Tough cookie Skrevet 17. november 2024 #8481 Del Skrevet 17. november 2024 (endret) Dojakitty skrev (7 timer siden): Kolikkbarn kan ikke sammenlignes med et barn som sover hele tiden Nei men man kan jo bli tullerusk i begynnelsen med en baby som ikke har kolikk også, pga lite søvn og endret døgnrytme. Endret 17. november 2024 av Tough cookie 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitron10 Skrevet 17. november 2024 #8482 Del Skrevet 17. november 2024 Pasha skrev (8 timer siden): Det er ikke uvanlig, dersom ungen er født prematurt eller er liten (altså under gjennomsnittlig vekt), Da anbefaler de mating hver tredje time døgnet igjen frem til vektoppgangen kommer. Nå var vel ikke barnet deres så liten at dette burde være nødvendig, men kan vel være at sykehuset har bedt de om det Jeg fødte et barn nærmere 5kg, husker ikke når melka kom inn, men ble gitt erstatning etter hver runde med amming og ene spl/barnepl. ble irritert når koppen ikke ble tømt av babyen før hun kom inn neste gang. Der óg snakket de om å mate med 3 timer intervaller, men grunnen med koppmating var vekta, at babyen trengte mer mat pga. størrelsen. Tror også de fleste sier det for å passe på at ungen får mat tidsnok. Er dessverre voksne mennesker der ute som ikke tenker over hvor ofte de bør mate ungene deres. Samme med temperatur i rommet ved soving, trygg samsoving osvosv. De prøver å unngå situasjoner som er farlig for babyen. Men, vi kjøpte inn erstatning på tur hjem, fikk besøk av helsespl. noen dager etter og hun var veldig forvirret over hvorfor vi ga erstatning etter hver ammerunde. Vi droppet erstatningen tvert når vi innså amming var mer enn nok og byttet det dessverre med kolikk isteden 😅 så kan bare tenke meg havet hu Stina svømmer i nå med så mye info og hva som er rett og galt. Misunner ikke de indet hele tatt, men synes de gjør.en flott jobb og babyen er uansett tatt godt vare på 🤩 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 18. november 2024 #8483 Del Skrevet 18. november 2024 Illusen skrev (9 timer siden): Er det vanlig å sette på alarm på natta for å kunne mate baby før den våkner av seg selv? (Eller misforsto jeg hva hun mente der?) Da jeg fødte for 3 uker siden, fikk vi beskjed på sykehuset i det vi kom inn på barsel om at de anbefaler alle å sette på alarm hver 3. time i starten for å amme fordi noen babyer lar det gå for lang tid imellom amminger om de får styre det selv, og får da ikke i seg nok, i tillegg til at melkeproduksjonen må stimuleres ofte i starten så den kommer ordentlig i gang. 😊 For vår del så vi fort at det slettes ikke var nødvendig, da vi måtte sette i gang tiltak for å få ned produksjonen før vi dro hjem fra sykehuset og babyen hadde gått opp fra fødselsvekt på dag 3, men kanskje babyen til Stina og PF er en av dem som trenger det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 18. november 2024 #8484 Del Skrevet 18. november 2024 Nå har hun forklart mer (selv om hun har sagt mange ganger at hun ikke orker si noe mer om hvorfor hun pumper), og de mistenker stramt tungebånd. Da er det ikke så rart hun pumper. ❤️ Håper de finner ut av det, også uavhengig av ammingen. ❤️ 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labbus Skrevet 18. november 2024 #8485 Del Skrevet 18. november 2024 Palmemor skrev (På 14.11.2024 den 9.44): Jeg reagerte også på det. At hun må bruke pumpe for å få igang når hun har så mye. Nå er det jo helt normalt at ikke melka kommer ordentlig igang før etter noen dager da, men ville jo tro at å ligge til brystet funker for hennes melkeproduksjon som, det jo gjør for så mange andre. Fint at hun får mulighet til å være der i flere dager da sånn at hun kan få den hjelpen man ofte trenger for å få igang amminga best mulig Barnet får mamma sin melk,det er jo det viktigste 🥰 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan123 