anonym23445566 Skrevet søndag kl 17:25 #9021 Del Skrevet søndag kl 17:25 Dojakitty skrev (3 minutter siden): Men sånn helt ærlig. Jeg har ikke fått med meg hvorfor hun ikke ammer. Hører hun sier de var på fotoshoot idag, hvorpå hun sier «jeg har mat jeg men du får det ikke» og referer til brystet. Hæ?! Seriøst? Gud Hu skulle ha hatt ett realt bitch slap! 😳 æsj! Ufyselig kjerring.. Hu burde være glad PF er der. Så sønnen iallefall har 1 oppegående person der ! 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet søndag kl 17:27 #9022 Del Skrevet søndag kl 17:27 anonym23445566 skrev (1 minutt siden): Seriøst? Gud Hu skulle ha hatt ett realt bitch slap! 😳 æsj! Ufyselig kjerring.. Hu burde være glad PF er der. Så sønnen iallefall har 1 oppegående person der ! Altså at de gikk tom for MM, glemte å presisere det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym23445566 Skrevet søndag kl 17:30 #9023 Del Skrevet søndag kl 17:30 Dojakitty skrev (2 minutter siden): Altså at de gikk tom for MM, glemte å presisere det Joa men likevel! Da drar man frem brøstet å ammer! En ting er hvis Hu ikke har melk I brøstet. Men det har hun! Så skjønner ikke problemet hennes! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet søndag kl 17:30 #9024 Del Skrevet søndag kl 17:30 anonym23445566 skrev (4 minutter siden): Seriøst? Gud Hu skulle ha hatt ett realt bitch slap! 😳 æsj! Ufyselig kjerring.. Hu burde være glad PF er der. Så sønnen iallefall har 1 oppegående person der ! Tror du vold hadde løst dette? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet søndag kl 17:34 #9025 Del Skrevet søndag kl 17:34 anonym23445566 skrev (3 minutter siden): Joa men likevel! Da drar man frem brøstet å ammer! En ting er hvis Hu ikke har melk I brøstet. Men det har hun! Så skjønner ikke problemet hennes! Er jo derfor jeg lurer. Kan ikke ungen suge av brystet? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet søndag kl 17:36 #9026 Del Skrevet søndag kl 17:36 anonym23445566 skrev (1 minutt siden): Joa men likevel! Da drar man frem brøstet å ammer! En ting er hvis Hu ikke har melk I brøstet. Men det har hun! Så skjønner ikke problemet hennes! Dojakitty skrev (1 minutt siden): Er jo derfor jeg lurer. Kan ikke ungen suge av brystet? Hun har sagt flere ganger at hun ikke får han til å ta brystet og at de har slitt med dette fra dag 1. Kanskje har han for stramt tungebånd, eller kanskje er han sugeforvirret etter å ha fått introdusert flaske allerede på sykehuset. Hvem vet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet søndag kl 17:37 #9027 Del Skrevet søndag kl 17:37 snurk skrev (1 minutt siden): Hun har sagt flere ganger at hun ikke får han til å ta brystet og at de har slitt med dette fra dag 1. Kanskje har han for stramt tungebånd, eller kanskje er han sugeforvirret etter å ha fått introdusert flaske allerede på sykehuset. Hvem vet. Åja. Ok. Ingen erfaring med dette så jeg vet ikke men om det var tungebånd,ville han ikke slitt med flaske også? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anneisabell Skrevet søndag kl 17:42 #9028 Del Skrevet søndag kl 17:42 snurk skrev (5 minutter siden): Hun har sagt flere ganger at hun ikke får han til å ta brystet og at de har slitt med dette fra dag 1. Kanskje har han for stramt tungebånd, eller kanskje er han sugeforvirret etter å ha fått introdusert flaske allerede på sykehuset. Hvem vet. Kanskje det er vanskelig for en liten nyfødt og få tak på overfylte silikon pepper rett og slett 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakroni Skrevet søndag kl 17:46 #9029 Del Skrevet søndag kl 17:46 snurk skrev (6 minutter siden): Hun har sagt flere ganger at hun ikke får han til å ta brystet og at de har slitt med dette fra dag 1. Kanskje har han for stramt tungebånd, eller kanskje er han sugeforvirret etter å ha fått introdusert flaske allerede på sykehuset. Hvem vet. Stina sa hun ikke kunne dra fra sykehuset før amming var etablert, som var grunnen til hun var på sykehuset en stund. Stina snakket også om hvor koselig amming var. Så at det ikke har funket fra dag 1 er jo ikke sant! Hvis tungebånd er stramt burde dette vært prioritet å ta tak før alt annet content den dama der har planlagt. Men ja, dette er vel starten på at de nå sakte men sikkert går over til mme fordi pumping er så stress også…ikke at det er noe galt i mme, men hvis hun har mye melk er det jo ikke så mye poeng å starte med det. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet søndag kl 17:46 #9030 Del Skrevet søndag kl 17:46 Dojakitty skrev (24 minutter siden): Men sånn helt ærlig. Jeg har ikke fått med meg hvorfor hun ikke ammer. Hører hun sier de var på fotoshoot idag, hvorpå hun sier «jeg har mat jeg men du får det ikke» og referer til brystet. Hæ?! edit: altså at de gikk tom for mat på fotoshoot (medbrakt MM) Hun sier jo at de gikk tom for mat på photoshooten,at han ble frustrert og at hun ikke får han til å die,derfor "jeg har mat jeg men du får den ikke",som i at hun ikke får til å amme han.. Tekstingen er jo helt krise,men sett i kontekst gir det mening.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakroni Skrevet søndag kl 17:49 #9031 Del Skrevet søndag kl 17:49 J.. skrev (2 minutter siden): Hun sier jo at de gikk tom for mat på photoshooten,at han ble frustrert og at hun ikke får han til å die,derfor "jeg har mat jeg men du får den ikke",som i at hun ikke får til å amme han.. Tekstingen er jo helt krise,men sett i kontekst gir det mening.. Altså, hvis ungen sulter kan hun jo prøve? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet søndag kl 17:51 #9032 Del Skrevet søndag kl 17:51 Dojakitty skrev (11 minutter siden): Åja. Ok. Ingen erfaring med dette så jeg vet ikke men om det var tungebånd,ville han ikke slitt med flaske også? Nei, det er forskjellig utforming på en flasketut og en brystknopp, men viktigst av alt er at det er mye mer krevende for en baby å melke et bryst enn en flaske hvor melken renner av seg selv. Derfor er det alltid en risiko hvis man introduserer smokk og flaske for tidlig, fordi det kan gjøre barnet sugeforvirret (de mister teknikken som kreves for å melke brystet) og i tillegg får man ofte en frustrert baby fordi de blir vant med at det er enklere å få melken helt fra en flaske. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet søndag kl 17:52 #9033 Del Skrevet søndag kl 17:52 Anneisabell skrev (8 minutter siden): Kanskje det er vanskelig for en liten nyfødt og få tak på overfylte silikon pepper rett og slett Det er nok derfor hun har brukt brystskold i starten. Det kan forøvrig være vanskelig å få tak med små bryster også i begynnelsen på grunn av brystspreng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet søndag kl 17:56 #9034 Del Skrevet søndag kl 17:56 Kokosmakroni skrev (6 minutter siden): Stina sa hun ikke kunne dra fra sykehuset før amming var etablert, som var grunnen til hun var på sykehuset en stund. Stina snakket også om hvor koselig amming var. Så at det ikke har funket fra dag 1 er jo ikke sant! Hvis tungebånd er stramt burde dette vært prioritet å ta tak før alt annet content den dama der har planlagt. Men ja, dette er vel starten på at de nå sakte men sikkert går over til mme fordi pumping er så stress også…ikke at det er noe galt i mme, men hvis hun har mye melk er det jo ikke så mye poeng å starte med det. Ja, enig i at hun sa i starten at det gikk fint, men her for noen dager siden når hun var så frustrert så sa hun at hun var så lei av alle som spurte hvorfor hun ikke ammet fordi hvis hun hadde fått han til å ta brystet så ville hun 100% heller ammet. Hun fortsatte da med at han ikke får tak i brystet, blir kavete og urolig og at slik har det vært siden dagen 1. Enig i at de burde fått tak i noen som er kyndig til å se på tungebåndet, men når det er sagt er det fortsatt ganske lite kunnskap om dette med amming og tungebånd. De finnes leger som oppriktig synes dette er tull og bortkastede ressurser. Så det er dessverre ikke så rett frem dersom man ønsker hjelp til amming ☹️ 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet søndag kl 17:59 #9035 Del Skrevet søndag kl 17:59 Kokosmakroni skrev (7 minutter siden): Altså, hvis ungen sulter kan hun jo prøve? Hvis ungen er sulten er det nok enda vanskeligere å få han til å ta tak. Selv for den mest erfarne ammende mor kan en rasende og frustrert baby være veldig vanskelig å få til å amme 😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakroni Skrevet søndag kl 18:03 #9036 Del Skrevet søndag kl 18:03 snurk skrev (1 minutt siden): Hvis ungen er sulten er det nok enda vanskeligere å få han til å ta tak. Selv for den mest erfarne ammende mor kan en rasende og frustrert baby være veldig vanskelig å få til å amme 😅 Ja du sier noe der, det er jo sant😅 det var nok en grunn til at hun delte akkurat det på snap, lett å falle for ragebaits🤭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet søndag kl 19:17 #9037 Del Skrevet søndag kl 19:17 Tråden er ryddet for persondebatt. Sol, admin. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleenex Skrevet søndag kl 19:24 #9038 Del Skrevet søndag kl 19:24 skruf skrev (På 19.11.2024 den 13.43): Jeg tror Stina fikk en pang-realitetsorientering etter at de kom hjem fra barsel; noe som ikke er uvanlig hos førstegangsfødende som heller ikke har mye erfaring med babyer fra før av Hun var sååååå fornøyd med at babyen var så «snill» (misliker det begrepet om babyer som er rolige; ingen babyer er slemme….yngste min f.eks. var 6 uker prematur med et umodent tarmsystem…var rolig om natta og diet annenhver time, men på dagtid så ulte hun som ei sirene i 5 intense måneder……skulle ikke tro det var så høy stemmeprakt på en liten prematur baby, men jeg tuller ikke i når jeg skriver at folk som kjørte forbi snudde seg da vi var ute å trillet….og ute måtte jeg pga mannen min pendlet, var hjemme i helgene, og jeg måtte følge storesøster til og fra bhg og til og fra fritidsaktiviteten sin, til fysio og regelmessig prematurkontroll med babyen + måtte av og til på butikk hvis vi hadde glemt å handle inn noe essensielt da mannen handlet før han dro igjen…men hun var jo ikke en slem baby bare pga hun hadde ubehag og smerter) (jeg kjører ikke bil, så derfor andre fremkomstmiddel med barna da de var små) (hun vrælte i bil også) (og hjemme) på barsel pga han var så rolig og sov hele tiden. Drømmebabyen som var så snill. Hun var optimistisk med amming og ble både overrasket og stolt etterhvert som melka kom og at hun hadde så mye (pumping på barsel for å få i gang melka er normalt….jeg dro hjem med en pose frossen melk da vi ble utskrevet etter 15 dager), og den første melka, råmelka som er gul og tykk, er utrolig viktig for baby pga næring og immunforsvar. De fleste nyfødte/babyer er veldig rolige de første 1-2 ukene; de er slitne etter fødselen, de kan ha snev av gulsott som gjør de trøtte, og enkelte kan være kvalme pga de har svelget fostervann og er derfor ikke gira på å die og de blir fort mett. Det at babyen deres fikk flaske etter amming på barsel stemmer ikke; Stine sa tydelig at han ble koppmatet med hennes melk etter at hun hadde ammet han. Det er vanlig å kontrollere inntak ved at de veier baby før og etter amming, og etterheller med kopp hvis den ikke har fått i seg nok. Flasker var det Stina selv som begynte med etter at hun kom hjem At babyen nå er mere våken er helt normalt, men nyfødte har ingen døgnrytme, og de første ukene er unntakstilstand. Men om ikke så lenge så kan Stina og Pelle begynne å styre babyen mot ei døgnrytme ved å f.eks. ta kveldsstell der de bader babyen (å bade babyer på kvelden er søvndyssende for babyen pga der varme vannet) og bytter klær til pysjamas. Amme/gi flaske og legge babyen på soverommet med lyset av (behøver ikke være bekmørkt, gjerne sett inn ei nattlampe) Hver gang babyen våkner etter at det er natta så ikke ta babyen inn på stua der det er full belysning og tv på; da våkner babyen skikkelig til. Mine måtte ha bleie etter hver amming da de var babyer og ble fullammet pga de bæsjet ( bare litt tiss i bleien behøver man ikke bytte på natt) etter å ha diet, men etter at kveldsstellet var tatt så tok jeg de ikke ut av soverommet vårt for å unngå full belysning, så bleie ble byttet på soverommet, og de ble lagt i senga igjen og jeg/mannen var der til de sovnet. Samme om natta og da de våknet og måtte ammes. Etterhvert som de blir eldre så tar man tidligere og tidligere kveldsstell ( med alderen så inkluderte vi også å lese på senga etter at de ble lagt…..nattasang har vi sunget fra dag 1) Vi hadde ei vugge på stua som de sov i på dagtid da de var så små, og bedsidecrib på soverommet. Ser de har seng med hjul som de triller rundt, så om noen uker så burde de hjulpet babyen med å finne døgnrytme ved å gjøre forskjell på dag og natt. Sier ikke at de skal legge han på soverommet for natta typ kl 20, det er han for liten til. Men ta gjerne kveldsstell en time eller to før de selv legger seg Siden hun har så mye melk og er innstilt på å amme så burde hun kontakte ammehjelpen. De de gjør nå med flaske på natt og amming på dagtid er litt bakvendt. Amming er for det første søvndyssende, så for å sove mere på natt så ville det vært gunstig å amme da. Mange synes det er enklere å ligge i senga med babyen mage mot mage og amme. Kaver baby og det er armer og bein overalt så pakk den inn i et pledd, eller ligg for å amme og legge dyna over begge. Nattamming er viktig for produksjonen, samt det er ofte den melka som er den beste for babyen. Og igjen; søvndyssende. Noe man kan se da babyen sover hele dagen da den ammes, men på natt får den flaske og er våken. Jeg forstår ikke helt at Stina synes det er mere slitsomt å amme på natta kontra dagtid;; det er jo bare å ta med bleier, kluter til å tørke med i tilfelle han bæsjer etter amming, gulpekluter… babyen har bedsidecrib, så det er bare å ta babyen over i si seng, amme liggende (som hun gjorde på barsel) og evt bytt bleie hvis baby behøver det, også legg han tilbake i senga. Både hun og pelle, pluss baby, våkner skikkelig til ved å stå opp, varme melk, roe babyen som gråter mens den venter på flasken, full belysning osv Jeg har ikke hørt at de skal ta baby 50/50 eller hver sjette time hver, bare at de skal bytte på å ta han Hæ! Skal vi diskutere og fortelle om hvem av oss som hadde det værste? Min yngste ble født 7 uker for tidlig og jeg pumpet meg i 8 uker.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet søndag kl 20:05 #9039 Del Skrevet søndag kl 20:05 Kokosmakroni skrev (2 timer siden): Stina sa hun ikke kunne dra fra sykehuset før amming var etablert, som var grunnen til hun var på sykehuset en stund. Stina snakket også om hvor koselig amming var. Så at det ikke har funket fra dag 1 er jo ikke sant! Hvis tungebånd er stramt burde dette vært prioritet å ta tak før alt annet content den dama der har planlagt. Men ja, dette er vel starten på at de nå sakte men sikkert går over til mme fordi pumping er så stress også…ikke at det er noe galt i mme, men hvis hun har mye melk er det jo ikke så mye poeng å starte med det. Ville kanskje undersøkt dette og da evt få gjort no med det før jeg fikk stelt vipper og dra på fotoshoot. Men det er meg da, setter barna mine først... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet søndag kl 20:12 #9040 Del Skrevet søndag kl 20:12 Bibbi_ skrev (6 minutter siden): Ville kanskje undersøkt dette og da evt få gjort no med det før jeg fikk stelt vipper og dra på fotoshoot. Men det er meg da, setter barna mine først... Du vet jo ikke om de har vært på eller er henvist til videre oppfølging for dette. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå