Gå til innhold

Når alt går galt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter en hendelse som gjorde at jeg kom inn i en livskrise har tilværelsen min vært helt snudd på hodet. Alt som skulle vært fint og flott Har jeg på de merkeligste vis klart å rote til, absolutt alt. Hver gang ting holder på å ordne seg skjer det noe nytt.

Aldri følt jeg har hatt så dårlig bakkekontakt og oversikt/ kontroll på eget liv roen i meg selv er totalt borte, og uroen blir bare større og større jo mer jeg føler jeg roter til ting for meg selv.

Alt er bare kaos inni meg, er konstant kvalm og sliten av dette og alt virker håpløst. Det som opprinnelig skjedde Er jeg sånn tålelig over, men det satte liksom i gang det hele.

noen som har vært på samme sted som meg og at alt har løsnet og blitt som før til slutt..?

Anonymkode: 39d14...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske umulig å tolke deg synes jeg, du skriver i gåter så det er vanskelig å gi noen gode svar.

Generelt kan jeg si at alt kan ryddes opp i.

Anonymkode: 7f788...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vært der og hatt det fullstendig elendig og jeg lover det blir bra til slutt. Det viktige er å kromme ryggen, gå igjennom det vanskelige med sammenbitte tenner så vil det bli bedre til slutt. Husk at omtrent alle opplever vanskeligheter i livet selv om det kanskje ikke virker sånn bestandig! Det er ikke hvordan du har det men hvordan du tar det! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Har også hatt en heftig livskrise og kjenner igjen dette med uro i kroppen. Det er viktig at du har en hverdag med rutiner av noe slag, noe som får deg opp om morgenen. Og trening, eller gå seg en tur i frisk luft, være litt sosial. Nå vet jeg ikke helt hva du har opplevd, men det er heller ingen skam å oppsøke psykolog om du sliter med noe som går ut over din livskvalitet. Og husk: det VIL gå over. Altså, en dag vil du sitte i sofaen og føle deg avslappet og i fred med deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Miraculix skrev:

Ja jeg har vært der og hatt det fullstendig elendig og jeg lover det blir bra til slutt. Det viktige er å kromme ryggen, gå igjennom det vanskelige med sammenbitte tenner så vil det bli bedre til slutt. Husk at omtrent alle opplever vanskeligheter i livet selv om det kanskje ikke virker sånn bestandig! Det er ikke hvordan du har det men hvordan du tar det! 

Så godt å høre det vil gå bra til slutt!! Man kan sitte å betrygge seg selv med det så mye man vil, men er man langt nede og usikker hjelper det lite før noen andre sier det også.

Har prøvd å bare bite tenna sammen og gå videre ja, tenke på det du sier om at alt handler om hvordan man tar det, men det er vanskelig Når man føler at det aldri vil noen ende ta, at det skjer bare nye ting for hver gang det begynner å bli bra..

tar lang tid å komme seg helt over vann igjen liksom, og mens man driver å kaver så roter man til så mye annet enn hva som var det opprinnelige problemet også, føler jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, CaraCaraMia skrev:

Kjenner meg igjen. Har også hatt en heftig livskrise og kjenner igjen dette med uro i kroppen. Det er viktig at du har en hverdag med rutiner av noe slag, noe som får deg opp om morgenen. Og trening, eller gå seg en tur i frisk luft, være litt sosial. Nå vet jeg ikke helt hva du har opplevd, men det er heller ingen skam å oppsøke psykolog om du sliter med noe som går ut over din livskvalitet. Og husk: det VIL gå over. Altså, en dag vil du sitte i sofaen og føle deg avslappet og i fred med deg selv :)

Takk, det er godt å høre! Det er så fortvilende å kjenne at hele verden som jeg kjenner den forsvinner under føttene mine og jeg føler jeg må lære meg selv og andre å kjenne helt på nytt. I tillegg til alt som foregår rundt en som en ikke takler på samme måte som ellers, fordi man er så omtåket i hodet.. 

så håper virkelig den dagen kommer til meg også, og at jeg kan føle meg som meg selv igjen med de samme gamle gledene og interessene jeg hadde før denne perioden.. og ikke minst roen, ja. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du den samme som skriver om tunnellsynet her inne? Vedkommende brukte også punktum for å bumpe tråden. 

Hvis du er samme person, tenker jeg at mine svar kan være vidt forskjellige fra om du ikke er samme; ved maniske episoder, kan en godt oppleve at alt er galt etterpå - for alt blir galt i dine øyne. Det endte ikke som du ville/trodde. Det skaper følelse av nederlag, selvfølgelig. Så dette er en helt normal form for "nederlags-sorg" - som alle vil oppleve flere ganger i livet. Ved maniske episoder kan dette føles verre enn for andre, da du har lagt hele din sjel i dette. Du har ikke enset noe som helst annet. Noen ganger kan det være godt å kjenne litt på disse følelsene, men ta dem til deg. Bruk dem til å reflektere hva du har gjort og hvorfor det endte galt. Hvordan det endte galt. I etterkant kan du se tilbake på disse følelsene, refleksjonen... Og kanskje gjør det det lettere å jobbe med tunnellsynet ved neste innfall. Er det snakk om en diagnose som Bipolar etc., så stiller dette seg meget annerledes. Kontakt fastlege om du mener manien tar overhånd og du ikke klarer å kontrollere deg. 

Er du ikke peronen som skrev tråden tunnellsyn; Motgang er livets "rett". Alle vil kjenne på det. Du må huske å puste, og å holde deg i bevegelse (gå tur, sykle, svømme, styrke, samme hva), det hjelper å holde følelsene i sjakk. Kanskje du til og med kan tenke på saken og så dampe alt det vonde ut i styrken du bruker i trening (f.eks kanskje ha raskere gange, trene tyngre styrke, sykle i større motbakker, svømme under vann etc). Kanskje finner du til og med idèer til hvordan du kan få livet på rette vei igjen.

Anonymkode: 897ec...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...