Katinkalille Skrevet 26. desember 2025 #19181 Skrevet 26. desember 2025 Palmemor skrev (13 minutter siden): Gleder meg til 17.mai i mars jeg Og påskeaften 21.februar🐥 4
Ellinelli Skrevet 26. desember 2025 #19182 Skrevet 26. desember 2025 (endret) JojoMoyes skrev (57 minutter siden): Ja flaggene må vel frem ca 17 mars om hun skal rekke alt i sin travle hverdag med et barn . Det må være "17.mai flagget"😅 Da Stina var på en eller annen feiring hos en venninne så hadde venninnen hengt det norske flagget utenfor. Da sa Stina at "se der, der henger 17.mai flagget ute og". Anledningen var ikke feiring av 17.mai😅 Synes den var litt morsom 😅 Endret 26. desember 2025 av Ellinelli 13 1
JojoMoyes Skrevet 26. desember 2025 #19183 Skrevet 26. desember 2025 Ellinelli skrev (35 minutter siden): Å det må være "17.mai flagget"😅 Da Stina var på en eller annen feiring hos en venninne så hadde venninnen hengt det norske flagget utenfor. Da sa Stina at "se der, der henger 17.mai flagget ute og". Anledningen var ikke feiring av 17.mai😅 Synes den var litt morsom 😅 Ja husker det 🙈😂 2
Palmemor Skrevet 26. desember 2025 #19184 Skrevet 26. desember 2025 Ellinelli skrev (40 minutter siden): Å det må være "17.mai flagget"😅 Da Stina var på en eller annen feiring hos en venninne så hadde venninnen hengt det norske flagget utenfor. Da sa Stina at "se der, der henger 17.mai flagget ute og". Anledningen var ikke feiring av 17.mai😅 Synes den var litt morsom 😅 Hahaha det er så deilige gullkorn! Og ett godt bevis på hvor dum må blir når man ikke har normal interaksjon med andre. Flere av disse influenserne mangler jo common sense ser hu har glemt å tømme bassenget. Det trenger ikke tømmes, og det er så rart ikke PF har satt seg inn i det her, så inngående han går inn i andre saker. Men om det fortsatt er fyllt helt opp blir det jo ødelagt, så blir spennende å se til våren når hun bare kjøper ett nytt 14 1
NoaideBiehtar Skrevet 26. desember 2025 #19185 Skrevet 26. desember 2025 Matas skrev (8 timer siden): Som jeg skrev, om hun og andre mener at julen ringes inn tidligere, så er vel det ett fett for resten av oss? Her ringes julen inn kl. 17 med sølvguttene hvert eneste år, men jeg klarer fint å være åpen for at andre ikke har den samme tradisjonen. Det at folk skriver at kl. 17 er en regel blir jo feil når det er en skikk? Ja, det er en skikk og tradisjon for mange, men det betyr ikke det at det er det for alle, og det er helt greit. En stor del av befolkningen i Norge feirer ikke kristen jul, så da er det ikke så unormalt at en del ikke følger den gamle skikken med kl. 17.00 på julaften. Jeg tror ikke du forstår begrepet "ringe inn" jula jeg. Hvis du ikke feirer kristen jul, hvorfor skal du da ringe den inn? Det gir null mening! Begrepet handler ikke om folks ulike tradisjoner, det handler om når kirka faktisk ringer jula inn. Det er ingen andre som ringer den inn, ikke du og Stina heller. Hvorvidt du og Stina og Espen Askeladd feirer kristen jul er helt irrelevant. 3 15
Matas Skrevet 26. desember 2025 #19186 Skrevet 26. desember 2025 NoaideBiehtar skrev (46 minutter siden): Jeg tror ikke du forstår begrepet "ringe inn" jula jeg. Hvis du ikke feirer kristen jul, hvorfor skal du da ringe den inn? Det gir null mening! Begrepet handler ikke om folks ulike tradisjoner, det handler om når kirka faktisk ringer jula inn. Det er ingen andre som ringer den inn, ikke du og Stina heller. Hvorvidt du og Stina og Espen Askeladd feirer kristen jul er helt irrelevant. Jeg forstår godt begrepet ringe inn, men om Stina sier feil eller hva hun enn gjør og mener at for henne så ringes jula inn når hun ser på Askepott, så er jo det det samme for oss andre. Det er jo en bagatell å henge seg opp i. Ringe inn, kalle inn, synge inn, klokken 14, 15 eller 17, samme kan det være, så lenge folk får julefølelsen av det de ser eller hører på. 5 7
lillelily Skrevet 27. desember 2025 #19187 Skrevet 27. desember 2025 JojoMoyes skrev (10 timer siden): Hun sier jo at det er jul i begynnelsen av november 🤦🏼♀️🤷🏼♀️ Ja, men at Askepott på julaften gjør at det føles som skikkelig jul for henne er da innafor. Det er jo det samme for alle andre når hun føler at det virkelig er jul - hos og for henne selv. Vi alle har ulike ting som virkelig gir den ordentlige følelsen av at "NÅ er det jul". Om det er lyden av Askepott julaften eller The julekalender første desember. Den første julebrusen eller lukten av julemat julaften. Det at julen ringes inn (og attpåtil når Askepott begynner) er noe helt annet og har en helt annen og spesifikk betydning. 2 5
lillelily Skrevet 27. desember 2025 #19188 Skrevet 27. desember 2025 Matas skrev (11 timer siden): Som jeg skrev, om hun og andre mener at julen ringes inn tidligere, så er vel det ett fett for resten av oss? Her ringes julen inn kl. 17 med sølvguttene hvert eneste år, men jeg klarer fint å være åpen for at andre ikke har den samme tradisjonen. Det at folk skriver at kl. 17 er en regel blir jo feil når det er en skikk? Ja, det er en skikk og tradisjon for mange, men det betyr ikke det at det er det for alle, og det er helt greit. En stor del av befolkningen i Norge feirer ikke kristen jul, så da er det ikke så unormalt at en del ikke følger den gamle skikken med kl. 17.00 på julaften. Hva som får en til å føle at nå er det jul, og at julen ringes inn, er to forskjellige ting. Julen ringes ikke inn noe annet tidspunkt eller på noen annen måte, enn av kirkeklokkene kl 17 julaften. Når man endelig får julefølelse er noe helt annet og kan skje av hva som helst når som helst. 6 13
Himmelen_91 Skrevet 27. desember 2025 #19189 Skrevet 27. desember 2025 Er ikke jul ferdig nå😛 på tide at hun rydder bort pynten? Pleier hun ikke å gjøre det i romjula ?🤪 2
NoaideBiehtar Skrevet 27. desember 2025 #19190 Skrevet 27. desember 2025 Matas skrev (8 timer siden): Jeg forstår godt begrepet ringe inn, men om Stina sier feil eller hva hun enn gjør og mener at for henne så ringes jula inn når hun ser på Askepott, så er jo det det samme for oss andre. Det er jo en bagatell å henge seg opp i. Ringe inn, kalle inn, synge inn, klokken 14, 15 eller 17, samme kan det være, så lenge folk får julefølelsen av det de ser eller hører på. Jeg er helt enig i at det er en bagatell, men det er jo hennes feilbruk av språklige begreper og diskusjonene rundt dette som er det eneste morsomme med hennes konto og denne tråden, synes jeg. 😄 Og poenget står - verken du eller Stina kan omdefinere slike begreper. Det er feil bruk av begrepene. 11 14
Matas Skrevet 27. desember 2025 #19191 Skrevet 27. desember 2025 Himmelen_91 skrev (6 timer siden): Er ikke jul ferdig nå😛 på tide at hun rydder bort pynten? Pleier hun ikke å gjøre det i romjula ?🤪 Jo, men hun pleier å ha den stående første og andre juledag mener jeg hun har sagt. Så mulig hun starter å fjerne den idag.
