Gjest Empressiell Skrevet 24. oktober 2024 #7041 Del Skrevet 24. oktober 2024 (endret) Nå skal det sies at jeg er temmelig åpen for tanken om at folk er mer enn hva de fremstiller seg som offentlig. Det er mye vi ikke ser, og det er mye hun vinkler for klikk og oppmerksomhet. Man kan altså ikke si at hun er så blåst som hun oppleves fordi vi kjenner henne ikke på ordentlig. Selv om jeg må innrømme at det er mange rare fakter. Hadde jeg tatt en shot for hver gang hun kaster/tar på håret sitt så hadde jeg ikke kommet meg gjennom at hun lager frokost på snap før jeg hadde vært helt sveiseblind. Så er jo jeg like dum, for hun oppnår jo det hun vil når jeg likevel ser på denne klovnen, så «jokes on me». Dette er ikke meg som påstår å vite noe om henne som privatperson, men alle med en basic forståelse av atferd kan se at impulsen til å konstant gå i forsvar vitner om et hinsides lavt selvbilde/selvtillit. Hadde hun vært så skråsikker på alt hun sier og gjør, så hadde hun ikke hatt det behovet. Ei heller for å skulle gjøre så mye research om alt, forklare den samme greia om den samme tingen om igjen og om igjen. Bare praten om alt svangerskaps,- og baby relatert (samt ukesoppdateringen hver eneste fredag) er så hakk i plata atte hjelp. Hadde hun stått litt støtt, hadde hun latt det gå inn det ene øret og ut det andre. Har hørt henne si noe som: «I do me, and you do you», men gjør hun egentlig det når hun har en så svært lav tålegrense for å bli utfordret. Hun forsøker konstant å presse gjennom sin virkelighet for å overbevise andre og dermed også seg selv. Hun er livredd for å gjøre feil. Jeg sier ikke at man ikke skal utfordre henne på det hun sier og gjør av den grunn, for det må hun stå for når hun deler alt. Jeg bare sier at hun er et menneske som alle andre og ikke noe vanskelig å se gjennom, tvert i mot. Vi har alle våre quirks, positive og negative. Alle kan se at hun egentlig er akkurat som oss med taco-fredag og IKEA møbler. Hva er gærent med det? Det er vel at hun deler alt med en utrolig overfladisk fasade. Hun er relaterbar, men samtidig ikke. Uansett da: jeg lurer oppriktig på hvordan hun takler overgangen fra å være bare Stina til det å få en ny sjef i huset som gir totalt beng i hennes behov for å føle seg som seg selv og ha rutinen sin i behold. Man kan latterliggjøre henne for å si at hun enda vil krølle håret, sminke seg og hva enn det måtte være, eller man kan støtte henne i at vi alle har jo kjent på behovet for å ikke miste seg selv som mamma. Uansett om man liker eller er kritisk til henne, så er dette noe hun må erfare/føle selv. Ingen kan virkelig gi henne noe av dette gjennom ris eller ros. I praksis er hun uvitende om realiteten fordi den læringen kommer av erfaringen, som hun enda ikke har, og hun kommer til å ha en bratt læringskurve fremover. Stina er definitivt en som gir den «viben» av at hun er en typisk pseudointellektuell person, eller kvasi. Så jeg kan skjønne hvorfor folk blåser seg opp og langer ut på nettet. Det oppleves provoserende for mange at hun droner på om så mye rundt svangerskap o.l (jeg viser til å være «hakk i plata») og oppfører seg som at dette er «breaking news», som at det ikke er noe alle kvinner i Norge ikke har hørt, sett eller opplevd selv. Samtidig så snakker hun i det lange og det brede om hvordan en baby er, hva som er viktig/ikke viktig, og hvordan hverdagen skal se ut til en ganske stor gruppe publikum der veldig mange faktisk har erfaring med det å ha barn. Det blir liksom litt cringe. Begrepet «erfaringsbasert læring» er like relevant i livet som forelder som det er i fagprofesjoner. Ikke noe er mer provoserende for folk når en føler at en annen uten peiling skal fortelle en om det innlysende og samtidig er helt blind for hvordan man fremstår. Å få barn handler ikke om selvrealisering, det er en realitetsorientering. Når hun innser at ungen absolutt ikke skal ligge i noe babynest mens hun spiser frokost og ser på TV i ro og mak, så vil det være uunngåelige realiteter hun må lære å takle. Hun kommer til å oppleve at ungen bæsjer så fort bleia er skiftet, og det skjer kanskje 5 ganger på rappen i tillegg. Disse erfaringene kan bare være positivt for henne. Jeg håper hun klarer å sørge for et godt oppvekstmiljø for ungen. Jeg håper at de klarer å legge vekk idealistiske forventninger om hvordan livet blir for barnets del. Stina er nå i 30 åra (?) og jeg tror at kommer man langt nok i alder, er generelt litt uregulert, eksentrisk og samtidig lite vant til virkelighetens realiteter, at man fort kan bli utrolig sær og egosentrisk. Alle disse tingene vil hun kjapt erfare og jeg tror helt ærlig hun har veldig godt av å kjenne på de. Å bli mer moden, potensielt trygg på seg selv og begynne å gi litt mer faen i fasaden og hva andre mener og tenker til enhver tid. Endret 25. oktober 2024 av Empressiell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 25. oktober 2024 #7042 Del Skrevet 25. oktober 2024 Palmemor skrev (På 18.10.2024 den 21.30): Ok. Da er jeg glad jeg aldri har hatt behov for det. Sikkert trekt fra markedet for en grunn. Ikke noe vi fikk opplyst om som en må-ha på verken kurs eller helsestasjonen, så så viktig kan det jo ikke være å ha Det er da mye som er kjekt å ha, som man ikke får opplyst om på kurs eller helsestasjonen. Nå har ikke jeg fått med meg hvilken type de skal ha, da jeg nylig har født og ikke har fulgt så mye med på resten av verden, men vi bruker BabySensor, og er superfornøyd. Den måler puls, oksygen, hudtemperatur og romtemperatur, og den kan spille av white noise osv. Jeg tenker det kommer litt an på foreldrene om det er en trygghet eller et stressmoment. For vår del er det en trygghet. Jeg er en sånn mamma som med første nesten ikke fikk sove fordi jeg følte et behov for å konstant sjekke at han pustet. Jeg var alltid superstressa når han lå i vogna på om han var kledd passelig. Denne gangen klarer jeg å slå meg til ro med å vite at jeg får beskjed dersom han slutter å puste, og hvis jeg likevel føler et behov for å sjekke, så kan jeg åpne en app, selv om jeg er i et annet rom, og få en klar beskjed med ordentlige mål (det gjør jeg veldig sjeldent). Enkelte andre vil sikkert bli mer stressa av det og sjekke hele tida, og da er det jo ikke noe for dem. Forhåpentligvis trenger man det jo ikke, men det finnes jo barn som dør i krybbedød, og om de hadde hatt på en slik sensor, så kunne det kanskje vært unngått. Det eventuelle stresset med å ha en slik er definitivt verdt det for min del for å redusere sjansen for krybbedød. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 25. oktober 2024 #7043 Del Skrevet 25. oktober 2024 Palmemor skrev (14 timer siden): Ikke sant?! Om man er så bekymra for 6 spark på en halvtime så tar man seg ikke tid til å snappe masse i bilen først. Jeg skjønner jo at hun er på sykehuset nå, men det betyr jo bare at hun bruker tid der på å legge det ut da... Merkelig hele greia Når man ringer føden pga lite liv og får beskjed om å komme på kontroll, så er det likevel ikke sånn at man bare skal hive seg i bilen og bli tatt inn når man kommer. Man får timeavtale med et bestemt tidspunkt. Om man da har tid til overs, så ser jeg ikke helt hvorfor det er feil å bruke det på å legge ut en oppdatering ... Det er venting der også, og igjen - hvorfor er det feil å bruke ventetiden på det? Er det bedre å sitte og stirre i veggen, grine, og ta sorgene på forskudd? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 25. oktober 2024 #7044 Del Skrevet 25. oktober 2024 MariaIsabel skrev (2 timer siden): Når man ringer føden pga lite liv og får beskjed om å komme på kontroll, så er det likevel ikke sånn at man bare skal hive seg i bilen og bli tatt inn når man kommer. Man får timeavtale med et bestemt tidspunkt. Om man da har tid til overs, så ser jeg ikke helt hvorfor det er feil å bruke det på å legge ut en oppdatering ... Det er venting der også, og igjen - hvorfor er det feil å bruke ventetiden på det? Er det bedre å sitte og stirre i veggen, grine, og ta sorgene på forskudd? Jeg syns bare det er en fryktelig merkelig prioritering. Den gangen jeg ringte pga lite liv fikk jeg beskjed om å komme med en gang, fikk ikke noe time. Det samme gjelder venninna mi som var flere ganger inne til sjekk i sommer. Og ja, vi har begge født på SiV 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hammerhai Skrevet 25. oktober 2024 #7045 Del Skrevet 25. oktober 2024 Palmemor skrev (41 minutter siden): Jeg syns bare det er en fryktelig merkelig prioritering. Den gangen jeg ringte pga lite liv fikk jeg beskjed om å komme med en gang, fikk ikke noe time. Det samme gjelder venninna mi som var flere ganger inne til sjekk i sommer. Og ja, vi har begge født på SiV Jeg har opplevd begge deler. Kommer kanskje an på når på døgnet man ringer inn og om føde-pol er åpent eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 25. oktober 2024 #7046 Del Skrevet 25. oktober 2024 Palmemor skrev (1 time siden): Jeg syns bare det er en fryktelig merkelig prioritering. Den gangen jeg ringte pga lite liv fikk jeg beskjed om å komme med en gang, fikk ikke noe time. Det samme gjelder venninna mi som var flere ganger inne til sjekk i sommer. Og ja, vi har begge født på SiV Det er en gylden anledning for click bate vet du🤓 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 25. oktober 2024 #7047 Del Skrevet 25. oktober 2024 Dojakitty skrev (11 minutter siden): Det er en gylden anledning for click bate vet du🤓 Og jeg går jo fem på! Irriterende nok. Men jeg mååååå bare se. Jeg hadde sansen for henne tidligere men nå syns jeg det skinner gjennom at hun virkelig mangler sosial trening 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 25. oktober 2024 #7048 Del Skrevet 25. oktober 2024 Tror det kommer an på når man ringer. Har ikke vært inne på føden selv enda. Men har snakket med dem angående det samme som Stina. Fikk beskjed om å komme inn om vi ønsket. Men takket nei, fordi jeg egentlig bare hadde noen spørsmål. Står også på kk sine sider at man kjenner mindre liv mot slutten. https://www.helse-bergen.no/behandlinger/graviditet-lite-liv-i-svangerskapet om jeg er usikker drikker jeg litt saft, legger meg ned på siden og venter litt. Normalt er det ca 8 spark på 2 timer. Under det er de ikke bekymret. Babyen har også ofte et mønster, det kan også endre seg litt fra dag til dag. Men tenker det er helt innafor å dra inn å ta en sjekk. Er man usikker, er der veldig beroligende å få en sjekk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 25. oktober 2024 #7049 Del Skrevet 25. oktober 2024 lillebamsemums skrev (2 timer siden): Tror det kommer an på når man ringer. Har ikke vært inne på føden selv enda. Men har snakket med dem angående det samme som Stina. Fikk beskjed om å komme inn om vi ønsket. Men takket nei, fordi jeg egentlig bare hadde noen spørsmål. Står også på kk sine sider at man kjenner mindre liv mot slutten. https://www.helse-bergen.no/behandlinger/graviditet-lite-liv-i-svangerskapet om jeg er usikker drikker jeg litt saft, legger meg ned på siden og venter litt. Normalt er det ca 8 spark på 2 timer. Under det er de ikke bekymret. Babyen har også ofte et mønster, det kan også endre seg litt fra dag til dag. Men tenker det er helt innafor å dra inn å ta en sjekk. Er man usikker, er der veldig beroligende å få en sjekk. Ikke meningen å pirke på deg, men dette er en litt farlig myte jeg har hørt flere ganger, og ikke det som står i linken du viser til. Så vil bare påpeke det så ingen leser det og tror det er sånn. Det som står er at bevegelsene endrer seg og kan føles mer "ålete" heller enn harde spark mot slutten, men man skal ikke kjenne mindre liv! Det er jo spesielt de siste ukene man bør være litt obs på dette med å kjenne liv jevnlig. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 25. oktober 2024 #7050 Del Skrevet 25. oktober 2024 SoftKitty skrev (26 minutter siden): Ikke meningen å pirke på deg, men dette er en litt farlig myte jeg har hørt flere ganger, og ikke det som står i linken du viser til. Så vil bare påpeke det så ingen leser det og tror det er sånn. Det som står er at bevegelsene endrer seg og kan føles mer "ålete" heller enn harde spark mot slutten, men man skal ikke kjenne mindre liv! Det er jo spesielt de siste ukene man bør være litt obs på dette med å kjenne liv jevnlig. «Opplever du at barnet ikke beveger seg eller beveger seg mindre og mindre, er dette ofte normalt.» dette er første setning. Informasjonen jeg skrev er informasjon jeg fikk fra jordmor på Kk i går kveld. 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 25. oktober 2024 #7051 Del Skrevet 25. oktober 2024 lillebamsemums skrev (37 minutter siden): «Opplever du at barnet ikke beveger seg eller beveger seg mindre og mindre, er dette ofte normalt.» dette er første setning. Informasjonen jeg skrev er informasjon jeg fikk fra jordmor på Kk i går kveld. 