Gå til innhold

Sliten av barnet mitt...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er veldig vondt å skrive og vært en vond følelse i lang tid, men jeg er så sliten..Har en gutt på 2,5 år som er helt bajas. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Han har kjempedårlig språk og til gjengjeld er han fullstendig propell fra morgen til kveld. Det går skjeldent an å sette seg ned å slappe av litt for da er han å gjør ugang med en gang. Han kaster ting på søsken om han ikke får oppmerksomhet akkurat når han ønsker, og kaster såpass hardt at det gjør vondt. Han slår når vi snakker til han og han hiver seg rundt på gulvet og hyler hvis han ikke får det som han vil. Det er ikke noe koselig hjemme lenger, og vi orker ikke ta han med på besøk til andre pga måten han er på. Å ta han med til byen osv er et maraton i seg selv og jeg kan være utslitt i flere dager etterpå. Når han skal legge seg må vi sitte der til han sovner ellers raserer han hele rommet. Når han i tillegg har så dårlig språk så er kommunikasjon vanskelig. Han skjønner mesteparten av det vi sier, men skjønner nok ikke konsekvenser og alvoret i det. Han krever så mye hele tiden og det går hardt utover samlivet til meg og mannen også for vi er så slitne, sure og lei. Så er det to søsken til å ta hensyn til og de blir gjerne tilsidesatt oppi alt dette her. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre og nå er vi i tillegg i 100% jobb begge to så jeg føler at alt går på halv tolv om dagen😩 Hjelp meg!!😭

Anonymkode: a6f7c...ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier bhg da?

Anonymkode: 8c42a...c2b

Skrevet

Hvordan er han i barnehagen? 

Forstår deg veldig godt da min mellomste tidvis også er meget aktiv. Mitt barn har et veldig stort behov for å ha luft under vingene og styre/kontrollere situasjoner.

Får dere noe avlastning? Noen besteforeldre som kan passe han innimellom slik at dere kan lade batteriene og slik at de andre to får litt egentid med dere? 

Skrevet

Har dere prøvd å ha litt egentid med bare dette aktive barnet? 

Noe som jeg fant ut hjalp godt med mitt barn var å ta det med på sikre steder (som inngjerdet barnehage, åpne sletter, utrafikkerte områder, osv) og la det få litt utløp for "å gå egne veier", utforske på egen hånd og styre seg selv. 

Kan høres ut som at barnet har et større behov for noe enn de andre barna kanskje har. Er barnet veldig selvstendig? 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ja, jeg og lurer på hva barnehagen sier. Om ham er tregpå språk og utragerende så er det vanlig at barnehagen gjerne vil at ppt skal ta en vurdering om barnet trenger spesiell oppfølging. 

Skrevet

Kaster kanskje stein i glasshus her. Men jeg ville prøvd å satt vedkommende på plass og vist hvem som er sjefen. Innføre skammekrok. Nekte goder som å se på tv osv. Hvis det er en bitteliten ting han gjør som han ikke skal. 

Anonymkode: d15f4...194

• Liker 12
Skrevet

Ts her. Vi skal ha møte med barnehagen til uka, men vi får jo stadig tilbakemelding på at han er bajas der også. Må passes på hele tiden for han stikker blant annet av🙄 Virker som at han ikke tenker konsekvenser overhode. Har veldig lyst til å involvere ppt så får høre hva de sier på møte.. 

Skrevet

Jeg kjenner et barn som er akkurat like gammelt og akkurat like bajas. Med veldig lite språk, selv om språkforståelsen er til stede. Stikker av, klatrer på alt, slår, biter og klarer nesten ikke å stå i ro eller fokusere i det hele tatt. Jeg tenker at mye er normalt i den alderen, men det går en grense. Jeg ville kontaktet Ppt, hvis jeg var deg, ts. Det kan jo tenkes at språket er noe av nøkkelen, og da kan det jo være mye å hente på tidlig oppfølging.

Hvordan sover han om natta? Noen barn sliter jo med å regulere seg på dagtid hvis natta er dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Dette høres veldig ut som min sønn var. Diagnose ADHD, etter flere runder m utredning. Det satt lanngt inne, for alle ting skulle prøves før medisiner. Nå er han en flott ungsom som får god hjelp av Ritalin. Ikke mening å lage adhd ut av alt, men slik du beskriver det så er det nok kanskje iden retningen jeg hadde kikket

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Vera Vinge skrev:

Jeg kjenner et barn som er akkurat like gammelt og akkurat like bajas. Med veldig lite språk, selv om språkforståelsen er til stede. Stikker av, klatrer på alt, slår, biter og klarer nesten ikke å stå i ro eller fokusere i det hele tatt. Jeg tenker at mye er normalt i den alderen, men det går en grense. Jeg ville kontaktet Ppt, hvis jeg var deg, ts. Det kan jo tenkes at språket er noe av nøkkelen, og da kan det jo være mye å hente på tidlig oppfølging.

Hvordan sover han om natta? Noen barn sliter jo med å regulere seg på dagtid hvis natta er dårlig.

Han sover heldigvis stortsett godt om natta. Tøyser mye ved leggetid, men aldri vært noe problem gjennom natta :) Legger seg mellom 18-19 og våkner mellom 06-07 :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, fruenge skrev:

Dette høres veldig ut som min sønn var. Diagnose ADHD, etter flere runder m utredning. Det satt lanngt inne, for alle ting skulle prøves før medisiner. Nå er han en flott ungsom som får god hjelp av Ritalin. Ikke mening å lage adhd ut av alt, men slik du beskriver det så er det nok kanskje iden retningen jeg hadde kikket

Jeg vil ikke tenke i de baner enda. Ingen i familien har dette og storebroren var også ganske bajas, men det er mange år siden så husker ikke om det var like ille🙈 Han roet seg helt før skolestart :) Der var også ppt inne og hjalp til på veien, så holder en knapp på god hjelp og veiledning foreløpig. Ønsker ikke noe diagnose så tidlig, den blir han jo ikke kvitt igjen..

Skrevet

Jeg tipper at det aller meste av hans oppførsel bunner i frustrasjon over dårlig utviklet språk. Han har sikkert så mye han vil si, mene og fortelle, og jeg vil tippe han derfor blir destruktiv i atferden når han ikke får til dette.

Mye løsner helt sikkert når han begynner å snakke ☺ 

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, Ellasnella skrev:

Jeg tipper at det aller meste av hans oppførsel bunner i frustrasjon over dårlig utviklet språk. Han har sikkert så mye han vil si, mene og fortelle, og jeg vil tippe han derfor blir destruktiv i atferden når han ikke får til dette.

Enig i dette. 

Forstår dere han viss han prøver å formidle ting til dere gjennom kroppsspråk og det lille språket han har? Hvordan forholder dere dere til han kommunikasjonsmessig? Gjenforteller dere det han prøver å formidle, og benevner alt dere gjør, skal gjøre, ting og tang og den slags? 

Tenker på forutsigbarheten hans og det at han vet hva han skal forholde seg til. 

Veldig bra at dere skal ha møte med barnehagen. Ppt hadde sikkert ikke vært dumt for kanskje han trenger litt ekstra oppfølging over en periode. 

Han er jo bare 2,5 år enda, og språket er nok ikke ordentlig på plass før hvertfall 4 årsalderen. Joda, de har mye på plass ved 3 årsalderen, men det er først ved 4 år at de har et renere språk (sett bort fra enkelte lyder som enkelte kan slite med). 

Skrevet
1 hour ago, Ellasnella said:

Akkurat det tenkte jeg også.Har han dårlig språk, merkes det godt i forhold til de andre barna. Han er sikkert kjempefrustrert.

• Liker 1
Skrevet

Ta ting skritt for skritt nå. Snakk med barnehagen, la dem melde barnet opp til ppt. Ppt observerer barnet og vurderer neste skritt. 

Velg hvilke kamper dere vil ta, ikke ta alle. Men gjennomfør de dere velger å ta. 

Del på å ta dere av barnet alene, slik får dere begge avlastning og barnet får alenetid med mor/far. 

Vær nøye med å snakke med barnet; sett ord på alle handlinger og les bøker for barnet. 

Anonymkode: 833fc...b72

• Liker 3
Skrevet

Har dere sjekket hørselen til gutten?

Anonymkode: 27a92...596

Skrevet

Full helsesjekk-gjennomgang av rutiner-helsesøster.

Anonymkode: a8f9b...dcd

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere sjekket hørselen til gutten?

Anonymkode: 27a92...596

Hørselen er sjekket og OK, han satt inn dren i det ene øret før sommeren pga væske. Har aldri mistenkt at han hører dårlig for han responderer så fort vi snakker til han. Jeg kan selvsagt også tenke meg at dette bunner i dårlig språkutvikling. Han er jo ekstremt langt fremme motorisk, det sier de i barnehagen også. Man kan vel kanskje ikke få i pose og sekk?😝 Vi forstår stortsett hva han ønsker og hva han prøver å si ved at vi har lært oss kroppsspråket og hva de utydelig ordene betyr. Men det er jo ikke så mye toveis kommunikasjon her. Han skjønner også selv hvor kjipt dette her, for hvis han prøver å si noe og jeg sier til han at jeg ikke helt forstår hva han mener så sukker han oppgitt og ser ned i gulvet😞 Han har masse på hjertet, men det kunne like gjerne vært fransk🙄 Han snakker mye, og kan bli veldig engasjert, men gjør seg ikke forstått med ord.

Skrevet

Det høres veldig likt ut som nevøen min... Han er 6 år nå, og har fått diagnosen ADHD. Han har veldig dårlig språk, som i at han snakker veldig utydelig, og stammer voldsomt og sliter med å få ut ord. I følge ppt var det på grunn av ADHD'en. Det var så mye som foregikk i hodet hans på en gang at språksenteret ikke vant frem i alt kaoset der inne. Vi merker at språket blir markant verre når det har skjedd mye rundt ham, som han da tydeligvis går og bearbeider. Får han ha det rolig, som i være hjemme med sine egne ting uten masse andre folk, går det bedre. 

Jeg håper dere får hjelp, for det der må være helt utrolig slitsomt og vanskelig for dere. Så kan det jo hende han vokser det av seg, og at det bunner i frustrasjon over kommunikasjonsproblemer og ikke andre veien. 

Anonymkode: 63c2e...c31

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Vi skal ha møte med barnehagen til uka, men vi får jo stadig tilbakemelding på at han er bajas der også. Må passes på hele tiden for han stikker blant annet av🙄 Virker som at han ikke tenker konsekvenser overhode. Har veldig lyst til å involvere ppt så får høre hva de sier på møte.. 

Så små barn tenker ikke på konsekvenser! Det er jo deres jobb som foreldre å forklare de på en enkel måte. Dere har ikke satt grenser og konsekvenser i system?

Hva sier pappaen til det - og hva er pappaens konkrete løsningsforslag til utprøving? 

Hva tenker pappaen om dette?

Hva fjør pappaen ift barna? 

Anonymkode: 3575d...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...