AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #41 Skrevet 26. august 2017 10 timer siden, Coolaid skrev: Ja jeg er ganske tøff i trynet - ja jeg er ganske direkte, syns det må til. Og ja, har hatt ulike dyr, også dyr som måtte avlives. Generelt sett så mener jeg det er dyreplageri å stenge dyr inne i et bur eller en leilighet. Du kan velge å dra frem en blind eller svaksynt katt - det handler om andre ting enn vi diskuterer her. Dyr med "spesielle behov" skal selvfølgelig også ha et godt liv. Er sikker på at du forstår hva vi egentlig diskuterer her. Plutselig så er alle innekatter i Norge handikappet.... tror ikke det. Din mening er egentlig ikke så interessant for de mange kattene som ikke ville hatt et forskriftsmessig god tilværelse som utekatt. Din menig er en svart/hvitt mening. En mening uten ønske, evne eller vilje til å se de mange nyansene. Da er diskusjonen over. Anonymkode: de925...3f2 7
Kontormus Skrevet 26. august 2017 #42 Skrevet 26. august 2017 Det er utekatter som er årsaken til at det finnes så mange hjemløse dyr, og det er disse som blir mishandlet ved at mennesker lar det skje. Jeg har også rasekatter, men mine er fertile og kan selvfølgelig ikke gå ute. Jeg ser dessuten for meg at de kan bli stjålet av noen som ville prøve seg på bakgårdsavl og som tenker å prøve og selge blandingunger (se på Finn) Alternativet om at ingen skal ha rasekatter - er ikke et alternativ. Her er stiller de i samme kategori som hunder, forskellige raser - forskjellige typer. Katter trenger samme status som hunder. Mishandlingen ligger i at mennesker ikke har tilstrekkelig respekt for dem 6
Gjest Coolaid Skrevet 26. august 2017 #43 Skrevet 26. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Din mening er egentlig ikke så interessant for de mange kattene som ikke ville hatt et forskriftsmessig god tilværelse som utekatt. Din menig er en svart/hvitt mening. En mening uten ønske, evne eller vilje til å se de mange nyansene. Da er diskusjonen over. Anonymkode: de925...3f2 Ja, du kan alltid forlate diskusjonen når du vil. Les hovedinnlegget og hva diskusjonen handler om. Der står det også hva som menes med dyremishandling. Her er hva jeg skrev: " For ordens skyld, slik at vi snakker om det samme. Hva er dyremishandling: Alt som kan gjøre at dyr ikke har det bra, og lider, kan regnes som dyremishandling eller dyreplageri. " Vi diskuterer i utgangspunktet mennesker som anskaffer seg katter, basert på å holde dem inne i en leilighet. Jeg mener klart at en sunn og frisk katt ikke vil ha det bra som innekatt. Vi diskuterer ikke katter med handikap av en eller annen form, det finnes alltid unntak. Folkens slutt å heng dere opp i blinde eller katter med andre defekter, diskuter temaet.
Ardwinna Skrevet 26. august 2017 #44 Skrevet 26. august 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er FIV? Anonymkode: b65cd...9db http://www.anicura.no/fakta-og-rad/katt/fiv---kattens-immunsviktvirus/ 1
Gjest Sugemerke Skrevet 26. august 2017 #45 Skrevet 26. august 2017 På 25.8.2017 den 16.45, Coolaid skrev: Absolutt ikke. Ser du ikke galskapen i det du skriver? Man skaffer seg da ikke en av disse kattene som ikke tåler norske forhold. Enkelt og greit: Man skaffer seg ikke katter som MÅ være inne. De skulle bodd i et annet sted hvor de naturlig hadde vært ute. Noen katter bør ikke være inne nei. Det er jo bare tull. Skal vi ta livet av katter som er for nervøse til å være ute foreksempel?
