Marsipan123 Skrevet 18. november 2024 #8581 Del Skrevet 18. november 2024 J.. skrev (1 time siden): Brystmelk på flaske og uthvilte foreldre,hva er egentlig problemet? Mor bærer barnet hele graviditeten, føder barnet når det er klart og barnet søker brystet fordi det er der maten er. Barnet kan to ting når det fødes og det er å gripe og å suge. For eksempel er nattamming søvndyssende for både mor og barn. Jeg tror ikke det å stå opp midt på natta og styre med flasker er spesielt søvnfremkallende for noen. Mor må opp og ordne og varme mat, men babyen må vente. Ved amming er maten umiddelbart klar uansett hvor de er. Om hovedregelen hadde vært at det beste for barnet er år få flaske, så hadde det sikkert vært født med ei i hånda. «Det beste for oss er å gi flaske». Ja, sikkert for mor og far, men ikke for barnet. S gir foreløpig morsmelk så det er enda noe, men produksjonen vil snart avta og da blir det erstatning. Jeg kan spå. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 18. november 2024 #8582 Del Skrevet 18. november 2024 Marsipan123 skrev (8 minutter siden): Mor bærer barnet hele graviditeten, føder barnet når det er klart og barnet søker brystet fordi det er der maten er. Barnet kan to ting når det fødes og det er å gripe og å suge. For eksempel er nattamming søvndyssende for både mor og barn. Jeg tror ikke det å stå opp midt på natta og styre med flasker er spesielt søvnfremkallende for noen. Mor må opp og ordne og varme mat, men babyen må vente. Ved amming er maten umiddelbart klar uansett hvor de er. Om hovedregelen hadde vært at det beste for barnet er år få flaske, så hadde det sikkert vært født med ei i hånda. «Det beste for oss er å gi flaske». Ja, sikkert for mor og far, men ikke for barnet. S gir foreløpig morsmelk så det er enda noe, men produksjonen vil snart avta og da blir det erstatning. Jeg kan spå. Tror du skal være litt mer forsiktig med å ha så sterke meninger om hvordan foreldre mater barnet sitt. Mange som leser dette har selv hatt «flaskebarn» av utallige årsaker. Du legger ut at dette ikke er til barnets beste, for da hadde barnet vært født med ei flaske i hånda. Ordlyden i det du skriver virker svært dømmende. La foreldrene ta sine valg selv, du gjorde det du fikk til og ønsket for deg og barnet ditt, andre vil gjøre ting på en annen måte. Betyr ikke at det er feil valg! Man skal være forsiktig med å «mene» for mye, sitter nok mange nybakte mødre som føler at de ikke strekker til etter å ha lest alle kommentarene her inne (da refererer jeg ikke bare til deg, men mange andre) 16 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 18. november 2024 #8583 Del Skrevet 18. november 2024 Nå må folk roe ned litt. Prøv å husk tilbake til de første ukene deres som nybakte foreldre. Kunne dere alt? Hadde dere alt på stell? Tviler. Jeg ser to foreldre som er i lykkerus. At Stina reiste en tur å handlet til barnet sitt må hun da få lov til. Pappaen var hjemme med melk, bleier og kjærlighet. Virker som man leter etter feil. Det blir for dumt! 22 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 19. november 2024 #8584 Del Skrevet 19. november 2024 (endret) Jeg ser mye positivt hos dem - hovedsakelig det at de begge ser ut til å ha fått den umiddelbare kjærligheten til barnet som dessverre ikke alle får. I tillegg er de opptatt av sikkerhet og barnets trivsel foran at ting skal være "instagramvennlig", og de skjermer ham. Likevel må jeg innrømme at noen ting skuffer meg ... Da de var på sykehuset og Stina snakket om at amming var overraskende fint og koselig, fikk jeg inntrykk av at hun skulle jobbe skikkelig for å få det til, og da må jeg si jeg blir en smule oppgitt når hun gir opp noen få dager etterpå. Nei, ikke alle får det til, men jeg mener alle bør prøve ordentlig i det minste, for det er det absolutt beste for barnet. Man er ikke nødvendigvis en dårlig forelder fordi man ender med å ikke amme, men jeg mener oppriktig at man er en egoistisk forelder om man ikke prøver ordentlig, med mindre det er klare medisinske grunner til å la være. Folk kan bli så forbanna for det som de vil. MME er et godt alternativ om man ikke har mulighet til å amme, men det er faktisk ikke like bra, og det vil aldri bli like bra. Hun har jo faktisk gode muligheter for å få det til også, om hun bare hadde klart å smøre seg med litt tålmodighet. PF kunne sikkert tatt alt det andre så hun kunne ha fullt fokus på det frem til det var etablert. Hun pumper foreløpig, og det er selvsagt mye bedre enn MME, og nesten like bra som å amme, men jeg sliter med å se for meg at hun kommer til å fortsette å fullpumpe veldig lenge, for det er generelt det mest krevende av alle tre alternativene. Det blir vel litt og litt MME, og til slutt bare det ... Generelt synes jeg mange bruker "mamming før amming" som en unnskyldning til å gi opp før man har prøvd skikkelig. Jeg synes også det virker som de stresser mye med døgnrytmen, og ikke ser ut til å forstå at babyen bestemmer døgnrytme de første 3 mnd, og så kan de begynne å jobbe mot en bedre rutine. Til slutt synes jeg Stina er litt rask med å tenke på andre ting, som å dra avgårde osv. Min baby er 4 uker nå, og jeg har ikke vært lenger unna enn i en annen etasje (og jeg er ikke en sånn som er klistra til ungene frem til de er 18 år altså - skal delvis ut i jobb når han er 2 mnd). Det var ikke handleturen i sta som jeg reagerte på altså, men det at hun har snakket om å dra avgårde i noen timer og sånt allerede få dager etter fødsel. Det er et litt merkelig fokus i mine øyne. Håper de/hun tar noen skritt tilbake, roer ned, godtar at døgnet er snudd en periode, og gir ammingen en sjanse til. De har egentlig veldig gode forutsetninger for å bli supre foreldre, og jeg krysser virkelig fingrene for at det går den rette veien. Endret 19. november 2024 av MariaIsabel 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 19. november 2024 #8585 Del Skrevet 19. november 2024 Jajajane skrev (6 timer siden): Nå må folk roe ned litt. Prøv å husk tilbake til de første ukene deres som nybakte foreldre. Kunne dere alt? Hadde dere alt på stell? Tviler. Jeg ser to foreldre som er i lykkerus. At Stina reiste en tur å handlet til barnet sitt må hun da få lov til. Pappaen var hjemme med melk, bleier og kjærlighet. Virker som man leter etter feil. Det blir for dumt! Altså jeg følger ikke med i denne tråden 24/7 men har folk reagert på at hun gikk ut å handla?! 😂😂😂😂😂 SERIØST???? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 19. november 2024 #8586 Del Skrevet 19. november 2024 Dojakitty skrev (1 minutt siden): Altså jeg følger ikke med i denne tråden 24/7 men har folk reagert på at hun gikk ut å handla?! 😂😂😂😂😂 SERIØST???? Ja 🤪 hun var ute i kanskje en time eller to. Handler fler bodyer til baby, handlet på matbutikken, hentet en pakke. Hun bryr seg helt tydelig ikke om sin baby, kun på seg selv og egentid 🤪 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 19. november 2024 #8587 Del Skrevet 19. november 2024 Wenda skrev (Akkurat nå): Ja 🤪 hun var ute i kanskje en time eller to. Handler fler bodyer til baby, handlet på matbutikken, hentet en pakke. Hun bryr seg helt tydelig ikke om sin baby, kun på seg selv og egentid 🤪 Det er sykt. Det er faktisk helt sykt 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 19. november 2024 #8588 Del Skrevet 19. november 2024 MariaIsabel skrev (6 timer siden): Jeg ser mye positivt hos dem - hovedsakelig det at de begge ser ut til å ha fått den umiddelbare kjærligheten til barnet som dessverre ikke alle får. I tillegg er de opptatt av sikkerhet og barnets trivsel foran at ting skal være "instagramvennlig", og de skjermer ham. Likevel må jeg innrømme at noen ting skuffer meg ... Da de var på sykehuset og Stina snakket om at amming var overraskende fint og koselig, fikk jeg inntrykk av at hun skulle jobbe skikkelig for å få det til, og da må jeg si jeg blir en smule oppgitt når hun gir opp noen få dager etterpå. Nei, ikke alle får det til, men jeg mener alle bør prøve ordentlig i det minste, for det er det absolutt beste for barnet. Man er ikke nødvendigvis en dårlig forelder fordi man ender med å ikke amme, men jeg mener oppriktig at man er en egoistisk forelder om man ikke prøver ordentlig, med mindre det er klare medisinske grunner til å la være. Folk kan bli så forbanna for det som de vil. MME er et godt alternativ om man ikke har mulighet til å amme, men det er faktisk ikke like bra, og det vil aldri bli like bra. Hun har jo faktisk gode muligheter for å få det til også, om hun bare hadde klart å smøre seg med litt tålmodighet. PF kunne sikkert tatt alt det andre så hun kunne ha fullt fokus på det frem til det var etablert. Hun pumper foreløpig, og det er selvsagt mye bedre enn MME, og nesten like bra som å amme, men jeg sliter med å se for meg at hun kommer til å fortsette å fullpumpe veldig lenge, for det er generelt det mest krevende av alle tre alternativene. Det blir vel litt og litt MME, og til slutt bare det ... Generelt synes jeg mange bruker "mamming før amming" som en unnskyldning til å gi opp før man har prøvd skikkelig. Jeg synes også det virker som de stresser mye med døgnrytmen, og ikke ser ut til å forstå at babyen bestemmer døgnrytme de første 3 mnd, og så kan de begynne å jobbe mot en bedre rutine. Til slutt synes jeg Stina er litt rask med å tenke på andre ting, som å dra avgårde osv. Min baby er 4 uker nå, og jeg har ikke vært lenger unna enn i en annen etasje (og jeg er ikke en sånn som er klistra til ungene frem til de er 18 år altså - skal delvis ut i jobb når han er 2 mnd). Det var ikke handleturen i sta som jeg reagerte på altså, men det at hun har snakket om å dra avgårde i noen timer og sånt allerede få dager etter fødsel. Det er et litt merkelig fokus i mine øyne. Håper de/hun tar noen skritt tilbake, roer ned, godtar at døgnet er snudd en periode, og gir ammingen en sjanse til. De har egentlig veldig gode forutsetninger for å bli supre foreldre, og jeg krysser virkelig fingrene for at det går den rette veien. Men skal de ha babyen 6 timer hver seg så er det jo lett å skjønne at hun ikke kan amme. Blir helt målløs jeg hvordan man som nybakt mor i det hele tatt kan tenke slik. Det var aldri i mine tanker å ha tid for meg selv på flere timer da jeg hadde nyfødte babyer. Synes jo det var digg å få tid til å ta meg en dusj, det var det liksom. Nei den tidsfordelingen synes jeg var helt usmakelig og helt uforståelig. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kløvereng Skrevet 19. november 2024 #8589 Del Skrevet 19. november 2024 Dojakitty skrev (54 minutter siden): Altså jeg følger ikke med i denne tråden 24/7 men har folk reagert på at hun gikk ut å handla?! 😂😂😂😂😂 SERIØST???? Det var vel ikke det at hun gikk ut å handla folk reagerte på, men alt rundt. PF la ut en snap der han fortalte at han gledet seg til å dra på senteret med Stina og babyen den dagen. Litt etterpå la Stina ut en snap der hun fortalte at hun skulle på senteret alene, fordi det var så mye styr med å ha med P. Kanskje var der ikke ammerom, og hvordan skulle hun fått varmet melk og gitt ham, og alt var bare schtuk. Så da la en skuffet PF ut ny snap der han fortalte at det var kun Stina som skulle dra, for Stina synes det var vanskelig at P var med. Det var det jeg reagerte på i hvert fall😅 Synd Stina ikke ville prøve å få det til når PF gledet seg. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
refill Skrevet 19. november 2024 #8590 Del Skrevet 19. november 2024 Nå har dette 6 t hver greiene blåst opp fra noe "noen tror" til en sannhet om at de sitter på hvert sitt rom i 6 t og hhv har baby/alenetid. Dere må roe litt ned, og tenke litt kildekritikk selv om vi er på KG. Nå ser jeg ikke alt hun legger ut, og har ikke fulgt henne lenge, så snakk om 6 t har jeg ikke fått med meg. Det jeg har fått med meg er at de er bevisst på deling av ansvar. PF tar mye stell (noe han koser seg med og bruker som bonding) mens hun tar pumping og mating mye. Om han vil behandle henne som "a queen", så deilig for dem. Jeg syntes jeg ser så mange mødre som sier de holdt på å bli "utbrent" med nyfødt fordi de følte de måtte klare og gjøre alt selv fordi det er de som er mor. Det er ingen grunn til å holde på sånn om man har en partner. De er der begge to samtidig, men det er da ingen grunn til at de alle tre skal være limt fast i hverandre 24/7. 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 19. november 2024 #8591 Del Skrevet 19. november 2024 Orly skrev (11 timer siden): Det hjelper lite at man får klær , mat og ting om de emosjonelle behovene ikke blir dekt, blir spennende fremover Hvor er det han ikke blir møtt på sine emosjonelle behov? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosererrøde Skrevet 19. november 2024 #8592 Del Skrevet 19. november 2024 Dette ligner bare mer og mer på en heksejakt for å finne noe å ta Stina på. Helt utrolig. 6 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 19. november 2024 #8593 Del Skrevet 19. november 2024 Jajajane skrev (8 timer siden): Nå må folk roe ned litt. Prøv å husk tilbake til de første ukene deres som nybakte foreldre. Kunne dere alt? Hadde dere alt på stell? Tviler. Jeg ser to foreldre som er i lykkerus. At Stina reiste en tur å handlet til barnet sitt må hun da få lov til. Pappaen var hjemme med melk, bleier og kjærlighet. Virker som man leter etter feil. Det blir for dumt! Kunne ikke en dritt. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å bruke all tid med babyen min. Hun lå oppå meg omtrent 20 timer i døgnet og jeg gjorde alt jeg kunne for å få opp melkeproduksjonen og gi henne brystet. Jeg hadde ikke hamstra inn alt mulig på forhånd i tilfelle. Jeg bala med amming, spruten sto utover stuebordet mens hun diet fra det ene brystet. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å få det til, så fikk alt annet være det samme. Jeg var ikke opptatt av verken hudpleie, sminke eller hår. Alt fokuset var på babyen for å få til det beste jeg kunne. Man trenger ikke lete etter feil når de bretter ut absolutt alt og dokumenterer hver minste lille ting. Om hun roer ned på å dele hele livet sitt og fokuserer på den nyfødte så er det ikke så mange som hadde reagert. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 19. november 2024 #8594 Del Skrevet 19. november 2024 Palmemor skrev (1 minutt siden): Kunne ikke en dritt. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å bruke all tid med babyen min. Hun lå oppå meg omtrent 20 timer i døgnet og jeg gjorde alt jeg kunne for å få opp melkeproduksjonen og gi henne brystet. Jeg hadde ikke hamstra inn alt mulig på forhånd i tilfelle. Jeg bala med amming, spruten sto utover stuebordet mens hun diet fra det ene brystet. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å få det til, så fikk alt annet være det samme. Jeg var ikke opptatt av verken hudpleie, sminke eller hår. Alt fokuset var på babyen for å få til det beste jeg kunne. Men hun har jo ikke problemer med melkeproduksjonen i seg selv,hvorfor skulle hun jobbe med noe som ikke er et problem for henne? Folk gjør det som funker for de,akkurat slik du selv gjorde. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 19. november 2024 #8595 Del Skrevet 19. november 2024 Wenda skrev (2 timer siden): Ja 🤪 hun var ute i kanskje en time eller to. Handler fler bodyer til baby, handlet på matbutikken, hentet en pakke. Hun bryr seg helt tydelig ikke om sin baby, kun på seg selv og egentid 🤪 Alt folk skal henge seg oppi trodde ikke jeg kan bli sjokka, men ser jo at folk ikke har bakkekontakt. Den handleturen etter å ha født er jo bare så god å ha (selv om man handler mat). Godt for henne at hun kommer seg ut litt. Ikke rart at unger i dag blir så tandre at de ikke tåler en dritt om man skal sy puter under armene på dem for absolutt alt. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hammerhai Skrevet 19. november 2024 #8596 Del Skrevet 19. november 2024 Palmemor skrev (7 minutter siden): Kunne ikke en dritt. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å bruke all tid med babyen min. Hun lå oppå meg omtrent 20 timer i døgnet og jeg gjorde alt jeg kunne for å få opp melkeproduksjonen og gi henne brystet. Jeg hadde ikke hamstra inn alt mulig på forhånd i tilfelle. Jeg bala med amming, spruten sto utover stuebordet mens hun diet fra det ene brystet. Men jeg gjorde alt jeg kunne for å få det til, så fikk alt annet være det samme. Jeg var ikke opptatt av verken hudpleie, sminke eller hår. Alt fokuset var på babyen for å få til det beste jeg kunne. Man trenger ikke lete etter feil når de bretter ut absolutt alt og dokumenterer hver minste lille ting. Om hun roer ned på å dele hele livet sitt og fokuserer på den nyfødte så er det ikke så mange som hadde reagert. Husker jordmor ved min første sa at «husk det er viktig å ta vare på deg selv. Ta deg litt tid til å ordne deg og pynte deg. Viktig å føle deg vell» Men sånn seriøst, selv om du satt 20 timer med baby på brystet så er ikke det en fasit. Jeg er hjemme med et klistremerke av en baby og sitter også 20 timer i døgnet med babyen på brystet. Det er absolutt ikke godt for psyken eller kroppen. Jeg unner Stina tid til å dusje, hudpleie og sminke. Skulle ønske jeg selv hadde tid og mulighet til det. 11 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 19. november 2024 #8597 Del Skrevet 19. november 2024 J.. skrev (19 minutter siden): Men hun har jo ikke problemer med melkeproduksjonen i seg selv,hvorfor skulle hun jobbe med noe som ikke er et problem for henne? Folk gjør det som funker for de,akkurat slik du selv gjorde. Nei, så hvorfor velger hun å ikke amme? Det er jo veldig spesielt og det er jo det folk reagerer på. Og hun gjør det for å ikke bli stuck med ungen 24/7, og fordi hun ikke orker å få nattesøvnen ødelagt. Det er jo liv om å gjøre å få den ungen til å sove konstant. Det funka ikke for meg å amme, det var ikke sånn at det kom gratis. Men jeg jobba for det. Sånn som de fleste gjør. Fordi de innser at egne behov må vike når man har en nyfødt. Denne ungen er så ekstremt ønsket at jeg skjønner ikke hvorfor de velger å gjøre det sånn. Og når de velger å dele absolutt alt så må de regne med kommentarer. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 19. november 2024 #8598 Del Skrevet 19. november 2024 Palmemor skrev (21 minutter siden): Nei, så hvorfor velger hun å ikke amme? Det er jo veldig spesielt og det er jo det folk reagerer på. Og hun gjør det for å ikke bli stuck med ungen 24/7, og fordi hun ikke orker å få nattesøvnen ødelagt. Det er jo liv om å gjøre å få den ungen til å sove konstant. Det funka ikke for meg å amme, det var ikke sånn at det kom gratis. Men jeg jobba for det. Sånn som de fleste gjør. Fordi de innser at egne behov må vike når man har en nyfødt. Denne ungen er så ekstremt ønsket at jeg skjønner ikke hvorfor de velger å gjøre det sånn. Og når de velger å dele absolutt alt så må de regne med kommentarer. Husk på at det ikke er alle som trives med å amme, selv om melka er der. Selv hadde jeg melk men for min del ble amming for overveldende og gikk ut over min psyke. Nå sier ikke jeg at det er likt med Stina, men hvorfor skal det at hun pumper slik at begge får gitt mat til P være en så big deal? Ungen får mat, og begge foreldre trives med løsningen. 8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleppmelk Skrevet 19. november 2024 #8599 Del Skrevet 19. november 2024 Nei altså, jeg er ikke ute etter og ta Stina på noe sett og vis. Det er tusen måter og være forelder på men når de velger å brette ut livet på den måten, er det fullstendig innafor å diskutere det her inne. Hun har én uke gammel baby og er førstegangsmor. Veien blir til mens man går og ingen er verdensmestre etter en uke. Problemet her er jo at de kringkaster ALT til hele verden og det er ufattelig mange som påvirkes i en eller grad og når JEG som snart 40 og ca tusen barn senere blir stressa av alt styret deres kan jeg ikke forestille meg hva en gravid jente på 27 tenker. Det er nå tiden for å roe fullstendig ned, ta én dag om gangen, ligge i senga med baby og heale, bli kjent, komme i gang med amming (få hjelp av ammehjelpen), sove, kose og drite i alt annet for en stund. Er det en tid i livet man kan det, er det nå med første barnet. Det du gir inntrykk av Stina, er at pumping er fantastisk for da får du egentid, at handling på senter alene én uke etter fødsel (og trilletur etter 4 dager) og at dere sover på skift er det mest naturlige i hele verden men for de fleste er det ikke det. For de aller fleste er de første ukene som førstegangs preget av usikkerhet, hormoner, vondt, sliten, zombietilstand og det siste man tenker på er sminke, kjøpesenter og egentid. Egentlig er jeg veldig for at «you do you» men ikke når det kommer til influensere fordi de når ut til så mange. 19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 19. november 2024 #8600 Del Skrevet 19. november 2024 Palmemor skrev (40 minutter siden): Nei, så hvorfor velger hun å ikke amme? Det er jo veldig spesielt og det er jo det folk reagerer på. Og hun gjør det for å ikke bli stuck med ungen 24/7, og fordi hun ikke orker å få nattesøvnen ødelagt. Det er jo liv om å gjøre å få den ungen til å sove konstant. Det funka ikke for meg å amme, det var ikke sånn at det kom gratis. Men jeg jobba for det. Sånn som de fleste gjør. Fordi de innser at egne behov må vike når man har en nyfødt. Denne ungen er så ekstremt ønsket at jeg skjønner ikke hvorfor de velger å gjøre det sånn. Og når de velger å dele absolutt alt så må de regne med kommentarer. Men hva har du med at hun IKKE ammer? Det lurer jeg på? Det som funker for deg fungerer kanskje ikke for andre. Jeg pinte meg gjennom amming selv, men det betyr ikke at jeg har forventning om at andre skal gjøre det samme. Er sikker på at barnet kommer til å få det helt fint med eller uten amming + oppfølging fra helsestasjon. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå