Gå til innhold

Stina Bakken

Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Klump skrev (2 minutter siden):

De fleste synes vel at amming er tusen ganger enklere på natten? Skjønner ikke helt logikken. Ødelegger jo også produksjonen om hun ikke ammer eller pumper tilsvarende det hun normalt sett ville ammet på en natt. 
Folk gjør hva de vil og jeg bryr meg ikke om folk ammer eller ikke, men å si at det er mer lettvint å gi flaske på natt er heller merkelig. 

Jeg personlig syntes det er lettere med flaske om natta da mitt barn bruker ufattelig lang ting når vi ammer. Så vi gjør det samme som dem. Ammer på dagtid, og pumper om natta og morgen. Har alltid ca 200ml i kjøleskapet. Det viktigste for meg er bare at mitt barn for morsmelk. Hvordan det blir gitt er egentlig ikke så farlig 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kl. 07:35 i dag tidlig spiste Stina en liten «natt-snacks» imens hun varmet melk til baby. Det skulle gis flaske, og ikke skiftes bleie - slik at han forhåpentligvis sovnet fortere igjen. 

Kl. 11:59 postes det om morgen med baby. Da våknet de for 45 min siden. 

De går nå hjemme å styrer døgnet som de vil. Morgen midt på dagen og natt til langt utpå formiddag… Nå i begynnelsen er det vel ikke så farlig, men blir spennende å se hvordan de løser alle de vanene de har hatt fremover. 

Endret av Illusen
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (4 minutter siden):

Kl. 07:35 i dag tidlig spiste Stina en liten «natt-snacks» imens hun varmet melk til baby.

La også merke til dette,ikke pga tidsstempelet som sier 0735 men hun sier kl er 0535..

Vet ikke hva som var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (7 minutter siden):

La også merke til dette,ikke pga tidsstempelet som sier 0735 men hun sier kl er 0535..

Vet ikke hva som var riktig.

Tror tidsstemplet er riktig. Hun sier også «fem over halv åtte», men det autotekstes til 5:30. Sola er også oppe - så morgen og ikke natt. Ihvertfall i min bok… 

(Men unner henne at hun får sove og hvile altså.)

Endret av Illusen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første månedene med nyfødt kolikkbarn gikk jeg rundt i morgenkåpen til tidlig ettermiddag, visste knapt hvilken dag det var eller hva klokka var.

Jeg tenker at hverdagen med en nyfødt som ikke har kolikk er også slitsomt, så jeg synes ikke vi skal arrestere Stina på hva hun kaller de forskjellige tider på døgnet.

Hun er førstegangs mor og har mye å sette seg inn i, og det å pumpe/gi med flaske og amme samtidig, er mye mer pes enn å bare amme.

Endret av Tough cookie
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (40 minutter siden):

De første månedene med nyfødt kolikkbarn gikk jeg rundt i morgenkåpen til tidlig ettermiddag, visste knapt hvilken dag det var eller hva klokka var.

Jeg tenker at hverdagen med en nyfødt som ikke har kolikk er også slitsomt, så jeg synes ikke vi skal arrestere Stina på hva hun kaller de forskjellige tider på døgnet.

Hun er førstegangs mor og har mye å sette seg inn i, og det å pumpe/gi med flaske og amme samtidig, er mye mer pes enn å bare amme.

Kolikkbarn kan ikke sammenlignes med et barn som sover hele tiden

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig å sette på alarm på natta for å kunne mate baby før den våkner av seg selv? (Eller misforsto jeg hva hun mente der?) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (11 minutter siden):

«Løsning på søvnproblemer til babyen». Den er ett kvarter gammel! 

Hun sa at dette var løsningen som fungerte nå, men at dette kan endre seg kjapt 

Illusen skrev (4 minutter siden):

Er det vanlig å sette på alarm på natta for å kunne mate baby før den våkner av seg selv? (Eller misforsto jeg hva hun mente der?) 

Hun sa at hun satte på vekkerklokke for å mate jevnlig for å få inn rutiner. At han ble mer vanskelig om det gikk så langt at han allerede hadde blitt veldig sulten

Tror flere her velger å høre etter med ett øre med vilje så det er mer man kan «ta» hu på

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (5 minutter siden):

Det kommer vel an på baby. Jeg hadde baby som gikk ned mye i vekt og måtte gjøre det i begynnelsen. 

Måtte også pumpe og etterfylle med flaske etter amming da baby ikke spiste nok ved brystet. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (6 minutter siden):

Det er ikke uvanlig, dersom ungen er født prematurt eller er liten (altså under gjennomsnittlig vekt), Da anbefaler de mating hver tredje time døgnet igjen frem til vektoppgangen kommer. Nå var vel ikke barnet deres så liten at dette burde være nødvendig, men kan vel være at sykehuset har bedt de om det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenda skrev (8 minutter siden):

Hun sa at dette var løsningen som fungerte nå, men at dette kan endre seg kjapt 

Hun sa at hun satte på vekkerklokke for å mate jevnlig for å få inn rutiner. At han ble mer vanskelig om det gikk så langt at han allerede hadde blitt veldig sulten

Tror flere her velger å høre etter med ett øre med vilje så det er mer man kan «ta» hu på

Det var ett oppriktig spørsmål, da jeg trodde at dette kun ville vært nødvendig om baby var underernært el.l. 

At han blir utålmodig fordi han er sulten så jeg og at var grunnen hun oppgav - og dermed også hvorfor hun gav fra flaske. Men er det raskere å varme opp flasker enn å legge ham til brystet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (9 minutter siden):

Det var ett oppriktig spørsmål, da jeg trodde at dette kun ville vært nødvendig om baby var underernært el.l. 

At han blir utålmodig fordi han er sulten så jeg og at var grunnen hun oppgav - og dermed også hvorfor hun gav fra flaske. Men er det raskere å varme opp flasker enn å legge ham til brystet? 

Sikkert ikke raskere, men det er den løsningen de syns er enklere. Regner også med at Per Fredrik ønsker å være ganske delaktig og da er det helt sikkert greit at barnet ikke bare vil ha bryst, men også kan ta flaske

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illusen skrev (2 timer siden):

Kl. 07:35 i dag tidlig spiste Stina en liten «natt-snacks» imens hun varmet melk til baby. Det skulle gis flaske, og ikke skiftes bleie - slik at han forhåpentligvis sovnet fortere igjen. 

Kl. 11:59 postes det om morgen med baby. Da våknet de for 45 min siden. 

De går nå hjemme å styrer døgnet som de vil. Morgen midt på dagen og natt til langt utpå formiddag… Nå i begynnelsen er det vel ikke så farlig, men blir spennende å se hvordan de løser alle de vanene de har hatt fremover. 

Nå var det vel slik at far skiftet bleie på barnet mens Stina varmet flaske. Det ble ikke ammet pga barnet styrer voldsomt når han var så sulten og at han fikk i seg mer på natt med flaske, og da roet seg fortere. Det å skrive her at barnet ikke ble skiftet bleie på er jo direkte feil !!  Her er nok ett eksempel på feil informasjon og dette er ikke bra!

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (31 minutter siden):

Ja det kan gå mye raskere. Dette spørs litt på hvor flink barnet er til å ta bryst, om han spiser seg mett eller dupper litt av ved pupp. Vet av egen erfaring at bryst blir mer kos og tar lengre tid og barnet kan sovne uten å få i seg nok mat. Når en skal begynne å opprette døgnrytme så er det nok lurt og vite at barnet får i seg nok mat og at det blir ro rundt måltidene på nattestid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiørgla skrev (4 minutter siden):

Nå var det vel slik at far skiftet bleie på barnet mens Stina varmet flaske. Det ble ikke ammet pga barnet styrer voldsomt når han var så sulten og at han fikk i seg mer på natt med flaske, og da roet seg fortere. Det å skrive her at barnet ikke ble skiftet bleie på er jo direkte feil !!  Her er nok ett eksempel på feil informasjon og dette er ikke bra!

Nei. Så gjennom snappene igjen og hun sier at de gir ham flaske så han får i seg mat kjapt og blir ferdig med det så han bare kan sove igjen «og så prøver jeg ikke å skifte på ham» - og det er da greit nok, det trengs vel ikke ny bleie hver eneste gang man tar i ungen…. 

Poenget mitt med den posten var at jeg syns det er rart å kalle kl. halv åtte på morgenen for natt, og haste på for å få baby til å sovne raskt igjen - før det er morgen kl. 11:00. Ikke noe sted sa jeg at det var skadelig eller at hun vanskjøttet barnet - 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
skruf skrev (På 16.11.2024 den 14.19):

Jeg synes det er fint å se Stina så glad og lykkelig og at hun hadde en fin fødselsopplevelse ❤️ 3,5 time fra aktiv fødsel til babyen er ute er faktisk betegnet som en rask fødsel, selv om det ikke går under betegnelsen styrtfødsel. Bra at de fikk være flere dager på barsel; etter de nye retningslinjene så kjører de fleste fødeavdelinger ut samme dag hvis man fødte etter midnatt, eller ut dagen etter. Så må man komme tilbake å ta hørselstest og Føllingsprøve av babyen ca 2-3 dager etter (den skal tas 60-72 timer etter fødsel og blir utført på alle nyfødte for å avdekke den sjeldne, men alvorlige stoffskiftesykdommen

