Dojakitty Skrevet 14 timer siden #7461 Del Skrevet 14 timer siden Palmemor skrev (13 minutter siden): Jeg tror det i stor grad handler om at hun, med flere som ble "store" i sin ungdom, ikke har fått gått riktig vei mot voksenlivet. Hun har ikke en normal sosial omgang med jobb, forventninger, krav osv. Hun suller rundt i sin egen lille verden hvor hun regjerer, og det er jo greit det. Men da gå man glipp av en del sosial kunnskap som de fleste opparbeider seg i starten av 20 årene og utover. For all del unner jeg henne og alle andre komplikasjonsfrie, kjappe fødsler! Jeg er jo heller ikke ond og vil andre vondt, men jeg håper hun får en realitetssjekk (som de fleste av oss får når vi får barn) og skjønner at det ikke blir sånn som hun har planlagt nå. Samtidig har hun jo kun seg, PF og hunden, og de kommer jo aldri til å måtte rekke barnehage, rekke butikken, rekke hit og rekke dit. Ser jo bare på Sophie Elise, hun "rekker ikke" og "orker ikke" babysvømming. Men hun har jo aldri trengt å forholde seg til noe, og sånn tror jeg det blir litt med SB også. Dessverre Er nok mye sannhet her i det du sier! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oss-to Skrevet 12 timer siden #7462 Del Skrevet 12 timer siden lillebamsemums skrev (3 timer siden): Tror du har misforstått regnestykket her. Når du kjøper koppen ny, så ligger de rundt den prisen. Her er regnestykket tatt ut ifra prisen til butikken. Ikke prisen av en kjøp på eksempel finn. Treng ikkje være vanskelig.. Du får ikkje får ikkje kjøpt ei sammling av mumikopper på butikken. Nokre er gamle og ute av produksjon. Så reknestykket fell på sin eigen urimeligheit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 12 timer siden #7463 Del Skrevet 12 timer siden oss-to skrev (19 minutter siden): Treng ikkje være vanskelig.. Du får ikkje får ikkje kjøpt ei sammling av mumikopper på butikken. Nokre er gamle og ute av produksjon. Så reknestykket fell på sin eigen urimeligheit. Igjen så misforstår du regnestykket. Regnestykket er tatt ifra om du skulle kjøpt alle fra butikken. Ikke dagens pris på de eldre koppene. Om du leser lenger bak i forumet så ser du også at vi har kommentert at den ene koppen kostet mellom 100-150k. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Empressiell Skrevet 10 timer siden #7464 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Palmemor skrev (4 timer siden): Jeg tror det i stor grad handler om at hun, med flere som ble "store" i sin ungdom, ikke har fått gått riktig vei mot voksenlivet. Hun har ikke en normal sosial omgang med jobb, forventninger, krav osv. Hun suller rundt i sin egen lille verden hvor hun regjerer, og det er jo greit det. Men da gå man glipp av en del sosial kunnskap som de fleste opparbeider seg i starten av 20 årene og utover. For all del unner jeg henne og alle andre komplikasjonsfrie, kjappe fødsler! Jeg er jo heller ikke ond og vil andre vondt, men jeg håper hun får en realitetssjekk (som de fleste av oss får når vi får barn) og skjønner at det ikke blir sånn som hun har planlagt nå. Samtidig har hun jo kun seg, PF og hunden, og de kommer jo aldri til å måtte rekke barnehage, rekke butikken, rekke hit og rekke dit. Ser jo bare på Sophie Elise, hun "rekker ikke" og "orker ikke" babysvømming. Men hun har jo aldri trengt å forholde seg til noe, og sånn tror jeg det blir litt med SB også. Dessverre Det er forsåvidt et godt poeng at de ikke kommer til å ha samme tidsklemma som de fleste andre lever med, men alt er jo relativt. Som du teoriserer, så er det en ganske annen sosial eksponering og omgang man har med verden rundt seg. Så alle kommer jo til å kjenne på at det koker. Det er jo bare normalt. I forhold til hvordan Stina lever av denne «jobben», så er hun i motsetning til PF og SE ikke en som lager/skaper noe som helst, utenom strikkegensere og content som handler om at hun bare loker hjemme. Hun er ikke gründer av noe slag. Hun har ingenting å falle tilbake på som influenser dersom denne giggen ryker. Hvor mange år kan hun belage seg på at strikking, hunden, frokost, en baby som skal skjermes og ommøblering/dekorering hjemme skal fenge folk til hun er i «pensjonsalder»? Skal ikke ta for gitt at den bobla ikke sprekker en dag, og da må hun tenke annerledes og nytt i forhold til hvilken retning karrieren skal gå. Uansett: uten å kjenne noen, så virker hun på papiret inneforstått med at livet skal forandre seg, men av innlysende årsaker så kan hun jo ikke vite hva dette egentlig innebærer før hun faktisk står i det. Så jeg forventer ikke at hun skal forstå, tvert i mot er det helt naturlig at hun ikke forstår. Jeg tviler på at det er noen som er skadefro eller håper hun skal lide. Jeg vil anta at de som reagerer på oppførsel/språk er som regel de som vet at det å få barn treffer en som et godstog når ting først går i taket og man mister kontrollen over det som skjer. Da blir jo de på andre siden sittende med et halvsmil og tenke: «that’s cute» når hun snakker i det lange og brede om alle forestillingene, ambisjonene og planene hun har lagd seg. Det trenger ikke bety hun får en grusom barseltid og/eller får et sjokk. Kan være hun får en lugn og rolig baby som sover helt fint. Jeg unner alle det. Å være mamma er tøft uavhengig av babyen sin søvn de første månedene. Hun har skrevet under på tidenes villeste opplevelse for resten av livet og hun kommer til å merke det. Dette var en liten digresjon. Som nevnt så er det den absolutistiske måten å ordlegge seg på som slår meg som, for å bruke Stina sine egne ord, ekstrem. Jeg følger med på henne fordi jeg synes det er spennende å se hvordan ulike influensere skaper innhold, eller hva de selv mener er vesentlig. Kanskje med ordentlig erfaring (om hva som helst) kan hun faktisk utvikle et litt mer nyansert språk og bedre kunne gi reelle beskrivelser og forklaringer på ting, uten at det skal være i dramatiske og ensidige ordlag, som går fullstendig hakk i plata. Kanskje kan hun appellere til litt flere og fremstå litt mer hverdagslig og relaterbar. Som ofte er det det mange setter pris på å se: bak fasaden. Dette sier jeg i aller beste mening. Endret 10 timer siden av Empressiell 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abrahima Skrevet 10 timer siden #7465 Del Skrevet 10 timer siden Nå skal ikke jeg stride mot de lærde, men den såkalte latensfasen kan vel vare i ukesvis? Hun er hverken helt moden eller avflatet, og har 1 cm åpning. Synes bare det ble veldig clickbait å skrive "Fødselen er igang". 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Empressiell Skrevet 10 timer siden #7466 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Abrahima skrev (7 minutter siden): Nå skal ikke jeg stride mot de lærde, men den såkalte latensfasen kan vel vare i ukesvis? Hun er hverken helt moden eller avflatet, og har 1 cm åpning. Synes bare det ble veldig clickbait å skrive "Fødselen er igang". Jeg hadde latensfase (åpning på 1,5cm og 2cm lang med «mensverking» og kynnere) i sikkert tre uker. Var så møkk lei tilslutt. Jeg er langt i fra noen fasit. Det er veldig variert fra kvinne til kvinne. Noen har uker og andre har dager/timer med latensfase. Det ligger jo også i ordet «latens» som blant annet betyr «venting». Så fødselen er jo på et vis «på gang», men det er absolutt clickbait. Jeg tør gjette at de fleste gir fullstendig beng i latensfasen. Endret 10 timer siden av Empressiell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 10 timer siden #7467 Del Skrevet 10 timer siden Abrahima skrev (8 minutter siden): Nå skal ikke jeg stride mot de lærde, men den såkalte latensfasen kan vel vare i ukesvis? Hun er hverken helt moden eller avflatet, og har 1 cm åpning. Synes bare det ble veldig clickbait å skrive "Fødselen er igang". Kan ta uker det ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 10 timer siden #7468 Del Skrevet 10 timer siden Guriland, jeg er glad jeg slapp å pålegge meg selv dette fødestresset for å tjene penger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 10 timer siden #7469 Del Skrevet 10 timer siden Abrahima skrev (11 minutter siden): Nå skal ikke jeg stride mot de lærde, men den såkalte latensfasen kan vel vare i ukesvis? Hun er hverken helt moden eller avflatet, og har 1 cm åpning. Synes bare det ble veldig clickbait å skrive "Fødselen er igang". https://www.oslojordmor.no/fodsel/latensfasen/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 10 timer siden #7470 Del Skrevet 10 timer siden Synes også det ble litt dramatisk å skrive at "fødselen er i gang" da jeg selv også hadde en langdryg latensfase 🥲 Samtidig er hun jo veldig nært termindatoen og har hatt mye modningsrier så hvis jeg skulle tippe så ville jeg tippet på at hun føder iløpet av helgen 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinecone Skrevet 10 timer siden #7471 Del Skrevet 10 timer siden Latensfasen behøver ikke å vare så lenge. Hun nevnte at hun hadde hatt sammentrekninger gjennom natten også. Det hadde jeg også og ble målt til 1cm på formiddagen og ungen var ute samme kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katinkalille Skrevet 10 timer siden #7472 Del Skrevet 10 timer siden Empressiell skrev (13 minutter siden): Jeg hadde latensfase (åpning på 1,5cm og 2cm lang med «mensverking» og kynnere) i sikkert tre uker. Var så møkk lei tilslutt. Jeg er langt i fra noen fasit. Det er veldig variert fra kvinne til kvinne. Noen har uker og andre har dager/timer med latensfase. Det ligger jo også i ordet «latens» som blant annet betyr «venting». Så fødselen er jo på et vis «på gang», men det er absolutt clickbait. Jeg tør gjette at de fleste gir fullstendig beng i latensfasen. Ja og jeg kommenterte at jeg hadde 1-2 cm åpning med 5.mann i fjor,gud forby,det skulle jeg da virkelig aldri ha kommentert... Dette var svaret jeg fikk: Så utrolig lite nødvendig å sende mld om🤢 Så regner med å bli uthengt nå ja.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Empressiell Skrevet 10 timer siden #7473 Del Skrevet 10 timer siden Katinkalille skrev (Akkurat nå): Ja og jeg kommenterte at jeg hadde 1-2 cm åpning med 5.mann i fjor,gud forby,det skulle jeg da virkelig aldri ha kommentert... Dette var svaret jeg fikk: Så utrolig lite nødvendig å sende mld om🤢 Så regner med å bli uthengt nå ja.. Du gjorde det nå på snap i forbindelse med at hun er i latensfase? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katinkalille Skrevet 10 timer siden #7474 Del Skrevet 10 timer siden Empressiell skrev (Akkurat nå): Du gjorde det nå på snap i forbindelse med at hun er i latensfase? Jepp.. skulle nok ikke ha delt egen erfaring... og jeg skrev det kun sånn. Ikke spydig eller stygt ment. Mente bare at selv om hun er 1 cm,så KAN det allikevel ta 2 uker før ungen kommer. Men skrev ikke det. Kun at jeg hadde gått med 1-2 cm åpning i 2 uker før ungen kom. Og da via igangsettelse. (Skrev heller ingenting om igangsettelse) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katinkalille Skrevet 10 timer siden #7475 Del Skrevet 10 timer siden J.. skrev (16 minutter siden): https://www.oslojordmor.no/fodsel/latensfasen/ Stemmer ikke heeelt da. Eller,det gjør vel kanskje det,men ikke med meg og 5.ungen som jeg fikk i fjor. Jeg var i latensfasen i 2 uker. Og det var det 3 ulike jordmødre som fortalte meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 10 timer siden #7476 Del Skrevet 10 timer siden 1 cm åpning, fødsel er i gang! Blir nok verdens lengste fødsel i alle fall, jeg hadde 1 cm i ukesvis. 😅 Masse lykke til, håper hun får en fødsel hun håndterer. Kjenner jeg såvidt orker å se på, for jeg blir så provosert av alt tullet, men alle fortjener å få en god fødsel. ❤️ 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvea Skrevet 10 timer siden #7477 Del Skrevet 10 timer siden Jeg var på sykeshuset da jeg hadde tre rier på 10 minutter jevnt. De dabbet av og ble sendt hjem med 1 cm åpning og lang livmorhals. Det tok ikke mange timene før de tok seg opp. Litt søvn og mat hjemme i 6 timer for å så ha 50 minutter aktiv fødsel på sykehuset ☺️ jeg har troen på at dette går fint for Stina 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Empressiell Skrevet 9 timer siden #7478 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Katinkalille skrev (20 minutter siden): Jepp.. skulle nok ikke ha delt egen erfaring... og jeg skrev det kun sånn. Ikke spydig eller stygt ment. Mente bare at selv om hun er 1 cm,så KAN det allikevel ta 2 uker før ungen kommer. Men skrev ikke det. Kun at jeg hadde gått med 1-2 cm åpning i 2 uker før ungen kom. Og da via igangsettelse. (Skrev heller ingenting om igangsettelse) Ganske ugreit svar, om det var tilbakemeldingen. Skal sies at Stina vil jo gjerne at fødselen skal være i gang nå. Hun vil være ferdig. Hun «hyper» seg selv opp til at det snart skjer så hun skal klare å holde ut. Jeg husker jeg ble så grinete, irritert og demotivert når andre fortalte meg at de hadde hatt latensfase i ukevis. Noen gravide er så hormonelle til det barnslige og furter slik man normalt aldri ville gjort. Når andre fortalte meg at dette kunne ta laaaang tid og bare være tålmodig var det som at mitt 14 årige «jeg» gjorde et lite comeback. Så dette er bare en tolkning av atferd/det psykologiske fra min side. Jeg var en av de som ble opprørt av andres kommentarer, men jeg var aldri en offentlig person eller en som lot ting gå utover andre sånn sett. Bortsett fra at samboer måtte tåle litt mer svingninger de siste ukene da. Det kan hvertfall være en del av en logisk forklaring på måten hun styrer og holder på om dagen. Hun er vant til kritiske tilbakemeldinger. Skal ikke se bort i fra at hun kan være litt mer «trigger happy» og mer irrasjonell enn normalt. Angrep er beste forsvar. Det betyr ikke at hun er fritatt for ansvaret for sin egen oppførsel, eller at måten hun svarer på er greit altså, bare så det er sagt. Endret 9 timer siden av Empressiell 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 9 timer siden #7479 Del Skrevet 9 timer siden Katinkalille skrev (9 minutter siden): Stemmer ikke heeelt da. Eller,det gjør vel kanskje det,men ikke med meg og 5.ungen som jeg fikk i fjor. Jeg var i latensfasen i 2 uker. Og det var det 3 ulike jordmødre som fortalte meg. Dette er kilder fra norsk jordmorforening og ikke noens private mening,så jo,dette er fakta og ikke synsing. Hva din personlige erfaring er,er ikke fakta for alle. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 9 timer siden #7480 Del Skrevet 9 timer siden Er hun på sykehuset mon tro?🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå