Gå til innhold

Stina Bakken

Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Jeg ser han tar oppvaska midt på natta. Men gjør han det med babyen der? Eller ligger babyen på det lydtette rommet alene? Jeg forstår ikke…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Palmemor skrev (1 minutt siden):

Jeg ser han tar oppvaska midt på natta. Men gjør han det med babyen der? Eller ligger babyen på det lydtette rommet alene? Jeg forstår ikke…

Han er nok med på det. skjønner ikke hvorfor dem ikke sover på natta og våkner og mater, skifter om nødvendig, som normale folk gjør. for en rutine å tillegge seg

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (4 timer siden):

De bruker ikke pysj fordi det gjør det vanskeligere å skifte bleie…

Seriøst?? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (2 minutter siden):

Babyen er vel der med han eller han har babycall. Akkurat PF sin omsorgsevne synes jeg ikke det er noe å utsette på. At han driver med dagaktiviter som sang osv på natta er selvsagt ikke spesielt smart, men når skal han få gjort jobben sin? Stina skal jo ha skjønnhetssøvnen sin og PF må jo få sove litt i løpet av ett døgn han også. Han får jo ikke komme inn på soverommet. Disse foreldrene trenger veiledning. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (Akkurat nå):

Seriøst?? 

De bruker ikke pysj fordi det er styrete å skifte bleie? Hva nøyaktig er styrete med det? Hva bruker de da da? Folk må få bruke hva de vil for min del, men aldri hørt det argumentet før. Heller ikke noe jeg har tenkt over som mor til flere barn. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (3 timer siden):

Det fremgår av teksten din. 

Da synes jeg man skal lese en gang til hvis man tror @Palmemor skriver at babyer skal bades hver kveld. Tyder man fremdeles det etter å ha lest 2 - 3 ganger, tror jeg noen bare vil misforstå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banænie skrev (5 timer siden):

Det er som å se på ett togkræsj. Klarer liksom ikke å la vær. Livsstilen og valg de gjør rundt baby er så far of for hva som er vanlig.. Man blir litt målløs på en måte. Vi ser jo ting utenifra, fra ett annet perspektiv.  Kanskje ett perspektiv med erfaringer....  

Alle familier gjør jo selvsagt sine ting, og alle nyfødte babyer er forskjellige. Det er allikevel noen universelle ting som er nokså likt.. De fleste sliter med amming den første tiden. Det er rart, det er sårt, man er usikker.. Mange her har følt det samme! og vi med barn vet at det blir bedre, enten ved at ammingen går seg til eller man må gi flaske.

Det er lite og oppstykket søvn med nyfødt baby. Det er mating om natt. Man har hormoner som enklere skal hjelpe til med søvn.

Det jeg syns er rart, er at far er oppe å underholder baby hele natten, mens mor sover. Kunne de ikke prøvd å sove alle sammen.. Natt er natt! Jeg har mange barn, og felles for alle er at de har fått nattstell og pysj på kvelden, så er det rolig stemning, og når jeg vil, så legger vi oss og da er det natt. Ingen lys, eller lyder. Kun mat og skift av bleie på ett mørkt rom.. så sove igjen.. Det er slitsomt, men etterhvert merker man jo at søvnperiodene blir lengre. Det krever jo og at baby spiser seg opp på kvelden.  Noe de skal gjøre av seg selv. Virker ikke som de forstår slike enkle biologiske ting. Jeg visste heller ikke dette som førstegangs, men leste jo babyboka og hørte med venner/hs.. 

Jeg tror nyfødte babyer trenger kjente rytmer og rutiner. Det trygge og gode. Pluss en markant skilnad mellom dag og natt. (Og jeg mener ikke at en nyfødte baby skal legges 1900, spise etter klokken, og stå opp på samme tid. Misforstå meg rett 😅) men de fleste nyfødte har en rutine og en rytme. Feks spise, bæsj, sove, gjenta.. Jeg tror de gjør så godt de kan med de forutsetningene de har..

Men skulle gjerne sett at de fikk noen råd fra noen de ville hørt på. Feks familie, venner med barn etc. (Han virker jo mer åpen for råd, så håper noen av hans venner kan hjelpe de litt) 

Enig i dette👍 Har skrevet til hun om at æ fikk selv tips om bade til kveldstellet da baby kan bli mere trøtt å ikke skifte bleie på natt visst det er kun tiss å ikke skifte der det er mye lys å at hun kan høre med helsesøster om tips. Baby klarer ikke å skille mellom natt å dag da. Virker som at ho ikke hører på sånne tips.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (30 minutter siden):

Og der sa PF at han gledet seg til de kunne sove sammen igjen. Bare trist. 

Men altså, hvorfor sover de ikke sammen? Hvorfor steller de ikke babyen, legger den i sin seng, eller deres seng, og sover? Jeg forstår det bare ikke. Hva er det for samliv? 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump skrev (8 minutter siden):

Babyen er vel der med han eller han har babycall. Akkurat PF sin omsorgsevne synes jeg ikke det er noe å utsette på. At han driver med dagaktiviter som sang osv på natta er selvsagt ikke spesielt smart, men når skal han få gjort jobben sin? Stina skal jo ha skjønnhetssøvnen sin og PF må jo få sove litt i løpet av ett døgn han også. Han får jo ikke komme inn på soverommet. Disse foreldrene trenger veiledning. 

Ja nei det var ett oppriktig spørsmål. Hans omsorgsevne er helt super, men han må jo ta vare på seg selv og stakkar. Når det er sagt virker det ikke til at han gjør så mye utav at han må snu døgnet for å få 8 timer søvn. Syns bare det virker trist. Men kan hende de syns det er bra. 
eneste jeg har tenkt på er at det må være ensomt for Stina, å være alene uten han 8 timer når de har mulighet til å være sammen. Vi andre er jo innstilt på permisjon og far i jobb, men hun legger det jo frem som at hun er utrygg, da burde det jo vært bedre å være to? Tenker jeg da 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (6 minutter siden):

Men altså, hvorfor sover de ikke sammen? Hvorfor steller de ikke babyen, legger den i sin seng, eller deres seng, og sover? Jeg forstår det bare ikke. Hva er det for samliv? 

Ja, vi lurer vel alle på dette. Konklusjonen er vel at primadonnaens nattesøvn går foran alt annet. Pluss at babyen er så urolig på natta, og det takler hun ikke. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett siste snap til PF så får jeg inntrykk av at de begge er veldig opptatt av å få fortsette å få 8 sammenhengende timer med søvn, og at det er derfor de velger å dele opp i skift. 

Utenfra så ser det ut som to stk som har lyst å fortsette med livet slik de alltid har gjort med de rutinene de er vant til, og som ikke helt har tatt innover seg at de nå har ansvar for et annet menneske med egne behov som skal komme i første rekke. Derfor forsøker de seg på denne merkelige inndelingen (dekke sine behov), men de må snart skjønne at de må hjelpe den stakkars babyen til å få en annen døgnrytme og ikke ha dagaktiviteter 24/7.

I tillegg er det ganske åpenbart at Stina sliter med tilknytningen og morsrollen. Det er uansett hvordan man vrir og vender på det uvanlig at en mor vil være borte fra babyen sin hele natten i starten. 

Det er egentlig helt merkelig å bevitne dette, og det føles litt som de burde blitt skjermet.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperance skrev (9 minutter siden):

Etter å ha sett siste snap til PF så får jeg inntrykk av at de begge er veldig opptatt av å få fortsette å få 8 sammenhengende timer med søvn, og at det er derfor de velger å dele opp i skift. 

Utenfra så ser det ut som to stk som har lyst å fortsette med livet slik de alltid har gjort med de rutinene de er vant til, og som ikke helt har tatt innover seg at de nå har ansvar for et annet menneske med egne behov som skal komme i første rekke. Derfor forsøker de seg på denne merkelige inndelingen (dekke sine behov), men de må snart skjønne at de må hjelpe den stakkars babyen til å få en annen døgnrytme og ikke ha dagaktiviteter 24/7.

I tillegg er det ganske åpenbart at Stina sliter med tilknytningen og morsrollen. Det er uansett hvordan man vrir og vender på det uvanlig at en mor vil være borte fra babyen sin hele natten i starten. 

Det er egentlig helt merkelig å bevitne dette, og det føles litt som de burde blitt skjermet.

100 prosent enig.