Gjest Coolaid Skrevet 26. august 2017 #46 Skrevet 26. august 2017 40 minutter siden, Sugemerke skrev: Det er jo bare tull. Skal vi ta livet av katter som er for nervøse til å være ute foreksempel? Det har jeg ikke skrevet noen ting om.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #47 Skrevet 26. august 2017 @CoolaidHører katten hjemme i norsk fauna? Og betyr det at alle dyr bør få lov til å gå løse ute: hund, katt, undulater, reptiler, kaniner m.m.? Anonymkode: 465b2...255 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #48 Skrevet 26. august 2017 Ardw. burde kopiere innlegg fra annen tråd og selv den mest innbitte molbo har å holde tåta etter det. Anonymkode: 3822a...dd3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #49 Skrevet 26. august 2017 On 8/24/2017 at 7:07 PM, AnonymBruker said: Ja det er dyremishandling. De fleste dyrleger mener det samme selv om de ikke sier det høyt. Anonymkode: 24876...b64 Løgn. Tvert imot! Veterinærer får inn mishandlede lidende såkalte UTEkatter i hytt og pine. Og tro meg, de jobber hardt med å ikke skjelle uansvarlige katteeier loddrett ut! Anonymkode: 3822a...dd3 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #50 Skrevet 26. august 2017 Sitat Vi diskuterer i utgangspunktet mennesker som anskaffer seg katter, basert på å holde dem inne i en leilighet. Jeg mener klart at en sunn og frisk katt ikke vil ha det bra som innekatt. Jeg har innekatter som er 100% friske, og som alltid har vært det, ikke er de nervøse eller redde heller. Kan du forklare meg hva du synes kattene mangler når de får følgende daglig: -Mat/vann/stell (børsting, tannpuss, ører/øyne rens ved behov, bad ved behov, kloklipp/filing ved behov) -Masse kos, lek og oppmerksomhet. Begge kattene er trent, som en hund for ekstra hjernetrim(klikkertrening) -Tur i langline i skog, langs jorder og i hagene i nabolaget med meg på slep (med mindre det er skitvær, da nekter de å gå ut). -Luftegård på 8 kvm, med gress, solskinn, hyller/klatrestativ, liten dam, større leker og senger. Fri tilgang via katteluke. -Oppfølging hos dyrlege med helsesjekk, vaksiner etc. -Aldri overlatt til seg selv mer enn 10 timer (vanlig dag for meg er jeg 7 timer borte fra jeg går ut døra, da sover de og leker sammen). De er alltid med på feiringer som jul og turer til broren min sin hytte om sommeren. Jeg bor et stykke utenfor byen, men det er en motorvei 200m fra huset og en del trafikk da det er flere blokker nær mitt hus. Flere av nabokattene har blitt påkjørt, eller kravlet hjem med brukne føtter eller rygg de siste årene. Det eneste mine katter "går glipp" av er fuglejakt og musejakt, det tar de igjen på insektjakt og lek, og slossing/konfrontasjoner med katter i nabolaget. Jeg synes det er helt feil å anskaffe en innekatt, for så å overlate den til seg selv borsett fra vann og mat, men jeg kan ikke forstå at noen mener mitt kattehold er mishandling. Forklar gjerne, er det å drepe mus og fugler du mener de har rett på eller noe annet? Anonymkode: 773a2...518 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #51 Skrevet 26. august 2017 15 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg har innekatter som er 100% friske, og som alltid har vært det, ikke er de nervøse eller redde heller. Kan du forklare meg hva du synes kattene mangler når de får følgende daglig: -Mat/vann/stell (børsting, tannpuss, ører/øyne rens ved behov, bad ved behov, kloklipp/filing ved behov) -Masse kos, lek og oppmerksomhet. Begge kattene er trent, som en hund for ekstra hjernetrim(klikkertrening) -Tur i langline i skog, langs jorder og i hagene i nabolaget med meg på slep (med mindre det er skitvær, da nekter de å gå ut). -Luftegård på 8 kvm, med gress, solskinn, hyller/klatrestativ, liten dam, større leker og senger. Fri tilgang via katteluke. -Oppfølging hos dyrlege med helsesjekk, vaksiner etc. -Aldri overlatt til