Det er ikke så mange år siden retningslinjene «rett inn for å føde, 2 timer på fødeavd, deretter et døgn på barsel, også hjem» ble innført. Jeg var akkurat fylt 20 da jeg fikk mi første i 1997, og i 2003 ble minstejenta født. I tillegg ble jeg «hijacket» mens jeg var innlagt med yngste (var innlagt i 15 dager pga hun ble født med et katastrofesnitt i uke 34 som følge av at navlestrengen sprakk) med spørsmål om jeg kunne tenke meg å begynne å jobbe på føden etter mammaperm (noe jeg med glede takket ja til da jeg egentlig jobbet på Lindrende enhet og jobben begynte å tære på) (litt rambling som ikke har med Stine å gjøre forsåvidt, håper det går greit🌻) Uansett; da mine ble født og årene etterpå så hadde normen i alle de år (t.o.m da jeg ble født) vært 4 dager etter vanlig vaginal fødsel, der selve dagen babyen ble født ble betegnet som dag 0. Ved keisersnitt var normen 7 dager etter dag 0.

Dette pga flere ting; mange er førstegangsfødende og hadde ikke tatt i en bleie før, så de behøvde opplæring til å stelle og bade barnet, samt svare på alle spørsmål (mange ble f.eks. forundret over at den første avføringen til babyen er sort og seig, og visste ikke hva barnebek var) Ammehjelp/veiledning var noe av det viktigste, og at melken kom i gang (det er helt vanlig å pumpe sånn som Stine gjør, både for å få i gang melkeproduksjon som kan ta noen dager før den er skikkelig i gang….Stine har i tillegg silikon, noe som i enkelte tilfeller kan påvirke amming hvis melkegangene er kuttet), i tillegg er mange nyfødte trøtte og slappe de første dagene (f.eks. hvis de har svelget fostervann….da kan de slite med kvalme i tillegg) og klarer ikke die nok. Det er vanlig å veie hvor mye babyen har fått i seg ved at man veier babyen sånn som den er påkledd rett før amming og rett etter; har den ikke fått i seg nok så får den etterfyll av utpumpet morsmelk på kopp (man vil helst unngå tåteflaske for å ikke gjøre den nyfødte sugeforvirret), har ikke mor fått noe særlig melk enda så får babyen enten donor- melk eller MME.

Det er vanlig at nyfødte går ned i vekt de første dagene, men de skal helst ikke gå ned mere enn 10% av kroppsvekten, så før de nye retningslinjene kom så ønsket man helst at mor og barn ble på barsel til vektnedgangen hadde snudd, melkeproduksjonen var i gang og mor fikk til å amme.

Det er også vanlig at nyfødte får et snev av gulsott, derfor ble bilirubin sjekket regelmessig hos babyer som var ekstra trøtte og som var gyldne i huden. Ikke unormalt at nyfødte måtte lysbehandles ila barseloppholdet.

I tillegg fikk også mødrene tilbud om fysio, mtp bekkenbunnstrening. Samt man fikk oppfattet samspill mellom mor og barn og sjansen for å oppdage en begynnende fødselsdepresjon var mye større enn når mor og barn blir utskrevet dagen etter

Kunne ønske at alle hadde fått samme tilbud som Stina om å være typ 4 dager etter fødsel på barsel sånn som normen var for ikke mange år siden. Man føler seg mye tryggere, særlig som førstegangsfødende med tett oppfølging og man vet det er bare å trekke i snora hvis det er noe.

Puh; dette ble en rant over regjeringens ødeleggelser med nedlegging av fødeavdelinger og høyt press på de som er igjen som gjør at barselkvinner får ikke samme oppfølging, opplæring og trygghet som var vanlig for bare noen år siden!

Det er tydelig å se at Stina er «euforisk» over den gode fødselsopplevelsen og dagene på barsel, hun har akkurat kommet hjem og har nok ikke landet enda. Helt normalt; å føde er noe av det mest smertefulle en kvinne går igjennom, og det er normalt å føle seg som en superhelt etterpå :) Jeg synes likevel hun er nedpå og jordnær, ikke noe belærende snakk og råd til andre gravide. Jeg forstår godt at det er koselig med baby rett før jul, julepyntet hus (mtp hvor glad hun er i julen) og en mann som er der for henne og babyen. At hun pumper er som sagt helt normalt.

Jeg ser heller ikke problemet med at hun viser frem en helt normal mage/hvordan magen til de fleste ser ut noen dager etter fødsel. At man hopper rett inn i buksen i str XS samme dag som man har født hører mere til sjeldenheten av en post partum mage. Mtp fotballfrue sine kroppsbilder med sixpack og struttepupper i lekkert undertøy 4 dager etter fødsel så synes jeg det er flott at Stine, som også har høy følgerskare, bretter opp genseren noen dager etter og viser en mage som har begynt å trekke seg sammen, men man ser at hun akkurat har født. Etter at CBE la ut det berømmelige bildet etter første barnet for ca 10 år siden så aner jeg ikke hvor mange barselkvinner der jeg jobbet som hadde gått med et bilde i hodet om flat mage noen få dager etter fødsel og ble kjempeskuffet. Så hurra for Stine som viser hvordan magen i de fleste tilfeller er i etterkant av et svangerskap

En ting reagerte jeg på; mangel av lue på den nyfødte. Det er en grunn til at babyene får ei lue på seg straks de er ute, og det er pga det er stort varmetap fra hodet, og nyfødte har ikke egen varmeregulering. Man behøver ikke bruke lue hjemme ved normal innetemperatur, men utendørs så skal nyfødte ha lue. Jeg reagerte på manglende bekledning, både på barsel (bare body, hverken sokker, pledd eller lue): ved hjemreise (strikkabukse og strikkejakke rett på huden; hverken sokker eller lue, ei heller body under) Man kunne tydelig se da de kom hjem og Stine løftet opp babyen fra bilstolen og la han over i vugga at babyen var barbeint (nei, det var ikke brune sokker….nyfødte har mørkere hud i begynnelsen) og man kunne se bar hud på ryggen. Selv om strikkesettet er i kashmir så er dette mangelfull påkledning av en nyfødt; særlig i midten av november. Håper de vet at babyen ikke skal ha det kaldt på soverommet selv om foreldrene foretrekker det, og er det kjølig på soverommet så bør de ta på han lue. Lue må også på skal de ute med han, om så det er i bil og på butikk. Og; få på ungen strømpebukse og body

Bortsett fra den ranten om manglende bekledning så synes jeg som sagt Stine gir et godt inntrykk nå. 

Ingen av mine 3 barn fikk lue på hode etter fødselen..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (25 minutter siden):

Nei. Så gjennom snappene igjen og hun sier at de gir ham flaske så han får i seg mat kjapt og blir ferdig med det så han bare kan sove igjen «og så prøver jeg ikke å skifte på ham» - og det er da greit nok, det trengs vel ikke ny bleie hver eneste gang man tar i ungen…. 

Poenget mitt med den posten var at jeg syns det er rart å kalle kl. halv åtte på morgenen for natt, og haste på for å få baby til å sovne raskt igjen - før det er morgen kl. 11:00. Ikke noe sted sa jeg at det var skadelig eller at hun vanskjøttet barnet - 

Folk leser bare hva de ønsker å lese. Men også ufattelig lett å mistolke når man bare skriver en tekst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager hun styrer sånn med den pumpinga…? Hva er det jeg ikke har fått med meg? Er dette «vanlig» praksis når man føder barn, selv med god produksjon av morsmelk? 

Da jeg fikk mine barn i 2012 og 2016 ble flaskemating frarådet før amming var veletablert, hvorfor i alle dager har Stina da (med tilsynelatende god produksjon) blitt sittende som ei melkeku på sykehuset og pumpet døgnet rundt? Flaksemating går fortere enn amming - og sannsynligvis ligger årsaken til kaving og frustrasjon med puppen akkurat der; melka kommer ikke fort nok. Hun bør jo i aller høyeste grad blitt frarådet flaskemating frem til amminga gikk knirkefritt, hvis hun har et ønske om å amme. 

Jeg får litt vondt av hele situasjonen, da dette sporet hun nå er i ofte er det som leder til en ufrivillig tidlig ammeslutt. Og for all del, jeg er ingen ammefanatiker som tenker at amming er eneste vei å gå. Men om hun ønsker å amme, så er det som å tisse i motvind med dette pumpestyret og flaskematingen. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinkpashion skrev (6 minutter siden):

Kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager hun styrer sånn med den pumpinga…? Hva er det jeg ikke har fått med meg? Er dette «vanlig» praksis når man føder barn, selv med god produksjon av morsmelk? 

Da jeg fikk mine barn i 2012 og 2016 ble flaskemating frarådet før amming var veletablert, hvorfor i alle dager har Stina da (med tilsynelatende god produksjon) blitt sittende som ei melkeku på sykehuset og pumpet døgnet rundt? Flaksemating går fortere enn amming - og sannsynligvis ligger årsaken til kaving og frustrasjon med puppen akkurat der; melka kommer ikke fort nok. Hun bør jo i aller høyeste grad blitt frarådet flaskemating frem til amminga gikk knirkefritt, hvis hun har et ønske om å amme. 

Jeg får litt vondt av hele situasjonen, da dette sporet hun nå er i ofte er det som leder til en ufrivillig tidlig ammeslutt. Og for all del, jeg er ingen ammefanatiker som tenker at amming er eneste vei å gå. Men om hun ønsker å amme, så er det som å tisse i motvind med dette pumpestyret og flaskematingen. 

Tenker det er fordi de deler på å være oppe på natta og da tenker de kanskje at det er bedre med morsmelk enn melkeerstatning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...