Skrevet 18. november 2024 #8486 Del Skrevet 18. november 2024 Kaisamaia skrev (2 timer siden): Nå har hun forklart mer (selv om hun har sagt mange ganger at hun ikke orker si noe mer om hvorfor hun pumper), og de mistenker stramt tungebånd. Da er det ikke så rart hun pumper. ❤️ Håper de finner ut av det, også uavhengig av ammingen. ❤️ Om de mistenker det så bør det kuttes så fort som mulig. Om de ikke gjør noe med det så vil det påvirke språkutviklingen også. Det er verre å kutte tungebåndet når du er tre. Er det S og PF som mistenker det eller noen på sykehuset? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan123 Skrevet 18. november 2024 #8487 Del Skrevet 18. november 2024 Hun har jo sagt fra før hun fødte at hun var usikker på om hun ville amme. Nå har hun jo heldigvis kommet fram til at det er det beste. Hvem investerer i så mye utstyr og flasker om de helst vil amme? Det har vel vært planen hele tida, da de har planlagt å ha ham seks og seks timer (om jeg ikke husker feil). Det neste er at det blir kjedelig å pumpe og så er det over på erstatning. Og når hun sier at hun har snakket med søstra om det stramme tungebåndet, så håper jeg inderlig søstera har bedt henne kontakte sykehuset. Det er viktig å få det kuttet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. november 2024 #8488 Del Skrevet 18. november 2024 Marsipan123 skrev (2 timer siden): Hun har jo sagt fra før hun fødte at hun var usikker på om hun ville amme. Nå har hun jo heldigvis kommet fram til at det er det beste. Hvem investerer i så mye utstyr og flasker om de helst vil amme? Det har vel vært planen hele tida, da de har planlagt å ha ham seks og seks timer (om jeg ikke husker feil). Det neste er at det blir kjedelig å pumpe og så er det over på erstatning. Heldigvis er det valget kun opp til Stina å avgjøre. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 18. november 2024 #8489 Del Skrevet 18. november 2024 Kaisamaia skrev (5 timer siden): Nå har hun forklart mer (selv om hun har sagt mange ganger at hun ikke orker si noe mer om hvorfor hun pumper), og de mistenker stramt tungebånd. Da er det ikke så rart hun pumper. ❤️ Håper de finner ut av det, også uavhengig av ammingen. ❤️ Ja men da regner jeg med de har time for å få klipt det båndet kjapt. Eller er det nok en ting hun bare tenker og kan bruke som unnskyldning? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 18. november 2024 #8490 Del Skrevet 18. november 2024 Palmemor skrev (18 minutter siden): Ja men da regner jeg med de har time for å få klipt det båndet kjapt. Eller er det nok en ting hun bare tenker og kan bruke som unnskyldning? Jeg tenker PF leser masse for å finne forklaringer for hvorfor de strever sånn med amming, og stramt tungebånd har kommet opp som et alternativ. Det kan godt hende det er det, og at babyen har flere tegn enn de velger å dele. Hvis det er en reell bekymring bør det sjekkes kjapt, og klippes tidlig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clara11 Skrevet 18. november 2024 #8491 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg fødte for noen få uker siden og baby slet med å suge fra brystet. Etter et par dager med koppmating ble vi anbefalt å bruke flaske for å øve på å suge, istedet for at babyen skulle få helt melken i seg med kopp. Brukte flaske med små hull slik at baby måtte suge. Gikk så gradvis over til mer og mer amming. Nå kan babyen spise fra begge deler, men foretrekker brystet. Så det er ikke nødvendigvis automatikk i at flaske fører til at barnet ikke vil amme. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 18. november 2024 #8492 Del Skrevet 18. november 2024 Marsipan123 skrev (3 timer siden): Hun har jo sagt fra før hun fødte at hun var usikker på om hun ville amme. Nå har hun jo heldigvis kommet fram til at det er det beste. Hvem investerer i så mye utstyr og flasker om de helst vil amme? Det har vel vært planen hele tida, da de har planlagt å ha ham seks og seks timer (om jeg ikke husker feil). Det neste er at det blir kjedelig å pumpe og så er det over på erstatning. Og når hun sier at hun har snakket med søstra om det stramme tungebåndet, så håper jeg inderlig søstera har bedt henne kontakte sykehuset. Det er viktig å få det kuttet. Uansett veldig tidlig å gi opp etter 5 dager. Men dama tåler jo ikke motstand i det hele tatt. Og hun syns nok det er fryktelig urettferdig hvis hun må bruke mer tid på babyen enn PF. De skal jo dele alt 50/50. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lzzy Skrevet 18. november 2024 #8493 Del Skrevet 18. november 2024 Syns jeg satt ute med den puppen 24/7 i starten jeg, sånn er det jo til man får opp produksjonen og vaner. Søvn og alt annet kom i annen rekke her. Man kan jo ikke forvente at alt går på skinner innen første uka, dagene går i sus og dus for de fleste i starten. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepped Skrevet 18. november 2024 #8494 Del Skrevet 18. november 2024 Marsipan123 skrev (4 timer siden): Hun har jo sagt fra før hun fødte at hun var usikker på om hun ville amme. Nå har hun jo heldigvis kommet fram til at det er det beste. Hvem investerer i så mye utstyr og flasker om de helst vil amme? Det har vel vært planen hele tida, da de har planlagt å ha ham seks og seks timer (om jeg ikke husker feil). Det neste er at det blir kjedelig å pumpe og så er det over på erstatning. Og når hun sier at hun har snakket med søstra om det stramme tungebåndet, så håper jeg inderlig søstera har bedt henne kontakte sykehuset. Det er viktig å få det kuttet. Kan man kjøpe seg hjelp og lettvinthet i barselperioden gjør man jo det, og om det er ekstra pumpeutstyr det går i så for all del. Dette er ikke rettet mot noen spesifikke, men for en gangs skyld syns jeg de får i overkant mye kritikk. Om barnet får melken fra pupp eller flaske er vel alt i alt ikke så viktig, enn så lenge alle har det bra? Vi får tro de oppsøker hjelp om de faktisk er bekymret for tungebåndet, og at de får veiledning om hun ØNSKER å amme - det er jo ikke sikkert hun egentlig vil det lengre. Hun er jo tilsynelatende ikke vant med mye motstand, som amming kan gi i form av oppstartstrøbbel, men jeg ser en mor som prøver sitt beste i en jungel av råd og hormoner. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 18. november 2024 #8495 Del Skrevet 18. november 2024 Marsipan123 skrev (4 timer siden): Om de mistenker det så bør det kuttes så fort som mulig. Om de ikke gjør noe med det så vil det påvirke språkutviklingen også. Det er verre å kutte tungebåndet når du er tre. Er det S og PF som mistenker det eller noen på sykehuset? Vet, derfor jeg skrev at jeg håper de finner ut av det uavhengig av ammingen. 😊 Hun har snakket med søstera og hvem fler vet jeg ikke. Kanskje sykehuset, kanskje ikke. Det forblir usagt. 😊 De finner nok ut av dette, de er relativt gode på resesarch og får veldig mange innspill på snap. Noe av det takker hun jo for også. ❤️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 18. november 2024 #8496 Del Skrevet 18. november 2024 Palmemor skrev (11 timer siden): 5 dager gammel. Hu produserer melk som ei melkeku og gir opp amming. Dét provoserer meg faktisk. «Det er så mye enklere med flaske». Nei. Det er ikke det. Bruk LITT tid på å få inn teknikken så er det så mye bedre! Er ikke søsteren ammehjelp?? Hvorfor gir hun opp amming? Bruker babyen for mye tid på henne? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 18. november 2024 #8497 Del Skrevet 18. november 2024 Marsipan123 skrev (4 timer siden): Hun har jo sagt fra før hun fødte at hun var usikker på om hun ville amme. Nå har hun jo heldigvis kommet fram til at det er det beste. Hvem investerer i så mye utstyr og flasker om de helst vil amme? Det har vel vært planen hele tida, da de har planlagt å ha ham seks og seks timer (om jeg ikke husker feil). Det neste er at det blir kjedelig å pumpe og så er det over på erstatning. Og når hun sier at hun har snakket med søstra om det stramme tungebåndet, så håper jeg inderlig søstera har bedt henne kontakte sykehuset. Det er viktig å få det kuttet. Følger ikke disse slavisk, men hva mener du med 6 og 6 timer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 18. november 2024 #8498 Del Skrevet 18. november 2024 For meg ble amme-presset (som det er plenty at her i tråden også) grunnen til at jeg ga opp på 8. dagen. Hadde ikke all verden med melk, men det evige maset fra alle hold tok knekken på meg. Jeg syns det var unaturlig å amme, i tillegg til alle forventningene. La nå damer får velge selv om de vil amme/gi flaske! Barnet får mat, det er det viktigste! Nærhet kan man få med en flaske også❤️ 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 18. november 2024 #8499 Del Skrevet 18. november 2024 Jajajane skrev (19 minutter siden): For meg ble amme-presset (som det er plenty at her i tråden også) grunnen til at jeg ga opp på 8. dagen. Hadde ikke all verden med melk, men det evige maset fra alle hold tok knekken på meg. Jeg syns det var unaturlig å amme, i tillegg til alle forventningene. La nå damer får velge selv om de vil amme/gi flaske! Barnet får mat, det er det viktigste! Nærhet kan man få med en flaske også❤️ Men nå er det jo slik at Stina egentlig vil amme. Hun sliter tydeligvis med å få babyen til å ta brystet. Det er ikke ammepress å komme med tips for å prøve å hjelpe å få til ammingen. Å gi opp ammingen knapt en uke etter man har født, da har man nesten bestemt seg på forhånd for å ikke ville. Helt fint at du ikke ville amme, det har ingen andre noe som helst med. Men for Stina sin del så har hun jo uttrykt at hun egentlig ønsker å få til ammingen, og da er det jo veldig synd at hun ikke får den hjelpen hun burde fått. At sykehuset har introdusert flaske bare noen timer etter at babyen er født er for meg veldig merkelig... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 18. november 2024 #8500 Del Skrevet 18. november 2024 Jajajane skrev (22 minutter siden): For meg ble amme-presset (som det er plenty at her i tråden også) grunnen til at jeg ga opp på 8. dagen. Hadde ikke all verden med melk, men det evige maset fra alle hold tok knekken på meg. Jeg syns det var unaturlig å amme, i tillegg til alle forventningene. La nå damer får velge selv om de vil amme/gi flaske! Barnet får mat, det er det viktigste! Nærhet kan man få med en flaske også❤️ «Hadde ikke all verden med melk» er vel essentielt her. SB har all verden med melk, men de har bestemt at de skal dele ansvaret 50/50 og hun har nok innsett at dersom hun skal amme kan hun ikke sove fra 00-06, fordi han krever mat i mellomtiden. Det er ikke noe annet enn egoistisk fra dems side. Ja, jeg har slitt med amming selv, og jeg pumpa aldri 200 ml ut av puppen noensinne. Han er 6 dager gammel, hu aner ikke hvor heldig hun er. Er tungebåndet stramt så får de få det klipt så ammingen går lettere. Skyld på alt man vil, men ønsker du ikke å amme så si det. Ikke pakk det inn i alt mulig. hvorvidt hu eller andre ammer eller ei er revnende likegyldig for meg, men de lyver om det. Til hele Norge. Og får det til å fremstå såååå enkelt å bare gjøre sånn og slik. De må snart begynne å forstå at det finnes ekstremt mange mennesker som er usikre og som ser opp til disse damene. Influenserne har samme påvirkningskraft som undertøysmodellene fra HM i sin tid. De har begynt med normale modeller for en grunn. Fordi de når ut til så mange usikre mennesker. Det samme gjelder influensere 23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå