Gå til innhold

Mennesker som er uvenner med "alle"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigersøsteren min er sånn. Havner i voldsom konflikt med alt og alle, og det er aldri hennes feil. Alltid er det kameraten, taxisjåføren eller barnehagelæreren det er noe galt med. Hun er ofte svært entusiastisk i starten av nye bekjentskaper, men de varer sjelden lenge.

Det tok litt tid dør jeg så mønsteret. Første gangen hun måtte slutte på dagen pga en sjef som var "helt psykopat" syntes jeg fryktelig synd på henne, andre gangen også. Men da det jaggu skjedde gang nummer 3, begynte jeg å tenke mitt (og bestemme meg for å aldri komme for nær. Høflig og hyggelig, men distansert, er nok best).

Aner ikke hvorfor noen er sånn, men synes det er rart at hun ikke forstår at det objektivt sett ikke kan stemme at verden er full av fiendtlige idioter...

Anonymkode: 99008...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/27/2017 at 10:20 PM, Trolltunge said:

Jeg har en kusine som er slik. Det vil si at hun gjerne kan være begeistret for noen en stund, men sliter dem ut med drama og å alltid være i konflikt med så mange. Når de da trekker seg unna blir de også stemplet som at de har problemer, svikter og er drittsekker. 

Hun er vokst opp med en mor som var ustabil og laget drama med alle. Hun tror vel at det er normalt, tenker jeg. Har aldri lært hva som burde være normalt. Har nok også en dårlig selvfølelse, og "håndterer" det ved å finne feil ved andre.  

Jeg er akkurat sånn. Hadde ikke noen normale forbilder på hvordan man kommuniserer hjemme, har dårlig selvfølelse og finner ofte feil med andre. Har også lett for å ta meg nær av ting de sier. Har få venner, faktisk ingen som bor i nærheten av meg nå.

Anonymkode: d9607...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2017 den 11.00, Simbyxor skrev:

Jeg tror ikke at alle som "ikke har noen venner" er på den måten du beskriver her. Mange kan f.eks ha en psykisk lidelse og lett bli misforstått i måten de uttrykker seg på. Kanskje fremstå rare. Og når du først fremstår som rar, liker ingen deg. 

Man kan være venneløs og samtidig en veldig godhjertet person. Å ha mange uvenner =/= å ikke ha venner. Ser ikke helt hvor den slutningen kom fra? De jeg beskriver kan jo være mennesker som blir kjent med mange, men også går lei av andre mennesker veldig fort, og så skaper drama... 

-TS

Anonymkode: 2245b...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan være venneløs og samtidig en veldig godhjertet person. Å ha mange uvenner =/= å ikke ha venner. Ser ikke helt hvor den slutningen kom fra? De jeg beskriver kan jo være mennesker som blir kjent med mange, men også går lei av andre mennesker veldig fort, og så skaper drama... 

-TS

Hæ..? Hvor kommer godhjertet vs ikkegodhjertet inn, egentlig? Forstår du at det ikke er noen sammenheng mellom å ha en psykisk lidelse og være godhjertet/ondhjertet? Det er overhodet ingen sammenheng der. Selvfølgelig kan man være godhjertet og ikke ha venner - jeg har aldri påstått noe annet! :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Simbyxor skrev:

Hæ..? Hvor kommer godhjertet vs ikkegodhjertet inn, egentlig? Forstår du at det ikke er noen sammenheng mellom å ha en psykisk lidelse og være godhjertet/ondhjertet? Det er overhodet ingen sammenheng der. Selvfølgelig kan man være godhjertet og ikke ha venner - jeg har aldri påstått noe annet! :icon_lol:

Det var jo du som begynte å snakke om å "ikke ha venner". Det er jo ikke det tråden handler om, "dramaqueens/dramakings" kan ha en hel del venner, men "gjennomtrekk" av dem, altså at vennene skiftes ut med høy hyppighet. 

-TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo du som begynte å snakke om å "ikke ha venner". Det er jo ikke det tråden handler om, "dramaqueens/dramakings" kan ha en hel del venner, men "gjennomtrekk" av dem, altså at vennene skiftes ut med høy hyppighet. 

-TS 

Da burde du i åpningsinnlegget utdypet at du gjerne debatterer folk som har gjennomtrekk av venner, men ikke folk som ikke har venner. Folk med psykiske problemer kan si dumme ting om andre, uten at det betyr at de er onde. Det er mange årsaker til at andre sier dumme ting om andre, og at andre sier dumme ting om de personene tilbake. Usikkerhet er ofte en faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, August 27, 2017 den 22.00, AnonymBruker skrev:

For det første, det er helt normalt å ha hatt en eller annen uvenn gjennom livet, det er ikke det jeg snakker om her. Mener mennesker som snakker stygt om og henger ut omtrent alle de møter, og klarer å være i feider med noen overalt de ferdes. Kort sagt, mennesker som ikke har noe godt å si om noen, og få har noe godt å si om dem. Hva er det som driver dem? 

Å tenke sort/hvitt om andre mennesker, der en enten har andre som sine beste venner eller verste fiende, er en diagnose. Denne typen personer er uhyre vanskelige å forholde seg til, du er deres beste venn inntil du sier eller gjør noe forkjært, og da forblir du deres verste fiende og baksnskkes for alt du tidligere ble rost for. 

Anonymkode: 1f7e8...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

"Om man som menneske ofte er omringet av drama og har flere uvenner er det svært sjeldent det er alle andres feil, det er på tide å gå i seg selv."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Simbyxor skrev:

Da burde du i åpningsinnlegget utdypet at du gjerne debatterer folk som har gjennomtrekk av venner, men ikke folk som ikke har venner. Folk med psykiske problemer kan si dumme ting om andre, uten at det betyr at de er onde. Det er mange årsaker til at andre sier dumme ting om andre, og at andre sier dumme ting om de personene tilbake. Usikkerhet er ofte en faktor. 

Men det er jo du som leser det som å være uten venner. Det kan man jo være av mange ulike årsaker, finnes venneløse mennesker som absolutt ikke utviser slik adferd som jeg beskriver i hovedinnlegget, og da er jo det heller ikke det som er tema. Det er du som trekker inn sammenheng mellom å være uten venner - å skape drama og krangel - psykiske lidelser. 

At man kan bli stående uten venner som en konsekvens av slik adferd er jo noe annet, men det tar gjerne lang tid. 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke sort/hvitt om andre mennesker, der en enten har andre som sine beste venner eller verste fiende, er en diagnose. Denne typen personer er uhyre vanskelige å forholde seg til, du er deres beste venn inntil du sier eller gjør noe forkjært, og da forblir du deres verste fiende og baksnskkes for alt du tidligere ble rost for. 

Anonymkode: 1f7e8...e7e

Sier eller gjør som foreksempel hva?

Sitter med en følelse av at du har blitt ditcha pga at du er manipulativ og ikke eier selvinnsikt. At disse såkalte andre unngår deg fordi du gir dem en dårlg følelse.

Anonymkode: d2872...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier eller gjør som foreksempel hva?

Sitter med en følelse av at du har blitt ditcha pga at du er manipulativ og ikke eier selvinnsikt. At disse såkalte andre unngår deg fordi du gir dem en dårlg følelse.

Ikke enig.

Jeg synes innlegget du siterte ga mening. Det finnes utrolig mange mennesker som er veldig hårsåre, og som lett legger andre for hat når de blir motsagt eller kritisert. Da er de raske til å finne feil med alt den personen gjør i ettertid.

Anonymkode: 563c2...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig.

Jeg synes innlegget du siterte ga mening. Det finnes utrolig mange mennesker som er veldig hårsåre, og som lett legger andre for hat når de blir motsagt eller kritisert. Da er de raske til å finne feil med alt den personen gjør i ettertid.

Anonymkode: 563c2...6e5

Kom med konkrete eksempler,ellers blir det bare synsing og generalisering.

Vi har jo ikke hørt de andres versjon og mennesker er veldig ulike ,derfor blir det umulig å bedømme hvis du ikke kommer med konkrete eksempler,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...