🤷♀️ Det som står er at det ofte er normalt med mindre bevegelse. Det de mener er vel at det ikke alltid er noe alvorlig galt selv om barnet plutselig er litt roligere. Men man skal likevel følge med og sjekke opp hvis det går en viss tid osv. Det som står ang. slutten på svangerskapet er dette: "Typen bevegelsar kan forandre seg. Mot slutten av svangerskapet kan ein oppleve bevegelsane meir som åling og ikkje harde spark, men det skal normalt ikkje vere færre bevegelsar. Du skal kjenne at barnet beveger seg like mykje i tida fram mot fødselen, og du skal også kjenne bevegelsar under fødselen." Det var også det min jordmor sa til meg. Bevegelsene endrer seg men det blir ikke mindre liv mot slutten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umami Skrevet 25. oktober 2024 #7052 Del Skrevet 25. oktober 2024 Bruker hun tid på offentlige midler for content? Klikkbait 😳 Altså timer på sykehus 😩 Virker som at hun tror at det kun er henne + 3 til i hele verden som er gravide 🙈 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 25. oktober 2024 #7053 Del Skrevet 25. oktober 2024 Umami skrev (3 minutter siden): Bruker hun tid på offentlige midler for content? Klikkbait 😳 Altså timer på sykehus 😩 Virker som at hun tror at det kun er henne + 3 til i hele verden som er gravide 🙈 Ja sånn som hun driver på på disse ukentlige oppdateringene så virker det som om hun tror hun er den første i verden som får barn. Her skal det fortelles om hver minste ting ! 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fenomen Skrevet 25. oktober 2024 #7054 Del Skrevet 25. oktober 2024 Bare vent å se. PF kommer til å ta våkenetter og bleier mens hun sminker seg og krøller håret 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fenomen Skrevet 25. oktober 2024 #7055 Del Skrevet 25. oktober 2024 Umami skrev (7 minutter siden): Bruker hun tid på offentlige midler for content? Klikkbait 😳 Altså timer på sykehus 😩 Virker som at hun tror at det kun er henne + 3 til i hele verden som er gravide 🙈 Hva mener du? Man skal selvfølgelig dra inn på sykehuset hvis man kjenner mindre liv. Jeg tror ikke hun finner på det for content, altså. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 25. oktober 2024 #7056 Del Skrevet 25. oktober 2024 SoftKitty skrev (27 minutter siden): Det som står er at det ofte er normalt med mindre bevegelse. Det de mener er vel at det ikke alltid er noe alvorlig galt selv om barnet plutselig er litt roligere. Men man skal likevel følge med og sjekke opp hvis det går en viss tid osv. Det som står ang. slutten på svangerskapet er dette: "Typen bevegelsar kan forandre seg. Mot slutten av svangerskapet kan ein oppleve bevegelsane meir som åling og ikkje harde spark, men det skal normalt ikkje vere færre bevegelsar. Du skal kjenne at barnet beveger seg like mykje i tida fram mot fødselen, og du skal også kjenne bevegelsar under fødselen." Det var også det min jordmor sa til meg. Bevegelsene endrer seg men det blir ikke mindre liv mot slutten. La med linken for å sleppe å gå i dybden, så de som evt googler det eller noe kan gå inn å lese selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 25. oktober 2024 #7057 Del Skrevet 25. oktober 2024 Umami skrev (6 minutter siden): Bruker hun tid på offentlige midler for content? Klikkbait 😳 Altså timer på sykehus Bekymring for lite liv i magen skal og bør følges opp,uansett om man er influencer eller ei. Å si noen "bruker opp" sykehusets kapasitet for å sjekke disse tingene er høl i hodet. 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 25. oktober 2024 #7058 Del Skrevet 25. oktober 2024 Men takk til SB for at jeg nå har bestilt meg rensemaskin!! 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 25. oktober 2024 #7059 Del Skrevet 25. oktober 2024 Palmemor skrev (43 minutter siden): Men takk til SB for at jeg nå har bestilt meg rensemaskin!! Er nok ganske mange som skulle hatt seg en rens av sofaen. Spesielt de med dyr i hus. Renset selv sofaen nylig mye pga hund og katte hår. Var sikkelig digg å få de unnagjort 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 25. oktober 2024 #7060 Del Skrevet 25. oktober 2024 Vurderer sterkt å kjøpe en rensemaskin selv også etter å ha sett dette. Har leid en fra Jernia innimellom, men må være digg å ha en egen stående. Ta seng, sofa og stoler jevnlig 🤩 Syns også den delen hun brukte på fuger virker kjekk, men så ikke ut som at den tok veldig bra eller så jeg feil? Vurderer noe sånt til baderommet for de fugene ser jævlig ut om jeg ikke skrubber meg ihjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå