Arktis Skrevet 25. august 2017 #21 Skrevet 25. august 2017 Det er mishandling å tvinge katten til å være inne, og det er mishandling å tvinge katten til å være ute i all slags vær. La katten selv få bestemme når den vil inn og når den vil ut. 1
Gjest Coolaid Skrevet 25. august 2017 #22 Skrevet 25. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe katter anbefales ikke å ha ute da d eks. Har for tynn pels, folk stjeler dem da de kan være verdt mye, og noen katter har ikke samme refleksonen og har derfor lettere for å bli påkjørt. Så jo noen katter bør være inne. Anonymkode: 2e017...ea2 Absolutt ikke. Ser du ikke galskapen i det du skriver? Man skaffer seg da ikke en av disse kattene som ikke tåler norske forhold. Enkelt og greit: Man skaffer seg ikke katter som MÅ være inne. De skulle bodd i et annet sted hvor de naturlig hadde vært ute. Noen katter bør ikke være inne nei.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #23 Skrevet 25. august 2017 1 time siden, Coolaid skrev: Absolutt ikke. Ser du ikke galskapen i det du skriver? Man skaffer seg da ikke en av disse kattene som ikke tåler norske forhold. Enkelt og greit: Man skaffer seg ikke katter som MÅ være inne. De skulle bodd i et annet sted hvor de naturlig hadde vært ute. Noen katter bør ikke være inne nei. FIV smittede katter eller tidligere villkatter med traumer/som ikke er trygg da? Disse kattene eksisterer allerede. Det er ikke sånn at de bare materialiserer seg i det folk adopterer dem, og de forsvinner ikke fordi folk lar være å skaffe seg dem. Det vil si i ytterste konsekvens gjør de jo det da men da blir det fordi alternativet er avliving. Anonymkode: a9e45...7ba 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #24 Skrevet 25. august 2017 Og egentlig alle de hjemløse kattene, selv om de kunne fungert som utekatter - er det bedre at de er uten hjem, eller at de får et hjem hos noen som ikke har mulighet for å slippe de ut? Det virker som du har et veldig rosenrødt syn på dette. Flott at du vil det beste for katter men man må nesten forholde seg til virkeligheten, som er at det et enormt problem med hjemløse katter Anonymkode: a9e45...7ba 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #25 Skrevet 25. august 2017 Har adoptert en katt med FIV fra dyrebeskyttelsen. Må selvfølgelig holde henne inne, og hun trives med det. Har mye leker og har bygget tilfluktssteder oppe i høyden. Anonymkode: 60089...066 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #26 Skrevet 25. august 2017 Jeg er dyremishandler av to stk svært fornøyde og friske katter Hvis man skal se generelt på dyrehold, er egentlig all dyrehold mishandling. Hunder er ikke lagd for å være i bur og gå i bånd, fisker skal leve i havet, fugler skal fly i det fri, etc etc. Anonymkode: b3122...595 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #27 Skrevet 25. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe katter anbefales ikke å ha ute da d eks. Har for tynn pels, folk stjeler dem da de kan være verdt mye, og noen katter har ikke samme refleksonen og har derfor lettere for å bli påkjørt. Så jo noen katter bør være inne. Anonymkode: 2e017...ea2 Nakenkatten min går ute han også. Og han elsker det. Har katteluke, så han kommer seg alltid inn igjen dersom han fryser. Om sommeren er han ute og jakter og krangler med nabokattene, akkurat som vanlig katt, om vinteren blir det bare små lufteturer, men det styrer han selv. Anonymkode: 9b8c4...930
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #28 Skrevet 25. august 2017 Vi adopterte en halvvoksen katt, hun hadde helt klart traumer. Var livredd for å være ute, men om døren var oppe i et uoppmerksomt øyeblikk så løp hun ut. Og da var hun borte, hun måtte lokkes og fanges inn igjen, hun oppførte seg akkurat som en villkatt. Hun oppførte seg helt gal inne, kjedet seg tydeligvis. Vi hadde masse leker og klatrestativer, men hun gikk løs på alt. Var høyt og lavt hele tiden. Men samtidig den mest kosete katten når hun ville det. Etter å ha vært hos oss i litt over et halvt år så kom hun seg ut igjen, denne gangen var hun borte i mange dager. Da trodde vi det var gjort. Men da fikk vi lokket henne inn og etter det så kom hun frivillig. Så nå går hun inn og ut som hun selv vil. Hun hadde blitt en svært krevende innekatt, tror ikke vi hadde hatt et helt møbel igjen. Så min erfaring er at det er ganske så slitsomt å ha innekatt som er aktiv. Anonymkode: ec461...7d4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #29 Skrevet 25. august 2017 4 timer siden, Coolaid skrev: Absolutt ikke. Ser du ikke galskapen i det du skriver? Man skaffer seg da ikke en av disse kattene som ikke tåler norske forhold. Enkelt og greit: Man skaffer seg ikke katter som MÅ være inne. De skulle bodd i et annet sted hvor de naturlig hadde vært ute. Noen katter bør ikke være inne nei. Du er rimelig tøff i trynet her nå, Coolaid. Har dere dyr selv siden det er tydelig at du bestitter fasit for alle feline individer i landet? La meg spørre deg et direkte spørsmål: En meget svaksynt huskatt. Frisk og fin, men svært svaksynt. Ville ikke levd mange minuttene som utekatt. Mener du den bør avlives raskest mulig, eller kan et inneliv med balkong og selskap kanskje være mulig allikevel? Anonymkode: de925...3f2 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #30 Skrevet 25. august 2017 Enig med deg. Dyreplaging å tvinge et dyr til å være inne 24-7. Å ha dyr i bur/innhegninger er generelt sett dyreplaging. Anonymkode: 12242...de8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #31 Skrevet 25. august 2017 Nei, det er ikke dyremishandling å ha innekatt. Det kan være det hvis man prøver å få en tidligere utekatt til å bli innekatt. Men en katt som har vokst opp inne, og som har dedikerte eiere som vet hva de driver med? Nei. Man kan like gjerne argumentere for at det er dyremishandling å slippe katter ut, så mange katter som dør en grusom død i grøftekanten eller blir smittet av sykdommer/slåss/blir stengt inne i garasjer o.l. og dør, blir skutt, tatt av rovdyr +++. Nå mener jeg ikke noen av delene er dyremishandling. Jeg har nemlig sett reell dyremishandling, og det er noe helt annet enn å ha innekatt. Hilsen dyrlege - med innekatt Anonymkode: 134f6...f26 6
Gjest Coolaid Skrevet 25. august 2017 #32 Skrevet 25. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er rimelig tøff i trynet her nå, Coolaid. Har dere dyr selv siden det er tydelig at du bestitter fasit for alle feline individer i landet? La meg spørre deg et direkte spørsmål: En meget svaksynt huskatt. Frisk og fin, men svært svaksynt. Ville ikke levd mange minuttene som utekatt. Mener du den bør avlives raskest mulig, eller kan et inneliv med balkong og selskap kanskje være mulig allikevel? Anonymkode: de925...3f2 Ja jeg er ganske tøff i trynet - ja jeg er ganske direkte, syns det må til. Og ja, har hatt ulike dyr, også dyr som måtte avlives. Generelt sett så mener jeg det er dyreplageri å stenge dyr inne i et bur eller en leilighet. Du kan velge å dra frem en blind eller svaksynt katt - det handler om andre ting enn vi diskuterer her. Dyr med "spesielle behov" skal selvfølgelig også ha et godt liv. Er sikker på at du forstår hva vi egentlig diskuterer her. Plutselig så er alle innekatter i Norge handikappet.... tror ikke det.
Ardwinna Skrevet 25. august 2017 #33 Skrevet 25. august 2017 Min innekatt er kastrert, chippet og vaksinert, blir jevnlig sjekket for sykdommer, og er en glad og sosial katt uten snev av adferdsproblemer. Han får variert kosthold med kvalitetsfór og aktiviseres jevnlig, og han får også frisk luft rett som det er. Innemiljøet er tilpasset ham og inneholder flere klatre/klorestativer han kan boltre seg i, pluss leker i alle varianter. Jeg verken slår, sulter, vansmekter, ignorerer eller finner glede i å torturere katten min. Jeg har heller ingen planer om å forlate den alene i dagesvis eller dumpe den som et stykke søppel. Så nei, jeg driver faktisk ikke dyremishandling. Hvorvidt en katt har det bra eller ikke handler ikke om den er inne- eller utekatt. Det finnes både utmerkede og helt elendige katteiere i begge leire. 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #34 Skrevet 25. august 2017 Min birma er høyt elsket og innekatt, går gjerne daglige turer med henne, men hun hadde ikke klart seg på egenhånd ute. Hun er på en måte litt åndsfraværende og "klumsete", nei det er ikke mangel på trening, alt har vært tilrettelagt. Anonymkode: 8a611...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #35 Skrevet 25. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dyremishandler av to stk svært fornøyde og friske katter Anonymkode: b3122...595 Vi og tydeligvis Vi har ikke noe valg p.g.a. vi bor i en av de mest trafikerte gatene i byen, og den eldste har vært utekatt. Hun har det som plommen i egget, tro meg, vi ville merket det veldig tydelig om hun hadde mistrivdes. Det er ikke noe permanent løsning, når vi skal flytte igjen så blir det slik at de skal få muligheten til å være ute, men p.g.a. situasjonen med bosted og sånt sist så ble det slik det er per i dag. Og vi har to fornøyde pusejenter som koser seg glugg - masse leker og kreative ideer, mat, drikke, en godbit i ny og ne, ren do hver dag, jevnlig hos veterinær og overdoser av kos fra oss tobeinte Anonymkode: 69335...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #36 Skrevet 25. august 2017 Skjønner ikke hvordan jeg bli stemplet som en kattemishandler fordi jeg har en innekatt? den katten er så høyt elsket og får alle behov dekket, betalte også en gigaregning ved sykdom ( skulle bare mangle, likevel sier det litt hvor mye jeg kjempet for henne, snakk om flerfoldige tusenvis av kroner ) pluss spesialfor rest av sitt liv. Og så er jeg en mishandler? Hun er det beste som har skjedd meg, og vi har ett helt spesielt bånd. Anonymkode: 8a611...6dd 3
Imposta Skrevet 25. august 2017 #38 Skrevet 25. august 2017 Det er absolutt ikke dyremishandling å ha innekatt! Det kommer først i utgangspunkt på hva slags katt man har. Nå tenker jeg ikke på rase eller med eller uten pels. Jeg snakker om kattens personlighet. Jeg har to såkalte innekatter, den ene rasekatt og den andre fra dyrebeskyttelsen. Har prøvd å ha begge ute i bånd, rasekatten tar jeg jevnlig med på turer ut, men da hun har en allergi mot pollen og ikke er så glad i å gå ut alene er hun kjempeglad for dette. Derfor er det strenge vaskerutiner etter hver tur ute og tabletter hver dag for at hun skal ha et fint liv. Han andre er veldig sky, mot lyder og ukjente mennesker. Hadde han kommet ut hadde han ikke funnet hjem igjen da han hadde fått full panikk. Fikk han som kattunge der han var livredd mennesker og hadde mye baggasje. Han vil faktisk ikke ut, da den trygge sonen er inne, men han er faktisk lykkelig inne sammen med hun andre frøkna. Det man heller burde fokusert på er det enkelt behovet til katten, feks skaffe en pus til om katten er ensom, la den gå ut om du merker det er best for den, eller leker masse med katten om den trenger daglig stimuli. Men det er ikke noe svart/hvit fasit på hva som er best dyrehold for kattene, om den er inne eller ute. Jeg har sett såpass mange utekatter febrilsk prøver å komme seg inn for det er for kaldt osv. 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #39 Skrevet 26. august 2017 Til alle forbannede tøplere som ikke vet bæret- LES DERE OPP på internasjonal forskning om pluss/minus ved inne/utekatt. Vel. For KATTENS beste så er det som regel bedre inne. Med eventuelt kattegård/bånd. Er så jækli lei av folk uten kunnskap! Jeg hater mer enn pesten å se alle de LIDENDE drepte kattene DERE som insisterer å sende ut katter uansett omgivelser er personlig ansvarlige for. Utekatter er absolutt blant de mest mishandlede i forhold til innekatter!! Dere er baktunge, er derfor dere driter i å stimulere katter inne! Ergo sender dere katter ut på dødens vei uansett om det er i gokk eller blant trafikk og annet f skap. Anonymkode: 3822a...dd3 3
ForestRun Skrevet 26. august 2017 #40 Skrevet 26. august 2017 På 25.8.2017 den 4.17, AnonymBruker skrev: Dyremishandling? Jeg har innekatt. Katten min er rasekatt og ganske spesiell, i den forstand av at den ikke eier retningssans. Det ligger til rasen, og den hadde gått seg bort om den hadde vært ute. På sommeren er den dog mye ute i hagen i bånd, noe den trives med. Jeg har aldri sett noen tegn til mistrivsel eller adferdsvansker fra den. Den trives godt inne. Anonymkode: ec94e...b37 Hva med å lage en inngjerda kattegård? Med stor plass. Det ville jeg gjort om jeg hadde en katt som ikke kunne vært ute i det fri
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå