Gå til innhold

Ensomt enebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg.

min datter på snart 5 år, sier til stadighet at hun vil ha en lillesøster. Vi har bestemt at vi ikke skal ha flere barn. Men jeg kjenner jeg blir veldig trist når hun griner og sier at "alle andre har søsken", eller "foreldre skulle bare fått lov til å ha ett barn for det er mer rettferdig" eller "du mamma har en lillesøster". Eller den som stikker dypest "ingen som vil leke med meg jeg er alene i huset"

Hun er ikke så ofte alene, vi har ukentlig noen med hjem fra barnehagen. Hun leker med barn i gaten. Og vi er ofte sammen med fetter og kusine.

Er det noen som vet hva jeg kan si til henne, forklare, trøste med, uten at jeg gjør mer "skade"

Anonymkode: 169b8...c60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en katt eller annet dyr om dere har tid og mulighet? :) mye kjærlighet i ett dyr og hun vil alltid ha noen der som vil leke og kose! 

Anonymkode: 5b74b...1d2

• Liker 6
Skrevet

Ja, vi skaffet oss katt i fjor 😊

Gjest Coolaid
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

min datter på snart 5 år, sier til stadighet at hun vil ha en lillesøster. Vi har bestemt at vi ikke skal ha flere barn. Men jeg kjenner jeg blir veldig trist når hun griner og sier at "alle andre har søsken", eller "foreldre skulle bare fått lov til å ha ett barn for det er mer rettferdig" eller "du mamma har en lillesøster". Eller den som stikker dypest "ingen som vil leke med meg jeg er alene i huset"

Hun er ikke så ofte alene, vi har ukentlig noen med hjem fra barnehagen. Hun leker med barn i gaten. Og vi er ofte sammen med fetter og kusine.

Er det noen som vet hva jeg kan si til henne, forklare, trøste med, uten at jeg gjør mer "skade"

Si til henne at ".....jeg forstår du vil ha en bror eller søster - men det kommer ingen bror eller søster, mamma og pappa skal ikke ha flere barn".... og så ville jeg snakket med henne om hvorfor hun spør om det så ofte. Vær anerkjennende og bekreftende ovenfor barnets følelser samtidig som du er ærlig. Tror ikke barn har tatt skade av å ønske seg en søsken.

Skrevet

Dyr er en god ide. Men jeg har hatt det slik du har det. Har et barn, ønsker ikke flere. Det var en tid der hun også maste slik som din gjør. Men det går over. De vet ikke hva det går ut på, du må aldri få flerer barn av dårlig samvittighet eller for å gi andre noe som helst. Det er super viktig. Man får barn fordi man innest inne ønsker seg det. Når man først er i posisjon til det vel å merke. Jeg har pleid å distrahere barnet mitt fra å tenke triste tanker. For jeg vet at i virkeligheten så er ikke verden så rosenrødt som hun maler det. I dag skjønner dattera mi at om vi hadde fått flere barn så betyr ikke det at det automatisk hadde vært en perfekt lekekamerat. Hun er faktisk glad for å være enebarn tro det eller ei

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to barn og de maser hver dag om å få en lillesøster/ lillebror. De vil helst at vi skal få to til.. Jeg har sagt at det ikke kommer til å skje, men fortsatt maser de ;) Eldste vil for øvrig ha et storesøsken. DET går jo ikke. Hehe!

Jeg skjønner at barnet ditt oppfatter det som urettferdig, men barn finner alltid noe som er urettferdig. Hun lider ingen nød. 

Anonymkode: 38ee8...7c5

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn og de maser hver dag om å få en lillesøster/ lillebror. De vil helst at vi skal få to til.. Jeg har sagt at det ikke kommer til å skje, men fortsatt maser de ;) Eldste vil for øvrig ha et storesøsken. DET går jo ikke. Hehe!

Jeg skjønner at barnet ditt oppfatter det som urettferdig, men barn finner alltid noe som er urettferdig. Hun lider ingen nød. 

Haha :) Det ønsker datteren min seg også. En kul storesøster som er like pen som nabojenta :)

Anonymkode: 8d108...148

• Liker 2
Skrevet

Min eldste maser også om flere søsken og sier som din at hun har ingen å leke med.. da er søskenet fort glemt altså.. 😆 selv om de leker fint sammen !!

Anonymkode: e8ba5...6f9

• Liker 2
Skrevet

Veeel, din datters ønske om ett søsken, kommer nok aldri til å gå over! Sorgen blir bare større og større med alderen, men man slutter vel etterhvert å mase om det....

Det ER ensomt og trist å være enebarn, og ingen venner eller søskenbarn kan erstattet ett "ordentlig" søsken".

Selv er jeg enebarn og over 30, men savner å ha søsken enda! Derfor sørget jeg for å få 3 barna, så de skulle få slippe sammen kjipe oppvekst som meg.

Anonymkode: db713...2b0

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spør hvor den lille søsteren skal bo, på hennes rom? Vet hun hvor mye småsøskem klår på ting? Dette funker jo ikke hvis dere har et stort hus, men vi mptte ha flyttet hvis vi skulle hatt en til, og vi bor på et dyrt sted, så da måtte vi ha flyttet et stykke. Hun får aldri være i fred og den lille vil alltid være med når hun har besøk av venner. Be henne legge merke til hvor mye andre søsken krangler. Si at JA, det er koselig med søsken, MEN det er også veldig slitsomt, og noen søsken gjør ikke annet enn å krangle. Vi snakket med vår sønn om dette, vi var i overkant realistiske, men la ikke skjul på de hyggelige sidene heller. Det er mange fordeler med søsken, men veldig mange ved å ikke ha det heller. Nå ser datteren din bare de fine, siden hun savner det. Vi har alltid tatt med venner av sønnen vår på turer, hytta osv. Og latt dem sove over masse.

Anonymkode: 9460b...1b2

• Liker 2
Skrevet (endret)
39 minutes ago, AnonymBruker said:

Enig med deg. 

Selv ønsker dattera mi at lillebroren hennes skal bli til en lillesøster.  Om ikke vi kan gi henne en lillesøster så er det i hvert fall urettferdig at vi ikke kler lillebroren hennes i rosa og gir han et jentenavn.

Endret av Pizzabakeren
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veeel, din datters ønske om ett søsken, kommer nok aldri til å gå over! Sorgen blir bare større og større med alderen, men man slutter vel etterhvert å mase om det....

Det ER ensomt og trist å være enebarn, og ingen venner eller søskenbarn kan erstattet ett "ordentlig" søsken".

Selv er jeg enebarn og over 30, men savner å ha søsken enda! Derfor sørget jeg for å få 3 barna, så de skulle få slippe sammen kjipe oppvekst som meg.

Dette er din oppfatning av det! Min sønn er lykkelig og har en fetter som dekker inn for broren har aldri fikk. Han er ofte glad når denne drar hjem, fordi han trenger mye alenetid. 

Jeg har også venninner som skulle ønske de VAR enebarn, hun ene mener at oppveksten hadde vært MYE bedre uten den slemme broren. Og hun andre kranglet hele tiden med søsteren. De har blitt ok venner som voksme, hun med broren har kuttet kontakten.

Det kommer masse an på foreldrene dine om du er ensom eller ikke. 

Anonymkode: 9460b...1b2

• Liker 12
Skrevet

Hva med ett fosterbarn? Hvis dere har tid til det

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Trist at din sorg aldri gikk over, men det betyr jo ikke at TS sin datters sitt ønske aldri kommer til å gå over. Det er ikke sånn at alt man dør etter å få som 5-åring, ønsker man fortsatt som 30-åring. 

Tror heller ikke man skal romantisere det med søsken for mye. Det er jo ikke alle som har nære søskenforhold, hverken som barn eller i voksen alder. 

• Liker 13
Skrevet

Bli avlastningshjem? Om dere har plass og tid?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nok mange med søsken som mulig kunne hatt det vel så bra som enebarn. Søsken er ikke ensbetydende med lykke og gode lekekamerater. Noen ganger kan det å ha søsken være selve årsaken til en såkalt kjip oppvekst. Greit å være klar over det også. Har selv et søsken. Vi er begge over 30 og vi har kontakt tilsvarende en hvilken som helst annen person fra paralellklassen på videregående. Vi hilser, snakker når vi må, men har ingenting til felles. Er ikke denne personen jeg søker støtte hos når ting røyner på. Takk og pris for gode venner. Det er det som virkelig teller til syvende og sist. Har man søsken som er gode venner er man heldig. Det er dessverre ikke en selvfølge at det er slik!

Anonymkode: 296ea...a32

• Liker 8
Skrevet

Alle de familier vi kjenner til som har 2-4 barn har barn som "så gjerne vil ha flere søsken!"

Kjenner til enebarn som er overlykkelige for at de ikke har søsken.

Anonymkode: a0f4b...f06

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jo gjerne med lekevenner hjem eller blir med de hjem.🙂

Anonymkode: a0f4b...f06

Skrevet

Sånn går det når foreldre er ego. Sorry

Anonymkode: 0128a...3af

• Liker 1
Skrevet

De fleste barn vil nok mase etter småsøken, men det er da ikke dem skal bestemme hvor mange barn som skal være i familien.

Noen har søsken de ikke engang kommer overens med, det er ingen selvfølge at søsken blir venner. De kan like gjerne hate hverandre som pesten.

Du får bare si til henne at du og pappa ikke har planer om å få flere barn. Ikke gi henne rom for å diskutere dette da hun faktisk ikke har en stemme med i denne avgjørelsen.

Anonymkode: 50282...9d4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...