Gå til innhold

"Innekatt" = dyremishandling?

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Dere som har "innekatt" eller vurderer å skaffe det - ikke ha det/gjør det. Etter min forstand er dette unaturlig for dyret og nærmer seg dyremishandling. Dersom du ikke kan tilby et verdig liv for dyret du har så bør du ikke ha det. Ikke ha "innekatt" av egoistiske grunner, tenk på dyret. 

For ordens skyld, slik at vi snakker om det samme. Hva er dyremishandling: Alt som kan gjøre at dyr ikke har det bra, og lider, kan regnes som dyremishandling eller dyreplageri. 

Hva syns du? Har du erfaring med "innekatt"? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er dyremishandling. De fleste dyrleger mener det samme selv om de ikke sier det høyt. 

Anonymkode: 24876...b64

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hadde katten min inne til han rundet 6-7 måneder trur jeg det var. Jeg så hvor godt han elsket å være ute så ville aldri tenkt på å tvinge han å være inne.

Endret av PaN
Skrevet

Dyremishandling?

Jeg har innekatt. Katten min er rasekatt og ganske spesiell, i den forstand av at den ikke eier retningssans. Det ligger til rasen, og den hadde gått seg bort om den hadde vært ute. På sommeren er den dog mye ute i hagen i bånd, noe den trives med. Jeg har aldri sett noen tegn til mistrivsel eller adferdsvansker fra den. Den trives godt inne. 

Anonymkode: ec94e...b37

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dyremishandling?

Jeg har innekatt. Katten min er rasekatt og ganske spesiell, i den forstand av at den ikke eier retningssans. Det ligger til rasen, og den hadde gått seg bort om den hadde vært ute. På sommeren er den dog mye ute i hagen i bånd, noe den trives med. Jeg har aldri sett noen tegn til mistrivsel eller adferdsvansker fra den. Den trives godt inne. 

Anonymkode: ec94e...b37

At den er rasekatt har ingenting med sakenå gjøre. Kjøper man en rase uten evne til å leve normalt driver msn med dyremishandlig allerede før katten har komt i hus.

Selv har jeg en Bengal og en huskatt som fint klarer seg ute. At Bengalen kostet flere tusen skal ikke hindre han i å leve som en katt.

Anonymkode: ec141...f28

• Liker 12
Skrevet

Vår utekatt ble innekatt da en nabo fikk seg et lite monster som etterhvert vokste til et stort monster som sloss med alle kattene i gata. Etter at vår katt nesten mistet et øye i kampene og så nesten det andre og i ett halvår ble behandlet for tusenvis hos veterinær ble den så redd at den ikke vil gå ut noe særlig.

Gatas skrekk er hannkatt og eieren mener det å sterilisere er "dyreplageri" og at det er normalt for katter å sloss, og at hans katt bare "setter seg i respekt" :klo:

En nabo fikk seg en kattunge som denne sansynligvis "tok" og for kattungen har det endt med avliving og veterinøren kontaktet mattilsynet - hva som skjer vet jeg ikke, men for vår katt er skaden skjedd. Den våger seg knapt ut på altanen..

I vår situasjon mener jeg der er dyreplageri å sende den ut i stedenfor å la den være inne og tilrettelegge for dens gode liv med leker osv..

Anonymkode: ff186...9d1

• Liker 11
Skrevet

Hva om de ikke returnerer da? Da ender vi opp med en haug løskatter. Hva om de blir påkjørt? Hva om de ikke finner veien hjem?

• Liker 3
Skrevet

Det er jo mange grunner til at katter er innekatt. FIV for eksempel, eller tidligere villkatter kan være lurt å holde inne dersom de ikke blir veldig lett trygg da. Siden det er lett for at de blir skremt av et nytt miljø eller blir ville igjen, og det er veldig mye verre for katten enn å være inne. 

Synes ikke det er så bra å skaffe seg en helt frisk og trygg kattunge bare for å holde den inne, men virker ikke helt som alle innekatthaterne forstår at det finnes utallige katter med sykdommer, traumer og vanskelig bakgrunn som gjør at de har behov for å holdes inne. 

Anonymkode: a9e45...7ba

• Liker 9
Skrevet

Det er en grunn til at vi har flere 1000 løskatter, som får kull på kull. Som ligger sjuke under en busk, bortgjemt. Innekatt er ikke mishandling dersom man jobber for å gi den et bra liv. De som har veranda kan kattesikre den. Man kan bygge veier oppunder taket og ha masse fine plasser på toppen av bokhyller osv. Leker er et must, bytt dem ut ofte så blir det spennende. Og sist, skal man ha innekatt så ha en venn til den. Et menneske vil aldri klare å være katt, å jeg har sett stor forskjell på innsetter som er alene vs. Innekatter som er to stk. 

Anonymkode: e6dfc...5de

• Liker 8
Skrevet

Jeg er enig i at katter bør få være ute, men å holde på slik som folk gjør er minst like mye mishandling. Slippe kattene ut og overlate dem til seg selv i vær og vind. Her i nabolaget er det kattekrangler nesten daglig. Det kryr av løskatter og dyrebeskyttelsen jobber ræva av seg med alle kattungene som "plutselig" dukker opp. Jeg er dritt lei av at naboens katter driter i blomsterbeda mine, tar seg til rette i hagemøblene (jeg er ekstremt allergisk) og lager stygge riper i panseret på bilen min. 

Her i området er det også et monster av en katt som blant annet har sørget for at den ene hunden min ikke tør å være alene ute. Har stor hundegård/inngjerdet hage som hundene tidligere har stortrivdes i. Hadde jeg sluppet løs hundene mine og latt dem oppføre seg på samme måte som noen av disse kattene hadde det blitt politianmeldelser og mest sannsynlig hadde jeg mistet dem. Hvorfor er det greit at katter terroriserer et helt nabolag?

JA til at katter skal få være ute, men da får man jaggu ha en viss grad av kontroll på dem også!

• Liker 8
Skrevet
20 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at vi har flere 1000 løskatter, som får kull på kull. Som ligger sjuke under en busk, bortgjemt. Innekatt er ikke mishandling dersom man jobber for å gi den et bra liv. De som har veranda kan kattesikre den. Man kan bygge veier oppunder taket og ha masse fine plasser på toppen av bokhyller osv. Leker er et must, bytt dem ut ofte så blir det spennende. Og sist, skal man ha innekatt så ha en venn til den. Et menneske vil aldri klare å være katt, å jeg har sett stor forskjell på innsetter som er alene vs. Innekatter som er to stk. 

Anonymkode: e6dfc...5de

Yes, og den grunnen er ikke at katter får gå ute, grunnen er at mennesker er så forbanna egoistisk og grådig at dem ikke kastrerer/steriliserer! 

til saken: ting er ikke så svart/hvitt at det er enten eller. 
Jeg er enig i at dersom det er mulig, bør katter få gå ut. 
Men det viktigste er å tilpasse livet for den individuelle katten, etter helse, personlighet og fortid. Det å anta at absolutt alle katter er 100% like, vitner om en total mangel på forståelse og kunnskap om katt. 

• Liker 11
Skrevet

Mange katter trives fint å være inne, spsielt hvis de ikke har noe erfaring av å være ute. Hvis de har nok å foreta seg hjemme (klatrestativer, leker, ting å gnage på, eventuelt en annen katt) vil de ofte trives. Noen katter derimot gjør ikke det uansett, de er rastløse og kjeder seg. Disse vil lide av å være innekatter. Så det er noe man må se etterhvert. Sterilisering/kastrering av katten hjelper ofte en del da de ikke har kjønnsdriften som gjør dem rastløse.

Anonymkode: 4f8c1...093

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Det å anta at absolutt alle katter er 100% like, vitner om en total mangel på forståelse og kunnskap om katt. 

Amen! 

Anonymkode: a9e45...7ba

• Liker 5
Skrevet

Jeg har innekatt, så jeg er nok av den forferdelige sorten som mennesker ser på som helt ille, å ha en innekatt. Men min katt, da den var kattunge, hadde faktisk traumer og var redd for alt og alle, noe den fortsatt har. Lurer på å skaffe den selskap slik at den slipper å være alene. Dyreplageri? Synes ikke det når den er redd  for alt som er. Hvem slapp den ut, hvor ble den sluppet hen, hvorfor ble den sluppet på et fremmed sted osv. De som gjorde det skulle neimen ikke ha katt etter min mening. Kattene kan ikke noe for at de er født, det er det kattemorens eier som har. Det liv den hadde før jeg fikk den, er ingen katt forunt å ha! Derfor har jeg den inne når jeg skjønte at ho hadde det vondt som utekatt! Tar heller på meg det ansvaret at den er inne fordi om den kommer ut, vil den bli villkatt igjen, og ser dere noen godhet i det? Den kommer heldigvis til folk når ho føler seg trygge på dem, og det er et godt tegn men akkurat det tar veldig lang tid.

• Liker 6
Skrevet

Alle katter er forskjellige, hvite katter er for eksempel ofte døve, de skal ikke være ute. Det å påstå at å holde innekatt er dyreplageri er utrolig generaliserende og gir ikke noen god start på en debatt om dyrehold. Skal man først diskutere dyremishandling vil jeg i aller høyeste grad legge inn påstand om at katter som blir overlatt til seg selv ute blir dårligere behandlet enn katter som er inne, men innen dyrehold er det så mange variabler å ta hensyn til at man ikke kan kaste ut begrep som dyremishandling i hytt og gevær, og da snakker jeg selvfølgelig ikke om klare brudd på dyrevern som sulting, slag, spark og så videre.

-dacini-

Skrevet

Jeg hadde katt en gang i tiden..Og den ville være "innekatt"
Jeg tok den med rundt i nabolaget, den gikk fint i bånd til hun ble kjent i området..
Lot døra eller stuevinduet stå oppe og katta så bare dumt på meg...Gikk jeg ut, så gikk katta ut også :fnise: 
Jeg kunne sitte ute i hagen og katta gikk aldri langt unna, dvs..Den så meg alltid, gikk jeg inn, tok det under ett minutt, så var katta der også :) 
Den var litt...Eh... "Mammadalt" :fnise: 

• Liker 4
Skrevet

Adopterte kattunge fra durebeskyttelsen...får ikke slipoe den ut fordi jeg bor for nærmt bilveien...

Gjest Sugemerke
Skrevet

Da driver vi med dyremishandling. Heldigvis er kattene fornøyd med det.

Skrevet

Herregud...katter er forskjellige. Akkurat som mennesker. Jeg har to, en som vil ut, og en som bare vil være inne. Skal jeg tvinge den som bare vil være inne til å gå ut? Det synes jeg er dyreplageri. Ikke vær så bastante, det fins faktisk mangfold her i livet. Heldigvis.

Anonymkode: 2f734...775

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, Coolaid skrev:

Dere som har "innekatt" eller vurderer å skaffe det - ikke ha det/gjør det. Etter min forstand er dette unaturlig for dyret og nærmer seg dyremishandling. Dersom du ikke kan tilby et verdig liv for dyret du har så bør du ikke ha det. Ikke ha "innekatt" av egoistiske grunner, tenk på dyret. 

For ordens skyld, slik at vi snakker om det samme. Hva er dyremishandling: Alt som kan gjøre at dyr ikke har det bra, og lider, kan regnes som dyremishandling eller dyreplageri. 

Hva syns du? Har du erfaring med "innekatt"? 

Noe katter anbefales ikke å ha ute da d eks. Har for tynn pels, folk stjeler dem da de kan være verdt mye, og noen katter har ikke samme refleksonen og har derfor lettere for å bli påkjørt.

Så jo noen katter bør være inne.

Anonymkode: 2e017...ea2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...