Det er helt naturstridig at en nybakt mor vil være borte fra babyen sin hele natten. Man kan si hva man vil om likestilling, fars bidrag osv osv. Det er et faresignal at mor har null problemer med dette. En mor med nær tilknytning og morsfølelse for sitt barn har en automatisk sterk trang til å være nær sin nyfødte, om ikke døgnet igjennom så så godt som. Og dette uansett hvor sliten hun er, det kalles morsinstinkt. Dette er egentlig barer fælt å være vitne til. Håper virkelig det går seg til ellers har de svært tøffe måneder og år i vente. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitron10 skrev (6 minutter siden):

Dette! Vi sov alle tre på samme rom. Oppstykket søvn da jeg amma. Kunne aldri ha klart babytida i coronatider alene. Hvis hun takler dagen alene med P så har hun det bedre enn mange her frykter. Det er jo som om far er på jobb, bare at PF sover. Og det er jo trygghet det at han ikke er så langt unna.

Flott at de skjønner løsningen deres er kanskje ikke optimalt. Flott at de prøver seg frem og flott at hun har mål med å komme seg ut etterhvert. Ville vært mer bekymret om det ikke var en tanke en gang.

Ser frem til at hun finner seg mer komfortabel i morsrollen og at hun blir mer selvsikker i seg selv. 

Jeg har på ingen måte inntrykk av at han ikke er tilstede 8 timer sammenhengende i løpet av dagen. Men mulig jeg tar feil. Han sover og hviler innimellom mens hennes sammenhengende søvn blir prioritert på natten. PF er i vanvittig god fysisk form og takler nok dette en stund, men det sier nok stopp for han også etter en stund. DA håper jeg at Stina er godt forberedt og rustet for den konsekvensen det har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bibbi_ skrev (48 minutter siden):

Da synes jeg man skal lese en gang til hvis man tror @Palmemor skriver at babyer skal bades hver kveld. Tyder man fremdeles det etter å ha lest 2 - 3 ganger, tror jeg noen bare vil misforstå. 

Jøss. 🤣 Har jeg tråkket inn i et forum der folk driver med korstog for hverandre? 🤭

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump skrev (8 minutter siden):

100 prosent enig.

Det er helt naturstridig at en nybakt mor vil være borte fra babyen sin hele natten. Man kan si hva man vil om likestilling, fars bidrag osv osv. Det er et faresignal at mor har null problemer med dette. En mor med nær tilknytning og morsfølelse for sitt barn har en automatisk sterk trang til å være nær sin nyfødte, om ikke døgnet igjennom så så godt som. Og dette uansett hvor sliten hun er, det kalles morsinstinkt. Dette er egentlig barer fælt å være vitne til. Håper virkelig det går seg til ellers har de svært tøffe måneder og år i vente. 

OOOO, nå får du dem på nakken, alle de som har overlatt babyene til far på natt gjennom hele spedbarnsperioden. 🤭

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (1 time siden):

Man må ha 25 mill visninger pr 28 dager for å få betalt,samt et visst antall følgere.

Så å være inaktiv er ikke en mulighet,hvis man ønsker å tjene penger på SC.

Veldig stress å være content creator sånn sett. Man har aldri «fri», de burde ha spart opp litt penger på forhånd så de kunne logget av mer🥲 tror hun kunne fått mange visninger i måneden av å snappe sjeldnere uansett. Da klikker flere inn når hun først poster noe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
HMK skrev (7 minutter siden):

OOOO, nå får du dem på nakken, alle de som har overlatt babyene til far på natt gjennom hele spedbarnsperioden. 🤭

Et barn er regnet som spedbarn mellom 0 og 12 måneder. Jeg vet ikke om eller kjenner noen som har overlatt alt på natt til far i en periode på 12 måneder. Dersom de finnes må de gjerne reagere. Om så er tilfelle regner jeg med at det er sterke medisinske grunner for at det er gjort og at permisjon er overført til far fordi mor ikke fungerer

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump skrev (1 minutt siden):

Et barn er regnet som spedbarn mellom 0 og 12 måneder. Jeg vet ikke om eller kjenner noen som har overlatt alt på natt til far i en periode på 12 måneder. Dersom de finnes må de gjerne reagere. Om så er tilfelle regner jeg med at det er sterke medisinske grunner for at det er gjort og at permisjon er overført til far fordi mor ikke fungerer

Sjekk ut tråden PelleK. Der er det visst mange som syns det er helt vanlig og naturlig at mor sover 8 timer og far tar babyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (5 minutter siden):

Sjekk ut tråden PelleK. Der er det visst mange som syns det er helt vanlig og naturlig at mor sover 8 timer og far tar babyen. 

Mange vil jeg si var å ta hardt i😅

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klump skrev (1 minutt siden):

Mange vil jeg si var å ta hardt i😅

Altså, ifølge dem. Voldsomt vanlig at kvinner ikke orker ungene sine på natten. 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...