Gå til innhold

Sliter med å lage mat pga. felleskjøkken. Alt pga. dårlig selvtillit...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig flyttet ut som 18 åring, for å studere. Jeg deler da kjøkken med 10 andre studenter, og sliter pga. det.

Alle jeg deler kjøkken med er utrolig hyggelige og flotte mennesker. Vi kan sitte sammen, snakke og le. Absolutt ingen problemer, og alle er også svært renslige av seg.

Problemet er meg. Jeg har så utrolig dårlig selvtillit at jeg sliter med å lage mat/spise foran de andre. Har ingenting med spiseforstyrrelse å gjøre, men heller det at jeg føler meg dum og patetisk når jeg lager og spiser mat. Jeg føler de dømmer meg og maten jeg tilbereder. Jeg tilbereder jo helt vanlig mat; knekkebrød/brødskive med pålegg, pasta, kylling og potet, pølse, wok, fiskeboller og lignende. 

Føler likevel at de andre syns jeg er ekkel, og at jeg ser dum ut som prøver å lage mat. Frykter at de syns maten jeg lager lukter rart el. 

Sliter selv med å ta en frunt, drikke te eller juice, i frykt for at de skal syns jeg er sær. 

Jeg har blitt dømt, baksnakka og mobba så mye gjennom oppvektsen, at jeg sliter skikkelig nå.   Er jo kjempe sulten hele tiden!! Har småkjels på rommet mitt som jeg spiser når det står på som verst med "frykten" (vil ikke kalle det angst akkurat). Jeg jobber med å tvinge meg selv, men sliter... Hender jeg er så sulten at jeg sniker emg på kjøkkenet etter midnatt, for da møter jeg ikke på noen... 

Hva skal jeg gjøre? Snakk om skikkelig patetiske mindreverdighetskomplekser... Kan si at jeg deler kjøkken med noen skikkelig trente folk som også er eldre enn meg...

Anonymkode: 85041...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klem:

Det er tøft, men du må bare begynne i det små. For eksempel bestemmer du deg for å lage noen skiver den første dagen osv osv.

Anonymkode: 08d74...dc4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Vet du, sånn hadde jeg det før også, og jeg oppdaget veldig fort at eneste gangene noen kommenterte maten min i kollektivet var når de hadde lyst på sånn selv, eller også kjente at de ble sultne. Tro meg, ingen bryr seg, de tenker ikke over det en gang.

Anonymkode: d84bd...8a4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som ikke liker å lage mat foran folk, og dette gjelder meg selv også. Dette er egentlig ikke så uvanlig, men du er nok mer hemmet enn de jeg vet om. Nå har du jo nettopp flyttet hjemmefra da, og deler kjøkken med 10 andre, så det er jo ikke helt uforståelig heller. Man blir mer vant til det etter hvert. Generelt sett liker jeg fortsatt bedre å lage mat sammen med folk enn foran folk selv om jeg har hatt felleskjøkken i rundt 9 måneder, men det byr meg ikke imot å lage mat mens andre også er der. 

Men det er viktig at du spiser godt nok hver dag. Som vedkommende over meg skriver kan du starte med å sette deg noen små mål, og så sette deg nye for hver uke som går. :)

Anonymkode: 27ae5...c36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klem:

Det er tøft, men du må bare begynne i det små. For eksempel bestemmer du deg for å lage noen skiver den første dagen osv osv.

Anonymkode: 08d74...dc4

Takk for tips. Jeg har prøvd litt å lage småting om gangen, det må jeg vel bare fortsette med å gjøre.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg! Vet du, sånn hadde jeg det før også, og jeg oppdaget veldig fort at eneste gangene noen kommenterte maten min i kollektivet var når de hadde lyst på sånn selv, eller også kjente at de ble sultne. Tro meg, ingen bryr seg, de tenker ikke over det en gang.

Anonymkode: d84bd...8a4

Takk for svar! Det er godt å høre at det sikkert er slik. Altså folk er jo ikke monstre, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så usikker... Mest sannsynlig fordi jeg ikke er så flink på kjøkkenet... 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om flere som ikke liker å lage mat foran folk, og dette gjelder meg selv også. Dette er egentlig ikke så uvanlig, men du er nok mer hemmet enn de jeg vet om. Nå har du jo nettopp flyttet hjemmefra da, og deler kjøkken med 10 andre, så det er jo ikke helt uforståelig heller. Man blir mer vant til det etter hvert. Generelt sett liker jeg fortsatt bedre å lage mat sammen med folk enn foran folk selv om jeg har hatt felleskjøkken i rundt 9 måneder, men det byr meg ikke imot å lage mat mens andre også er der. 

Men det er viktig at du spiser godt nok hver dag. Som vedkommende over meg skriver kan du starte med å sette deg noen små mål, og så sette deg nye for hver uke som går. :)

Anonymkode: 27ae5...c36

Takk for svar! Godt å høre at det ikke er sååå uvanlig å være usikker. Jeg er veldig glad i å lage mat med andre jeg også, men syns det føles så rart å gjøre det alene foran andre. Føles litt kleint på en måte.

Jeg vet at det er viktig å få i seg nok mat, derfor prøver jeg smått hver dag, men likevel er det nervepirrende hvert sekund...

Anonymkode: 85041...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du må lære deg først som sist: folk er generelt altfor opptatt av seg selv og sitt til å bry seg eller legge merke til de tingene du er usikker på. 

Og det er ingenting galt med maten du lager! De fleste 18-åringer spiser ferdigpizza og masse annet drit med en gang de flytter ut, så du er i såfall mye mer "proff" ;)

Anonymkode: 6a95d...439

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i mange kollektiv, og folk har de særeste og rare matvaner. Noen er superurenslige, noen er overpertentlige. Noen liker mat jeg misliker, noen har søte/rare vaner som amerikansk blanding på pizza, rare påleggskombinasjoner og potetgull til middag. Noen spiser bare pizza, bare nudler eller bare brød. Noen går på mathallen og disker opp med treretters en vanlig mandag, og baker kaker og setter surdeig. Det sier veldig lite om personen, og det er ikke noe man bryr seg om eller tenker dårlig om vedkommende av den grunn. Alle spiser, alle spiser det de vil, som student i et timannskollektiv spiser de fleste fordi de må, og det må du også. Hvorfor skulle noen syns du er ekkel om du lager deg brødskiver eller speiler et egg?

Anonymkode: 79d29...2c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre noen av de om dere sku ha lagd mat sammen ? Hvis du bor i kollektiv er det jo definitivt alltid noen som er interessert. Da kommer dere jo begge med forslag og blir enige om hva enn skal lage, så ser du fort at det er ingenting rart med hvordan du tilbereder mat etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det vel de færreste som bryr seg om andres mat, og for det andre de som gjør det er vel de som er rare. Du ser vel at tankene dine er irrasjonelle? Kan det hjelpe å snakke litt fornuft til deg selv? Folk flest har jo sitt å tenke på, og sitter ikke å grubler på deg og hva du gjør i så stor grad som du gjør det til. 

Anonymkode: b232a...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette bare er noe du føler. 

Men hvorfor får du deg ikke hybel? Kan bli tilnærmet like billig hvis du leter nok. 

Anonymkode: ed60d...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette bare er noe du føler. 

Men hvorfor får du deg ikke hybel? Kan bli tilnærmet like billig hvis du leter nok. 

Anonymkode: ed60d...33c

Jeg bor 10 minutter unna skolen og har strøm og nett inkludert i leia. Har eget bad og bygget jeg bor i er 100% nytt. Alt er perfekt og jeg syns det er koselig å bo her. Eneste er matlaginga.

Jeg er klar over at jeg er irrasjonell og det hjelper å lese det dere skriver. Uff idag gikk jeg på kjøkkenet og brått var det minst 9 stk. der. Føltr meg klein og rar, men jeg lagde mat og spiste opp. Er nok bare nødt til å bite tenna sammen frem til jeg blir litt mer sikker på meg selv. Dere har helt rett, tusen akkfor svar.

Edit; Neimen der røk anonymiteten, heheh🙈

Endret av Spiteful
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå du virker som en fin person Ts. Håper du klarer å slappe av foran de snart og lager det du vil ha. Har egentlig ingen gode råd, men muligens kanskje du kunne laget taco eller noe annet enkelt sammen med noen av dem en kveld for å 'bryte isen'?

Anonymkode: f48d4...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ååå du virker som en fin person Ts. Håper du klarer å slappe av foran de snart og lager det du vil ha. Har egentlig ingen gode råd, men muligens kanskje du kunne laget taco eller noe annet enkelt sammen med noen av dem en kveld for å 'bryte isen'?

Tusen takk, veldig koselig å høre!!

Vurderer å spørre noen om de vil lage mat med meg, men er litt vanskelig akkurat nå oga. fadderuka med masse fester og ulike timeplan hos alle sammen. Skal definitivt prøve å spørre noen da, for det er en utrolig god idé!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det blir bedre snart! Får vondt av tanken på at du skal spise kjeks på hybelen din. Satser på dette ordner seg etter hvert og at du får spist skikkelig og god mat.

ps. Dine matvaner hørtes helt normale ut. Tror at viss noen kikker rart på deg så er det nok fordi de skulle ønske de hadde skikkelig middag. Du kan jo også av og til spise maten på rommet ditt, det var vanlig der jeg bodde. Da ville man ofte chille og sjå på Netflix mens man spiste. Andre ganger spiste vi i fellesrom. Oftest når jeg hadde mat som kan søle så spiste jeg det på stua, men hadde jeg noe enkelt så på rommet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...