Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I "gamledager" forsket man på om utseende og mentale egenskaper hadde noen sammenheng. Såvidt jeg husker, kaltes det "fysiognomi". Det ble aldri påvist noen tydelig sammenheng og fysiognomien ble forkastet. Det er altså ingen sammenheng mellom fysisk utseende og intelligens eller væremåte.

Likevel "lever" denne oppfatningen om at f.eks store, kraftige folk er dumme, mens små, spinkle folk er noen sleipe luringer. Vi ser det blant annet i annenhver tegnefilm.

Rudolf Steiner mente at folk kan deles inn i fire kategorier (sangviniker, koleriker, melankoliker og flegmatiker) der utseende og personlighet henger sammen.

Dette handler altså ikke om hvordan man kler seg og hvilke signaler man bevisst ønsker å sende ut. Det handler om kroppsform, høyde, ansiktsform etc..

Hva tenker dere? Kan man "se" personligheten til folk utifra hvordan de fysisk ser ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge folk ser jeg ut som tidenes bitch. Er egentlig sjenert og gir ganske mye plass. 

Jeg tror utseendet kan formes litt av oppførsel. 

Anonymkode: 692d3...35c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I følge folk ser jeg ut som tidenes bitch. Er egentlig sjenert og gir ganske mye plass. 

Det kan tenkes! 👍🏻🙂

Skrevet
13 minutter siden, Norre skrev:

Det kan tenkes! 👍🏻🙂

Et eksempel: gikk i klasse og var litt venninne med ei som ser ordentlig ut som en Glamour modell. Bleket blondt langt hår, masse sminke og store pupper som hun likte å presse opp. Gjorde seg til på bilder. Instagramen består så og si bare av selfies.. Kan være lett å tro hun er dum og deilig. Men hun er ganske snill og smart. 

Skrevet

Skikkelig stygge folk er oftere dumme.

Anonymkode: 7a6fe...d94

Skrevet

Jeg har en greie for smarte menn, og de er ikke de kjekkeste. Ikke at de er stygge heller, de er bare veldig middels. Og da prater vi virkelig smarte menn. Men dette er IQ. Vil vel tro de kjekkeste er flinkere sosialt sett.

Anonymkode: 4058e...fcc

Gjest Stille leser
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en greie for smarte menn, og de er ikke de kjekkeste. Ikke at de er stygge heller, de er bare veldig middels. Og da prater vi virkelig smarte menn. Men dette er IQ. Vil vel tro de kjekkeste er flinkere sosialt sett.

Utseende og IQ har ingen sammenheng. Høy IQ gir nesten alltid bedre sosiale egenskaper.

Gjest C.Tramell
Skrevet

Synes ofte utseendet avslører mye om personligheten, men ikke nødvendigvis om intelligensen. Jeg tror som AB sa før i tråden at personligheten til en viss grad former ansiktstrekkene. Mange spøker med ungene sine og sier at hvis de ser sure ut eller skjærer grimaser for lenge kommer de til å bli sånn, men det er noe i det. Synes særlig bitterhet har en tendens til å sette stygge og avslørende spor i ansiktet.  

Skrevet (endret)

Utseende har påvirkning på en, pluss hvordan de oppfører seg, så det går ofte hånd i hanske.

Ser jeg et jeg ikke liker utseende på, kan det bli feil oppfattelse om jeg snakker med vedkommende og opptrer hyggelig og snilt.

Eller: "Åh,gud så pen", men kan være sleip som rotta når en blir kjent.

Føler sånt når jeg går på et storsenter eller lign.

Endret av tussi680
Skrevet

Jeg også synes at man ser mye av personlighet i utseendet, men ikke nødvendigvis intelligens. Usikre menn har for eksempel noe vekt over seg. Jeg pleier å kalle det veik hake, men det er egentlig en generell slapphet i ansiktet og et litt vikende blikk. Som om de vokter seg for å vise følelser. Dersom de blir mer sikker på seg selv forsvinner dette trekket, så det har ingenting med ansiktsstruktur å gjøre. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å spørre: Hvordan ser en "bitch" ut, da? 🙂

Jeg tenker at en "bitch" kan se sånn her ut: Tynn kropp og generelt lange, tynne trekk, f.eks smale lepper og et litt strengt, surt eller arrogant uttrykk i ansiktet. Ofte tilbakestrøket hår som blottlegger en høy panne. Blek hud. Og de har i hvertfall ikke store, brune øyne... Forøvrig tenker jeg at "bitcher" kan være ganske intelligente, men de er selvfølgelig vanskelige å omgås... 