JojoMoyes Skrevet 27. desember 2025 #19192 Skrevet 27. desember 2025 NoaideBiehtar skrev (2 timer siden): Jeg er helt enig i at det er en bagatell, men det er jo hennes feilbruk av språklige begreper og diskusjonene rundt dette som er det eneste morsomme med hennes konto og denne tråden, synes jeg. 😄 Og poenget står - verken du eller Stina kan omdefinere slike begreper. Det er feil bruk av begrepene. Hun driver jo vranglære for sønnen med alle disse feiltolkningene sine😂🙈han kommer til å tro at julen begynner 1 november og at han har bursdag MIDT i jula . Ja nå er hun vel lei julen så begynner vel å pakke ned i dag da kanskje . Blir nok ferdig til 17 mai flagget skal opp i mars da . Nei hun får nok dessverre ikke forandret på når jula starter eller ringes inn . Men hun prøver da stadig vekk og forandre på det meste . Hun får holde på . 9 5
Sussih Skrevet 27. desember 2025 #19193 Skrevet 27. desember 2025 JojoMoyes skrev (På 26.12.2025 den 1.16): I følge Gud og de! Som er grunnen til at vi feirer denne julen , så ringes vel julen inn kl 17 . Her ringte det klokkeklart i kirkeklokker oppi gaten i går kl 17 . Men om du og SB vil krangle på det også? Be my guest . Julen ringes inn kl 17 i følge både kirken og sølvguttene🤷🏼♀️ Ikke helt rett, jul kommer av ordet" jol", etter norrøn skikk. Jol betyr lys. Det var solsnu nettopp. Vi feirer at det blir lysere. 1 4
JojoMoyes Skrevet 27. desember 2025 #19194 Skrevet 27. desember 2025 Sussih skrev (8 minutter siden): Ikke helt rett, jul kommer av ordet" jol", etter norrøn skikk. Jol betyr lys. Det var solsnu nettopp. Vi feirer at det blir lysere. Så da feirer vi altså at det blir lysere ute! Ikke at Jesus ble født den 24 desember! Den er kjempegrei den du….. fortsatt god romjul om den skulle ha ringt inn med eller uten lys for deg og Stina, jeg er ferdig å diskutere dette . 🎄🎅🏻 6 1
Svartfugl Skrevet 27. desember 2025 #19195 Skrevet 27. desember 2025 Matas skrev (16 timer siden): Jeg forstår godt begrepet ringe inn, men om Stina sier feil eller hva hun enn gjør og mener at for henne så ringes jula inn når hun ser på Askepott, så er jo det det samme for oss andre. Det er jo en bagatell å henge seg opp i. Ringe inn, kalle inn, synge inn, klokken 14, 15 eller 17, samme kan det være, så lenge folk får julefølelsen av det de ser eller hører på. Enig. Flisespikkeri og totalt uinteressant diskusjon som ødelegger tråden når det er innmari mye annet å diskutere når det gjelder denne influenseren. 1 7
Katinkalille Skrevet 27. desember 2025 #19196 Skrevet 27. desember 2025 Får aldri den ungen lov til å kjenne gulv under føttene?? Det 3 12
Pigaloppa Skrevet 28. desember 2025 #19197 Skrevet 28. desember 2025 Katinkalille skrev (6 timer siden): Får aldri den ungen lov til å kjenne gulv under føttene?? Det Han har faktisk et veldig spesielt forhold til det å måtte ha ungen klint inntil seg, og å kysse både han og Stina oppå hodet. Når det er så ille at det må finnes egne måter å ta klesvasken burde det ringe en bjelle. Ingen barn har godt av å bli bært rundt hele tiden i den alderen, her et det fars behov som er dominerende. 7 11
Himmelen_91 Skrevet 28. desember 2025 #19198 Skrevet 28. desember 2025 Pigaloppa skrev (1 time siden): Han har faktisk et veldig spesielt forhold til det å måtte ha ungen klint inntil seg, og å kysse både han og Stina oppå hodet. Når det er så ille at det må finnes egne måter å ta klesvasken burde det ringe en bjelle. Ingen barn har godt av å bli bært rundt hele tiden i den alderen, her et det fars behov som er dominerende. Kanskje han kommer til å få ta noen skritt uten dem om de legger ned julepynten, for da er det vel ikke noe annet som skal opp? 4
Vilde78 Skrevet 28. desember 2025 #19199 Skrevet 28. desember 2025 De velger å vise frem et merkelig utvalg av hverdagen sin, altså. Men gutten går, noen få mnd tidligere enn min datter som elsket å være på gulvet og derfor tilbrakte mesteparten av våkentiden sin liggende, krypende og krabbende på gulvet. Så han må være mer på gulvet og få jobbet med egen motorikk enn det som vises frem. Mulig det er en uheldig konsekvens av at de liksom ikke eksponerer han (hvilket selvsagt er rent tull og tøys). 2 5
MajaKristin Skrevet 28. desember 2025 #19200 Skrevet 28. desember 2025 Sussih skrev (22 timer siden): Ikke helt rett, jul kommer av ordet" jol", etter norrøn skikk. Jol betyr lys. Det var solsnu nettopp. Vi feirer at det blir lysere. Her er må jeg rette litt på deg, Jól eller Jólablót som det heter fra Norrønt betyr ikke lys. Det er ikke sikkert hva ordet betyr og språkforskere lurer fortsatt. Jól er en gammel germansk betegnelse på månefasen i den mørkeste tiden på året. Jól eller Jólablót var den hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden. Midtvinterdagen var lagt til 12.januar midt mellom vintermål 14 oktober og sommermål 14 april. Denne kalenderen er kjent som primstaven. 2 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå