikke sant, å da koster det ikke "bare" 13.000 for en utredning, for da har han ikke fått en skikkelig utredning.. Hva mener du? Han ble utredet i Telemark uten å få noe annet enn en halvhjerta epikrise uten noe særlig funn. Så ble han utredet i Tønsberg. Utredningen i Telemark var 4 timer, så det hadde kosta 4000 mer da, hvis du skal legge til det. I Tønsberg betalte han 13.000. 1 1
enhjørningfis Skrevet 8. april #20382 Skrevet 8. april Palmemor skrev (3 minutter siden): Hva mener du? Han ble utredet i Telemark uten å få noe annet enn en halvhjerta epikrise uten noe særlig funn. Så ble han utredet i Tønsberg. Utredningen i Telemark var 4 timer, så det hadde kosta 4000 mer da, hvis du skal legge til det. I Tønsberg betalte han 13.000. Åja, da misforstod jeg hva du skrev.. men da har han jo ikke tatt hele utredningen i Tønsberg? Eller måtte han starte helt på nytt? Har en venninne som sjekket for noen uker siden i Tønsberg, å da var det 30k pluss mener jeg på! 1
Palmemor Skrevet 8. april #20383 Skrevet 8. april enhjørningfis skrev (Akkurat nå): Åja, da misforstod jeg hva du skrev.. men da har han jo ikke tatt hele utredningen i Tønsberg? Eller måtte han starte helt på nytt? Har en venninne som sjekket for noen uker siden i Tønsberg, å da var det 30k pluss mener jeg på! Det han tok i Telemark som var brukande for behandler her var én test. Resten var bare ufullstendige opplysninger. Og han ble heller ikke utredet for det vi ba om, der. Så han tok en fullverdig utredning her jo. Nå var det sikkert ikke nødvendig med lassevis av timer da, siden det ikke trengs 7 år på universitetet for å skjønne at det er «noe» med han. mener timesprisen var 1250 og han hadde 8 samtaler, pluss at han tok betalt for å skrive epikrise. uansett kan Stina søke seg til Telemark, de er private, men med avtale. Sånn hvis hun ikke kan utredes fordi det er så dyrt 1 1
Palmemor Skrevet 8. april #20384 Skrevet 8. april enhjørningfis skrev (6 minutter siden): Åja, da misforstod jeg hva du skrev.. men da har han jo ikke tatt hele utredningen i Tønsberg? Eller måtte han starte helt på nytt? Har en venninne som sjekket for noen uker siden i Tønsberg, å da var det 30k pluss mener jeg på! https://psykotest.no/ var hos han 👌
enhjørningfis Skrevet 8. april #20385 Skrevet 8. april Palmemor skrev (8 minutter siden): https://psykotest.no/ var hos han 👌 Okei, takk for tips, skal videreformidle det til venninnen min 😊 Å Stina har mer enn nok råd, men det er kanskje SJUKT vanskelig for henne å gidde 🤷🏽♀️🤭 2
oss-to Skrevet 8. april #20386 Skrevet 8. april enhjørningfis skrev (10 minutter siden): Okei, takk for tips, skal videreformidle det til venninnen min 😊 Å Stina har mer enn nok råd, men det er kanskje SJUKT vanskelig for henne å gidde 🤷🏽♀️🤭 Mangel på forståelse er mange med Ad/Hd som opplev. For opplysning delar eg dette frå google. Ja, det er et svært typisk og klassisk trekk ved ADHD å ikke "komme seg til" å søke eller kjøpe hjelp, selv når man vet at man trenger det. Dette er tett knyttet til det som kalles eksekutiv funksjonssvikt. Eksekutiv dysfunksjon (vansker med igangsetting): Hjernens "kontrollsystem" som styrer planlegging, organisering og igangsetting av oppgaver fungerer annerledes ved ADHD. Å oppsøke hjelp er en kompleks oppgave med mange delsteg (finne ut hvor man får hjelp, bestille time, betale, gjennomføre), noe som kan føre til en mental "lammelse". Unngåelsesatferd (Avoidance): Mange med ADHD opplever overveldelse, skam eller frykt for å mislykkes, noe som kan føre til at de utsetter oppgaver (prokrastinering). Overveldes av "store" oppgaver: Det å be om hjelp kan føles som et uoverstigelig prosjekt, spesielt hvis man allerede er tappet for energi. 2 1 1
MajaKristin Skrevet torsdag kl. 06:00 #20387 Skrevet torsdag kl. 06:00 (endret) enhjørningfis skrev (9 timer siden): Hvor koster det ca 10.000 å bli utredet privat? Alle steder jeg har sjekket koster 30.000 pluss🤔 Min bror har gjør det nå privat og det koster ca 10 tusen (litt til og fra, selvfølgelig) Endret torsdag kl. 06:03 av MajaKristin 1
Palmemor Skrevet torsdag kl. 06:13 #20388 Skrevet torsdag kl. 06:13 enhjørningfis skrev (8 timer siden): Okei, takk for tips, skal videreformidle det til venninnen min 😊 Å Stina har mer enn nok råd, men det er kanskje SJUKT vanskelig for henne å gidde 🤷🏽♀️🤭 Bare hyggelig! Tror nok bare hun har googlet, for der står det «mellom 15.000 og 30.000» også har hun brukt 30.000 som fasit 1
Tradegy Skrevet torsdag kl. 09:36 #20389 Skrevet torsdag kl. 09:36 (endret) Gøy at hun kalte poledansing for triks (Ser for meg "Braaaa!" med klikker og godbiter på sidelinja ) Endret torsdag kl. 09:37 av Tradegy 3 1
Palmemor Skrevet torsdag kl. 12:37 #20390 Skrevet torsdag kl. 12:37 Tradegy skrev (3 timer siden): Gøy at hun kalte poledansing for triks (Ser for meg "Braaaa!" med klikker og godbiter på sidelinja ) takk, nå har jeg stemmen til Maren i hodet 2
Palmemor Skrevet torsdag kl. 12:41 #20391 Skrevet torsdag kl. 12:41 Åja, idag innrømmer hun at hun ikke har peiling. Og sier i samme setning at hu ikke gidder å betale 50.000 (merkelig å prisene flyr opp) OG kjøre hit og dit og STYRE MED det.... det er alvorlig talt snakk om kanskje 3-4 ganger hun må ut å kjøre. Hun kjører hele dagen til vanlig, på butikken opptil 2-3 ganger, på rusta og europris og hageland og alt. Men å dra til psykolog? Nei, det er slit. 11 1
elskersommer Skrevet torsdag kl. 13:25 #20392 Skrevet torsdag kl. 13:25 Palmemor skrev (42 minutter siden): Åja, idag innrømmer hun at hun ikke har peiling. Og sier i samme setning at hu ikke gidder å betale 50.000 (merkelig å prisene flyr opp) OG kjøre hit og dit og STYRE MED det.... det er alvorlig talt snakk om kanskje 3-4 ganger hun må ut å kjøre. Hun kjører hele dagen til vanlig, på butikken opptil 2-3 ganger, på rusta og europris og hageland og alt. Men å dra til psykolog? Nei, det er slit. Beklager at jeg spør men hvorfor må hun til psykolog 1 1
Orly Skrevet torsdag kl. 14:30 #20393 Skrevet torsdag kl. 14:30 MajaKristin skrev (8 timer siden): Min bror har gjør det nå privat og det koster ca 10 tusen (litt til og fra, selvfølgelig) Hvor da?
Palmemor Skrevet torsdag kl. 15:15 #20394 Skrevet torsdag kl. 15:15 elskersommer skrev (1 time siden): Beklager at jeg spør men hvorfor må hun til psykolog Til utredning for adhd da. Psykolog. Nevropsykolog. Psykiater. 4
Lzzy Skrevet torsdag kl. 16:28 #20395 Skrevet torsdag kl. 16:28 (endret) Så akkurat at en annen influenser la ut denne.. kjekt å hinte til graviditet for litt ekstra visninger når de fleste er lei pupper, poledance og appelsiner i monitor ja.. screen fra Therese Gudmundsen. Endret torsdag kl. 16:30 av Lzzy 2 2
MajaKristin Skrevet torsdag kl. 17:13 #20396 Skrevet torsdag kl. 17:13 Orly skrev (2 timer siden): Hvor da? Østlandet.
MajaKristin Skrevet torsdag kl. 17:15 #20397 Skrevet torsdag kl. 17:15 Jeg har blitt blokkert eller jeg får ikke følge henne lenger. Hun likte ikke at hun fikk tilsnakk på BUP kommentaren osv! 2
Palmemor Skrevet torsdag kl. 17:37 #20398 Skrevet torsdag kl. 17:37 MajaKristin skrev (21 minutter siden): Jeg har blitt blokkert eller jeg får ikke følge henne lenger. Hun likte ikke at hun fikk tilsnakk på BUP kommentaren osv! Nei nå har hun jo lagt ut at hun ikke har peiling så 🤷🏼♀️ 1
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 05:56 #20399 Skrevet fredag kl. 05:56 oss-to skrev (På 8.4.2026 den 23.40): Mangel på forståelse er mange med Ad/Hd som opplev. For opplysning delar eg dette frå google. Ja, det er et svært typisk og klassisk trekk ved ADHD å ikke "komme seg til" å søke eller kjøpe hjelp, selv når man vet at man trenger det. Dette er tett knyttet til det som kalles eksekutiv funksjonssvikt. Eksekutiv dysfunksjon (vansker med igangsetting): Hjernens "kontrollsystem" som styrer planlegging, organisering og igangsetting av oppgaver fungerer annerledes ved ADHD. Å oppsøke hjelp er en kompleks oppgave med mange delsteg (finne ut hvor man får hjelp, bestille time, betale, gjennomføre), noe som kan føre til en mental "lammelse". Unngåelsesatferd (Avoidance): Mange med ADHD opplever overveldelse, skam eller frykt for å mislykkes, noe som kan føre til at de utsetter oppgaver (prokrastinering). Overveldes av "store" oppgaver: Det å be om hjelp kan føles som et uoverstigelig prosjekt, spesielt hvis man allerede er tappet for energi. Alt dette vet jeg, i og med at jeg har adhd selv og har barn med adhd 😊 men fortsatt, om man ønsker forståelse av seg selv så klarer man etter en stund å karre seg til legen for en henvisning, eller å ta kontakt med privat psykolog. Men igjen, som psykologen min sa, alle har en eller annen grad av adhd, det bare kommer an på hvor godt man fungerer i hverdagen og hvor mange symptomer man har som gjør om man får diagnosen eller ikke 😊 1
oss-to Skrevet fredag kl. 06:41 #20400 Skrevet fredag kl. 06:41 (endret) enhjørningfis skrev (45 minutter siden): Alt dette vet jeg, i og med at jeg har adhd selv og har barn med adhd 😊 men fortsatt, om man ønsker forståelse av seg selv så klarer man etter en stund å karre seg til legen for en henvisning, eller å ta kontakt med privat psykolog. Men igjen, som psykologen min sa, alle har en eller annen grad av adhd, det bare kommer an på hvor godt man fungerer i hverdagen og hvor mange symptomer man har som gjør om man får diagnosen eller ikke 😊 Symptom og funksjonsnivå er jo heile essensen ved ADHD. Derfor blir det ganske feil å redusere det til at nokon ikkje “gidder” – det er ei ganske nedlatande framstilling. Når du sjølv seier du har kunnskap om dette, så forventar eg eigentleg litt meir nyansering enn akkurat det. Endret fredag kl. 06:41 av oss-to .. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå