Gå til innhold

Motebloggerne

Kaffemonsteret

Anbefalte innlegg

Lo litt av denne kommentaren om motebloggerne og Oslo Runway. http://www.minmote.no/#!/artikkel/24126034/kommentar-ikke-broed-men-sirkus

Har observert noen av disse damene mens de står og poserer for hverandre og det er jo ganske latterlig når godt voksne damer bruker masse tid på å ta slike liksom "in the moment" bilder. Hvordan er det mulig at så mange i lille Norge kan leve av å ta bilder av seg selv??

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bildet med teksten Resultatet under:

Bestemors 70-talls gardiner, med et innslag av "4-åring har kledd på seg selv" og en liten dose Tanta til Beate. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirkustjukk skrev:

Janka er ihvertall ikke blid i kommentaren under artikkelen😉

Nei, ut fra kommentarene på min mote på Facebook skulle man tro at jobben deres redder liv, så viktig er den :fnise:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkustjukk
26 minutter siden, Kaffemonsteret skrev:

Nei, ut fra kommentarene på min mote på Facebook skulle man tro at jobben deres redder liv, så viktig er den :fnise:

De er nok mest flaue over å blitt sett for hva de er: en kosemoseklubb som pepper hverandres kommentarfelt med emjoi-overdoser og "vakre du, ikledd de samme overprisede Ganni-genserne ("lånt" selvsagt) og Chanelveskene mens de reklamerer for de samme kremene og spiser avocadotoast til frokost. De som ikke har blitt hardt rammet av imaginær cøliaki vel å merke.

Modig av MinMote å se denne selvhøytidelige gjengen for hva de er👊🏻

Endret av Sirkustjukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sirkustjukk skrev:

De er nok mest flaue over å blitt sett for hva de er: en kosemoseklubb som pepper hverandres kommentarfelt med emjoi-overdoser og "vakre du, ikledd de samme overpriste Ganni-genserne og Chanelveskene mens de reklamerer for de samme kremene og spiser avocadotoast til frokost. De som ikke har blitt hardt rammet av imaginær cøliaki vel å merke.

Modig av MinMote å se denne selvhøytidelige gjengen for hva de er👊🏻

Haha, spot on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.minmote.no/#!/artikkel/24123703/sjekk-gatemoten-fra-foerste-dag-av-oslo-runway

Blir det ikke litt feil å kalle det for gatemote når alt som presenteres er styla damer fra motebransjen?  Før i tiden var gatemote noe designere brukte som ny inspirasjon/ plukket opp detaljer fra, nå virker det som betydningen er "mote vist på gata i stedet for på catwalk"

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel, det kommentarfeltet var flaut. Jeg liker Janka veldig godt, men her tror jeg hun har svart litt kjapt. Det er jo utvilsomt et svært lite miljø i mote-Norge, og en liten håndfull jenter/damer styrer showet. Det som er litt påfallende (kanskje det siste året) er at de har bikka litt over til å bli litt parodi. De kler seg nesten helt likt. De blomstrete Balenciaga-støvlettene har jeg sett på minst fire av dem. Det er ikke akkurat innovativt. De sitter med nesa i mobilen, og de poserer - ingenting er "naturlig". Det betyr ikke at ikke de er flotte og fine, for det er de. Og jeg digger det meste av klærne deres, jeg.

Jeg skjønner samtidig hva MinMote-journalisten prøver på, hun vil nøkke litt opp i at de som skal være så innovative og kule, egentlig er litt saueflokk, og at veldig mye er planlagt, det er sirkus. Ikke nødvendigvis noe direkte "galt i det", men gatemote var nok mer autentisk før. 

Ja, MinMote burde kanskje støtte Oslo Runway, men ærlig talt, disse jentene det blir skrevet om burde da ha LITT selvironi, det er jo et sirkus, spørsmålet er om det egentlig gjør noe? Hadde vært mye gøyere hvis jentene som omtales i artikkelen hadde ledd og vært såpass joviale og sagt "spot on" til journalisten. Nå fremstår de jo bare som uptight.. Synd.

Endret av Unika
Lagt til mer
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg synes det var en skikkelig bra artikkel FORDI det setter fokus på hva som foregår i kulissene. Hvilke avtaler gjøres? Står bloggerne fritt? Er det bindinger evt penger inne o bildet?

Denne kampeaktige iscenesettelsen av gatemote som har sitt utløp i noe fritt og naturlig, har fått bloggernes sedvanlige klamme preg på seg, akkurat som alt annet de tar i. Ordet genuint mangler åpenbart i bloggernes ordbok. Her er det iscenesettelsen som gjelder. Og hvem som har hvem i lomma er et åpent spørsmål.

#sponsmeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Unika skrev:

Milde himmel, det kommentarfeltet var flaut. Jeg liker Janka veldig godt, men her tror jeg hun har svart litt kjapt. Det er jo utvilsomt et svært lite miljø i mote-Norge, og en liten håndfull jenter/damer styrer showet. Det som er litt påfallende (kanskje det siste året) er at de har bikka litt over til å bli litt parodi. De kler seg nesten helt likt. De blomstrete Balenciaga-støvlettene har jeg sett på minst fire av dem. Det er ikke akkurat innovativt. De sitter med nesa i mobilen, og de poserer - ingenting er "naturlig". Det betyr ikke at ikke de er flotte og fine, for det er de. Og jeg digger det meste av klærne deres, jeg.

Jeg skjønner samtidig hva MinMote-journalisten prøver på, hun vil nøkke litt opp i at de som skal være så innovative og kule, egentlig er litt saueflokk, og at veldig mye er planlagt, det er sirkus. Ikke nødvendigvis noe direkte "galt i det", men gatemote var nok mer autentisk før. 

Ja, MinMote burde kanskje støtte Oslo Runway, men ærlig talt, disse jentene det blir skrevet om burde da ha LITT selvironi, det er jo et sirkus, spørsmålet er om det egentlig gjør noe? Hadde vært mye gøyere hvis jentene som omtales i artikkelen hadde ledd og vært såpass joviale og sagt "spot on" til journalisten. Nå fremstår de jo bare som uptight.. Synd.

Veldig bra beskrevet, tommel opp! Krampeaktig er et ord som slår meg når jeg ser bildene av de.

Endret av Kaffemonsteret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, nå må vel hele minmote spalten bare legges ned. Hvordan skal spalten klare seg uten Janka og hennes eksperttips? Er det virkelig noen som tar rådene til disse såkalte norske IT-jentene alvorlig? Alle vet jo at alle anbefalingene deres er sponset? Ifølge dem er det jo bare til å kjøpe hva som helst på Ganni så er du jo Norges bestkledde du også. Hadde jeg vært Ganni og bytimo hadde jeg vært forsiktig med hvem jeg ville bli assosiert med. Begge merkene har fine plagg men mister troverdighet pga hvem de har valgt at skal representere merkene. Har handlet plagg hos begge av merkene før men nå begynner det å bli litt krampeaktig å handle der.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er akkurat revolusjonerende at posører blir tatt for å posere, men det forteller vel sitt om null forventninger til norsk motejournalistikk, hvis bransje er gjennomgående uprofesjonell. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg synes det var en skikkelig bra artikkel FORDI det setter fokus på hva som foregår i kulissene. Hvilke avtaler gjøres? Står bloggerne fritt? Er det bindinger evt penger inne o bildet?

Denne kampeaktige iscenesettelsen av gatemote som har sitt utløp i noe fritt og naturlig, har fått bloggernes sedvanlige klamme preg på seg, akkurat som alt annet de tar i. Ordet genuint mangler åpenbart i bloggernes ordbok. Her er det iscenesettelsen som gjelder. Og hvem som har hvem i lomma er et åpent spørsmål.

#sponsmeg

Helt enig i at koblingene her er interessante og viktige å få fram. Hvor mye av det vi ser er spontant og ekte og hvor mye er initiert og iscenesatt av andre enn bloggerne? Transparens er et fint ord. 

Jeg har stor respekt for Jankas stilsans og bruker henne ofte som inspirasjon, men her burde hun ha pustet litt med magen og tenkt over hva journalistens budskap egentlig er. Er motebloggerne (og sponsorene deres) interessert i å havne i sammen hengemyr av uredelighet og utroverdighet som rosabloggerne? Det vil de neppe tenker jeg, og for å unngå det bør motebloggerne tenke litt over dette her med transparens. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motebloggerne som har havnet i Ganni og Timo-kretsen, har mistet troverdigheten. Janka P er vel ikke helt der (?), men enig i at kommentarene hennes var lite konstruktive og egnet som ris til egen Gucci-rumpe. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, O.G. skrev:

Bra at så mange Oslojenter er interessert i data. :fnise:

Det var faktisk et reelt spørsmål fra min side 🙈 Hvem er it her i Norge/Oslo?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tingi85 skrev:

Det var faktisk et reelt spørsmål fra min side 🙈 Hvem er it her i Norge/Oslo?

Aner ikke, tror egentlig vi aldri har utviklet noen skikkelig IT jente i Oslo/Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...