🙂

Spørsmål nr. 2: Hvordan tenker du at f.eks en snill person ser ut? Hva er et "snilt" utseende? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et eksempel: gikk i klasse og var litt venninne med ei som ser ordentlig ut som en Glamour modell. Bleket blondt langt hår, masse sminke og store pupper som hun likte å presse opp. Gjorde seg til på bilder. Instagramen består så og si bare av selfies.. Kan være lett å tro hun er dum og deilig. Men hun er ganske snill og smart. 

Du beskriver en jente som bleket håret og sminket seg for å se ut som en bimbo. Men du sier at hun ikke egentlig var det. Hvordan så hun ut bortsett fra klær og sminke? Var hun tykk? Hadde hun stor og bred nese? For eksempel? 🙂

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig stygge folk er oftere dumme.

Anonymkode: 7a6fe...d94

Hvilke fysiske kjennetegn har stygge, dumme mennesker, da? 🙂 Er de tykke, tynne, høye eller lave? Har de store blå øyne? Brede skuldre?

Skrevet

Det er jo påvist visse sammenhenger, og det videreføres i måten vi ser på hverandre på. En kraftig kjeve har f.eks. sammenheng med testosteron, som igjen har sammenheng med dominans og andre maskuline egenskaper.

Anonymkode: c48fe...bfb

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil du beskrive det fysiske utseendet på disse "pen, middels og stygg-mennene",da? Er en pen mann høy, veltrent og kortklipt? Er det i såfall også et kjennetegn på en som er middels intelligent, men flink i sosiale settinger pga. selvtillit? Hvordan ser slemme folk ut, f.eks? Er de små, med sammenvokste øyenbryn? 🙂

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo påvist visse sammenhenger, og det videreføres i måten vi ser på hverandre på. En kraftig kjeve har f.eks. sammenheng med testosteron, som igjen har sammenheng med dominans og andre maskuline egenskaper.

Anonymkode: c48fe...bfb

Ser man det! Omsider en som skjønte spørsmålet mitt! 👍🏻🙂 

Du mener altså at en mann med smalt ansikt er feminin?

Skrevet
4 timer siden, Stille leser skrev:

Utseende og IQ har ingen sammenheng. Høy IQ gir nesten alltid bedre sosiale egenskaper.

Det stemmer at utseende og intelligens ikke har noen påvist sammenheng. 👍🏻🙂 Men likevel finnes jo en oppfatning om at luringer og dumminger har ulike fysiske trekk?

Skrevet
3 timer siden, C.Tramell skrev:

Synes ofte utseendet avslører mye om personligheten, men ikke nødvendigvis om intelligensen. Jeg tror som AB sa før i tråden at personligheten til en viss grad former ansiktstrekkene. Mange spøker med ungene sine og sier at hvis de ser sure ut eller skjærer grimaser for lenge kommer de til å bli sånn, men det er noe i det. Synes særlig bitterhet har en tendens til å sette stygge og avslørende spor i ansiktet.  

Kan du beskrive et bittert ansikt? 🙂

Skrevet

Du kan ikke med vettet I behold lytte til Rudolf Steiner. 

Han mente mye sært. At barn bør få meslinger, for eksempel. 

Anonymkode: e6450...e90

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, tussi680 skrev:

Utseende har påvirkning på en, pluss hvordan de oppfører seg, så det går ofte hånd i hanske.

Ser jeg et jeg ikke liker utseende på, kan det bli feil oppfattelse om jeg snakker med vedkommende og opptrer hyggelig og snilt.

Eller: "Åh,gud så pen", men kan være sleip som rotta når en blir kjent.

Føler sånt når jeg går på et storsenter eller lign.

Sant! 👍🏻🙂 Men hvis du skal beskrive to fantasipersoner; den ene er kjempesnill, men litt dum - den andre er lynende intelligent, men slem som faen. Hvordan ser disse to personene ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...