seg selv mer enn 10 timer (vanlig dag for meg er jeg 7 timer borte fra jeg går ut døra, da sover de og leker sammen). De er alltid med på feiringer som jul og turer til broren min sin hytte om sommeren. Jeg bor et stykke utenfor byen, men det er en motorvei 200m fra huset og en del trafikk da det er flere blokker nær mitt hus. Flere av nabokattene har blitt påkjørt, eller kravlet hjem med brukne føtter eller rygg de siste årene. Det eneste mine katter "går glipp" av er fuglejakt og musejakt, det tar de igjen på insektjakt og lek, og slossing/konfrontasjoner med katter i nabolaget. Jeg synes det er helt feil å anskaffe en innekatt, for så å overlate den til seg selv borsett fra vann og mat, men jeg kan ikke forstå at noen mener mitt kattehold er mishandling. Forklar gjerne, er det å drepe mus og fugler du mener de har rett på eller noe annet? Anonymkode: 773a2...518 Nettopp. Katteeiere som deg, i motsetning til en stor del av de som kun sender de ut, er i mye større grad involvert i kattens ved og vel. ( "katten vår på 1 år daua igår, lå nok og led halvveis delt i to etter å ha bli påkjørt, men pytt pytt, får skaffe en ny ") Dette skjer hele j tiden. Men det betyr jo ingenting, den var jo så "heldig "å bli sendt på dør Anonymkode: 3822a...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #52 Skrevet 21. desember 2017 På 27.8.2017 den 0.03, AnonymBruker skrev: Jeg har innekatter som er 100% friske, og som alltid har vært det, ikke er de nervøse eller redde heller. Kan du forklare meg hva du synes kattene mangler når de får følgende daglig: -Mat/vann/stell (børsting, tannpuss, ører/øyne rens ved behov, bad ved behov, kloklipp/filing ved behov) -Masse kos, lek og oppmerksomhet. Begge kattene er trent, som en hund for ekstra hjernetrim(klikkertrening) -Tur i langline i skog, langs jorder og i hagene i nabolaget med meg på slep (med mindre det er skitvær, da nekter de å gå ut). -Luftegård på 8 kvm, med gress, solskinn, hyller/klatrestativ, liten dam, større leker og senger. Fri tilgang via katteluke. -Oppfølging hos dyrlege med helsesjekk, vaksiner etc. -Aldri overlatt til seg selv mer enn 10 timer (vanlig dag for meg er jeg 7 timer borte fra jeg går ut døra, da sover de og leker sammen). De er alltid med på feiringer som jul og turer til broren min sin hytte om sommeren. Jeg bor et stykke utenfor byen, men det er en motorvei 200m fra huset og en del trafikk da det er flere blokker nær mitt hus. Flere av nabokattene har blitt påkjørt, eller kravlet hjem med brukne føtter eller rygg de siste årene. Det eneste mine katter "går glipp" av er fuglejakt og musejakt, det tar de igjen på insektjakt og lek, og slossing/konfrontasjoner med katter i nabolaget. Jeg synes det er helt feil å anskaffe en innekatt, for så å overlate den til seg selv borsett fra vann og mat, men jeg kan ikke forstå at noen mener mitt kattehold er mishandling. Forklar gjerne, er det å drepe mus og fugler du mener de har rett på eller noe annet? Anonymkode: 773a2...518 Du høres ut som en perfekt katteier, dine katter har det sikkert helt fantastisk. Godt det finnes slike som deg Jeg bor selv nesten midt i byen med mine 3 katter. Jeg har bygget to små luftegårder på hver side av leiligheten som kattene bruker hele tiden. Den ene luftegården har en katteluke i døren slik at kattene har tilgang 24/7. De koser seg enormt og er veldig harmoniske. De er alle tidligere hjemløse og den ene gikk ute i 12 år før den kom til meg. Han tilpasset seg livet som innekatt lett og tilbrakte sommeren på rygg midt i solen i luftegården. Folk må slutte med å anta at alle innekatter er stressede og understimulerte individer. Jeg bor på et travelt område med mye forbipasserende, kattene mine er travelt opptatt med å nistirre på folk, insekter, biler og hunder fra luftegårdene sine Anonymkode: e2715...79d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå