Jimjam Skrevet 18. november 2024 #8541 Del Skrevet 18. november 2024 Lzzy skrev (46 minutter siden): Har tenkt akkurat det samme. Og hvorfor har de ikke på den ungen sokker, ikke dyne om natta? Babyer liker jo å ha ting godt rundt seg.. jeg får litt vondt mammahjertet jeg 🥺 det virker så mekanisk og kaldt. Mine babyer klarte fint å sparke dynen over seg og/eller bevege seg såpass at de fikk dynen over hodet, eller lå i en annen side av sengen enn der jeg hadde lagt dem. Med eldste brukte vi dyne i et par uker, før vi gikk over til nattpose, men yngste brukte vi ikke dyne før den vokste ut av nattposen. Det er både vanlig og anbefalt. Ikke spesielt stusselig eller mekanisk heller. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 18. november 2024 #8542 Del Skrevet 18. november 2024 HMK skrev (22 minutter siden): Uten ammepress hadde vi hatt like lav ammestatistikk som USA. Takk gudskjelov for ammepress!! Å amme er forebyggende og helsefremmende for mor og barn. Man må jobbe litt for å få til amming. Både mor og barn skal lære, og det er ikke lett i starten. For meg har det alltid gått et par måneder før ammingen gikk knirkefritt. Har også ammet med skjold de første 2-3 mnd fordi babyene ikke fikk godt nok tak før de ble litt større og sterkere. Tenker at det er enklest å få til amming hvis man tar tiden til hjelp , og lar barnet regulere det selv . Er imot ammepress , men hadde hun stresset ned litt det kjøpe-hysteriet , og «ting som gjør livet enklere « , hadde det nok gått helt smooth . Hun har jo nok melk , men kanskje ikke nok tolmodighet . 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lzzy Skrevet 18. november 2024 #8543 Del Skrevet 18. november 2024 Jimjam skrev (2 minutter siden): Mine babyer klarte fint å sparke dynen over seg og/eller bevege seg såpass at de fikk dynen over hodet, eller lå i en annen side av sengen enn der jeg hadde lagt dem. Med eldste brukte vi dyne i et par uker, før vi gikk over til nattpose, men yngste brukte vi ikke dyne før den vokste ut av nattposen. Det er både vanlig og anbefalt. Ikke spesielt stusselig eller mekanisk heller. Fått det med meg at det er anbefalt nå ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TR72 Skrevet 18. november 2024 #8544 Del Skrevet 18. november 2024 Må være den første i Norge som har fått disse rådene fra helsepersonell! Jeg syn det er sykt at du ønsker å ta en tur ut under en uke etter du har født! Amming er første prioritet fra alle jeg har møtt innen helse sykehus, jordmor og helsestasjon! Til min store fortvilelse på min første da det ikke gikk, men min andre som ble fullamma til hen var 8 mnd. Her virker det som de lager sine egne sannheter med at sykehus sa , og søster er barselspleier. Hun deler med oss som hun sier og da må hun tåle sannhet, og ikke velge bort dette for det «orker jeg ikke». Når du kan bruke så mye tid på sminke, handling og oppdatering av den første uka med livets under, da kan du faktisk bruke den tia på amming! Hilsen ei som gikk i morgenkåpe i tre uker og mannen tok alt annet enn amming! 22 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss.Wildfox Skrevet 18. november 2024 #8545 Del Skrevet 18. november 2024 Trenger man virkelig 5 håndfrie pumper? Spør av nysgjerrighet, virker ekstremt dyrt og tungvint med sånne håndfrie. De gangene jeg har pumpa (brystbetennelse og fylle litt lager i fryseren til krisetider) så har jeg lagt pumpedelene i kjøleskap til neste pump og sterilisert 1-2 ganger i døgnet. Det var riktignok ikke håndfri pumpe da. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
adriana32 Skrevet 18. november 2024 #8546 Del Skrevet 18. november 2024 Miss.Wildfox skrev (1 minutt siden): Trenger man virkelig 5 håndfrie pumper? Spør av nysgjerrighet, virker ekstremt dyrt og tungvint med sånne håndfrie. De gangene jeg har pumpa (brystbetennelse og fylle litt lager i fryseren til krisetider) så har jeg lagt pumpedelene i kjøleskap til neste pump og sterilisert 1-2 ganger i døgnet. Det var riktignok ikke håndfri pumpe da. Nei, en trenger ikke det. Overforbruket der er hinsides og jeg tror nok at det er en måte å kompensere på: jeg ammer ikke, men dævelen jeg har råd å kjøpe mange pumper😬😅 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. november 2024 #8547 Del Skrevet 18. november 2024 TR72 skrev (7 minutter siden): Må være den første i Norge som har fått disse rådene fra helsepersonell! Jeg syn det er sykt at du ønsker å ta en tur ut under en uke etter du har født! Skader ikke å lufte seg litt. Barseltiden kan være veldig isolerende for mange,og vi går mot mørketiden som også er vanskelig for mange. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 18. november 2024 #8548 Del Skrevet 18. november 2024 adriana32 skrev (2 timer siden): Jeg mener ikke sult, bleie og søvn: jeg snakker om at jeg syns hun fremstår med lite varme og jeg er usikker på hans følelsesregister også. Jeg snakker om evne til mentalisering og sensitivitet. Evnen til å sette noen andre fremfor seg selv. Evnen til emosjonell omsorg og ikke bare det praktiske. Hun har en venninne som har store mangler på dette området og jeg klarer bare ikke å se at ting skal bli annerledes med Stina. Skulle ønske noen kunne forsket på dette egentlig: HVOR ødeleggende er det å være influenser fra du er ung og kun tenke på deg selv😬 Det hjelper lite at man får klær , mat og ting om de emosjonelle behovene ikke blir dekt, blir spennende fremover 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 18. november 2024 #8549 Del Skrevet 18. november 2024 MzMe skrev (8 timer siden): PF har han 6 timer, så har Stina han 6 timer, og så PF igjen 6 timer..gjennom hele døgnet. Er det sant ? Er det oppdelt allerede ? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 18. november 2024 #8550 Del Skrevet 18. november 2024 Fenomen skrev (9 timer siden): Nei, greia er jo at hun egentlig ikke vil. Jepp.. handlekurven full av mme nå… 1 uke… selvsagt bedre enn ingenting. Men med så mye melk og alle de fordelene den har. Tror ikke hun har skjønt at melka vil forsvinne kjapt når hun «bare skal gi litt mme» HMK skrev (1 time siden): Uten ammepress hadde vi hatt like lav ammestatistikk som USA. Takk gudskjelov for ammepress!! Å amme er forebyggende og helsefremmende for mor og barn. Man må jobbe litt for å få til amming. Både mor og barn skal lære, og det er ikke lett i starten. For meg har det alltid gått et par måneder før ammingen gikk knirkefritt. Har også ammet med skjold de første 2-3 mnd fordi babyene ikke fikk godt nok tak før de ble litt større og sterkere. Ja… det kan ta uker og måneder å få orden på ammingen, men jammen så verdt det! Hvem orker å pumpe særlig lenge?? Når man ammer kan man amme lenge lenge så lenge mor og barn vil. Med alle fordelene det har. NiceOrNothing skrev (57 minutter siden): Tenker at det er enklest å få til amming hvis man tar tiden til hjelp , og lar barnet regulere det selv . Er imot ammepress , men hadde hun stresset ned litt det kjøpe-hysteriet , og «ting som gjør livet enklere « , hadde det nok gått helt smooth . Hun har jo nok melk , men kanskje ikke nok tolmodighet . Langt ifra tålmodigheten. Hun tror hun har vært mamma en evighet… og ingen har enda fått nådd henne med budskapet at Philip sikkert har motsatt døgnrytme…? Han «sliter ikke med å sove» om natta. Han er VÅKEN! Babyer skal jo ja noen våkenperioder også, ikke sove 24 timer i døgnet. Han har nok sin våkentid på natta. Med foreldre som bare prøver å få han til å sover med hundre bleieskift og fylle på mat..: hva med å innse at babyen har våkentid? Alltid kjipt når det er natt, men sånn er det med babyene som fødes med motsatt døgnrytme. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 18. november 2024 #8551 Del Skrevet 18. november 2024 Orly skrev (11 minutter siden): Det hjelper lite at man får klær , mat og ting om de emosjonelle behovene ikke blir dekt, blir spennende fremover Hvilke emosjonelle behov er det som ikke blir dekket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angel75 Skrevet 18. november 2024 #8552 Del Skrevet 18. november 2024 våren14 skrev (5 minutter siden): Jepp.. handlekurven full av mme nå… 1 uke… selvsagt bedre enn ingenting. Men med så mye melk og alle de fordelene den har. Tror ikke hun har skjønt at melka vil forsvinne kjapt når hun «bare skal gi litt mme» Ja… det kan ta uker og måneder å få orden på ammingen, men jammen så verdt det! Hvem orker å pumpe særlig lenge?? Når man ammer kan man amme lenge lenge så lenge mor og barn vil. Med alle fordelene det har. Langt ifra tålmodigheten. Hun tror hun har vært mamma en evighet… og ingen har enda fått nådd henne med budskapet at Philip sikkert har motsatt døgnrytme…? Han «sliter ikke med å sove» om natta. Han er VÅKEN! Babyer skal jo ja noen våkenperioder også, ikke sove 24 timer i døgnet. Han har nok sin våkentid på natta. Med foreldre som bare prøver å få han til å sover med hundre bleieskift og fylle på mat..: hva med å innse at babyen har våkentid? Alltid kjipt når det er natt, men sånn er det med babyene som fødes med motsatt døgnrytme. Handlekurven full av MME??? 3 ferdigblandede små bokser wow. Stakkars nye mødre som får så mange kommentarer av mamma eksperter. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 18. november 2024 #8553 Del Skrevet 18. november 2024 MzMe skrev (8 timer siden): PF har han 6 timer, så har Stina han 6 timer, og så PF igjen 6 timer..gjennom hele døgnet. Tuller du?! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TR72 Skrevet 18. november 2024 #8554 Del Skrevet 18. november 2024 J.. skrev (17 minutter siden): Skader ikke å lufte seg litt. Barseltiden kan være veldig isolerende for mange,og vi går mot mørketiden som også er vanskelig for mange. Har selv en som er født 07.12, så mørketid vet jeg alt om her i Nordland. Isolerende etter en uke?!? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 18. november 2024 #8555 Del Skrevet 18. november 2024 Angel75 skrev (1 minutt siden): Handlekurven full av MME??? 3 ferdigblandede små bokser wow. Stakkars nye mødre som får så mange kommentarer av mamma eksperter. Ja,det å handle MME trenger jo ikke å bety at det er slutt på amming eller pumping. Jeg måtte bruke MME de første ukene pga litt lite vektoppgang. Når ting stabiliserte seg sluttet jeg med det. Og hva så om hun ender opp med å bruke MME? Skal man shame mødre for det? Ja,amming er jo det mest ideale,men når det ikke går av en eller annen grunn så skal man virkelig ikke shame! Så blir passe oppgitt selv over disse ekspertene inne på KG🙄 La henne få tid til å finne ut hva som blir best. Hun har jo bare vært mor i 1 uke. Om det er noen her som påstår de hadde full kontroll etter 1 uke som førstegangsmor lyver! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 18. november 2024 #8556 Del Skrevet 18. november 2024 Miss.Wildfox skrev (27 minutter siden): Trenger man virkelig 5 håndfrie pumper? Spør av nysgjerrighet, virker ekstremt dyrt og tungvint med sånne håndfrie. De gangene jeg har pumpa (brystbetennelse og fylle litt lager i fryseren til krisetider) så har jeg lagt pumpedelene i kjøleskap til neste pump og sterilisert 1-2 ganger i døgnet. Det var riktignok ikke håndfri pumpe da. Nei, man trenger ikke det. Jeg hadde én som jeg skylte mellom hver gang og kokte en gang i døgnet. Men jeg syns ikke alt var sykt stuuuuk da 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 18. november 2024 #8557 Del Skrevet 18. november 2024 TR72 skrev (34 minutter siden): Må være den første i Norge som har fått disse rådene fra helsepersonell! Jeg syn det er sykt at du ønsker å ta en tur ut under en uke etter du har født! Amming er første prioritet fra alle jeg har møtt innen helse sykehus, jordmor og helsestasjon! Til min store fortvilelse på min første da det ikke gikk, men min andre som ble fullamma til hen var 8 mnd. Her virker det som de lager sine egne sannheter med at sykehus sa , og søster er barselspleier. Hun deler med oss som hun sier og da må hun tåle sannhet, og ikke velge bort dette for det «orker jeg ikke». Når du kan bruke så mye tid på sminke, handling og oppdatering av den første uka med livets under, da kan du faktisk bruke den tia på amming! Hilsen ei som gikk i morgenkåpe i tre uker og mannen tok alt annet enn amming! Men det sier veldig mye hvis det faktisk er slik at de deler døgnet i 6 og 6 timer om hvem som skal ha babyen. Det er jo sykt! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pukka Skrevet 18. november 2024 #8558 Del Skrevet 18. november 2024 Miss.Wildfox skrev (30 minutter siden): Trenger man virkelig 5 håndfrie pumper? Spør av nysgjerrighet, virker ekstremt dyrt og tungvint med sånne håndfrie. De gangene jeg har pumpa (brystbetennelse og fylle litt lager i fryseren til krisetider) så har jeg lagt pumpedelene i kjøleskap til neste pump og sterilisert 1-2 ganger i døgnet. Det var riktignok ikke håndfri pumpe da. Det er jo ikke selve pumpa hun har 5 av, men oppsamlingsbeholderne. Det anbefales å vaske pumpedelene etter hver bruk, iallefall til nyfødte, så om man skal fullpumpe, og pumpe kanskje 6-8 ganger i døgnet, så er det veldig praktisk å ha flere deler å rullere på så man slipper å vaske hele tiden. 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
refill Skrevet 18. november 2024 #8559 Del Skrevet 18. november 2024 Da var nyfødtbobla offisielt over - på Kvinneguiden. Herregud så mye dere vet da. Både se inn i fremtiden OG vet hva Stina tenker og planlegger. Rent imponert jeg. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. november 2024 #8560 Del Skrevet 18. november 2024 refill skrev (1 minutt siden): Da var nyfødtbobla offisielt over - på Kvinneguiden. Herregud så mye dere vet da. Både se inn i fremtiden OG vet hva Stina tenker og planlegger. Rent imponert jeg. Ikke sant? Stina sier jo idag gjentatte ganger at å bli forelder er en bratt læringskurve,noe hun har helt rett i. Men de er jo flinke til å følge anbefalinger og/eller råd fra sykehus,og har tatt til seg og også takket for råd/tips fra følgere på SC,samt leser seg opp fortløpende på "problemer" de møter på veien. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå